K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-08-2014, 14:48   #1
michael76
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
michael76 er ny på vejen
Question Er der nogensinde...

Er der nogensinde nogen, der har fået tilkendt førtidspension efter §17 På foreliggende grundlag?

Jeg har søgt førtidspension på almindelig vis og har netop fået foretaget en speciallægeerklaring af en psykiater. Og så har jeg et hav af aktiveringer og uddannelser, der er afbrudt på nøjagtig samme måde efter 2-6 uger på grund af angst og depression. Og speciallægeerklæringen understøtter dette.

Mit spørgsmål er derfor, om der er en bare mikroskopisk chance for at få førtidspensionen via §17 og om der overhovedet er nogen i danmarkshistorien, der har fået det?
michael76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2014, 16:23   #2
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
i 2013 fik 73% af ansøgerne afslag på pension, altså dem som havde søgt på foreliggende grundlag ( kilde; ankestyrelsen).
Det betyder så at nogen Har fået pension på foreliggende. Men det er meget meget svært.

jeg selv har fået afslag, men sagen skal dog gå om siger kommunens jurist pga. fejl, min arbejdsevne er vurderet til 1 time 3 x om ugen, med massive skånebehov.blev sidste år visiteret til fleks med denne arb.evne. og ingen muligheder for at udvikle arbejdsevne. Jeg er over 40 år, hvis man er under er det endnu sværere, at få pension.

Blot for at fortælle dig at det er meget svært, men ikke umuligt.

Er du under eller over 40?
Har dine aktiveringer medført at det har været muligt at afklare din arbejdsevne? i så fald hvor mange timer har de vurderet du kan arbejde?
Er alle behandlingsmuligheder for din sygdom udtømte, og er din sygdom erklæret kronisk og stationær?

det er nogle af kriterierne der skal være opfyldt for at en pension er inden for rækkevidde. idag har ankestyrelsen godkendt at man kan visiteres til fleks ned til 40 min om ugen

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2014, 18:15   #3
michael76
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
michael76 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
i 2013 fik 73% af ansøgerne afslag på pension, altså dem som havde søgt på foreliggende grundlag ( kilde; ankestyrelsen).
Det betyder så at nogen Har fået pension på foreliggende. Men det er meget meget svært.

jeg selv har fået afslag, men sagen skal dog gå om siger kommunens jurist pga. fejl, min arbejdsevne er vurderet til 1 time 3 x om ugen, med massive skånebehov.blev sidste år visiteret til fleks med denne arb.evne. og ingen muligheder for at udvikle arbejdsevne. Jeg er over 40 år, hvis man er under er det endnu sværere, at få pension.

Blot for at fortælle dig at det er meget svært, men ikke umuligt.

Er du under eller over 40?
Fylder 38 til november.


Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
Har dine aktiveringer medført at det har været muligt at afklare din arbejdsevne? i så fald hvor mange timer har de vurderet du kan arbejde?
De gange jeg har været i aktivering er det altid endt med at jeg er gået ned og udeblevet efter 2-12 uger. Også selvom det har været få timer om ugen - helt ned til 8.


Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
Er alle behandlingsmuligheder for din sygdom udtømte, og er din sygdom erklæret kronisk og stationær?
Jeg har ikke fået ordet kronisk. Men der står følgende i den speciallægerklæring, jeg netop har fået:
Ift funktionsniveauet findes dette af psykiske (og sociale) grunde aktuelt og varigt nedsat, realistisk set måske endda også meget nedsat: Dette begrundet i den kroniske bipolare lidelse, med forventeligt periodisk totalt tab af funktionsevne, men mestendels begrundet i de formodede bagvedliggende autismespektrumlign. tendenser og kognitive vanskeligheder, som, uanset ætiologi, giver problemer ift udholdenhed, fastholdelse og interpersonelt samspil Skånehensynene vil være omfattende, men med den rette, tålmodige tilgang, på MAs præmisser, kan delvis selvforsørgelse samtidig ej heller helt afvises, i et meget rummeligt, tålmodigt og fleksibelt miljø.

Jeg er rigtig, rigtig træt af den sidste sætning. Jeg er sikker på at det er præcis den lille åbning, der gør at en førtidspension er umulig.


Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
det er nogle af kriterierne der skal være opfyldt for at en pension er inden for rækkevidde. idag har ankestyrelsen godkendt at man kan visiteres til fleks ned til 40 min om ugen
Det er da fuldkommen glimatias. Hvis man har en halv times transport til arbejdsstedet, så kommer man til at bruge en times transport for at arbejde 40 minutter. Det er faktisk helt komisk at tænke på.
michael76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2014, 20:01   #4
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
tror du har ret i at den sidste sætning i din speciallægeerklæring, om at med de rette skånehensyn....mv. taler imod førtidspension.
Jobcentret vil vende enhver sten, for at undgå at vi tildeles pension, selv om det vil være det bedste for os.

mht. til de 40 min fleks om ugen, der skal du da også lige vide at de 40 min. er fordelt på 3 dage, a 13 min ad gangen.....så ved du hvor niveauet ligger.

selv om det er svært at få pension, så kan din ansøgning være med til at der kommer fokus på din sag, dvs. der vil komme fokus på hvad der mangler for at afklare din sag til enten ressourceforløb, fleks. eller pension.

En vigtig ting...er det en §17 stk 2 du har søgt,?.
Hvis du har søgt §17 stk. 2 kan rehab.teamet kun tage stilling til ja/nej til pension. men hvis det er §17 kan de også tage stilling til ressourceforløb, eller andre foranstaltninger.

uanset hvad så håber jeg for dig at det sparker gang i en yderligere afklaring for dig, sådan at der tages en beslutning som er bedst for dig og din livskvalitet. Og husk at hvis rehab.teamet indstiller til afslag, så skal din sag behandles i pensionsteamet også , og her skal du også inviteres til at deltage, og du har ret til at tale på mødet.
Hvis det bliver et afslag, så husk du kan klage over afgørelsen.

Held og lykke
sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2014, 23:05   #5
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af michael76 Se meddelelser
Fylder 38 til november.



De gange jeg har været i aktivering er det altid endt med at jeg er gået ned og udeblevet efter 2-12 uger. Også selvom det har været få timer om ugen - helt ned til 8.



Jeg har ikke fået ordet kronisk. Men der står følgende i den speciallægerklæring, jeg netop har fået:
Ift funktionsniveauet findes dette af psykiske (og sociale) grunde aktuelt og varigt nedsat, realistisk set måske endda også meget nedsat: Dette begrundet i den kroniske bipolare lidelse, med forventeligt periodisk totalt tab af funktionsevne, men mestendels begrundet i de formodede bagvedliggende autismespektrumlign. tendenser og kognitive vanskeligheder, som, uanset ætiologi, giver problemer ift udholdenhed, fastholdelse og interpersonelt samspil Skånehensynene vil være omfattende, men med den rette, tålmodige tilgang, på MAs præmisser, kan delvis selvforsørgelse samtidig ej heller helt afvises, i et meget rummeligt, tålmodigt og fleksibelt miljø.

Jeg er rigtig, rigtig træt af den sidste sætning. Jeg er sikker på at det er præcis den lille åbning, der gør at en førtidspension er umulig.

Det er da fuldkommen glimatias. Hvis man har en halv times transport til arbejdsstedet, så kommer man til at bruge en times transport for at arbejde 40 minutter. Det er faktisk helt komisk at tænke på.
Sætningen bør vel slettes af erklæringen, da speciallægen går udover sit felt og blander lægefaglige vurderinger sammen med socialfaglige vurderinger.

Gode eksempler og andet godt kan læses her:
Veje til førtidspension - En undersøgelse af fire kommuner i Region Midt
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2014, 08:58   #6
Folmand
Elsker at være her på K10
 
Folmands avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2012
Indlæg: 75
Styrke: 12
Folmand er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af job Se meddelelser
Sætningen bør vel slettes af erklæringen, da speciallægen går udover sit felt og blander lægefaglige vurderinger sammen med socialfaglige vurderinger.

Gode eksempler og andet godt kan læses her:
Veje til førtidspension - En undersøgelse af fire kommuner i Region Midt
Jeg vil jo så vende den om og sige, at det er hans indgående kendskab til sygdommen der gør, at han netop kan bedømme om det er muligt eller ej??

Jeg arbejder i rehabiliteringsgruppen, så ja jeg sender sager videre, når jeg mener de er belyst, og jeg har læst det du har sat ind Michael.

Ift funktionsniveauet findes dette af psykiske (og sociale) grunde aktuelt og varigt nedsat, realistisk set måske endda også meget nedsat: Dette begrundet i den kroniske bipolare lidelse, med forventeligt periodisk totalt tab af funktionsevne, men mestendels begrundet i de formodede bagvedliggende autismespektrumlign. tendenser og kognitive vanskeligheder, som, uanset ætiologi, giver problemer ift udholdenhed, fastholdelse og interpersonelt samspil Skånehensynene vil være omfattende, men med den rette, tålmodige tilgang, på MAs præmisser, kan delvis selvforsørgelse samtidig ej heller helt afvises, i et meget rummeligt, tålmodigt og fleksibelt miljø.

Du har en kronisk bipolare lidelse, der gør at du i perioder ingen arbejdsevne vil have.

Kognitive vanskeligheder, for mig vil sige, at du skal have et arbejde, hvor det er simple opgaver, måske endda kun en opgave, samtidig med at du skal have ro og ingen deadlines eller ansvar til opgaven.

Der skal være en chef eller ansvarlig der har kendskab til dine problemstillinger, samtidig med at kunne forholde sig roligt og forstående de dage du absolut ikke har det godt.

Det her er jo en meget kort nedbrydning af hvad jeg lige ser, der ligger meget mere gemt i det...

men jeg vil ikke vurdere dine chancer på en §17 på det foreliggende, med den tekst som særligt stor..

Jeg tror chancen for enten ressourceforløb eller muligt fleksjob er højere, jeg hælder nok mest mod fleksjob.
__________________
Socialrådgiver
Folmand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2014, 22:45   #7
michael76
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
michael76 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af job Se meddelelser
Sætningen bør vel slettes af erklæringen, da speciallægen går udover sit felt og blander lægefaglige vurderinger sammen med socialfaglige vurderinger.
Jeg sender en tak til jer, der har svaret.

Psykiateren skrev følgende tilbage, da jeg havde givet min holdning om især den sidste sætning:

Hvad angår konklusionen, så forstår jeg hvad du fremfører, og i øvrigt også tydeligt fremførte i samtalen i går. Som læge er jeg selvsagt forpligtiget til at dokumentere og vurdere på et fagligt grundlag, som tager udgangspunkt i det samlede menneske; fysisk, psykisk, socialt mm. Fysisk er det vanskeligt at fremføre argumenter for invalidering, og hvad angår det psykiske, så er det fra politisk hold bestemt, at ingen under 40 kan eller skal tildeles pension, med mindre der er særligt tungvejende argumentation derfor. I dit tilfælde kan jeg ikke, uagtet ønsket måtte være dig, ikke gradbøje det derhen, at det forholder sig sådan. Politisk er det besluttet, at man istedet skal tænke i ressourcer og skønt jeg ikke er underlagt de politiske diktater, så prøver jeg i et vist omfang at målrette min faglige vurdering derhen, hvor den kan bruges konstruktivt, også iht gældende lovgivning. Dvs., med min formulering har jeg antydet, at du har omfattende vanskeligheder, hvor omfattende - og særlige - skånehensyn må antages. Under de rette rammer (eks.vis en hjemmearbejdsplads på reduecret tid og med minimale standardskrav e.lign) kan det med dine vanskeligheder ikke udelukkes, at du kunne udfylde en sådan position, hvilket, uagtet timeantal, jf politiske bestemmelser er bedre end pensionering. Håber det kan være afklarende.
Jeg vil selvsagt anføre, at du nu har gennemlæst erklæringen og har dette som et forbehold, men er det korrekt forstået, at du iøvrigt kan godkende indholdet?
I givet fald vil jeg sende det afsted til kommunen, samt din læge.


Jeg synes at hun svigter sin uafhængighed som læge, når hun reelt vælger at konkludere ud fra de politiske ønsker. Men hun var ikke til at hugge eller stikke i. Så det må jeg leve med og i øvrigt huske at fremføre min kritik, hver gang jeg har muligheden.
michael76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2014, 11:08   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er jo lægens objektive vurdering, der skal være grundlaget i din sag og ikke det, man som borger gerne vil høre. Det kan da være surt, især når man selv har en anden opfattelse.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2014, 13:18   #9
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Lægens objektive vurdering....? Tøhø!
Hørt ved kommunens bord, - "Ja, læger siger jo så meget. Vi foretager egen vurdering".

Sidst redigeret af mukke; 08-08-2014 kl. 13:28.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2014, 14:13   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Er du ikke tilfreds, må du jo søge en second opinion. Har nu alt andet lige mere tiltro til en person, der har en uddannelse inden for et givent fag. Det er i al fald sådan, vort samfund er opbygget.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension