K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-03-2011, 15:36   #1
linea
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
linea er ny på vejen
sygedagpenge stop

Hej..
Håber i kan hjælpe mig.

Jeg har været sygemeldt i et år.

Jeg lider af ocd.

Jeg har ikke lavet andet i det år hvor jeg har været syg, ind at gå fra læge til læge, for at få hjælp.

Jeg har en psykolog som siger: at hvis jeg får behandling, så vil jeg været klar til at arbejde omkring 3- 6 mdr.

Men jeg har en psykiater som siger: at hun nok først ser mig klar til at arbejde om 1-1 1/2 år,
hvis jeg på samme tid tager 250mg zoloft og tillæg af angstdæmpende Lyrica.

Jeg snakkede med min læge igår som sagde: at hende måtte være syg i hoved.
Min læge vil aldrig gå med til at gi mig så meget.
Og at det ville være dyrt for mig.

De (kommunen) lytter til det de har lyst til.

Jeg har fået afvide at jeg er for syg, til at modtage sygedagpenge..

Da jeg venter på at få behandling for min sygdom, inden for det offenlige går der noget tid, før jeg kan komme i behandling.
Så derfor går der tid, før jeg er klar til at arbejde igen.
Det er jo bare ikke min skyld, at jeg ikke kan komme i behandling lige pt.

Jeg vil så gerne høre jer, om jeg bare skal ha fået partshøring og arbejdsevnevurderingsjournal, også har de(kommunen) deres på det rene eller om jeg mangler noget?
linea er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 23:51   #2
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af linea Se meddelelser
Hej..
Håber i kan hjælpe mig.

Jeg har været sygemeldt i et år.

Jeg lider af ocd.

Jeg har ikke lavet andet i det år hvor jeg har været syg, ind at gå fra læge til læge, for at få hjælp.

Jeg har en psykolog som siger: at hvis jeg får behandling, så vil jeg været klar til at arbejde omkring 3- 6 mdr.

Men jeg har en psykiater som siger: at hun nok først ser mig klar til at arbejde om 1-1 1/2 år,
hvis jeg på samme tid tager 250mg zoloft og tillæg af angstdæmpende Lyrica.

Jeg snakkede med min læge igår som sagde: at hende måtte være syg i hoved.
Min læge vil aldrig gå med til at gi mig så meget.
Og at det ville være dyrt for mig.

De (kommunen) lytter til det de har lyst til.

Jeg har fået afvide at jeg er for syg, til at modtage sygedagpenge..

Da jeg venter på at få behandling for min sygdom, inden for det offenlige går der noget tid, før jeg kan komme i behandling.
Så derfor går der tid, før jeg er klar til at arbejde igen.
Det er jo bare ikke min skyld, at jeg ikke kan komme i behandling lige pt.

Jeg vil så gerne høre jer, om jeg bare skal ha fået partshøring og arbejdsevnevurderingsjournal, også har de(kommunen) deres på det rene eller om jeg mangler noget?
Kære Linea!

Velkommen til!

Uha, sygedagpenge ved jeg ikke så meget om, men der er andre herinde, der er rigtig stærke i forlængelsesmuligheder, så bliv hængende i din tråd, så kommer flere til :-)

Det vil under alle omstændigheder være godt at du får aktindsigt, hvis du ikke allerede har det. Der er skema på K10's forside.
Og din ressourceprofil/arbejdsevnevurderingsjournal skal være opdateret, som du er inde på. Du skal ha' afslaget på sygedagpenge skriftligt og en partshøring på 14 dage, mener jeg.

Med din diagnose tror jeg din psykiaters ord vejer tungest, men også det ved andre langt mere om end jeg...så bliv hængende her :-)

P.S. Læs om sygedagpengestop (ude til venstre på K10's forside) - især §27 og §28 skal du have fat i, mener jeg.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2011, 01:42   #3
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Jovist er jeg stærk... -ihvertfald at lugte til

Her er et link til CABI og lidt citat: http://www.cabiweb.dk/forside/genere...+efter+52+uger

Citat:
Varighedsbegrænsningen For sygemeldte indtræder den almindelige begrænsning for udbetaling af sygedagpenge ved udgangen af en måned, når der er udbetalt sygedagpenge eller sygedagpengerefusion til arbejdsgiver i mere end 52 uger i de forudgående 18 måneder.

Med andre ord: hvis der d. 31. i en måned er udbetalt sygedagpenge for 52 uger og en dag, så indtræder varighedsbegrænsningen ved udløbet af denne måned.

Hvis der d. 31. er udbetalt sygedagpenge i 52 uger, så indtræder varighedsbegrænsningen først ved udløbet af den efterfølgende måned.

Når perioden gøres op , skal man i øvrigt lægge mærke til, at:


•Arbejdsgiverperioden (de første 21 dage for lønmodtagere, de første to uger for selvstændige) ikke tæller med i opgørelsen


•Perioder, hvor arbejdsgiver ikke har modtaget refusion som følge af for sen anmeldelse, tæller med


•Perioder med nedsatte dagpenge på grund af delvis uarbejdsdygtighed tæller med på lige fod med fulde dagpenge og forlænger altså ikke perioden tilsvarende


•Perioder med sygedagpenge fra andre EØS-lande regnes med


•Perioder på barsel regnes ikke med.

Afklaring af arbejdsevnen og de fremtidige tiltag
Inden sygedagpengene ophører på grund af varighedsbegrænsningen, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden (udarbejde en ressourceprofil) for at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, fleksjob eller førtidspension.


Hvis sygedagpengene ophører på grund af varighedsbegrænsningen, skal kommunen desuden senest to uger inden ophøret afklare, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe personen tilbage til arbejdsmarkedet. Skal personen:

•raskmeldes - til arbejde, til A-kasse?
•søge kontanthjælp?
•arbejdsprøves?
•tilbydes revalidering med revalideringsydelse eller løntilskud?
•visiteres til fleksjob og overgå til ledighedsydelse?

Eller skal kommunen forberede en beslutning om førtidspension?


Forlængelse af sygedagpengene
Samtidig skal kommunen afklare, om sygedagpengene kan forlænges ud over varighedsbegrænsningen efter én af syv forlængelsesmuligheder. Hvis:


•revalidering skønnes overvejende sandsynligt


•det skønnes nødvendigt med en virksomhedspraktik eller anden afklarende foranstaltning til afklaring af arbejdsevnen


•den sygemeldte venter på eller er under lægebehandling, som skønnes at kunne genskabe arbejdsdygtigheden inden for 2x52 uger


•det endnu ikke er afklaret, om den sygemeldte skal visiteres til fleksjob eller førtidspension


•den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor behandlingsmulighederne er udtømte


•der er rejst en arbejdsskadesag


•der er påbegyndt en sag om førtidspension.


Denne afklaring skal finde sted hver gang , også når sygedagpengene udløber efter at være forlænget én eller flere gange tidligere i samme sygeforløb.

Citat slut.

Bemærk især det med rødt...


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 25-03-2011 kl. 01:56. Årsag: Lille tilføjelse...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2011, 08:40   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af linea Se meddelelser
Hej..
Håber i kan hjælpe mig.

Jeg har været sygemeldt i et år.

Jeg lider af ocd.

Jeg har ikke lavet andet i det år hvor jeg har været syg, ind at gå fra læge til læge, for at få hjælp.

Jeg har en psykolog som siger: at hvis jeg får behandling, så vil jeg været klar til at arbejde omkring 3- 6 mdr.

Men jeg har en psykiater som siger: at hun nok først ser mig klar til at arbejde om 1-1 1/2 år,
hvis jeg på samme tid tager 250mg zoloft og tillæg af angstdæmpende Lyrica.

Jeg snakkede med min læge igår som sagde: at hende måtte være syg i hoved.
Min læge vil aldrig gå med til at gi mig så meget.
Og at det ville være dyrt for mig.

De (kommunen) lytter til det de har lyst til.

Jeg har fået afvide at jeg er for syg, til at modtage sygedagpenge..

Da jeg venter på at få behandling for min sygdom, inden for det offenlige går der noget tid, før jeg kan komme i behandling.
Så derfor går der tid, før jeg er klar til at arbejde igen.
Det er jo bare ikke min skyld, at jeg ikke kan komme i behandling lige pt.

Jeg vil så gerne høre jer, om jeg bare skal ha fået partshøring og arbejdsevnevurderingsjournal, også har de(kommunen) deres på det rene eller om jeg mangler noget?
Hej linea,

Jeg håber at du kommer overens med din læge og psykiater Det lyder ikke til at de er enige.

Du skriver at du har modtaget partshøring og arbejdsevnejournal, såfremt sidstnævnte er tilsvarende en ressource profil, burde du have modtaget det du skal fra kommunen. Har du fået en dato for sdp. stop ? Det er vigtigt at du får klaget over stoppet seneste 4 uger herefter, dette burde ligeledes fremgå af dine papirer.

Hvad skriver de som begrundelse til stoppet ? Det vil være meget svært at få dig forlænget i forhold til at du evt. må afprøves om 1 år eller til 1½, men hvad siger din sagsbehandler hertil ? Husk at holde korrespondancen med denne og kommunen på skrift så intet er glemt senere hen.

For at kunne få sine sygedagpenge forlænget efter varighedsbegrænsningen på 52 uger, skal du kunne komme under et af de flg. pkt. (refereret fra K10´s forside under sygedagpenge stop"):

Citat:
Flg. er refereret fra K10´s forside under http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.

Kilde: Lov om sygedagpenge

16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125394
Disse er højst sandsynligt også blevet refereret i forbindelse med din partshøring, hvorved man sikkert har skrevet at du ikke kan komme under nogle af dem pkt. for pkt.

Jeg tænker at der kunne være en mulighed for at du kunne komme under §27 stk. 4, hvis det i dine papirer er nævnt at du ALDRIG vil kunne komme tilbage på det ordinære arbejdsmarked, men denne er naturligvis meget snæver.!!

Er du medl. af en fagforening, der evt. kan hjælpe dig, eller andre ? Ellers er det "bare" igang med at formulere et klage brev. Held og lykke.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 25-03-2011 kl. 08:45.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2011, 09:22   #5
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Husk at kommunen har PLIGT til, at udredde stor diskrepans (uoverensstemmelser) mellem de lægelige oplysninger.

Psykiatikeren mener èn ting, psykologen en anden og din egen læge noget helt tredje. Kommunen SKAL udredde så stor lægelig forskellighed og må ikke bare tage hvad der sådan kan bruges.

Du har mindst to udtalelser om, at du kan genoptage arbejde på et tidspunkt og begge udtalelser (psykiatiker og psykolog) er inden for de 2 * 52 uger, så dine sygedagpenge bør kunne forlænges - hvis der menes arbejde på fuld tid efter behandling.

Da din læge kender dig bedst, og nægter at udskrive den af psykiatiker anbefalede medicin, så SKAL kommunen respektere dette, MEDMINDRE kommunen selv betaler for behandling og medicin.

Hvem har henvist dig til psykiatiker?

Den går altså ikke, at kommunen bare holder sig til de udtalelser der passer i deres kram, når der er så stor diskrepans. Og du bør bruge dette argument i en evt. klage/anke over sygedagpengestop.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2011, 12:19   #6
linea
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
linea er ny på vejen
Mange tak fordi i gider hjælpe mig, det gør mig rigtig glad.

Deres Begrundelse er at jeg ikke kan komme ud og arbejde, før der er gået 1-1 1/2 år. (Jeg mener bare jeg snart er klar.)De har taget beslutningen efter, hva den psykiater har sagt.

Mine penge stoppede den 28-2 og der står i brevet at kommunen skal ha min klage mandag.

Jeg er desværre ikke medlem af en fagforening, da jeg havde sagt mit job op før jeg blev syg.
jeg sagde op december 2009
januar 2010 blev jeg syg
I maj var min sidste dag på arbejde.

Men ja jeg må lige få min læge til at skrive at han ikke mener at jeg skal ha alt det medicin.
linea er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2011, 12:24   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af linea Se meddelelser
Mange tak fordi i gider hjælpe mig, det gør mig rigtig glad.

Deres Begrundelse er at jeg ikke kan komme ud og arbejde, før der er gået 1-1 1/2 år. (Jeg mener bare jeg snart er klar.)De har taget beslutningen efter, hva den psykiater har sagt.

Mine penge stoppede den 28-2 og der står i brevet at kommunen skal ha min klage mandag.

Jeg er desværre ikke medlem af en fagforening, da jeg havde sagt mit job op før jeg blev syg.
jeg sagde op december 2009
januar 2010 blev jeg syg
I maj var min sidste dag på arbejde.

Men ja jeg må lige få min læge til at skrive at han ikke mener at jeg skal ha alt det medicin.
Hej linea,

Du skal endelig også udforme en klage over sdp. stoppet som de skal have senest på mandag. Se på hvilken forlængelses mulighed du kan komme ind under måske §27 stk. 3 alt efter hvordan din psykiater formulere at du er klar efter 1½ år. ??!! Det er dog meget sjældent at kommunen efterlever denne forlængelses mulighed da lægerne/psykiater eller lign. skal garantere sort på hvidt.

Hvis ikke du har en kopi af rapporten fra psykiateren, så er det med at få den omg.

Hvad er du ellers blevet stillet i udsigt under sin sagsbehandling ? Har man talt om fleks eller ftp. ?

Det er i hvert fald vigtigt, at du får klaget i tide, alternativt har du INGEN mulighed for evt. at få forlænget dine sdp. overhovedet.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2011, 12:54   #8
linea
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
linea er ny på vejen
Jeg er ikke blevet prøvet i noget arbejde, så de har ikke kunne se hva jeg kan og ikke kan, de har kun hører fra lægerne hva de mener, jeg kan og ikke kan.

Vi har ikke talt om fleks eller ftp, da de ikke mener at alle behandlings muligheder er tømt.
linea er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2011, 12:56   #9
linea
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
linea er ny på vejen
Jeg har fået kopi på alt.
Jeg har tænkt mig at klage, de får ikke fred for mig.
linea er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
stop af sygedagpenge stjerne10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 03-06-2013 21:15
Stop af sygedagpenge Patte85 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 14-12-2011 00:00
Sygedagpenge stop jetterk Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 31 20-07-2011 10:25
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
sygedagpenge stop lilleper Alt det andet 16 13-06-2010 22:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension