K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-03-2015, 22:40   #21
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af iamforever Se meddelelser
Den sag omkring det at flytte med sin mand til kina på grund manden bliver udstationeret og dermed får trusler om at så mister man fleksjobs bevillingen, den håber jeg at kvinden bringer til Ankestyrelsen og derfra til domstolen, da det ud fra mit synspunkt er et brud på EU kerne rettigheder omkring familieliv og samtidig brud på handicapkonventionen.

Samtidig er personen blevet bevilliget fleksjob under de gamle regler og der snakkes der ikke om 5 års "prøve" periode, derfor er der ingen grund til at afprøve bevillingen efter at kvinden er kommet hjem igen med mindre hun selv kommer op og siger hun mener hun kan klare at arbejde på helt almindelig vilkår.

Der er intet i lovgivningen der forbyder en fleksjobs bevilliget fleksjobber at tager på 1-2-3 års selvbetalt ferie, i ingen § er der nævnt dette, der står bare du ikke kan få nogen ydelser i denne periode uden for Danmark.

Den lov ang. orlov og fleksjobber er også en der må afprøves, den kan snildt tolkes som et brud på handicapkonventionen som EU har underskrevet, den siger at ALLE handicappede skal have ret til de samme muligheder som ikke handicappede.
Det kunne være dejligt at få en opfølgning på kvinden der ville til Kina. Men hun læser måske ikke k10.

Hvis den der med handicapkonventionen holder vil det være skønt. Jeg håber på at få fleksjobbevilling snart og kunne godt tænke mig en mega lang ferie i et varmt land efter 4 år uden ferie pga sygedagpenge.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2015, 13:04   #22
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
§ mæssigt er der intet der forbyder dig at tage på en lang ferie, du skal bare melde det til kommunen, hvis det overskrider de 5 ugers betalt ferie så skal du bare sige at resten er selvbetalt og du i den periode ikke er "tilrådighed" som det hedder.

Hvis en kommune kan fiske en § der forbyder en person der er fleksjobs bevilliget at tage på mere end 5 ugers selvbetalt ferie så er jeg villing til at tage den i både ankestyrelsen og domstolen.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2015, 11:45   #23
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Har haft en samtale med DUKH, deres jurist er også i vildrede på disse spørgsmål.

De komme også frem til at der ikke står i lovgivningen at hvis du begynder at arbejde som selvstændig efter du har fået bevillingen og så længe at det er inden for rammerne og grundlaget for bevillingen at du så vil miste den, men samtidig står der heller ikke at du ikke vil miste den.

De har derfor sendt spørgsmålene til Beskæftigelsesministeriet/STAR (lige som jeg selv har gjort) for at få klarelagt dette.

Men de har været udfor at der kan gå op til 6 måneder før der kommer et svar.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2015, 17:06   #24
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er jo et vigtigt spørgsmål at få afklaret...for det kunne give nogle mennesker en del flere muligheder hvis de kunne starte noget selv på fleks...

Håber du lige skriver herinde når du eller DUKH får et svar..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2015, 12:24   #25
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Jeg melder så snart jeg har nyt fra DUKH eller fra Ministeriet/STAR

Sidste svar jeg har fra STAR:

Tak for din nye mail til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Styrelsen er meget forsigtig med at forholde sig til konkrete situationer og eksempler, fordi kommunerne er sagsbehandlende myndighed.

Styrelsen er således alene regelskabende, ikke regelfortolkende. Er man som borger utilfreds med en afgørelse fra kommunen, kan man klage over den til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen skal – bl.a. ved principafgørelser og praksisundersøgelser – sikre en koordinering af praksis så kommunerne træffer så ensartede og korrekte afgørelser som muligt og ligebehandler borgere, uanset hvor i landet de bor.

Det er derfor i sidste ende Ankestyrelsen, der har kompetencen til at fortolke de mange situationer og eksempler, hvor reglerne er blevet anvendt.

Mere overordnet kan vi oplyse, at det i loven om aktiv beskæftigelsesindsats fremgår at man ikke kan starte som selvstændig og samtidig beholde sin status som fleksjob. Dette er kun muligt, hvis man har drevet virksomheden inden man tilkendes tilskud, jf. § 70 g.

Dette kan også ses i Ankestyrelsens principafgørelse 62-13, jf. https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160373.

Du kan også læse mere i vejledning til bekendtgørelse om tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende med nedsat arbejdsevne her: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=145130 og i bekendtgørelsen her: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=145068.

Vi håber, dette giver dig svar på dit spørgsmål.

Venlig hilsen
Astrid Finderup

Borgerservice


Dette svar viser at STAR IKKE ønsker at besvare spørgsmålene da deres henvisning til en tidligere afgørelse fra Ankestyrelsen ikke har noget som helst med spørgsmålene at gøre og at der INTET står under §70g om at man mister sin fleksjobs bevilling hvis men starter selvstændigt, der står kun at man kun kan få tilskud hvis man var selvstændig før bevillingen men intet om at være selvstændig uden tilskud.

Sidst redigeret af iamforever; 23-03-2015 kl. 12:31.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2015, 12:42   #26
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Styrelsen er således alene regelskabende, ikke regelfortolkende.

Vel ikke et spørgsmål om, at de ikke vil, men ikke kan, da ikke deres kompetenceområde.

Du må nok den slagne veje. Søge kommunen og anke evt afslag, så Ankestyrelsen i givet fald kan tage stilling.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2015, 13:13   #27
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Det er netop om de vil eller ej, det er netop deres kompetenceområde at fortælle om der er § eller vejledninger udstedt fra Ministeriet/STAR der fratager en fleksjobs bevilliget person sin bevilling hvis personen ønsker at prøve kræfter som selvstændig UNDEN tilskud eller andre former for ydelser imens personen er selvstændig.

Det har intet med fortolkning at gøre.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2015, 14:01   #28
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Har nu sendt dette svar til Ministeriet/STAR

Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

Tak for jeres besvarelse.

Jeres svar omhandler desværre ikke undertegnets spørgsmål men vedrøre åbenbart områder som der ikke er blevet stillet spørgsmål om.

Ankestyrelsens principafgørelse 62-13 omhandler følgende:
Om en borger har ret til at drive selvstændig virksomhed i større eller mindre omfang samtidig med ansættelse i et fuldtids/deltids fleksjob.

Jeres henvisning til § 70 g. i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vedrøre kun følgende område:
Støtte i form af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende tilkendt efter den 1. januar 2013.
Denne §70 g. dikter på ingen måde at man ikke kan beholde sin fleksjobs bevilling hvis man ønsker at starte som selvstændig UDEN tilskud eller andre former for ydelser.
Den dikter kun at man IKKE kan modtage tilskud til at drive selvstændig virksomhed hvis ikke man var selvstændig før bevillingen, jeres beskrivelse af denne § er undertegnet meget uforstående overfor.

Jeres 2 henvisninger vedrører dermed ikke de spørgsmål Ministeriet eller STAR er blevet bedt om at besvare.

Undertegnet kan ikke finde nogen § i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats der netop:

1. Forbyde en person der er bevilliget fleksjob at være selvstændige efter bevillingen og dermed heller ikke kan miste den så længe personen ikke modtager nogen former for ydelser eller tilskud fra stat/kommune og så længe personen ikke overtræder grundlaget for bevillingen.

2. Fratager en person sin fleksjobs bevilling hvis ikke man ønsker at eller kan modtage nogen former for ydelser/tilskud fra stat/kommune i det arbejde man nu udfører.

Altså Ministeriet/STAR er blevet bedt om at besvare om Ministeriet eller STAR har indført/udstedt nogen § eller vejledninger der giver lovhjemmel til at fratage en person sin fleksjobs bevilling hvis denne person ikke allerede var selvstændig før bevillingen og som ønsker at prøve kræfter som selvstændig.

Der bliver IKKE bedt om fortolkning af eventuel regler men om der overhoved er nogen regler/love/§ eller vejledninger udstedt fra Ministeriet/STAR hvori der står at man skal fratage sådan en person sin fleksjobs bevilling hvis personen ønsker at prøve kræfter som selvstædig under de vilkår som der blevet givet fleksjobs bevilling på.

Der henvises til Handicapkonventionen samt Forskelsbehandlingsloven om at der ikke må ydes forskel mod handicappede på arbejdsmarkedet hvilket jo vil være en realitet hvis en person som var blevet fleksjobs bevilliget i sin egen selvstændige virksomhed godt må modtage tilskud og ydelser men hvorimod en fleksjobs bevilliget der ikke var selvstændig før bevillingen IKKE må starte selvstændig virksomhed op på samme vilkår (med eller uden tilskud).

ALLE fleksjobber er defineret som handicappede efter EU lovgivningen.

Jeg ser frem til jeres besvarelse på overstående spørgsmål da det ligger inden for jeres område at besvare dem.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2015, 15:11   #29
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Altså hvis jeg var kommune ville jeg spørge mig selv, hvorfor du overhovedet skal have fleksjob bevilliget, hvis du vil starte egen virksomhed uden tilskud.

Du har jo ikke brug for at have fleksjob bevilling, hvis du kan forsørge dig selv uden fleksløn tilskud.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2015, 21:10   #30
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Hvis en kommune spørg sig selv det så tror jeg de må indgive anmodning om at komme under administration for så har de slet ingen styr på de områder de skal forvalte.

1. Hvis du har egen virksomhed før du blev bevilliget fleksjob så kan du blive fleksjobber i egen selvstændig virksomhed MED tilskud.

2. Sådan som loven er skrevet lige nu og ”som strider mod handicapkonventionen” så kan du ikke modtage tilskud til selvstændig virksomhed hvis ikke du allerede drev selvstændig virksomhed før du blev fleksjobs bevilliget.

3. Du kan godt arbejde som fleksjobber i 15 timer om ugen til en løn der gør at tilskuddet ophør men det ophæver ikke fleksjobs bevillingen, det er der ingen lovhjemmel til, da bevillingen ikke gives på grund af økonomiske kriterier.

fleksjobs bevilling har intet med "selvforsørgende" at gøre på nogen måder, hverken praktisk eller i lovens forstand dette burde ALLE kommuner vide, og det er kun godt at det bliver forklaret her på K10 så andre ikke misforstår hvad fleksjobs bevilling er og betyder.

Det er utrolig let at forklare begrundelsen for fleksjobs bevilling:

§ 69. Jobcenteret sørger for, at personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, med varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen, jf. § 2, nr. 7, har mulighed for

1) ansættelse hos private eller offentlige arbejdsgivere i fleksjob efter § 70 eller

2) støtte til at fastholde beskæftigelsen i egen virksomhed efter § 70 g.


§ 70. Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.


Disse 2 paragraffer er de eneste begrundelser man skal opfylde for at blive bevilliget fleksjobs bevilling.

På intet tidspunkt skal man opfylde nogen som helst økonomiske kriterier for at blive fleksjobs bevilliget.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension