K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-11-2010, 22:19   #1
kimlar
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2010
Lokation: København
Alder: 46
Indlæg: 6
Styrke: 0
kimlar er ny på vejen
Hjælp/støtte til transport for senhjerneskadet fleksjob'er

Hej K10

Er nyt medlem, som netop har spottet jeres side - et rigtig godt initiativ. Keep up the good work. Her følger en kort beskrivelse af mit problem som efterhånden er ved at udvikle sig til et mareridt.

Min lillebror kørte i jan.09 galt på vej til arbejde og pådrog sig en senhjerneskade. Han er netop blevet tildelt et fleksjob, hvilket har været en meget stor milepæl i hele genoptræningsforløbet, da han er stærkt motiveret for at komme tilbage på arbejdsmarkedet og mere specifikt tilbage til sin gamle arbejdsplads.

Han har fået tildelt et 20 timers fleksjob med en række særlige skånehensyn inkl. personlig assistance, som er nødvendig for at han kan lykkedes i sit job.

Problemet er, at han har 20km til og fra arbejde, og han må endnu ikke køre bil, og det er fortsat tvivlsomt, hvorvidt han kommer til det. Han kæmper endvidere meget med hurtig udtrætning, og har derfor behov for flere hvil i løbet af sin fire timers arbejdsdag. Derfor er det vigtigt at unødig "støj" ifm. transport elimineres, så han kan bruge sine kræfter på at holde fast i sit fleksjob. Vi forsøger derfor at få etableret en dør til dør kørselsordning til ham, så han ikke udtrættes med off. transportmuligheder, som i øvrigt er yderst yderst dårligt repræsenteret i hans område.

Vi har netop fået afslag på en ansøgning jf. servicelovens §100. Jobcentret melder ligeledes hus forbi. Det eneste de kan tilbyde er en 3 mdr. mentorordning, hvor min bror kan modtage optræningsassistance til at kunne varetage transporten på egen hånd ved hjælp af off. transport.

Ligningslovens §9D synes heller ikke realistisk at anvende, da den taxaordning vi ønsker etableret årligt vil beløbe sig til i størrelsesordenen 180.000 kr. Så det store fradrag kan være ligegyldigt, når han i såfald ikke har noget at leve for.

Jeg håber meget, at I kan hjælpe os, da jeg efterhånden syntes at vi er ved at løbe tør for muligheder. Og det ville være da være en skandale af dimensioner at sende en 31 årig gut, som er blevet tilkendt et fleksjob, og som er motiveret for at arbejde, på førtidspension fordi der ikke er nogle muligheder for transport.

Kimlar

PS: Umiddelbart er der ingen muligheder for alternative ansættelser i firmaer, som ligger tættere på hans bopæl. Ansættelse i et nyt firma vil også være en kæmpe udfordring for ham, da han er meget afhængig af i forvejen kendte rutiner, da nyindlæringsevnen er stærkt reduceret.
kimlar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2010, 23:35   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Velkommen til jeg håber at i anker den § 100

I mens kunne i prøve at søge efter denne

§ 81. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde en særlig indsats til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer. Formålet med indsatsen er

1) at forebygge, at problemerne for den enkelte forværres,

2) at forbedre den enkeltes sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder,


3) at forbedre mulighederne for den enkeltes livsudfoldelse gennem kontakt, tilbud om samvær, aktivitet, behandling, omsorg og pleje og

4) at yde en helhedsorienteret indsats med servicetilbud afpasset efter den enkeltes særlige behov i egen bolig, herunder i botilbud efter lov om almene boliger m.v. eller i botilbud efter denne lov.


Du finder det her i serviceloven
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=126342

Det er et forsøg værd
  Besvar med citat
Gammel 04-11-2010, 21:19   #3
kimlar
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2010
Lokation: København
Alder: 46
Indlæg: 6
Styrke: 0
kimlar er ny på vejen
Der er kø ved håndvasken...

Tak for det hurtige svar. Det er en fornøjelse, når man efterhånden ellers er ved at være vænnet til lægere svartider på ens henvendelser om hjælp andetsteds.

Ja, §100 afslaget bliver sandsynligvis anket, når jeg modtager det skriftlige og uddybede afslag. Afslaget er grundet tidspresset vi arbejder under pt. blot meddelt os via mail og tlf.

§81 får selvfølgelig et forsøg, men mere og mere tegner der sig et billede af to eller flere kommunale instanser (jobcenter, sundhed/handicap m.fl) har travlt med at vaske hænder og skubbe problemstillingen videre til en ny afdeling. Jævnfør den aktuelle debat om størrelsen af de kommunale budgetter må der således forventes at være et stort potentiale for besparelser på udgiftenposten for håndsæbe. Sundhed/handicap mener at min bror falder uden for deres målgruppe (en del af argumentationen for afslaget på §100 ansøgningen), da han nu har fået bevilliget fleksjobbet. Derimod melder jobcentret, at de ingen muligheder har for håndtering af særlige skånebehov ifm. transport til/fra arbejde til trods at afklaringen af kørselsspørgsmålet var en central del af evalueringen af jobprøvningen.

Så efter at have været igennem næsten 2 års hård genoptræning, og det med et stort mål i forhold til at kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet, så tegner det mere og mere til, at han må tage til takke med en tilværelse som førtidspensionist i en alder af 31 år, og det til trods for, at han faktisk var nået i mål, og havde fået bevilliget fleksjobbet. Ja, et sådant resultat taler vist sit eget tydelige sprog.

Så måtte der være flere gode idéer håndtering af denne problemstilling, hører jeg meget gerne fra jer.
kimlar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2010, 21:41   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Det er muligt, at en § 117 - individuel befordring efter serviceloven måske er noget for ham.
§ 100 kan kun søges når andre muligheder efter serviceloven er "brugt"...

Ellers er det en mulighed efter Aktivlovens som enkeltydelser - § 81/82 fra Lov om aktiv sociapolitik. Her skal det være tale om økonomien, det spiller ind. § 117 handler det udelukkende om ens svære funktionsnedsættelse.

Begge skemaer kan fås i borgerservice. Ellers kan man finde dem på borger.dk

Hej igen.... Jeg tjekkede lige den der § 117... Det ser ud til det er kun til sociale aktiviteter og lign. Ikke til arbejde...
Så må den sidste mulighed være enkeltydelse......

Sidst redigeret af curls; 04-11-2010 kl. 22:02.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2010, 23:15   #5
kimlar
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2010
Lokation: København
Alder: 46
Indlæg: 6
Styrke: 0
kimlar er ny på vejen
Jeg har forespurgt om mulighederne indenfor §117 (dog uden at indsende en egentlig ansøgning), men har fået at vide, at den pågældende kommune kun yder hjælp til offentlig transport jf. §117 til stærkt bevægelseshæmmede personer, og det kan han ikke vurderes at være.

Med hensyn til enkeltydelser, hvorledes skal det forstås? Dækning af udgifter til en blivende taxaordning kan det opfattes som en enkeltydelse?

Der kan argumenteres for, at udgiften "kunne forudses" forud for tildelingen af fleksjobbet, men på den anden side kan der også argumenteres for, at "afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse". Så §81 i aktivloven skal bestemt også have et forsøg.
kimlar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2010, 23:25   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af kimlar Se meddelelser

Med hensyn til enkeltydelser, hvorledes skal det forstås? Dækning af udgifter til en blivende taxaordning kan det opfattes som en enkeltydelse?

Der kan argumenteres for, at udgiften "kunne forudses" forud for tildelingen af fleksjobbet, men på den anden side kan der også argumenteres for, at "afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse". Så §81 i aktivloven skal bestemt også have et forsøg.
Man kan godt søge det som løbende enkeltydelse... Her kan man f.eks. krydse af i "løbende udbetaling".

Som dokumentation kunne man måske oplyse, hvor meget det ville koste at køre med en taxa fra hjem til arbejde.... Jeg vil dog tro, de vil trække noget fra, da alle skal selv betale for f.eks. de første samlet 24 km mellem hjem og job. Det er blot en tanke....

Hvis han allerede har prøvet at køre med taxa fra hjem til jobbet og har kvittering på det, så kopier det og brug det som en slags dokumentation.

Her er linket til et ansøgningsskema (der står vejledning om ydelsen på side 3):
http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/ko536.pdf

Jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre, men prøv...

Jeg vil prøve at kigge i ankestyrelsens afgørelser, om der er noget der, man kan finde... Vender tilbage senere...

Tilføjelse... Har lige tjekket ankestyrelsens afgørelser... De mener det er kun, hvis man er i tilbud fra jobcentret, at man kan få befordring.. ØV! Det ses i principafgørelsenr. 183-10.
Tjek ind her og skriv 183-10 i søg...: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/

Kommer lige til at tænke på, at måske er enkeltydelse svært at få i dette tilfælde grundet, det skal være en uforudset udgift... Men mon det ikke også kan være det, når man tænker på ens funktionsnedsættelse og at man jo ikke kan regne med at jobbet er længere væk.. hmm

Sidst redigeret af curls; 04-11-2010 kl. 23:42.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2010, 23:38   #7
kimlar
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2010
Lokation: København
Alder: 46
Indlæg: 6
Styrke: 0
kimlar er ny på vejen
Ved hurtig besigtigelse af skemaet ser det ud som om, at hans økonomiske situation spiller væsentligt ind på mulighederne for opnåelse af tilsagn om støtte. Kan du på den baggrund be- eller afkræfte at vi her snakker om en side af lovgivningen, som kun kan komme i spil såfremt ansøger har opbrugt eventuel formue/opsparing.
kimlar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2010, 23:44   #8
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
jeg var lige inde og læse noget om en drænet mand som på 5 år er ved at miste livs gnisten.. og vil lige indsætte den kasse tænkning som de syge er inde under dels af regeringen og kommunens kasse tænkning. håber du får et lille billed af hvad du kæmper mod og det kun gør din kamp ånd stærkere..
====================================
hentet fra det link her: http://www.svendborgsnetavis.dk/?p=2739

Helt tilbage i starten af Flemming Raths sygdomsperiode tilbød hans daværende arbejdsplads, De Danske Spritfabrikker, at beholde ham i et fleksjob, hvis kommunen ville anerkende det. Det ville kommunen ikke. Sagen skulle gå den sædvanlige gang gennem systemet. To arbejdsprøvninger, tilrettelagt af Jobcentret, gik ikke godt. Flemming Rath kunne ikke klare dem. Lige nu er han i en tredje arbejdsprøvning. Det har han været i over et år – på Svendborgs Erhvervsskole. Og det er han stadig. Han er glad for det. Det er kommunens kasse også – for når Flemming Rath er aktiveret, betyder det, at kommunen af staten får refunderet 65 af kontanthjælpen til ham. Til forskel fra de 35 procent, kommunen ville få, hvis Flemming Rath ikke var i aktivering.

.... så alt går på at spare og kasse tænkning. hvis i ikke holder ved jeres ret.. og her tænker jeg på den mere udgift kommunen for ved transport.. så deres plan er nok at finde et andet tilbud... som vil spare dem transport..

Sidst redigeret af maja-bell; 04-11-2010 kl. 23:49.
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2010, 23:51   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af kimlar Se meddelelser
Ved hurtig besigtigelse af skemaet ser det ud som om, at hans økonomiske situation spiller væsentligt ind på mulighederne for opnåelse af tilsagn om støtte. Kan du på den baggrund be- eller afkræfte at vi her snakker om en side af lovgivningen, som kun kan komme i spil såfremt ansøger har opbrugt eventuel formue/opsparing.
Formuen skal nok være opbrugt, vil jeg tro. Desværre...
For netop denne paragraf handler om den vanskelige økonomi som personen har. Det er det, de ser på.

Jeg kan lige oplyse, at man kunne kontakte arbejdsmarkedsstyrelsen for at høre, om de kan komme med et forslag, hvad man kan gøre i hans situation mht. job og den svære funktionsnedsættelse, der gør, at man ikke kan bruge offentlige transportmidler.... www.ams.dk

Sidst redigeret af curls; 04-11-2010 kl. 23:54.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 01:03   #10
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Ja, der er masser af paragraffer, men det er jo sagsbehandlerens opgave at finde ud af hvilken paragraf der kan anvendes, og slet ikke nogen andres !
hvis der gives afslag på en paragraf, skal der faktisk også henvises til evt. andre paragraffer sagen kunne behandles under !

Som inspiration, i et sådan sådant spørgsmål, er der skrevet om dette og meget andet i det centrale handicapråds folder om fleksjob.
Hvis du ikke allerede har folderen, vil jeg anbefale dig at få fat på den !

Jeg er ikke sikker på om der er kommet en ny udgave, siden den jeg har, men indeni står telefon nr 33111044, og der må man jo kunne ringe og bede dem sende et eksemplar.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP MIG... Ang Særlig støtte på kontanthjælp ????? Valde68 Alt det andet 4 22-08-2011 01:01
har brug for støtte i hjemmet- en blir nægtet hjælp! kandelsdorff Alt det andet 17 04-08-2011 12:01
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26
støtte til behandling og medicin og transport Marolle Alt det andet 4 12-06-2009 12:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension