K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-08-2009, 17:30   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.790
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Seneste aug 2009 19.udgave af Flexjob-pjece

Kære alle.
Hermed seneste udgave af pjecen for flexjob, udgivet af CLH, Center for Ligebehandling af Handicappede.

August 2009

http://www.clh.dk/index.php?id=1473

Hilsen
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 20:41   #2
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
Ja den er go' nok, men de mis-informerer stadig vedrørende sygedagpenge
De skriver at man som fleks'er er berettiget til sygedagpenge, men glemmer at fortælle, at hvis man var sygemeldt før fleksjobbet, så kan man, i nogle tilfælde, ikke få noget.
Og arbejdsgiveren kan heller ikke altid få sd refunderet.
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 21:13   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.790
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Perbeer og andre.

Jeg er ikke så skrap på dette område, har travlt med manglende svar i 2 sager og skal lige en tur på hospitalet.

Findes der ikke en k10`er der vil dokumenterer Perbeers påstand og kontakte redaktøren af pjecen og anmode om en tilføjelse. Redaktørens E-mail findes i pjecen.

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 23:17   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Peter hvad laver du på hospitalet håber ikke det er alvorligt . og jo jeg skal gerne skrive det hvis perbeer lige gider at linke til den tråd hvor vi har haft det oppe og hvor svaret kom -...

Gider du det perbeer jeg er blank lige nu og kan ikke finde den ...

Hejdien

PS mener at Web har lagt den nye pjece ind under nyttige link
  Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 23:44   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja den ligger under nyttige links og har ligget der i et par dage nu
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 12:38   #6
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
og jo jeg skal gerne skrive det hvis perbeer lige gider at linke til den tråd hvor vi har haft det oppe og hvor svaret kom -...

Gider du det perbeer jeg er blank lige nu og kan ikke finde den ...
Jamen det gider jeg da, her er linket til min historie:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=6362
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 13:58   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Takker perbeer så har jeg klippet og klisteret og prøvet at se om jeg kan få dem til at forstå det, man må jo sige at det er meget væsentligt for mange flekser det her ...

Citat:
jeg gjorde i 08 opmærksom på at der var flekser der ikke kunne få sygedagpenge og deres arbejdsgiver ikke kunne få refusion fra første sygdagpenge, og jeg havde på det tidspunkt en dialog med jer (som jeg indsætter her også )

Nu er det sådan at man igen kan se i den nye fleksjob pjece at der står under sygdagpenge ..


Sygedagpenge

Hvis en person er ansat i et fleksjob, er vedkommende berettiget til løn under sygdom (hvis det er en del af overenskomsten) eller til sygedagpenge.
Arbejdsgiverens refusion af sygedagpenge

Når en person er ansat i et fleksjob, kan arbejdsgiveren modtage refusion for udgifterne til sygedagpenge allerede fra den ansattes første fraværsdag. Vær dog opmærksom på, at der kan se modregning i løntilskuddet, se afsnittet ”Modregning af sygedagpenge i løntilskud”.
Afholdelse af udgifterne til sygedagpenge

Staten afholder 100 % af kommunens udgifter til sygedagpenge i de første fire uger af en fraværsperiode under sygdom. Dernæst refunderes kommunens udgifter med 50 % til og med 52. uge regnet fra første sygedag i det aktuelle sygefravær og ansættelsesforhold. Fortsætter sygedagpengene derefter, afholder kommunen selv udgifterne til sygedagpenge.


Dette passer jo så ikke i alle tilfælde da folk der kommer direkte fra sygedapgenge og til fleksjob ikke vil kunne få sygedagpenge før end de har opfyldt kravet om 13 ugers arbejde


Da dette jo er tilfældet for rigtig mange flekser så vil jeg mene at det er relevant og vigtigt at det bliver indført i pjecen sådan at vi ikke kommer til at opleve flere flekser der mister deres job pga rod med sygedagpenge som vi jo allerede på www.k10.dk har oplevet ..


Jeg sætter her min dialog med jer ind så i forhåbentligt kan se hvad jeg mener og gør opmærksom på at flekser jo i forvejen er syge og mange bliver syge inden for de første 13 uger dette er velkendt både inden for normalt ordinær marked og inden for fleksjob ..

Heller ikke hvis en flekser er på ledighedsydelse kan de vel i og for sig få sygedagpenge før end de opfylder beskæftigelse kravet, og dette burde vel fremgå af fleksjobpjecen .. ?



Med venlig hilsen

xxxx

www.k10.dk


PS denne mail er ligeledes sat ind på http://www.k10.dk/showthread.php?t=9582#post70677



Dialog med Lene Maj Pedersen
Center for Ligebehandling af Handicappede




I fleksjob pjecen fremgår det at mht til sygdagpenge er det sådan at

Afholdelse af udgifterne til sygedagpenge

Staten afholder 100 % af kommunens udgifter til sygedagpenge i de første fire uger af en fraværsperiode under sygdom. Dernæst refunderes kommunens udgifter med 50 % til og med 52. uge regnet fra første sygedag i det aktuelle sygefravær og ansættelsesforhold. Fortsætter sygedagpengene derefter, afholder kommunen selv udgifterne til sygedagpenge.


Når jeg læser det så er det min opfattelse at hvis man er ansat i fleksjob så vil ens arbejdsgiver få refunderet sygedagpenge fra første sygedag, men når jeg så kommer ud i det virkelige liv så oplever jeg sager som denne hvor en arbejdsgiver ikke får sine sygedagpenge refunderet og flekser bliver fyret fordi arbejdsgiver syntes at på den måde er det både for dyrt og for bøvlet at have en flekser ansat og at han ikke mener at kommune efterlever det som der bliver fortalt og oplyst når man ansætter flekser...



Det drejer sig om en flekser som bliver syg , det han selv skriver er


Hej.

Her er først lige et lille kort oprids af min historie.


Jeg blev 1/5-08 visiteret til flexjob og inden da var jeg på sygedagpenge i ca 1,5 år (og inden da igennem reva og andet).


Jeg startede så i flexjob den 26/5-08 (et job jeg selv havde fundet) og det gik godt.

Lige indtil i august, hvor jeg blev sygemeldt på grund af meget tiltagende rygsmerter.

Ringede dengang og ville tale med min sagsbehandler, men han var ikke at træffe, så jeg talte med en anden i stedet for.

Hun sagde at der ikke var nogen problemer i det og at selvfølgelig kunne jeg få sygedagpenge.

Nogen uger senere modtog jeg et dagpenge skema (fra kommunen), som jeg skulle udfylde og returnere og det gjorde jeg straks og troede at alt var i orden.

Så i dag ville jeg lige tjekke, om der var sat penge ind på min konto, det var der så ikke.

Jeg tager så kontakt til kommunen, for at høre hvorfor og får fat i en anden end min sagsbehandler, da han ikke umiddelbart er til at træffe.

Han fortæller mig så, at jeg ikke er beretiget til sygedagpenge, da jeg var på sygedagpenge inden jeg blev ansat.

Det forstår jeg så ikke rigtigt, men forsøger så igen at få fat i min sagsbehandler, denne gang lykkes det.

Men han siger det samme og tilmed fortæller han nu, at den sygeløn jeg har fået tidligere, hos min arbejdsgiver, den bliver ikke refunderet fuldt ud.

Det var ellers et afgørende punkt, dengang jeg blev ansat, at kommunen oplyste arbejdsgiver om, at der var fuld refusion fra første sygedag, da en flexer jo sandsynligvis har flere sygedage end alm. arbejdere.

Nu står jeg så her, med håret i postkassen, uden sygedagpenge eller andet, hvem skal betale huslejen og regningerne ? Oven i alt dette, så får jeg nok en fyreseddel fra mit arbejde, da de vilkår jeg blev ansat under åbenbart ikke gælder (fra kommunens side). Hvad fa'en skal man gøre ? Er der nogen der ved, om jeg er berretiget til ledighedsydelse, hvis jeg bliver fyret nu ? Kontanthjælp kan jeg nok heller ikke få, da jeg er gift og konen tjener ca. 19000 om måneden (brutto), eller hvordan er reglerne på det område ?


Det var sådan kort fortalt hvad der skete i en kommune da en flekser syge meldte sig, nu er vi jo så mange der kommmer i tvivl ... Mange flekser kommer jo netop fra sygedagpenge over til fleks og det vil så sige at fordi de gør det så vil deres arbejdsgiver ikke kunne få refunderet sygdagpenge og borgeren vil ikke kunne få sygedagpenge, pga man har været på den ydelse under udredning ...


Borgeren har selvfølgelig klaget over afgørelsen og kommunen henholder sig til at han ikke kan modtage sygedagpenge og henholder sig til Lov om sygedagpenge §24, stk. 1 og §27.




Dette falder mig yderst underligt og hvis det er sådan at man faktisk ikke kan tillade sig at blive syg fordi man kommer fra sygedagpenge inden man visiteret til fleks så vil jeg mene at det skal fremgå meget tydeligt af fleksjob pjecen....


Som jeg læser det og som jeg mener er den eneste måde man kan tolke det på, ja så er det at man som ny visiteret flekser der kommer i job med det samme , er yderst uheldigt stillet hvis og så frem at man bliver syg inden for de første måneder man bliver ansat i fleksjob...


Men da det her drejer sig om folk der i forvejen er syge så vil man ofte opleve at de netop bliver syge i den første tid , da kroppen skal igennem en kæmpe omvæltning (det sker selv for raske og unger der starter i skole efter sommerferien)


Så spørgsmålet må så være, hvis kommunerne henholder sig til at de efter ovennævnte paragraffer kan nægte at udbetale sygedagpenge og ligeledes refundere, hvordan står flekserne så når de søger job, og hvor længe skal man have været ansat før man "kan få lov" at sygemelde sig ...


Ligeledes er det jo så en kæmpe hæmsko for dem der kommer lige fra sygedagpenge til fleksjob, og det er jo ellers dem vi andre altid har misundt ...


Er det kommunerne der fejler her, eller er der en faldgrube i den flekslov der er , for så er vi mange flekser der gerne vil vide det og håber at i kan hjælpe os med at opklare det ...


Med venlig hilsen

xxxx


PS denne mail og svar vil blive offentliggjort på www.k10.dk i tråden http://www.k10.dk/showthread.php?t=6362



Hej xxxx
Tak for din henvendelse om problemer ved udbetaling af
sygedagpenge/refusion til arbejdsgiveren for udbetaling af
sygedagpenge, når en ansat i fleksjob er faldet for
varigshedsbegrænsningen i sygedagpengeloven.

Jeg har d.d. skrevet til Arbejdsdirektoratet og bedt direktoratet
afklare spørgsmålet. Jeg har skrevet til direktoratet, idet det
umiddelbart ser ud til, at personer ansat i fleksjob og som er
faldet for varighedsbegrænsningen i sygedagpengelovens § 26 ikke
kan få udbetalt/arbejdsgiveren kan ikke få refusion for udbetalte
sygedagpenge. Hvis det er tilfældet har du ganske ret i, at der er
tale om et ligebehandlingsproblem.

Centre har tidligere gjort Beskæftigelsesministeriet opmærksom på,
at det er et problem, at der ikke er mulighed for at forlænge
sygedagpengeperioden (sygedagpengelovens § 27), hvis en person
skal igang med et revalideringsforløb me henblik på et senere
fleksjob.

Når der kommer svar fra Arbejdsdirektoratet vender jeg tilbage med
et endeligt svar.

Venlig hilsen

Lene Maj Pedersen
Center for Ligebehandling af Handicappede



Hej xxx

Den 17. november 2008 skrev du til centret, hvor du beskrev problemet med,
at en person, der har modtaget sygedagpenge i mere end 52 uger ikke kan få
udbetalt sygedagpenge/arbejdsgiveren kan ikke få udbetalt refusion for
sygedagpenge. Jeg svarede dig samme dag, at jeg havde rettet henvendelse
til Arbejdsdirektoratet, idet jeg var i tvivl, om der ikke var tale om et
ligebehandlingsproblem.

Som du kan se af den vedhæftede mail, så har Arbejdsdirektoratet nu svaret
på centrets henvendelse. Arbejdsdirektoratet mener ikke, at der er tale om
et ligebehandlingsproblem, idet direktoratet mener, at der godt kan være
situationer, hvor en person i fleksjob opfylder en af betingelserne i
sygedagpengelovens § 27 for at få forlænget sygedagpengeperioden.

Efter at have diskuteret problemstillingen og Arbejdsdirektoratets svar med
en kollega må jeg konkludere, at personer ansat i fleksjob ikke er
anderledes stillet end personer ansat i job på ordinære vilkår i forhold
til at få forlænget sygedagpengeperioden. Jeg skrev i min første mail, at
centret tidligere har rettet henvendelse til Beskæftigelsesministeriet
vedrørende sygedagpenge lovens § 27, stk. 1 nr. 1, idet det i denne
situation kun er muligt at forlænge sygedagpengeperioden, når der er tale
om iværksættelse af revalidering, der kan føre til, at den sygemeldte
vender tilbage til det ordinære arbejdsmarked. Men dette er en anden
situation end den som du beskriver, hvor en person netop er startet i et
fleksjob.

Venlig hilsen

Lene Maj Pedersen
Center for Ligebehandling af Handicappede.



Til Lene Maj Pedersen
Center for Ligebehandling af Handicappede

Arbejdsdirektoratet kan oplyse, at en person, der er ansat i fleksjob, og
som mister retten til sygedagpenge, igen vil være berettiget til
sygedagpenge, hvis den pågældende godtgør at have været arbejdsdygtig i
mindst 13 uger efter varighedsbegrænsningens indtræden.

Ved arbejdsdygtighed i mindre end 13 uger kan pågældende endvidere blive
berettiget til sygedagpenge, hvis en af betingelserne i § 27 for at
forlænge sygedagpengeperioden er opfyldt.

Arbejdsdirektoratet er ikke enig i, at der ikke er mulighed for, at et af
kravene i § 27 kan være opfyldt for en person, der har været ansat i
fleksjob.



Med venlig hilsen
Jens Wamsler
fuldmægtig
Og så håber jeg bare at de forstår hvad det er jeg mener
  Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 14:35   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg mener, at fleksjobbere skulle have en §56... altså hvor man ved kronisk sygdom på forhånd regner med mindst 10 sygedage de næste 12 måneder.

Jeg er næsten helt sikker på, at den skal følge med en fleksbevilling, hvis det er et led i skånebehovene.

Sgi da irriterende, hvis kommunerne "glemmer" at benytte den paragraf.

For så er det jo FORSKELSBEHANDLING igen, igen, igen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 15:41   #9
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Jeg mener, at fleksjobbere skulle have en §56... altså hvor man ved kronisk sygdom på forhånd regner med mindst 10 sygedage de næste 12 måneder.

Jeg er næsten helt sikker på, at den skal følge med en fleksbevilling, hvis det er et led i skånebehovene.

Sgi da irriterende, hvis kommunerne "glemmer" at benytte den paragraf.

For så er det jo FORSKELSBEHANDLING igen, igen, igen.

Da jeg blev ansat i fleksjob, der spurgte jeg netop min sagsbehandler om §56, hvortil han svarede, at det jo ikke var nødvendigt, da der stod i loven, at fleksjobbere var berettiget til sygedagpenge fra dag ét af. At han (og en anden sagsbehandler) så senere har undskyldt at det var en fejl, det kan jeg jo ikke bruge til noget
I starten af min sag, der blev jeg netop lovet, af 2 forskellige sagsbehandlere, at jeg var berettiget til SD og at arbejdsgiver var berretiget til refusion fra første dag. Det har de så senere trukket tilbage, da det, ifølge dem selv, var forkert. På den konto mistede jeg knap 3 mdr. indtægt samt mit job
Kommunen var åbenbart selv så meget i tvivl, så de i første omgang havde udbetalt refusionen til arbejdsgiver og derefter opkrævet den igen.
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Seneste undersøgelse af lægekonsulenter... buster Lægekonsulenternes Rolle 4 18-10-2011 12:00
min historie om pension i kort udgave MizzHope De Unge 10 24-09-2010 11:18
Job med løntilskud til førtidspensionister, 4. udgave zuza Et godt link! 0 18-02-2009 14:09
Job med løntilskud til førtidspensionister, 3. udgave zuza Et godt link! 0 25-03-2008 22:29
Ny udgave af fleksjobpjecen er undervejs zuza Et godt link! 1 08-08-2007 16:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension