K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-01-2017, 11:05   #11
Charmi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2017
Indlæg: 8
Styrke: 0
Charmi er ny på vejen
Wow
Tak, I er virkelige gode og det er skønt at føle sig forstået.

Så vidt jeg ved, er der kun loft på uddannelser på samme niveau. dvs jeg burde kunne få lov at tage en videreuddannelse, f.eks. en kandidat, når jeg kun har en bachelor, men som gisne skriver, at der også er en mulighed for to uddannelser, hvis man er syg, jeg ved dog ikke hvor meget, det kræver.

Jeg har i øvrigt i flere år leget med tanken om en kandidat-uddannelse. Har bare tænkt at det var for svært rent fysisk, men med lidt hjælp og længere tid.....

Regeringen leger lige nu med at forlænge kravet for permanent opholdstilladelse på flere fronter, så min mand skal være her i minimum 8 år, før han kan søge. Han har kun været her i to år. så der er lange udsigter.

Jeg har fået aktindsigt hos kommunen.
God ide med at tjekke sundhed.dk... Det vil jeg gøre, men hvad nu hvis det ikke er godt beskrevet?

Jeg tænker også jeg kan få glæde af at besøge en smerteklinik. Der var bare visse typer medicin, jeg ikke fanddt foreneligt med undervisning af børn i fysik/kemi.

Ja vi har også snakket om at den midlertidige pension kan redde os, desværre kan jeg højst få ca 10.000,- før skat. Måske fordi, jeg ikke har været så længe på arbejdsmarkedet.

Jeg blev tidligere rådet til at sikre at kommunen ligger inde med en liste på de symptomer neuropatien kan give. Gælder det også før, jeg er færdig med udredningen, og i så fald, hvorfor?

Tak for jeres gode svar
Charmi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2017, 18:42   #12
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Nu ved jeg ikke om du opfylder kravet om at kunne bevise at du har opholdt dig i Danmark de sidste 8 år er det vist, så du slipper for integrationsydelsen.. men ellers er den på 6106,- før skat, med mulighed for et dansktillæg på 1541,-
Ellers er SU satsen på 6106,- før skat hvis du vil tage en overbygning, men det kender du sikkert..
Havde du kunnet få kontanthjælp, ville den have ligget på 11.143,- før skat hvis du er over 30 år, så det er ikke så meget mere end den midlertidige pension.

Men måske kan I få mere i boligsikring, når din indtægt falder..
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 16-01-2017 kl. 18:46.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2017, 16:30   #13
Charmi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2017
Indlæg: 8
Styrke: 0
Charmi er ny på vejen
Tak Pip.
Jeg er etnisk dansker, en af mine forfædre deltog i mordet på Erik Glipping i Finnerup lade og en anden grundlagde Jacobshavn i Grønland. En var aktiv i arbejderkampen. Men jeg troede slet ikke integrationsydelsen eksisterede længere.

Men uha, hvor er det nogle lave takster du nævner. Kan ikke fatte, at mennesker kan leve af det i Dagens Danmark.

Boligsikring er ikke en mulighed, da jeg ejer huset.

Jeg snakkede lige med en af de andre ansatte på min arbejdsplads, der er i flexjob. Rystende, med de forhold. Jeg bliver helt harm, når jeg tænker på den kamp vores forfædre og mødre kæmpede for at sikre et godt liv. Solidaritet og sociale netværk pyeh.
Da jeg for mange år siden var fabriksarbejder var der meget snak om mindsteløn og løntrykkere.. men helt ærlig, med alle de mennesker der tvinges ud i gratis praktik og arbejdsprøvninger.. der har arbejdsgiverne da fået snydt befolkningen ind ad bagvejen.

undskyld det høre ikke til her, men blev bare lige ...
Charmi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2017, 17:42   #14
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Charmi Se meddelelser
Tak Pip.
Jeg er etnisk dansker, en af mine forfædre deltog i mordet på Erik Glipping i Finnerup lade og en anden grundlagde Jacobshavn i Grønland. En var aktiv i arbejderkampen. Men jeg troede slet ikke integrationsydelsen eksisterede længere.

Men uha, hvor er det nogle lave takster du nævner. Kan ikke fatte, at mennesker kan leve af det i Dagens Danmark.

Boligsikring er ikke en mulighed, da jeg ejer huset.

Jeg snakkede lige med en af de andre ansatte på min arbejdsplads, der er i flexjob. Rystende, med de forhold. Jeg bliver helt harm, når jeg tænker på den kamp vores forfædre og mødre kæmpede for at sikre et godt liv. Solidaritet og sociale netværk pyeh.
Da jeg for mange år siden var fabriksarbejder var der meget snak om mindsteløn og løntrykkere.. men helt ærlig, med alle de mennesker der tvinges ud i gratis praktik og arbejdsprøvninger.. der har arbejdsgiverne da fået snydt befolkningen ind ad bagvejen.

undskyld det høre ikke til her, men blev bare lige ...
Du har helt ret..
Med hensyn til integrationsydelsen, så tvinges mange etniske danskere også over på den. Selv om man er barnefødt og opvokset her i landet, pæredansk osv, så vil man kun kunne få den lave integrationsydelse, hvis man f.eks har arbejdet i USA eller lignende et år inden for de sidste 8 år..
Der har også været sager, hvor danskere er endt på integrationsydelse, fordi de ikke har kunnet bevise at de ikke var i udlandet en periode. Det har f.eks været tilfældet hvis man er røget ud af arbejdsmarkedet og i en periode boet som hjemløs hos venner eller lignende. Sørgeligt men sandt.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2017, 20:52   #15
Charmi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2017
Indlæg: 8
Styrke: 0
Charmi er ny på vejen
Hej Pip
Det er da rystende. Dvs politikerne bruger flygtningepolitikken til at indføre helt urimelige regler på andre områder.

Jeg er i øvrigt kommet til at tænke på... hvis man skal have noget puttet i sin mappe, feks rettelse til mødereferat eller beskrivelse af sygdommen, hvor skal man så henvende sig?

Og hvad med jobnet.. skal man oprette sig? jeg har forstået det sådan, at hvis man ikke gjorde, skulle kommunen sende al kommunikation via e-boks?
Men måske det er en fordel for en selv at være oprettet?
Charmi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2017, 23:02   #16
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Charmi Se meddelelser
Jeg er i øvrigt kommet til at tænke på... hvis man skal have noget puttet i sin mappe, feks rettelse til mødereferat eller beskrivelse af sygdommen, hvor skal man så henvende sig?
Det bør du aflevere ved skranken på jobcenteret, og bede om kvittering for modtagelse, så du har dokumentation for, at det er modtaget på kommunen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2017, 11:37   #17
Charmi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2017
Indlæg: 8
Styrke: 0
Charmi er ny på vejen
Tak. Det vil jeg gøre.
Charmi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2017, 11:49   #18
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Du har helt ret..
Med hensyn til integrationsydelsen, så tvinges mange etniske danskere også over på den. Selv om man er barnefødt og opvokset her i landet, pæredansk osv, så vil man kun kunne få den lave integrationsydelse, hvis man f.eks har arbejdet i USA eller lignende et år inden for de sidste 8 år..
Der har også været sager, hvor danskere er endt på integrationsydelse, fordi de ikke har kunnet bevise at de ikke var i udlandet en periode. Det har f.eks været tilfældet hvis man er røget ud af arbejdsmarkedet og i en periode boet som hjemløs hos venner eller lignende. Sørgeligt men sandt.
Det har en principafgørelse dog for nyligt heldigvis forsøgt at rette op på
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=186062

Her siger de, at hvis man ER dansk statsborger, skal de inkludere en vurdering af ens tilknytning til danmark

"En dansk statsborger, der efter sin tilbagevenden til Danmark fra et ophold i et andet EU-/EØS-land hverken opfylder opholdskravet eller har opnået arbejdstagerstatus, har alligevel ret til uddannelses- eller kontanthjælp, hvis personen har en tilstrækkelig grad af tilknytning til Danmark.

Vurderingen af tilknytning

Det beror på en konkret vurdering, om en dansk statsborger har en tilstrækkelig grad af tilknytning til Danmark.

I vurderingen af tilknytning kan følgende kriterier indgå:

- Samlet ophold i Danmark set i forhold til varigheden af ophold i andre EU-/EØS-lande,

- beskæftigelse i Danmark eller øvrige økonomiske bånd til Danmark,

- nære familiemedlemmer i Danmark,

- taget grundskole og/eller uddannelse i Danmark,

- danskkundskaber,

- sociale bånd til Danmark

De nævnte kriterier er vejledende, og der skal foretages et konkret og individuelt skøn i den enkelte sag. Det kan være relevant at inddrage andre kriterier end de nævnte, som kan bidrage til at fastslå, om personen har en tilstrækkelig grad af tilknytning til Danmark."

Citat:
Oprindeligt indsendt af Charmi Se meddelelser

Men uha, hvor er det nogle lave takster du nævner. Kan ikke fatte, at mennesker kan leve af det i Dagens Danmark.

Boligsikring er ikke en mulighed, da jeg ejer huset.
Og den kh sats pip nævnte på de 11.143 kr før skat, er endda den højeste kh sats for en ikke-forsørger.
En ikke-forsørger, under 30 år, uden uddannelse, får 6106 kr før skat
Og samme men med uddannelse, får 7.182 kr før skat.
Og nej, der er ikke mulighed for at tage su lån og lignende til de satser, som der er på su.
Hjemmeboende-satserne er endda lavere.
Der er heller ikke mulighed for "dansk-tillæg" som der er på integrationsydelsen. (Hvor ikke-forsørger f.eks. får 6106 kr før skat + evt dansktillæg på 1541 kr før skat)

Og ja, på trods af lav sats, kan man risikere at komme i praktik 37 timer om ugen.

Så en pension på 10.000 kr før skat, uden at have kommunen i nakken, tror jeg kunne være at foretrække
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2017, 19:00   #19
Mullen1103
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2017
Indlæg: 17
Styrke: 8
Mullen1103 er ny på vejen
Hej....

Er selv gift med en udlænding, så kender de fleste regler, hvis du kan modtage resourseforbs ydelse, så har du ingen problemer, da det ikke går ind under aktiv loven, men modtager du kontanthjælp eller enkelt ydelser, så har du et stort problem!

Har du børn fra tidligere?
Mullen1103 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2017, 19:03   #20
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mullen1103 Se meddelelser
Hej....

Er selv gift med en udlænding, så kender de fleste regler, hvis du kan modtage resourseforbs ydelse, så har du ingen problemer, da det ikke går ind under aktiv loven, men modtager du kontanthjælp eller enkelt ydelser, så har du et stort problem!

Har du børn fra tidligere?
Selve ressourceforløbsydelsen står i §68 aktivloven.
Men den bevilliges efter §§68a Lov om aktiv beskæftigelsesindsats.
Så er det det der gør forskellen? At den er bevilliget efter en lov der ikke er aktivloven?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension