K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Kommunernes Tavshedspligt

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Kommunernes Tavshedspligt Skal kommunen fortsat være omfattede at loven om tavshedspligt i fald en borger går til pressen.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-11-2012, 10:00   #11
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde

Man bør altid skelne mel. indhenting og videregivelse af oplysninger.

Når Stonie får tilsendt sambos skatteopgørelse er det videregivelse, hvilket Retsikkerhedsloven § 11 a. stk. 2 ikke giver hjemmel til.

Ang. SB'erne el. andet ansat personale skal de overholde sikkerhedsberkendtgørelse nr. 528 af 5 juni 2000 samt persondatalovens § 41, stk. 3.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 10:09   #12
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Men din sambo er vel egentlig relevant i huslejesager.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 12:18   #13
Papdronning
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-07 2012
Indlæg: 39
Styrke: 12
Papdronning er ny på vejen
Sorry Gunvor jeg burde have haft præcisere forskelle. Det er trods alt svært at indhente oplysning hvis det er ikke noget til at videregivere dem .
Her var mine tænker at hvis Stonie undrer sig hvordan Skat kunne finde på at videregive samleverens oplysninger, vil jeg mene myndigheden afd. har begrundt indhentelsen med RSL 11a stk2 og skat kan begrunde videregivelsen med.FVL §29 stk.2 som i sig selv sætter §29 stk 1 ud af drift.

(Jeg skrev det på den måde da min juralære havde fået os til at skrive i vores lovsamling at 11 a stk 2 var undtagelse 1 til FVL§29)
Papdronning er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 16:47   #14
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Papdronning Se meddelelser
Sorry Gunvor jeg burde have haft præcisere forskelle. Det er trods alt svært at indhente oplysning hvis det er ikke noget til at videregivere dem .
Jamen så længe der ikke er givet samtykke, så må de jo heller ikke = ingenting at gå efter.
I øvrigt mener jeg ikke, at der her er tale om en samlever, men en sambo, det er jo en hel anden situation. F.eks. mange i København har udlejet et værelse til en anden, så har de jo ikke noget med hinandens økonomi overhovedet. Og det at de ikke bare indhenter hos den, det handler om, men en anden person, som slet ikke vedrører sagen overhovedet....

Så vidt jeg har forstået fik Stonie også medhold fra nævnet. Men at de roder rundt i det fortsat er ikke ligefrem så smart... Det er grænseoverskridende, at de går ud over det, de egentlig må.... Tænk hvis du hørte, at din nabo i en pengesag hos kommunen får at vide, at de også har indhentet oplysninger om din økonomi.... øh, hvad har det med naboen at gøre... En sambo er helt det samme som en nabo....

Der findes allerede et system i dag (sammenkørende), hvor man kan afsløre, om en f.eks. måske får noget løn og dagpenge samtidig eller lignende... For det står i en eller anden lov, at sådan et system er ok.

Sidst redigeret af curls; 24-11-2012 kl. 16:49.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 19:14   #15
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Papdronning

Nej, det er ikke svært at indhente øk. oplysninger ifg. 11 a stk. 2 pr. definition, men det er ikke ensbetydende med at man (her kommunen) må videregive dem. § 11 a, stk. 2 omhandler netop ikke videregivelse, men kun indhenting! Behandling af oplysningerne forudsættes at ville efterfølge, idet lovgivning samtidig ikke giver hjemmel til at indhente oplysninger, men ikke har til hensigt at lave nogen behandling af.

Skat kan derfor ikke begrunde vidergivelse m. § 11 a stk. 2, og da slet ikke til trejdemand.

Jeg forstår deværre ikke flg.:

Citat:
Jeg skrev det på den måde da min juralære havde fået os til at skrive i vores lovsamling at 11 a stk 2 var undtagelse 1 til FVL§29
Taler du om din juralærer?

Og hvad er vores lovsamling, som I skriver i?

Curls, du skriver flg.:

Citat:
Der findes allerede et system i dag (sammenkørende), hvor man kan afsløre, om en f.eks. måske får noget løn og dagpenge samtidig eller lignende... For det står i en eller anden lov, at sådan et system er ok.
Enhver ansat i forvaltningen har ikke ret til ubegrænset tilgang til alle informationer om borgere i DK iflg. lovgivning. Hvorfor man heller ikke kan sætte en computer til at udføre dette arbejde. Dette ville være i strid med reglerne. Men der er visse personer/afd., der via netop § 11 a stk. 2 kan undersøge det økonomiske, herunder ikke alm. SB har er "clearet" til at undersøge om, der bliver foretaget øk. bedrageri. Det er her flg. kommer ind: sikkerhedsberkendtgørelse nr. 528 af 5 juni 2000 samt persondatalovens § 41, stk. 3.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 19:24   #16
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Papdronning

Curls, du skriver flg.:



Enhver ansat i forvaltningen har ikke ret til ubegrænset tilgang til alle informationer om borgere i DK iflg. lovgivning. Hvorfor man heller ikke kan sætte en computer til at udføre dette arbejde. Dette ville være i strid med reglerne. Men der er visse personer/afd., der via netop § 11 a stk. 2 kan undersøge det økonomiske, herunder ikke alm. SB har er "clearet" til at undersøge om, der bliver foretaget øk. bedrageri. Det er her flg. kommer ind: sikkerhedsberkendtgørelse nr. 528 af 5 juni 2000 samt persondatalovens § 41, stk. 3.

Mange hilsner

Gunvor
Jeg taler om en undtagelse, og her må de gerne. Der er tale om en sammenkørende kontrol som er lovgivet. Det tyder på, du ikke selv kender til den, så... Det har ikke noget med retsikkerhedsloven § 11 at gøre overhovedet.... Den jeg taler om er blot et eksempel i forbindelse med f.eks. dagpengesager. Men det er ikke det tråden handler om. Det hedder registersamkøring, læs selv, hvad det er for noget:
http://www.ams.dk/Love-og-Regler/Til...amkoering.aspx

Sidst redigeret af curls; 24-11-2012 kl. 19:28.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 19:52   #17
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Dit link henviser ikke til lovgivning, men kun Arbejdsmarkedsstyrelsens hjemmeside, Curls.

Hvad angår tidl. registerlovgivning er denne afløst af Persondataloven siden 31. maj 2000.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 20:09   #18
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Dit link henviser ikke til lovgivning, men kun Arbejdsmarkedsstyrelsens hjemmeside, Curls.

Hvad angår tidl. registerlovgivning er denne afløst af Persondataloven siden 31. maj 2000.
HER! : https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=30582
Læs 37 b - og loven er skam gældende....!

Den papdroniningen henviser til i § 29 i forvaltningsloven henviser netop til, at der er undtagelser ved f.eks. når der er præcis lovgivet i nogle tilfælde og her må man gerne undersøge nogle ting nærmere... Håber du har fattet det nu... Og præcis § 37 b er en af de paragrafer som er lovgivet.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 21:10   #19
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Så vidt jeg er orienteret, er jeg ikke fatsvag.

Hvis du mener, jeg har en dårlig tone under nogle af mine indlæg her på k10, herunder netop dette, er du velkommen til at gøre opmærksom på det. Og jeg skal tage det alvorligt og eftertænksomt til underretning. Men derfor behøver du ikke fremture i sådan en kedelig og dårlig tone til mig her i tråden!

FVL § 29:

Citat:
§ 29. I sager, der rejses ved ansøgning, må oplysninger om ansøgerens rent private forhold ikke indhentes fra andre dele af forvaltningen eller fra en anden forvaltningsmyndighed.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis

1) ansøgeren har givet samtykke hertil,

2) andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller

3) særlige hensyn til ansøgeren eller tredjemand klart overstiger ansøgerens interesse i, at oplysningen ikke indhentes.
Link: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=142955

Denne § omhandler derfor indhentning fra andre dele af forvaltningen/forvaltningsmyndighed. F.eks. mel. SOF og BIF.

Der, hvor den berører retssikkerhedsloven § 11 a stk. 2, er netop under §, stk. 2, hvorfor man netop forsøger med en samtykkeerklæringunderskrift overfor borgeren. På denne samtykkeerklæring gøres der også opmærksom på at der KAN (ikke skal) undersøges om økonomiske forhold efter Retssikkerhedsloven § 11 a st. 2.

Så er der § 29, stk. 2, men her skal iagtages flg. fra undtagelsen persondataloven:

Citat:
§ 2. Regler om behandling af personoplysninger i anden lovgivning, som giver den registrerede en bedre retsstilling, går forud for reglerne i denne lov.
Når man underskriver denne samtykke omkr. indhentning fra anden forvaltning (f.eks. mel. boligstøtte) skal der iflg. Borgerrådgiveren sidste undersøgelse på området 2011 og lovgivningen udtrykkeligt stå, hvilken forvaltning det gælder. Dvs. hvis man har givet samtykke til en forvaltningsenhed, f.eks. boligstøtte kan den ikke anvendes hos andre til at indhente oplysninger.

Hvis man ikke har skrevet under på videregivelse af oplysninger overfor nogen forvaltningsmyndighed kan disse ikke videregive til anden forvaltningsmyndighed medmindre det falder indenfor den strafferetslige område.

Hvis man sammenkørte alle borgeres dagpenge- og lønforhold, skat ect. ville sagen omkr. KBh. Rådhus, hvor flere ansatte både modtog både løn og dagpenge i flere år, og nogle endda med 2 fuldtidsjob samtidig ikke forekomme.

Men trådsstarter spørger jo ikke til dette.

Men derimod om boligsøtte anden anden forvaltningsmyndighed må tilsende ham hans sambos årsopgørelse for 2007. Og svaret er det må de ikke, MEDMINDRE SAMBOEN HAR UNDERSKREVET EN SAMTYKKEERKLÆRING OM AT VIDEREGIVE DISSE OPLYSNINGER TIL TREJDEMAND. Altså Stonie el. en anden.

Derimod må de undersøge Stonies økonomi pga. dennes ansøgning om særlig boligstøtte, men kun den forvaltningsmyndighed, som Stonie har søgt hos. Ansøgningsskemaet som Stonie har ansøgt på indeholder sikkert med småt på sidste side netop § 11 a stk. 2 og sikkert nogle vedr. boligstøtteloven. Måske endda også strafferetsloven. Idet Stonie el. andre sætter sin underskrift længere nede på siden har Stonie også indvilget de nævnte paragrafer.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 22:15   #20
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Gunvor... jeg gider ikke diskutere med dig mere, du bliver bare ved...

Du glemmer at læse § 29 stk 2 !!

§ 29. I sager, der rejses ved ansøgning, må oplysninger om ansøgerens rent private forhold ikke indhentes fra andre dele af forvaltningen eller fra en anden forvaltningsmyndighed.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis

1) ansøgeren har givet samtykke hertil,

2) andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller

3) særlige hensyn til ansøgeren eller tredjemand klart overstiger ansøgerens interesse i, at oplysningen ikke indhentes.

I øvrigt har registersamkøring slet ikke noget med den her tråd at gøre, så hold dig gerne til tråden... Jeg har kun givet et eksempel på, hvad en undtagelse er, hvad myndighederne gerne må gøre - uden samtykke fra borger.
Du blander det hele sammen..... Nu har jeg også henvist til en direkte paragraf, at de gerne må lave en registersamkøring og sende sager til kommunen, hvor de kan have mistanke om snyd ved dagpengesager. Arbejdsstyrelsen snupper jo f.eks. folk i lufthavnen for at rejse ud uden at give besked om ferie hos kommunen - her sender de sagerne videre til kommunen... netop til den paragraf siger, man skal.

Nu skal jeg nyde resten af aftenen i fred...


Til Stampe: Ja du har ret i, at sambo kan være relevant i huslejesager, måske ved mistanke om snyd i husleje eller indtjening ved udlejning af værelse? Men jeg mener nu, at der skal være en direkte lovgivning, der siger, at de gerne må indhente samboens private økonomi uden at indhente samtykke fra samboen selv. Tja jeg kender faktisk ikke husleje regler, altså detaljer ved huslejesager og § 34. Måske er der skatteregler der siger, at man må udlevere noget til kommunen, skatteministeriet har jo selv mange mange regler, synes jeg.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ligger tråd rigtig hajfinnen Hjælp til Forum Brug 2 16-08-2013 15:26
andres personfølsomme oplysninger ligger i min sag ! hutti Kommunernes Tavshedspligt 28 20-11-2012 12:33
Aktinsigt = læk af personfølsomme oplysninger Pinny Kommunernes Tavshedspligt 16 12-11-2011 23:12
læk af personfølsomme oplysninger til pressen zuza Kommunernes Tavshedspligt 1 18-04-2008 10:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension