K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-01-2012, 15:55   #1
Jasmina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 149
Styrke: 13
Jasmina er ny på vejen
Fagforening

Hej
Hvor mange af jer er medlem af en fagforening? Grunden til at jeg spørger er at jeg overvejer at melde mig ud af a-kassen og forbundet fordi jeg har været sygemeldt så længe, at for at få dagpenge igen, skal jeg ud og have 9 måneders fuldtidsarbejde. Det kommer jeg aldrig til at kunne klare igen.

Mine papirer peger efterhånden i retningen af flex, men jeg ved at der er lang vej endnu efter at have læst mange tråde herinde.
Økonomien er meget stram og til maj skal jeg beslutte om jeg vil fortsætte min indbetaling til det pensionsselskab som jeg betalte til via mit arbejde dengang hvor jeg var rask.

Jeg er meget usikker på hvor meget min fagforening er inde i lovgivningen vedr sygedappenge osv og overvejer derfor at opsige mit medlemskab i fagforeningen + a-ks og dermed også efterlønsbidraget og så bruge pengene på en dygtig privat socialrådgiver som er inde i lovgivningen.
MEN samtidig er jeg også bange for at opgive min mulighed for at gå på efterløn - jeg er allerede meget slidt som 36 årig og har mget svært ved at se hvordan jeg skal kunne være en eftertragtet arbejdskraft til den tid, når min fysiske og psykiske situation allerede er så dårlig som den er. Så nu er jeg godt og grundigt i tvivl... skal jeg opgive fagforeningen og en mulig tryghed om 30 år, men istedet betale til et pensionsselskab hvor jeg får noget kompensation fremover hvis jeg får konstateret nedsat arbejdsevne og bliver flexjobber eller skal jeg fortsætte med at betale til fagforening a-ks- og efterløn så jeg kan trække mig tilbage som 66 årig.

Uha jeg er i tvivl - det er så svært at sætte sig ind i hvordan jeg tror det måske bliver om 30 år - jeg havde aldrig i livet troet at jeg skulle sidde her hvor jeg er i dag.
Jeg vil meget gerne høre jeres tanker og overvejelser og hvad i har gjort

Jasmina
Jasmina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 17:24   #2
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Økonomien er meget stram og til maj skal jeg beslutte om jeg vil fortsætte min indbetaling til det pensionsselskab som jeg betalte til via mit arbejde dengang hvor jeg var rask.
Jeg syntes du skal fortsætte din indbetaling til dit persionsselskab, så du kan opretholde forsikringsdækning, og få en erstatning for tab af erhvervsevne, hvis du skulle ryge på førtidspension.

Jeg selv håbede længe på flex, men blev tilkendt ft.pension, da mit arbejdsområde var stærkt afgrænset til nærmest kun en brance, hvor der ikke var særligt stort jobudbud. Så jeg ville være ilde stedt ved fyring. Derfor besluttede min Sb at indstille mig til pension, da loven siger der skal være et rimeligt jobområder man kan magte.

En klokke ringer, at politikerne vist har vedtaget at man kan hæve sin efterlønsopsparing skattefrit fra April 2012
Måske var det en mulighed for dig, eftersom du hverken er flexjobber eller ft.pensionist.

Jeg meldte mig ud af A-kassen, da jeg blev ft.pensionist, mens min efterlønsopsparing står i venteposition. Tænker jeg får dem overført til min pensionsselskab inden længe.

Hvad lever du af idag? Kontanthjælp, dagpenge, sygedagpenge, opsparing eller andet?

Mvh Mr x

Sidst redigeret af Mr x; 20-01-2012 kl. 17:44.
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 18:36   #3
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Jeg vil anbefale dig at beholde fagforeningen da de kan være en god hjælp som bisiddere idin sag frem mod flex. Efterlønsordningen skal du også holde fast i ellers kan du ikke komme på flexydelse når du når førtidspensionsalderen, og med vores helbred er den nok god at have i baghånden især i kraft af at vi ikke kan få ledighedsydelse fra vi er 60½ år.

Prøv evt at forhøre dig i fagforening/ a - kasse om du kan komme på nedsat kontigent pga sygdom.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 11:36   #4
Jasmina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 149
Styrke: 13
Jasmina er ny på vejen
TAK for jeres svar

Mr X - jeg er kommet på kontanthjælp, så hverr en krone bliver vendt i øjeblikket - derfor overvejer jeg at melde mig ud af fagforeningen og finde en privat socialrådgiver.
Jeg har også hørt at vi kan hæve vores efterlønsopsparing til april, men er virkelig i tvivl om jeg skal hæve dem - den det sker jo helt automatisk hvis jeg melder mig ud.

supersus - Det har hele tiden været min plan at min fagforening skulle være bisider, men jeg er i tvivl om hvor meget det har hjulpet - den bedste rådgivning jeg har fået er herinde - jeg føler ikke at fagforeningen tager det alvorligt nok, derfor tænker jeg en privat socialrådgiver.
Men det du skriver med at flexjobbere ikke kan få flexydelse når de bliver 60½ syntes jeg er meget skræmmende når jeg først kan gå på efterløn som 66 årig som reglerne er i dag.
Jasmina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 14:32   #5
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jasmina Se meddelelser
Mr X - jeg er kommet på kontanthjælp, så hverr en krone bliver vendt i øjeblikket - derfor overvejer jeg at melde mig ud af fagforeningen og finde en privat socialrådgiver.
En privat social rådgiver koster dyrt når pengene er små, men måske kan det forkorte din udredningstid og spare dig i sidste ende, ved din pensionsforsikring ikke er ædt op.

Men et alternativ var måske, med en bisidder fra en førtidsforening, hvis der findes en forening nær dig. Så koster det nok kun transport og kontigent. Jeg har ikke selv erfaring med det, men min psykiater har nævnt for mig, at en af hans klienter har haft meget gavn af bisidderhjælp.

Citat:
Jeg har også hørt at vi kan hæve vores efterlønsopsparing til april, men er virkelig i tvivl om jeg skal hæve dem - den det sker jo helt automatisk hvis jeg melder mig ud.
Idag er jeg ft.pér og meldt ud af A-kassen, men min efterlønsopsparing står stadig på min konto hos dem. Det har jeg bedt om, da jeg ikke kunne overskue om jeg skulle have dem udbetalt eller overført til pensionsselskab.


Nå du er på kontanthjælp. Det er en frygteligt dillema du er i nu, for mig bekendt kan kommunen tvinge en kontanthjælpsmodtager til at begynde at æde sin pensionsopsparing efter man har fået kontanthjælp i et ½ år. Jeg kender ihvertfald en der har måtte æde sin pensionsopsparing op, før h*n kunne få kontanthjælp igen. Nu er vedkommende endt på ft.pension, og kan ikke få invalidepension (tab af erhvervsevne), fra sit pensionsselskab, da h*n har ædt alt op

Hvis du skal æde din pensionsopsparing op, inden kontanthjælp igen, kan jeg kun opfordre dig til at spørge dit pensionsselskab om dilemmaet og om de kan anbefale en løsning hvor du opretholder forsikringsdækning.
Måske vil de allerede nu udbetale penge, det har jeg læst flere K10 får, trods de ikke er endeligt udredt.


Mit råd til dig er du skal handle meget hurtigt, ta fat i din Sb og høre om du ikke kan komme i revalidering, for så får du revalideringsydelse. Måske et par mdr. gratis arbejdsprøvning først. Det måtte jeg. Først 1 arbejdsprøvning med henblik på at fortsætte på arbejdsstedet i revalidering i et par mdr.. Desværre syntes arb.sted ikke arbejdsprøvning forløb godt nok til, at de ville ansætte mig i revalidering. Men jobkonsulenten og Sb fandt et nyt arb.sted hvor jeg straks kom i revalidering. Desværre ophævede min revalideringsarbejdsgiver kontrakten efter 1½ mdr., da jeg ikke kunne magte opgaven.
SB gjorde sine overvejelser, og satte mig under "sygedagpenge under revalidering". Kort efter det mislykkede revalideringsjob, blev jeg indstillet af kommunen til psykolotest og resultatet blev ft.pension.

Det var min redning med "sygedagpenge under revalidering", for jeg havde fået 0 kr i flere år, da jeg havde over 10.000 kr i opsparing.

Jeg beholdt A-kassen under hele udredningen af min sag, da jeg tænkte, at hvis jeg udmeldte mig af A-kassen, ville jeg have meget svært ved at komme ind igen og opnå dagpengeret. Men jeg meldte mig ud af fagforeningen, da jeg viste de ikke kunne hjælpe mig.

Jeg kan kun opfordre dig til at beholde A-kassen og ta en snak med A-kassen om du kan midlertidig kan holde en pause med efterlønsindbetalinger.

Mange K10ér har fået god hjælp af deres fagforening, så du må vægte fordele og udlemper, om du skal beholde dit fagforeningskontigent.

Se også mine indlæg nr 6 og 10 i tråden http://www.k10.dk/showthread.php?t=20842
link kun til indlæg 6 http://www.k10.dk/showpost.php?p=200537&postcount=6
link kun til indlæg 10 http://www.k10.dk/showpost.php?p=200588&postcount=10

Får du boligsikring ellers søg det, så du kan lette din økonomi lidt?

Mvh Mr x

Sidst redigeret af Mr x; 21-01-2012 kl. 15:05.
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 15:38   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jamina

Forstår udmærket at du må efterse din øk. pga. kontanthjælp, og det er jo altid en individuel vurdering, men du bør som du selv skriver også se fremadrettet.

Ang. fagforening har nogle den ordning, at man kan betale halvt bidrag pga. sygdom. Har du undersøgt dette?

Ligesledes har nogle arbejdsmarkedoptjente pensioner(som er "tvunget" ens specifikke faggruppe) også en ordning, hvor man kan få midlertidig støtte, og blive fritaget for indbetaling, mens man er syg. Har du forespurgt om dette i din fagforening er gælodende for din pensionsordning? der bør også fremgå af din police, men den kan være svær at læse og forstå. Dvs. du ud over blive fritaget for indbetaling også får udbetalt et beløv, som du skal svare skat af rent. Højst sandsynlig så blive fratrukket din kontanthjælp, men undersøg det, fritagelse fra indbetaling jo også noget.

I forhold til du er 36 år og efterløn bør du sætte dig helt ind i reglerne omkr. hvad du kommer til at stå uden hvis du melder dig ud nu. Har lige læst der yderligere er nogle mindre ting, som ikke konkret omhandler ret til selve efterløn, men som kan få betydning for dig.

Ang. regler for kontanthjælp og pesnionsopsparinger ophævelse m. ønske fra kommunens side se mit tild. indloæg om netop lovregler herfor. Og forhør dig hos dit pensionsselskab om din pension kan frikøbes, helt el. delvis. Hvis ikke den kan det, kan kommune ikke gøre noget.

Link ang. pension:http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...kontanthj%E6lp

Ang. din fagforening: har du prøvet at få hjælp til din sag fra dem, viser de sig fuldstædnige umulige eft. at have drejet armene om på dem, så overvej at droppe dem. Men først der, søge evt. om nedsat hvis du har den mulighed. Måske har din fagforening andre fordele, som du lige bør tjekke ud, evt. jurisdisk bistand. også set i forhold til evt. arbejdsskadesag.

Det var mit udover de synpkt.'er Mr. X har skrevet.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2012, 11:51   #7
Jasmina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 149
Styrke: 13
Jasmina er ny på vejen
TAK for jeres svar de skal læses godt igennem et par gange før jeg har overblikket - der er så mange ting at holde styr på men nu har jeg noget at forholde mig til - TAK
Jasmina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2012, 12:04   #8
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jasmina Se meddelelser
TAK for jeres svar de skal læses godt igennem et par gange før jeg har overblikket - der er så mange ting at holde styr på men nu har jeg noget at forholde mig til - TAK
Vær også lige obs på af fagforening og a - kasse er fradragsberettiget, så vælger man dem fra mister man også i skattefradrag, og så bliver besparelsen ikke helt så stor som man tror.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fagforening? kkkk Alt det andet 3 14-02-2011 12:19
fagforening thyson Spørgsmål ang fleksjob 5 10-02-2011 05:16
Fagforening Manne76 Spørgsmål ang fleksjob 3 27-01-2011 11:35
Fagforening wipo Alt det andet 6 21-08-2009 23:52
Fagforening... Kjersti Dit og Dat 6 23-07-2008 15:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension