K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-12-2011, 20:24   #1
Tiger80
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Tiger80 er ny på vejen
1. afslag på FP..?

Hej derude

Jeg skriver lige på vegne af min kæreste, han sidder lige ved siden af

Han har i dag fået afslag på førtidspension, med den begrundelse at

"Begrundelsen for afslaget er, at Pensionsnævnet vurderer, at det hverken er dokumenteret eller på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at din arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings- eller revalideringsmæssige foranstaltninger. Vi vurderer dermed, at alle muligheder ikke er udtømte med henblik på at støtte dig til selvforsørgelse. Evt. i form af et flexjob, som tilrettelægges med udgangspunkt i de skånehensyn, du har i forhold til din rygproblematik".

Og til slut står der
"I henhold til Pensionslovens §16, stk 2 nr 2, skal det være dokumenteret at din arbejdsevne er nedsat i et sådant omfang, at du ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende uanset støtte efter den sociale lovgivning. Da dette ikke er dokumenteret, kan der ikke påbegyndes en sag om førtidspension."



Men i de papirer der er sendt, står der klart og tydeligt:
"Ud fra arbejdsvurderingen på (arbejdsprøvnings stedet) samt de lægelige oplysninger er både funktions- og arbejdsevnen væsentligt og varigt nedsat til det ubetydelige i ethvert erhverv.
Der eksisterer ikke en resterhvervsevne, der kan anvendes på arbejdsmarkedet."

"Angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre: Ingen"

Hvordan hænger det lige sammen? Og så lyder noget af begrundelsen også, at de ikke mener han har været i arbejdsprøvning længe nok, selv om det var kommunen selv der valgte at stoppe arbejdsprøvningen, fordi det var nytteløst..

Nogen der har nogen input, eller et par gode råd til, hvad vi gør fra nu af? Der er søgt efter §18 forresten..

Mvh Os
Tiger80 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 20:36   #2
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tiger80 Se meddelelser
Hej derude

Jeg skriver lige på vegne af min kæreste, han sidder lige ved siden af

Han har i dag fået afslag på førtidspension, med den begrundelse at

"Begrundelsen for afslaget er, at Pensionsnævnet vurderer, at det hverken er dokumenteret eller på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at din arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings- eller revalideringsmæssige foranstaltninger. Vi vurderer dermed, at alle muligheder ikke er udtømte med henblik på at støtte dig til selvforsørgelse. Evt. i form af et flexjob, som tilrettelægges med udgangspunkt i de skånehensyn, du har i forhold til din rygproblematik".

Og til slut står der
"I henhold til Pensionslovens §16, stk 2 nr 2, skal det være dokumenteret at din arbejdsevne er nedsat i et sådant omfang, at du ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende uanset støtte efter den sociale lovgivning. Da dette ikke er dokumenteret, kan der ikke påbegyndes en sag om førtidspension."



Men i de papirer der er sendt, står der klart og tydeligt:
"Ud fra arbejdsvurderingen på (arbejdsprøvnings stedet) samt de lægelige oplysninger er både funktions- og arbejdsevnen væsentligt og varigt nedsat til det ubetydelige i ethvert erhverv.
Der eksisterer ikke en resterhvervsevne, der kan anvendes på arbejdsmarkedet."

"Angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre: Ingen"

Hvordan hænger det lige sammen? Og så lyder noget af begrundelsen også, at de ikke mener han har været i arbejdsprøvning længe nok, selv om det var kommunen selv der valgte at stoppe arbejdsprøvningen, fordi det var nytteløst..

Nogen der har nogen input, eller et par gode råd til, hvad vi gør fra nu af? Der er søgt efter §18 forresten..

Mvh Os
Der skal selvfølgelig klages! Allerede på mandag, lyder som om den er kørt igennem en standard maskine som siger nej til det hele...

Når i har klaget til kommunen, så sender i dagen efter en anmodning om aktindsigt til Beskæftigelses Anke Nævnet (herinde kaldes de BAN). Der kan i så kontrollere om kommunen har medsendt alle relevante papirer... Hvis ikke må i sende dem til statsforvaltningen...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 20:48   #3
Tiger80
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Tiger80 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Der skal selvfølgelig klages! Allerede på mandag, lyder som om den er kørt igennem en standard maskine som siger nej til det hele...

Når i har klaget til kommunen, så sender i dagen efter en anmodning om aktindsigt til Beskæftigelses Anke Nævnet (herinde kaldes de BAN). Der kan i så kontrollere om kommunen har medsendt alle relevante papirer... Hvis ikke må i sende dem til statsforvaltningen...
Skriver man bare til dem (BAN), at man er den og den, og man gerne vil have aktindsigt i sin pensions sag? Og tak for svar forresten
Tiger80 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 20:54   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tiger80 Se meddelelser
Skriver man bare til dem (BAN), at man er den og den, og man gerne vil have aktindsigt i sin pensions sag? Og tak for svar forresten
Oppe i menuen, her på k10 er der en skabelon i kan bruge.

Men det er nok at skrive:

Jeg XXX cpr. det og det, ønsker komplet aktindsigt i min sag ved statsforvaltning X, beskæftigelses ankenævnet.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 21:08   #5
Tiger80
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Tiger80 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Oppe i menuen, her på k10 er der en skabelon i kan bruge.

Men det er nok at skrive:

Jeg XXX cpr. det og det, ønsker komplet aktindsigt i min sag ved statsforvaltning X, beskæftigelses ankenævnet.
Mange tak, det vil vi lige prøve at bikse sammen i morgen.. Jeg kan godt mærke vi er relativt nye inden for det her førtidspension, for vi troede ærlig talt det var lige til, med den skrivelse de sendte til nævnet. Men efter at have kigget lidt herinde, kan vi da godt se, at det nok aldrig er helt så ligetil
Tiger80 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 21:19   #6
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
I kan ikke skrive og begærde aktindsigt hos BAN, inden de overhovedet har fået sagen, så klag til kommunen og når de så evt fastholder afslaget får i brev om at de sender den til BAN, og derefter får i brev derfra med et sagsnummer og kan bede om aktindsigt . har lige været turen igennem for min bror.
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 21:27   #7
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Helle Smith Se meddelelser
I kan ikke skrive og begærde aktindsigt hos BAN, inden de overhovedet har fået sagen, så klag til kommunen og når de så evt fastholder afslaget får i brev om at de sender den til BAN, og derefter får i brev derfra med et sagsnummer og kan bede om aktindsigt . har lige været turen igennem for min bror.
Hehe, det gik lidt hurtigt... Selvfølgelig skal BAN lige nå at modtage den...


Og det kunne jo være (men sker meget sjældent) at kommunen tænkte sig anderledes om ved klagen...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 22:43   #8
Tiger80
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Tiger80 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Hehe, det gik lidt hurtigt... Selvfølgelig skal BAN lige nå at modtage den...


Og det kunne jo være (men sker meget sjældent) at kommunen tænkte sig anderledes om ved klagen...

Jeg fik skrevet klagen, og den er faktisk klar til afsendelse Jeg har skrevet et par klager før, så det gik relativt nemt. Men han sender den dog lige til hans sagsbehandler, så hun lige kan kigge den igennem inden vi sender den ind officielt Hun har bare været en super sagsbehandler, helt og holdent på hans side, så hende er vi ret taknemlige for..

Vi havde bare håbet, at når det nu var førtidspension de alle var kommet frem til, både på arbejdsprøvningen (han kom der oprindeligt for at blive visiteret til flex) og på kommunen, at det var fp, at det så var det, og at der ville komme en hurtig afgørelse.. Det kom der så også, bare ikke lige den vi havde håbet på!

Det samme da han blev opereret i ryggen.. Da fik vi af vide, at de fleste var tilbage på deres arbejde i løbet af 3 mdr - nu sidder vi her 2 1/2 år senere, og han er ødelagt, værre end det var før operationen

Men så er det da heldigt, at vi fandt denne her side

Og endnu en gang tak for svar, begge to
Tiger80 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 23:44   #9
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tiger80 Se meddelelser
Jeg fik skrevet klagen, og den er faktisk klar til afsendelse Jeg har skrevet et par klager før, så det gik relativt nemt. Men han sender den dog lige til hans sagsbehandler, så hun lige kan kigge den igennem inden vi sender den ind officielt Hun har bare været en super sagsbehandler, helt og holdent på hans side, så hende er vi ret taknemlige for..

Vi havde bare håbet, at når det nu var førtidspension de alle var kommet frem til, både på arbejdsprøvningen (han kom der oprindeligt for at blive visiteret til flex) og på kommunen, at det var fp, at det så var det, og at der ville komme en hurtig afgørelse.. Det kom der så også, bare ikke lige den vi havde håbet på!

Det samme da han blev opereret i ryggen.. Da fik vi af vide, at de fleste var tilbage på deres arbejde i løbet af 3 mdr - nu sidder vi her 2 1/2 år senere, og han er ødelagt, værre end det var før operationen

Men så er det da heldigt, at vi fandt denne her side

Og endnu en gang tak for svar, begge to

Det er sagsbehandler som har indstillet til ftp, så at give hende klagen nu, er det samme som at klage rigtigt... Send den til mig, så skal jeg lige hurtigt kigge den igennem, hvis i har lyst.....
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 23:45   #10
Lotte68
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2010
Indlæg: 318
Styrke: 14
Lotte68 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tiger80 Se meddelelser
Jeg fik skrevet klagen, og den er faktisk klar til afsendelse Jeg har skrevet et par klager før, så det gik relativt nemt. Men han sender den dog lige til hans sagsbehandler, så hun lige kan kigge den igennem inden vi sender den ind officielt Hun har bare været en super sagsbehandler, helt og holdent på hans side, så hende er vi ret taknemlige for..

Vi havde bare håbet, at når det nu var førtidspension de alle var kommet frem til, både på arbejdsprøvningen (han kom der oprindeligt for at blive visiteret til flex) og på kommunen, at det var fp, at det så var det, og at der ville komme en hurtig afgørelse.. Det kom der så også, bare ikke lige den vi havde håbet på!

Det samme da han blev opereret i ryggen.. Da fik vi af vide, at de fleste var tilbage på deres arbejde i løbet af 3 mdr - nu sidder vi her 2 1/2 år senere, og han er ødelagt, værre end det var før operationen

Men så er det da heldigt, at vi fandt denne her side

Og endnu en gang tak for svar, begge to
Øv!!! Pokkers også at din kærestes skade er blevet forværret af operation, desværre mere reglen end undtagelsen, de er meget dårlige til rygoperationer her i landet, specielt i det offentlige sygehusvæsen.

Min sag har netop været igennem helt samme standard maskine, men nu hos BAN:

Arbejdsprøvning underkendt fordi de ikke mente min arbejdsevne var god nok.
Borgerrådgiveren siger: Ulovligt!!! En arbejdsprøvning må ikke underkendes hvis arbejdsprøvningsstedet siger god for at de har nok til en vurdering om man kan stoppe forløbet.

Og foreslag til jobfunktioner jeg menes at kunne varetage: Ingen

Og alle mine lægelige papirer der påpeget nul arbejdsevne, kronisk tilstand uden yderligere behandlingsforslag er blevet totalt ignoreret.

Selv ny MR scanning af forværring af nakkeskade er underkendt.

Prøv at ringe til Borgerrådgiveren bare lige så I også kan anføre i anken, at Borgerrådgiveren siger det er ulovligt at underkende en arbejdsprøvning hvis arbejdsprøvningsstedet har sagt god for en vurdering og udarbejdet progressionsrapport med vurdering af arbejdsevnen.

Borgerrådgiveren siger at det jo netop er grunden til man er i arbejdsprøvning - for at vurdere arbejdsevnen, og om den så er helt ubetydelig så er den det.
Der er ikke noget bestemt minimums-timetal der kan føre til underkendelse af arbejdsprøvning hvis arbejdsprøvningsstedet har konkluderet de har nok materiale til en vurdering.

Tror vi står bedre i vores sager hvis vi er flere der henviser til Borgerrådgiverens udtalelser vedr. arbejdsprøvninger - hvad arbejdsprøvningen konkluderer er en meget vigtig del af sagen, og skal i høj grad inkluderes i afgørelsen.
Lotte68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Evt afslag på FP maybeline2you Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 65 08-10-2012 13:35
Afslag rose Alt det andet 6 08-02-2012 13:27
Afslag på førtidspension - Hjælp til afslag FTP ansøger Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 27-10-2011 12:36
bliver snart vanvittig afslag aflsag afslag mams Hjælpemidler til handicappede 36 11-07-2011 16:26
Afslag §34 pruttenQ34 Alt det andet 7 26-03-2009 10:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension