K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-06-2008, 22:29   #11
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Jeg havde den debat med kommunen for år tilbage, de ville vide, hvad min ex-samlever tjente, mit svar var at det havde jeg da ingen anelse om, men de kunne da spørge ham , hvilket de så gjorde pr. brev.

Hans svar var at det var kommunen uvedkommende, idet han ikke havde noget udestående med dem og kommunen droppede det så efter nogen tid.

Jeg kontaktede socialministeriet, der gav mig medhold i at han ikke havde forsørgerpligt over mig.

Men reglerne kan sagtens være ændret.

Jeg vil dog fastholde at en samlever ikke har forsørgerpligt.

Når du gifter dig, får du og din ægtefælle gensidig forsørgelsespligt over hinanden. Det betyder, at I - hver efter evne - skal bidrage til at skaffe familien det underhold, som efter jeres livsvilkår må anses for passende. Du kan ifølge § 2 i lov om ægteskabets retsvirkninger opfylde din forsørgelsespligt både ved udearbejde, herunder deltidsarbejde og ved at passe hjemmet og børnene.

Og her:

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...ar.asp?id=1691

Disse oplysninger er lidt gamle, men stadig, hold fat i at en samlever ikke har forsørgerpligt, arveretten gælder jo ogå kun ægtefæller.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2008, 23:27   #12
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
hejsa

jeg er også på kontanthjælp og er samlevende og ingen børn

og når man ikke er gift har modparten ikke forsørgerpligt og jeg får sats 9.219 kr.

og du må få, når du har børn at forsørge 12.249 kr.
og det er Loft over kontanthjælpen

men er man gift og har børn får man 12.249 kr. men så modregnes mandens eller konens indkomst dette , ved bare ikke fra hvadnår de begynder at modregne
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2008, 09:22   #13
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg ville i giver fald forsøge som Maj-Britt, at de selv må spørge samlevende.
jeg tror at det er forskelligt, hvordan kommunerne ser på dette.
Er han far til børnene? Måske det har betydning?
held og lykke
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2008, 11:20   #14
Søsser
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-06 2008
Indlæg: 20
Styrke: 16
Søsser er ny på vejen
Jeg ved ikke om der er forskel på pension og kontakthjælps regler. Men når man får førtidspenstion er det forholdet "om man bor sammen og bidrager til den samlede husførelse" der har indflydelse. Altså hvis er samlevende kan alt hvad den anden tjener over ca. 160.000 (svarende til dagpengesatsen tror jeg) blive trukket med en hvis procent del i pensionen. Derimod kan man godt være gift men ikke bo sammen og så vil man oppebære en pension som "enlig". (ikke at det giver menning)
Søsser er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2008, 15:02   #15
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Nej og atter nej samlevendes indtægt har ingen betydning for kontanthjælpen. Derimod så har det betydning hvis der er tale om pension.

Ydermere er boligsikring og forskellige ydelser rettet til enlige forsørgere afhængige af hustandsindkomst og samlivsforhold.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2008, 21:40   #16
trinemor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2008
Indlæg: 11
Styrke: 16
trinemor er ny på vejen
huha jeg synes det er svært at gennemskue det her nu har jeg i 2 år modddtaget sygedagpenge regnet af en kontant hjælp og er samboende med min kæreste på 7 år vi har et fælles barn ud af 3 .. MEN nu har jeg så fået pension her fra d 1/7 og nu bliver det rigtigt tricky.. for nu regnes vi for samlevende så nu så vidt jeg kan læse mig til trækker de i min pension alt efter hvad han tjener ?!?!?!?!?!

Kan det så passe jeg får mindre nu end da jeg fik sygedagpenge er godt nok forvirret nu...
trinemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2008, 22:48   #17
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af trinemor Se meddelelser
huha jeg synes det er svært at gennemskue det her nu har jeg i 2 år modddtaget sygedagpenge regnet af en kontant hjælp og er samboende med min kæreste på 7 år vi har et fælles barn ud af 3 .. MEN nu har jeg så fået pension her fra d 1/7 og nu bliver det rigtigt tricky.. for nu regnes vi for samlevende så nu så vidt jeg kan læse mig til trækker de i min pension alt efter hvad han tjener ?!?!?!?!?!

Kan det så passe jeg får mindre nu end da jeg fik sygedagpenge er godt nok forvirret nu...
Ja din ydelse er nu blevet afhængig af din samlevers indtægt så det kan godt passe at du får mindre end før.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2008, 22:56   #18
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du vil som tommelfingerregel få mindst cirka 9.000 og max. cirka 12.000 som samboende/gift.

Differencen på 3.000 afhænger af den samboendes/egen indtægt.

Men tjek med dine individuelle indtægter her: www.pensionsinfo.dk

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sambo vs. samlevende bfritz Politik og Samfund 19 26-02-2013 22:08
Eftergivelse af SU-lån som samlevende jenspinddk Alt det andet 16 29-02-2012 12:37
Førtidspension og samlevende? Snupti Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 11-10-2011 16:01
samlevende førtidspensionister Kashaya Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 07-10-2011 15:08
Atp -samlevende - obs Jørgine Alt det andet 1 16-11-2009 19:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension