K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-10-2010, 18:28   #1
MEH
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Lokation: Aalborg
Indlæg: 27
Styrke: 14
MEH er ny på vejen
Et råd eller flere vil blive værdsat

Hej Alle sammen.
Jeg er en enlig mor på 44, fra Aalborg, og jeg får kontanthjælp (målgruppe 3 og Match 4)

Jeg ved ikke hvor jeg skal starte, for det første vil jeg ikke lyde som om jeg går rundt og har ond af mig selv, og på den anden side så føler jeg mig totalt tømt for ressourcer eller energi til at forsætte den evige ping pong med sagsbehandler – kommunen.

I 1989 blev jeg første gang sygemeldt og måtte stoppe som køkkenassistent på grund af rygsmerter, og siden har jeg været i flere forskellige forløb - Revaliderings- og aktiveringsforløb – forrevalideringsforløb – skånejob med mere, som ikke har ført til en nærmere afklaring af min situation.

Jeg har sikkert skudt mig selv i foden en masse gange siden 1989, men sket er sket og det kan jeg ligesom ikke lave om på nu, men jeg håber at jeg i fremtiden kan undgår flere skud i foden.

Diagnoser
Hypermobilitetssyndrom
Hortons hovedpine (Klyngehovedpine)
Artralgia / myalgier (med fibromyalgilignende reaktionsmønster)
polyartrose uden specification
bruskskade i højre knæ
Scoliose

I mine papirer står der yderlig
12 tender points (af 18 for fibromyalgi) går ud fra at det er der for der står: Artralgia / myalgier (med fibromyalgilignende reaktionsmønster)

Jeg har gennemgået flere operationer af mit knæ blandt andet har jeg fået en Brusktransplantation, desværre havde den ikke den ønskede virkning.

Der står yderlig i mine lægepapirer
Med baggrund i de reumatologiske diagnoser er der ikke noget til hinder for, at man foretager en vurdering af MH’s arbejdsevne. Der må dog satses på et lettere, varieret fysisk arbejde med skånehensyn til nakkeskulder / lænderyg samt højre knæ. (fra en speciallægeerklæring lavet i 2008 og den nyeste)

Jeg har så siden 2008 ventet på der skete noget i min sag, og her i år 2010, skulle jeg så sendes ud ifølge papirerne (jobplan)
Tilbud: vejledning og opkvalificering LAB § 32 stk. nr. 2 med start hos AOF
Virksomhedspraktik: Ja
Varighed: 13 uger med mulighed for forlængelse.

Hvilket fra min side af var /er helt fint, og jeg startede så den 13. september 2010. jeg mødte den første dag, hvor jeg skulle have IT undervisning, kort fortalt skulle sidder foran en computer, fra 9:00 til 14:00 med indlagt en frokostpause og en enkel lille pause mere, hvilket resultere i at jeg fik ond i lænd, skulder og nakker, og næste morgen måtte mit ældste barn hjælpe mig ud af sengen og i strømper.
Derfor ringer jeg og sygemelder mig, smerterne trækker ud, og jeg kontakter min sagsbehandler blandt andet for at hører om jeg måske kunne få en bedre stol (har endnu ikke hørt tilbage omkring dette).
Jeg havde oplyst om at jeg skulle have fjernet noget omkring mine øje den 21. september ved opstart hos AOF, og at jeg ikke regnede med at ville være noget problem med at starte igen den 23. september, men det viste sig at være et større indgreb end jeg havde forstået, og derfor er jeg nød til at sygemelde mig, da jeg ikke kan se ud af mit ene øje, mine øjne løber i vand og jeg har smerter.

Bliver så indkaldt til en sygeopfølgningssamtale, jeg har i mellemtiden fået ondt i begge mine ører, og var natten til sygeopfølgningssamtalen ved vagtlægen, og kommer i behandling for betændelse i begge mine øregange, så jeg møder op til næste dag til samtalen med feber, smerter i hele hovedet fordi der i brevet står mødepligt, deltager så i et møde med en meget ubehagelig rådgiver fra myndighedsenheden, som ikke ville svar mig på mit spørgsmål, om hvad hans roller er (vil gerne vide hvem jeg taler med og hvad mødet går ud på).

Næste dag, ligger der så i min postkasse et brev fra myndighedsenhedens rådgiver om at jeg er blevet udmeldt AOF og at han havde prøvet at kontakte mig via telefon, og der ligger et brev fra AOF med samme besked.

Jeg ringer så til myndighedsenhedens rådgiver, som siger jeg skal ringe til min læge og få en tid, selv om jeg prøver at forklare rådgiveren at jeg efter mødet med ham, havde været ved min læge. Det ender så med at jeg lover at ringe til min læge, for så at ringe tilbage til ham.
Jeg ringer til min læge og får en tid, ringer så tilbage til myndighedsenhedens rådgiver, der siger ” var det så, så svært” og andre knap så pæne ting, han bedre mig så om at ringe igen efter jeg har været ved læge, hvilket jeg så prøver på, men kommer ikke igennem, og derfor sender jeg et godt gammeldags brev, hvor i jeg skriver hvis han er i tvivl om min helbredsmæssige situation, er han velkommen til at kontakte min læge, for at få yderlige oplysninger.

Jeg får så et brev (i dag) fra myndighedsenhedens rådgiver, hvor i der står:

”Du må ringe til et forkert nr. fordi dit nr. ikke fremgår af min opkaldsliste. Stiller jeg min telefon videre, vil dit opkald altid blive besvaret af en kollega.”
Jeg har forsøgt at ringe til dig i dag og i går, men du tager ikke din telefon.
Jeg ved ikke, hvad du aftaler med XXX (min sagsbehandler), men du har pligt til at medvirke aktivt i din sygeopfølgning. Så jeg vil gerne du ringer til mig fredag formiddag, den 8.10-2010.
Jeg skal hører om din læge har sygemeldt dig?

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, for jeg har virkelig ikke lyst til at bliver overfuset i telefonen igen, og vil derfor helst kommunikere med denne myndighedsenhedens rådgiver via brev, og hvis jeg skal deltage i flere møder med denne person, skal jeg have fundet mig en bisidder.

Hvad er at medvirke aktivt i min sygeopfølgning?

Jeg skrev et brev da jeg ikke kom igennem via telefon, er det ikke at deltage aktivt? Og jeg vidste ikke at kommunerne kunne se hemmelige telefonnummer på deres opkaldslister.
__________________
"Når du dømmer andre, afslører du egne fejl og fordomme."
MEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 18:33   #2
MEH
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Lokation: Aalborg
Indlæg: 27
Styrke: 14
MEH er ny på vejen
Undskyld hvis mit foregående indlæg er for langt, rodet eller uoverskueligt.
__________________
"Når du dømmer andre, afslører du egne fejl og fordomme."
MEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 18:49   #3
Jessica
Hvor skulle jeg ellers være
 
Jessicas avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2006
Lokation: Fredericia
Alder: 61
Indlæg: 178
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Jessica er ny på vejen
Hej MEH
Hvia du har et almindeligt abonnent hos et telefonselskab, får du en liste over hvem du har ringet til. Prøv at ringe til dit telefon selvskab og få hurtigst mulig listen, og aflevere personlig til den mand eller sørger for af få en kvittering på det hos socialkontoret.
På den måde kan du bevise at du har ringet!

Ps.
Prøv at spøge din læge, om vedkommende vil skrive et lille brev, hvor han/hun skiver de datoer du har været ved læge.
__________________
Mvh. Jette
Førtidspensionist per d. 1/8 2010.

Sidst redigeret af Jessica; 09-10-2010 kl. 18:58.
Jessica er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 19:12   #4
MEH
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Lokation: Aalborg
Indlæg: 27
Styrke: 14
MEH er ny på vejen
Hvis rådgiveren mener at jeg ikke har ringet det rigtige telefonnummer, så må han gerne tror det for min skyld.

Da jeg ikke kunne komme igennem via telefon, skrev jeg er brev, hvor i jeg blandt andet skrev at jeg havde bedt om et møde med min sagsbehandler og at rådgiveren fra myndighedsenheden, gerne må indhente oplysninger omkring min helbredsmæssige situation hos min læge, hvis han er i tvivl omkring noget.

Jeg kan imidlertid ikke forstå at jeg skal have min læge til at sygemelde mig, fordi som tidligere skrevet, så er jeg er blevet udmeldt AOF, og netop derfor har jeg bedt om et møde med min sagsbehandler.

Og skal jeg virkelig kommunikere med rådgiveren fra myndighedsenheden via telefon?? For at medvirke aktivt i min sygeopfølgning??
__________________
"Når du dømmer andre, afslører du egne fejl og fordomme."
MEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 19:25   #5
Loppen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2009
Indlæg: 69
Styrke: 16
Loppen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MEH Se meddelelser
Og skal jeg virkelig kommunikere med rådgiveren fra myndighedsenheden via telefon?? For at medvirke aktivt i min sygeopfølgning??
Nej! Du er ikke forpligtet til at kommunikere via telefon. Sørg for at al kontakt fremover sker via mail eller almindeligt brev. Så har du også bevis for, hvad der bliver sagt og ikke sagt.
En bonus er, at den ubehagelige rådgiver nok mister lysten til at nedgøre dig, når han er nødt til at kommunikere på skrift!
Loppen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 19:30   #6
Jessica
Hvor skulle jeg ellers være
 
Jessicas avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2006
Lokation: Fredericia
Alder: 61
Indlæg: 178
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Jessica er ny på vejen
Når du bliver syg, skal du altid altid ringe til eller få en tid hos din læge, sådan at du har dokumentationen i orden overfor kommunen.( Her tænker jeg også på den ubehøvlede mand, du har snakket med)

Han tror desværre ikke på, hvad du fortæller ham.
Ergo skal du have dokumentationerne/ beviserne 100% i orden over for ham.
__________________
Mvh. Jette
Førtidspensionist per d. 1/8 2010.
Jessica er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 19:52   #7
MEH
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Lokation: Aalborg
Indlæg: 27
Styrke: 14
MEH er ny på vejen
Jeg har ikke ringet til min læge hver gang jeg har været syg, normalt går jeg kun til min læge hvis smerterne bliver så voldsomme at jeg ikke kan holde dem ud, eller jeg få eksem i hele mit ansigt og andre ting i den stil.
Som jeg forstår det burde jeg have ringet til min læge at mit ældste barn skulle hjælpe mig med at komme ud af senge, og igen da mine øjne var irriteret og det gjorde ond efter jeg fik fjernet ”knuder” omkring mine øjne.
Jeg ringer ikke til min læge fordi jeg ikke vil være til besvær.

Hvordan for jeg bedst kommunikeret til den ubehagelige rådgiver, at jeg frem over ønsker at kommunikere med ham via brev?
Og er der nogen som kender eller ved hvor man finder en bisidder i Aalborg??
__________________
"Når du dømmer andre, afslører du egne fejl og fordomme."
MEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 20:05   #8
Jessica
Hvor skulle jeg ellers være
 
Jessicas avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2006
Lokation: Fredericia
Alder: 61
Indlæg: 178
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Jessica er ny på vejen
Nej selvfølgelig ringer du ikke til lægen end højst nødvendigt, Det gør jeg heller ikke.

Men når man er i kommunens klør, er man nødt til at snakke med sin læge hver eneste gang,ellers kan det skade ens sag i kommunen. Her taler jeg af egen erfaring. Jeg blev heldigvis hurtig klogere.

Skriv et brev til både ham og hans chef, hvor du skriver, at du fremover ønsker al kommunikation mellem dig og kommunen foregår kun på skrift.
Hvis du er på kontanthjælp, så er det til lederen af kontanthjælpskontoret.
__________________
Mvh. Jette
Førtidspensionist per d. 1/8 2010.

Sidst redigeret af Jessica; 09-10-2010 kl. 20:08.
Jessica er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 22:13   #9
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Sikke en uforskammet person!

Altså den der rådgiver fra myndighedsenheden!

Han gav vist ingen råd!

Hvad er en myndighedsenhed?

Som du allerede er blevet rådet til, så lad alt fremover ske skriftligt og kun skriftligt. Og tag endelig bisidder med til samtaler og optag også gerne samtalerne på mobil - det er lovligt, når du selv deltager i mødet (men oplys ikke om det, bare gør det).

Du er heller ikke forpligtet til at føre telefonsamtaler med nogen myndigheder.
Kender du ikke nummeret på et opkald, så lad ganske simpelt være med at besvare opkaldet. De må henvende sig skriftligt.

Du kan evt. få en bisidder fra din fagforening eller andre foreninger, du er medlem af (fx. fibromyalgiforening) eller via LAFS, men alt kan bruges fx. fra vennekreds eller familie.

Har du din fagforening med inde over din sag? Hvis ikke, så involver den!

Du havde din første sygemelding (længerevarende, går jeg udfra) i '89. Det er mange år, hvorfor er du ikke afklaret i kommunen?

Hvorfor er du på kontanthjælp?

Er din arbejdsevne væsentligt nedsat, kan du søge flexjob.
Er din arbejddsevne nedsat til det ubetydelige, kan du søge førtidspension.
Tal med din egen læge om det.

12 tenderpoint ud af 18 tenderpoints mener jeg bestemt berettiger til diagnosen Fibromyalgi - de vævende diagnoser tyder i retning af, at diagnosestilleren ikke anerkender WHO's diagnose Fibromyalgia (sidstnævnte efter min mening).
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 22:14   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Nej, du er på ingen måde forpligtet til at være i telefonisk kontakt med nogen som helst.

Jeg har endnu ikke set nogle steder hvor der står, at man er forpligtiget til at have en telefon for at være berettiget til sociale ydelser.

Hvis du har hemmeligt nummer er det jo logisk, at dit nummer ikke fremgår af hans opkaldsliste.

Lur deres telefonnumre af, skriv dem på en seddel og læg sedlen ved siden af din telefon, og lad være med at tage telefonen når de ringer.

Jeg synes du skal skrive et brev til sagsbehandler og rådgiver (meget gerne et til hver) hvori du skriver, at du gerne vil have dig frabedt al telefonisk kontakt.
I samme brev kan du tilbyde dem, at kontakten kan foregå via mail, men samtidig gøre dem opmærksom på, at der er dage hvor du slet ikke kommer i nærheden af din pc p.g.a. dine rygsmerter.

Disse breve, og alt andet du evt. afleverer på kommunen, sørger du for at få en kvittering på at de er modtaget. Ting har det med at forsvinde i det system.

Når du har med så grove/emsige kommunalt ansatte at gøre, så vil jeg kraftigt anbefale dig, at have en tæt kontakt til din læge.
Hvis du ikke er i stand til at møde op i f.eks. praktik/arb.prøvning, så ring til lægen i dennes telefonkonsultation, når først din læge er inde i din sag og ved hvad det handler om behøver det ikke at tage lang tid.

Og så må du da godt lige gøre den sagsbehandler og rådgiver opmærksom på, at stillesiddende arbejde (dermed også kursus) kun yderst sjældent er foreneligt med smerter i lænden.

(For mit eget vedkommende er det det allerværste man kan byde mig).


Når du er i en arb.prøvning/praktik er det vigtigt, at du møder op hver eneste dag, medmindre at du slet ikke er i stand til det.
Mød op, så vidt du overhovedet er i stand til det, også selvom det betyder, at du straks må henvende dig til din kontaktperson for at fortælle, at du er nødt til at gå hjem igen.

Skriv dagbog, både over arbejdstid og fritid, og brug en smerteskala.
Dagbogen er din dokumentation for hvordan tingene hænger sammen, eller not.
Se her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

Hvis sagsbehandler, rådgiver eller andre du møder i din kamp med kommunen kommer med påstande, som lyder mærkeligt (f.eks. trusler), så bed om at få det på skrift med henvisning til lov og §.

En bisidder kan være hvem som helst, f.eks. en veninde eller et familiemedlem, vedkommende skal blot fungere som et vidne.

Alternativt kan du gøre det, at du optager samtalerne/møderne med f.eks. mp3'er eller mobiltelefon, og når du så har hørt optagelsen igennem kan du skrive en mail til den du har været til møde med.

Det er fuldt ud lovligt at optage møder o.l. man selv deltager i, men det er smartest ikke at oplyse dem om at du gør det.

I mailen refererer du til jeres samtale og skriver det der blev sagt, og til sidst spørger du modtageren om du har opfattet det korrekt.
På den måde får du tingene på skrift, men du kan jo godt risikere, at vedkommende mener der er noget du har misforstået.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
2 eller flere fleksjob under ny ordning.. mik16 Spørgsmål ang fleksjob 7 30-11-2013 17:49
er dette en normal reaktion eller er jeg ved at blive mere skør nensypigen Politik og Samfund 14 05-02-2013 00:56
A-kasse - blive eller opsige? Priks Alt det andet 26 13-12-2011 01:01
En, to eller flere arbejdsprøvninger? Solnedgang Alt det andet 5 03-07-2011 23:05
At søge selv eller blive indstillet ? Jan69 At søge førtidspension 3 08-04-2007 13:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension