K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-10-2010, 12:14   #1
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Tilbagebetale førtidspension

Har fået brev om, at jeg skal tilbagebetale 21.000 i førtidspension

Årsag min mand har tjent for meget.

Hvor finder jeg pensionsberegneren - alle dem jeg klikker på virker ikke

Min mand har skiftende lønindtægter, og jeg HAR gjort opmærksom på dette. Jeg HAR bedt om en løsning så der ikke lige kommer sådan et girokort, men kommunen har ikke kunnet gøre det anderledes. Alligevel skriver de nu om oplysningspligt!!!

Kan I hjælpe med et link til en beregner der virker ??
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2010, 14:20   #2
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Så er der svaret retur til kommune. Indrømmet jeg er skidesur

Citat:
Anke af afgørelse om tilbagebetaling af førtidspension'


Hermed skal jeg anke afgørelse om tilbagebetaling af førtidspension, jf. skrivelse af 20. Oktober 2010.
  • Jeg har ikke fået udbetalt pension mod bedre vidende. Tværtimod har jeg løbende – siden tildeling af førtidspension i 2008 – gjort opmærksom på min mands varierende lønindkomst.
  • §42 er således ikke opfyldt, da jeg har overholdt min oplysningspligt.
  • Grundlaget for beregningen er ikke korrekt, idet min mands lønmodtagerudgifter – der er en forudsætning for hans indtjening – ikke er modregnet i hans indkomst.
Beregningsgrundlaget
Jeg mener, at min mands ligningsmæssige lønmodtagerudgifter skal fradrages i hans personlige indkomst. Der er tale om ligningsmæssigt fradrag i forbindelse med tjenestehund til brug for arbejdet. Tjenestehunden er netop en forudsætning for at arbejde som hundefører.


Oplysningspligten
I mail har jeg flere gange anmodet om, at beregningen af førtidspension opgøres på en mere hensigtsmæssig måde, således vi undgår alle de efterreguleringer. Jeg har således flere gange gjort opmærksom på, at min mand har varierende løn. Jeg er derfor uenig i, at Pensionsafsnittet ikke er gjort opmærksom på varierende løn. Se såvel mails som journalnotater omkring mine henvendelser pr. telefon.


I mail af 28.07.10 svarer Odense Kommune mig;

"Hovedreglen ifølge Pensionsloven for beregning af pension er, at senest afsluttede indkomstår anvendes, når dette er muligt. Det betyder, at din pension fra 1/1-2011 vil blive beregnet i forhold til indkomståret 2009 og så fremdeles. En fravigelse fra hovedreglen kan kun ske, hvis der sker en varig ændring i indkomstforholdene."


Min mands lønforhold er varigt varierende, så længe han er ansat under nuværende overenskomst, da det er lønvilkårene i hans arbejde.


Omkring beregningen for 2010 er jeg uenig i denne.
  • Jeg mener at ligningsmæssige fradrag – relateret til medarbejderomkostninger – skal medtages i grundlaget.
Jeg har hele tiden gjort opmærksom på, at min mand har varierende lønindtægter. Jeg har desuden taget initiativ til, at der opgøres grundlag på anden måde, så vi ikke ender ud i tilbagebetalingskrav. Endelig har jeg foreslået, at lønsedler indsendes måned for måned. Odense Kommune har ikke ønsket dette.


Jeg er uenig i, at jeg ikke har overholdt pensionslovens §41. Tværtimod har jeg hele tiden været meget ærlig omkring at fortælle, at min mands løn er varierende. Jeg har kommet med forskellige løsningsforslag til at beregne pensionen korrekt, og endelig har jeg på eget initiativ sendt opgørelse for 2009 samt anmodet om en regulering.


Da jeg således ikke har tilsidesat min oplysningspligt jf. §41, mener jeg ikke der kan rejses krav om tilbagebetaling jf. §42.


Sagsbehandlingen generelt
Jeg bliver ærlig talt skide sur, når I skriver at jeg har fået for meget i pension mod bedre vidende. Jeg læser det som en anklage om snyderi. Venligst kig tilbage i min journal – jeg har lige fra tildeling af førtidspension i 2008 gjort opmærksom på, at min mand har varierende løn. Jeg har desuden flere gange – både pr. telefon og mail – forespurgt til en løsning, så pensionen blev beregnet korrekt.


Det er muligt at Odense Kommune anser det som problematisk at skulle have min mands lønseddel måned for måned. MEN……….. Det er blevet tilbudt og afvist! Det er derfor ganske usmageligt at komme med antydninger om manglende indberetninger og snyd!


Sagen bedes venligst genvurderet, og videresendes til Det sociale Nævn, bilagt Odense Kommunes journalnotater af mine telefoniske henvendelser, samt kopi af mails samt de oplysninger, der har dannet grundlag for min pensionsberegning fra 2008 og indtil nu.

 
Med venlig hilsen


 
 
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2010, 18:29   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Puha, sikke en øretæve!

Men hvor godt du har dit/jeres på det tørre, håber virkelig dit brev vil blive taget til efterretning, så i kan få en anden ordning!!!

Men hvor er det frækt og usmageligt af dem at sætte jer i sådan en situation, når du gentagende gange har kontaktet dem med gode forslag.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2010, 18:42   #4
Road66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2009
Indlæg: 132
Styrke: 15
Road66 er ny på vejen
Har netop været udsat for det sammen

Bare over 300.000, hvor de ikke har brugt den oplysning, de fik tilbage i 2005,
om at jeg modtager invalide pension fra mit pensionsselskab.

Er totalt nede og vende over det brev jeg har fået. Har selvfølgelig klaget.....men kan næsten ikke holde ventetiden ud.
Road66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2010, 19:07   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
øv, det er bare mere end surt at få sådan en "regning" -specielt når du selv indtil flere gange HAR gjort opmærksom på tingenes tilstand og endda tilbudt dem forskellige løsninger

Suk, ja, jeg håber da ikke at vi her i huset bliver bonnet på nogen måde for vi HAR været på kommunen og tale med begge vores sagsbehandlere og forklaret dem at vi for sørnsen da ikke har råd til at låne kommunen vores almisser!

Vi har måttet vente mere end et halvt år på beløb kr stort: 25.000! -og dét er godt nok rigtig mange penge for os

Undskyldningen var at de desværre IKKE kunne gå ind og rette i skatteopgørelsen fra Skattemyndighederne(det er jo selvangivelsen der danner grundlag) før til December!!!!!

FLOT, og så er det jeg tænker, på den pensionsmeddelse vi får, ja, da står der HØJT OG TYDELIGT at pensionisten har pligt til at henvende sig ved ændringer og bla bla bla ikk´
At pensionisten kun har krav på en "modregning" indenfor 5 mdrs forløb!!!!

Øhhh...så er det lige jeg spør: Kan de ikke regne mere eller hva er der galt!

(og JO vi HAR henvendt os til vores Regions skatteafd og bla bla bla)

I mellemtiden, ja, så kan kommunen jo heller ikke beregne evt varmetilskud mm KORREKT -vel!!

Det er muligt at kommunen ikke fatter en hujende papf.. -men JEG fatter NA DA

PS: Respekt, fordi du orker at tage kampen
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2010, 19:46   #6
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
kender en i min komune manden er oppe med løn seddel hver eneste måned for at hans kone ikke ofr får meget udbetal der må sgu være en lettere måde at gøre det på hun er også fp han haft arbejde men som han sige jeg er sikke på hun ikke får for meget udbetalt for er sgu trælst at hun skulle få for meget uebetalt og skla til at betale/afgrage det beløb
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2010, 20:58   #7
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
lige et lille sidespørgsmål

hvis man kun er samlevende, ikke har fælles økomomi, og ikke er gift- blir der så trukket i pensionen hvis samleveren tjener omkring ml 11.000 og 14.000 udbetalt om måneden??
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2010, 21:19   #8
Garfield
Hvor skulle jeg ellers være
 
Garfields avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 196
Styrke: 14
Garfield er ny på vejen
kaneldorff ja selvom i kun er samlevende vil der blive modregnet hvis den anden tjener mere end 227000 om året mener jeg det er, men er ikke sikker på det beløb det kan du finde inde på borger.dk. for når man taler om ftp så bliver en evt samlever nemlig tillagt en forsørgerpligt overfor ftper som ellers kun sker hvis man er gift.
__________________
Elsk mig mest, når jeg fortjener det mindst
for der behøver jeg det mest
Garfield er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2010, 21:47   #9
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Nu står jeg som " ej forsørger" i det offentlige system, og jeg er aldrig blevet bonget på grund af Mogens, ikke en gang da jeg fik kontant hjælp.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2010, 22:03   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
De kan ikke modregne i kontanthjælp, men hvis man får FTP kan de godt, da FTP skal anses for værende en alm fast lønindtægt.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53
At tilbagebetale sulån - evt. eftergivelse Whattodo Alt det andet 3 02-06-2009 17:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension