K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-09-2018, 13:27   #1
Milos76
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2018
Indlæg: 3
Styrke: 0
Milos76 er ny på vejen
Aktivitetsparat eller ressourceforløb?

Hvad er forskellen på at være aktivitetsparat og et ressourceforløb??

Jeg er 42 år, ufaglært.

Jeg har siden marts været på kontanthjælp for første gang i mit liv...
Forud for det, er gået 7 mdr med egenforsørgelse (samlevers indtægt samt lille opsparing).
Forud for det, 1 1/2 år på revalidering som jeg afbrød pga psyken, og hvor jeg allerede havde 2 længere sygemeldinger.

Forud for det, sygedagpenge - dagpenge - jobs - og on off jobs/sygeperioder pga ryg og psyke det meste af mit arbejdsliv. Har endnu en afbrudt revalidering i vist nok 2007.
Begge revalideringer er tilkendt pga ryggen (prolaps samt modic. Svære degenerative forandringer i nederste lændehvirvel). Begge forløb er afbrudt af mig selv pga psyken.

Er dog første gang jeg nu er på kontanthjælp, som jeg har været siden marts i år, som jobparat. Jeg er nu visiteret til aktivitetsparat, hvor jeg har første møde med ny sagsbehandler i næste uge.

Jeg går til fysisk aktivitet/træning 2 gange om ugen (via kommunen), og har gjort det siden april for ikke bare at gå hjemme og da jeg ikke er klar til praktik.

Jeg er startet i et forløb i psykiatrien, hvor jeg er under udredning for ADD og en personlighedsforstyrrelse. Alt dette er noget der tager tid.

Sagsbehandler har hele tiden ikke ville sygemelde mig, men jeg har fået "fred" til at gå til træning og samtaler i psykiatrien mens hun har brugt et halvt år på at indhente oplysninger fra egen læge og psykiatrien...

Som sagt skal jeg nu til første møde med ny sagsbehandler i næste uge, som aktivitetsparat, og jeg vil gerne være lidt mere forberedt end jeg indtil nu har været.

Det med psykiatrien og udredning har fyldt meget/fylder meget, og jeg har ikke haft det store overskud til at gøre andet end "følge strømmen" selvom jeg har haft skrupler ved at stå i systemet som "jobparat".
Var jeg det, så havde jeg jo 110% fundet mig noget at rive i, det har jeg altid kunne før - dog med nedslidning af både krop og sind. DERFOR er jeg nu på kontanthjælp, ikke fordi jeg "kun" er arbejdsløs.

Jeg har forsøgt at google lidt... Mener jo, at jeg burde kunne tildeles et ressouceforløb?! Mit håb er på sigt igen at blive selvforsørgende - helst i ordinært job, men med min fortid og alle mine on/off jobs, så er flexjob med skånehensyn nok mere realistisk.

Efter et halvt år som jobparat, som jeg på ingen måde har været, er jeg nu på vej til at blive aktivitetsparat. Hvad betyder det nøjagtigt? Jeg synes jeg har googlet nettet tyndt, men bliver kun mere forvirret og har svært ved at "læse og forstå" alt for indviklede og lange tekster.

Jeg føler mig desværre stadig meget langt fra arbejdsmarkedet... Det ville være fantastisk at få ro til at gennemføre forløbet i psykiatrien, så jeg forhåbentligt står stærkere og ihvertfald klogere på mig selv i den anden ende. Og at fortsætte min nuværende træning/motion, der gør min krop godt, men dog ikke helbreder min slidtage - og SÅ igang med praktik osv med henblik på job... Er det ikke det, et ressouceforløb er til? Et længerevarende, tværfagligt forløb?
Eller hvad er aktivitetsparat i forhold til?

Milos76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2018, 13:38   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Aktivitetsparat:
I kontanthjælpssystemet visiteres man til forskellige grupper så at sige.
Når man modtager kontanthjælp kan man enten være jobparat eller aktivitetsparat.
" § 2. En person er jobparat efter § 1, nr. 2, hvis personen vurderes at være i stand til at påtage sig et ordinært arbejde, som gør pågældende i stand til at forsørge sig selv inden for tre måneder.

Stk. 2. En person er aktivitetsparat efter § 1, nr. 3, hvis personen ikke vurderes at være i stand til at påtage sig et ordinært arbejde, som gør den pågældende i stand til at forsørge sig selv inden for tre måneder. "

Så hvis man ikke er jobparat, er man aktivitetsparat.
Det er op til kommunen at vurdere, hvad man hører under.

Der er ikke en tredje gruppe der hedder "ikke aktivitetsparat". Så selvom man står som aktivitetsparat, kan man i princippet være 100% sygemeldt.

Man kan sige at det man kan gøre som aktivitetsparat, kan man i princippet også i ressourceforløb.

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:
"§ 68 a. Personer under 40 år, der har komplekse problemer ud over ledighed, der ikke har kunnet løses gennem en indsats efter denne lov eller efter lov om aktiv socialpolitik, og som kræver et helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats efter denne lov og sociale eller sundhedsmæssige indsatser, skal tilbydes et ressourceforløb, jf. dog stk. 2. Det er endvidere en betingelse, at personen

1) har modtaget længerevarende offentlig forsørgelse,

2) har deltaget i tilbud efter denne lov eller revalidering efter kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik uden at have øget tilknytningen til arbejdsmarkedet, eller

3) at kommunen vurderer, at der er behov for en længerevarende indsats, før der kan fastsættes et konkret beskæftigelsesmål. "

Stk. 9. For personer over 40 år gælder stk. 1-7 tilsvarende. Hvis personen ønsker det, kan kommunen tilbyde mere end ét ressourceforløb. Der kan alene gives ressourceforløb frem til det tidspunkt, hvor personen når folkepensionsalderen."

(Vær obs på at 1, 2 og 3 er "eller", man skal ikke opfylde dem alle.)

Men som du selv siger, jo, ressourceforløb er hvis man har brug for tværfagligt forløb. Og allerede med psykiatri+beskæftigelsesindsats, er det jo tværfagligt.
Om kommunen så mener at det skal foregå i ressourceforløb eller på kontanthjælp er en anden snak.

Efter min personlige og ufaglærte mening, lyder du til at kunne være i målgruppen, baseret på din forhistorie. For du er jo ikke helt ny i systemet, selvom det ikke har været kontanthjælp.
Men du er lige visiteret aktivitetsparat, så ny sagsbehandler vil sikkert gerne lige have en chance for, at sætte sig ind i din sag, og tage stilling til hvad der kan ske. Det sagt, så kan du jo sagtens prøve at fremlægge muligheden ressourceforløb, og høre hvad sagsbehandler mener om den mulighed
Det er ikke sagsbehandler der alene kan tage stilling til det, men sagsbehandler kan bestemme om din sag skal fremlægges for rehabiliteringsteamet, som så kan tage stilling til det.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2018, 19:26   #3
Milos76
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2018
Indlæg: 3
Styrke: 0
Milos76 er ny på vejen
Mange tak for svar. Det gjorde mig lidt klogere :-)
Jeg ser i første omgang hvad ny sagsbehandler siger og gør i næste uge.
Milos76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension