K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-01-2017, 19:09   #21
Mullen1103
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2017
Indlæg: 17
Styrke: 8
Mullen1103 er ny på vejen
Helt korrekt

Prøv at kigge under forumet i ægteskab uden grænser, der finder du svar på det hele!
Mullen1103 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2017, 19:12   #22
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Og når hendes sygedagpenge udløber, skal hun som minimum tilbydes jobafklaringsforløb. Jobafklaringsforløb er §68d Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, så betyder det at situationen ser knapt så sort ud?
(Bortset fra at ydelsen er de der 11.143 kr før skat som ikke-forsørger, men opholds-mæssigt i hvert fald)

Kan tilføje at revalidering gives efter aktivloven (kunne se at der blev skrevet om uddannelse), så revalidering skal der nok ikke lige stiles efter
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2017, 20:01   #23
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Det har en principafgørelse dog for nyligt heldigvis forsøgt at rette op på
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=186062

Her siger de, at hvis man ER dansk statsborger, skal de inkludere en vurdering af ens tilknytning til danmark

"En dansk statsborger, der efter sin tilbagevenden til Danmark fra et ophold i et andet EU-/EØS-land hverken opfylder opholdskravet eller har opnået arbejdstagerstatus, har alligevel ret til uddannelses- eller kontanthjælp, hvis personen har en tilstrækkelig grad af tilknytning til Danmark.

Vurderingen af tilknytning

Det beror på en konkret vurdering, om en dansk statsborger har en tilstrækkelig grad af tilknytning til Danmark.

I vurderingen af tilknytning kan følgende kriterier indgå:

- Samlet ophold i Danmark set i forhold til varigheden af ophold i andre EU-/EØS-lande,

- beskæftigelse i Danmark eller øvrige økonomiske bånd til Danmark,

- nære familiemedlemmer i Danmark,

- taget grundskole og/eller uddannelse i Danmark,

- danskkundskaber,

- sociale bånd til Danmark

De nævnte kriterier er vejledende, og der skal foretages et konkret og individuelt skøn i den enkelte sag. Det kan være relevant at inddrage andre kriterier end de nævnte, som kan bidrage til at fastslå, om personen har en tilstrækkelig grad af tilknytning til Danmark."


Det er en lempelse i forhold til reglerne om fri bevægelighed i EU, og den gælder kun for følgende lande..

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1816975

Har man været i USA eller en masse andre lande, gælder det ikke..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2018, 13:50   #24
Charmi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2017
Indlæg: 8
Styrke: 0
Charmi er ny på vejen
Kære jer
Jeg fik besked på at blive i min tråd, mon ikke det er ved at skrive nye spørgsmål mm her?

Jeg er stadig syg, men heldigvis viste det sig, at det ikke var neuropati. Jeg håbede at det så var noget der kunne behandles, men nej. Jeg har siden fået flere sygdomme og skavanker, blandt andet slidgigt og leddegigt. I sidste uge, var der en læge der endelig kunne fortælle mig, at alle mine smerter skyldes diabetes, på trods af, at den er velreguleret. Nå men... I min optimisme og nok også lidt panik gik jeg igang med en uddannelse. Det har været rigtig spændende, men smerter og træthed gør nu, at jeg ikke kan koncentrere mig om at læse eller skrive opgaver. rigtig øv. Nye smerter popper op og trætheden er indimellem overvældende.
Derfor har vi haft en lang snak herhjemme og blevet enige om, at jeg må tilbage til systemet, uanset vi risikere at min mand og søn bliver smidt ud af landet. Vi håber dog, det ikke sker, idet der er et smuthul i loven.
Mit spørgsmål til jer er nu..
hvordan bære jeg mig bedst ad?
Jeg tænker jeg skal meldes ud af universitetet, meldes ledig ved a-kasse, pension og jobnet. og derefter sygemeldes. (Jeg har været folkeskolelærer). Jeg har en masse lægeerklæringer fra lægen, men tænker lige at vende ned omkring hende, inden jeg går i gang med papirarbejdet. Jeg tænker ikke kommunen vil give mig 22 ugers sygedagpenge, da jeg jo allerede har været der og de kender min situation.
Er der noget, jeg skal være særlig opmærksom på?
Charmi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2018, 10:04   #25
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvad med din pensionsmulighed på de 10.000 ?

Kan din mand evt arbejde lidt ved siden af sit studie ?

Smuthuller i loven er kun for staten/kommunen, sats ikke på smuthuller der ikke er afsagt dom på..
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 23-10-2018 kl. 10:07.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension