K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-04-2013, 01:03   #11
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
De problemer du beskriver her sidder i L5/S1.

L5 er den nederste af lændehvirvlerne/Lumbalhvirvlerne, og S1 er den første af bækkenhvirvlerne/Sacralhvirvlerne.

D.v.s. at problemet sidder i ryghvirvlerne, altså i ryggen, så din sb er altså ikke forkert på den.

Når jeg skal fortælle nogen hvorfor jeg er på fp, så plejer jeg at sige, at jeg har noget bøvl med ryggen, og mit "bøvl" sidder altså omkring de 2 nederste lændehvirvler (L4/L5).
hold op jeg bliver rundforvirret stadigvæk er en ryg og en lænd ikke det samme i min verden, men min sbh tager jo kun de ord lægekonsulenten har oversat det med og tjekker jeg op på det med hvad andre læger skriver så skriver de lændesmerter, ikke et sted skriver de rygsmerter og det gælder min læge, rygcenter, sygehus, fys, kiropraktor, smerteklinik, speciallæge osv.

Ondt i ryggen er alså en overlægger og ikke en diagnose og gad vide hvordan rehabiliteringsteamet ser på sagen når de får ordet ondt i ryggen præsenteret, kan da se i min sag det er løbet lidt af sporet og man glemmer lidt skånehensynene blandt andet, da jeg hverken kan sidde eller ligge længere tid ad gangen, men man anbefaler et fleksjob med opkobling til internettet så jeg kan arbejde hjemmefra et få antal timer om ugen indenfor noget IT som jeg ingen erfaring eller uddannelse har inden for dette område, uanset hvad, hvordan vil man tjekke hvad jeg laver og hvor mange eller få timer jeg bruger på nettet

Citat:
Oprindeligt indsendt af FibroMcs Se meddelelser
Prøv at kalde den Gøg når du sidder overfor din sagsbehandler... så vil jeg vædde med hun tror du har sagt noget frækt til hende og der kommer et par store gutter med fransk brød under armene...
Du burde også have en udtalelser der hedder hvad det vil gøre for dit helbred i fremtiden...??
For når man har problemer i lænden går det tit ned i benet og op i ryggen og gør at man går forkert og derfor kommer der flere skavanker til..
Jeg har et korsben der ikke arbejder ordenligt sammen med mit (ja nu husker jeg jo ikke navnet vel) men den sidder bagpå lænden ved hoften...
Og pga den ikke kan finde ud af at arbejde i en glidende bevægelse når jeg går ja så får jeg problemer med mit ben...
Og det kan der ikke gøres en dyt ved.. og det var der allerede en læge der fortalte mig før jeg fik problemer med mit ben..
Så tænker om der ikke også er en der har udtalt sig sådan om dig...
Hvad tænker du på mht hvad det vil gøre ved mit helbred ?

Tænker du kommunalt eller rehabiliterings teamet eller lægeligt og behandlingsmæssigt ?

Man kan ikke gøre noget ved min lidelse og jeg er færdig med alle behandlingerne som ikke førte noget positivt med sig desværre.

Jeg må ikke have belastning eller vrid i min lænd og smerten ligge på de gode dage som i dag på 7 ud af 10 på en 10 skala og der har den lagt siden det gik galt i november 2010 på mit daværende arbejde.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 10:45   #12
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mookmik Se meddelelser
hold op jeg bliver rundforvirret stadigvæk er en ryg og en lænd ikke det samme i min verden, men min sbh tager jo kun de ord lægekonsulenten har oversat det med og tjekker jeg op på det med hvad andre læger skriver så skriver de lændesmerter, ikke et sted skriver de rygsmerter og det gælder min læge, rygcenter, sygehus, fys, kiropraktor, smerteklinik, speciallæge osv.

Ondt i ryggen er alså en overlægger og ikke en diagnose og gad vide hvordan rehabiliteringsteamet ser på sagen når de får ordet ondt i ryggen præsenteret, kan da se i min sag det er løbet lidt af sporet og man glemmer lidt skånehensynene blandt andet, da jeg hverken kan sidde eller ligge længere tid ad gangen, men man anbefaler et fleksjob med opkobling til internettet så jeg kan arbejde hjemmefra et få antal timer om ugen indenfor noget IT som jeg ingen erfaring eller uddannelse har inden for dette område, uanset hvad, hvordan vil man tjekke hvad jeg laver og hvor mange eller få timer jeg bruger på nettet
Lænden er en del af ryggen. Det kan du ikke ændre på.

Du har problemer omkring L5 og S1, begge er ryghvirvler.
L5 er den nederste af lændehvirvlerne (men også stadig en ryghvirvel), og S1 er den første af bækkenhvirvlerne (men stadig også en ryghvirvel).

Du skrev tidligere:
"For mig går en ryg fra nakke til haleben og en lænd går fra hofte til hofte hen over halebenet ( og dermed hen over ryggen ) ? "

Jeg kan få indtryk af, at du slet ikke har fornemmelse af hvordan "tingene" ser ud.
Lænden går ikke hen over halebenet, både lænden og halebenet er en del af rygsøjlen. Lændehvirvlerne sidder højere oppe end halehvirvlerne, imellem dem sidder bækkenhvirvlerne.

Vores rygsøjle består af 32-33 hvirvler, som er "pænt stablet ovenpå hinanden". Og man tæller dem oppe fra.
De øverste 7 kaldes for halshvirvler. (C1-C7)
De næste 12 kaldes for brysthvirvler. (Th1-Th12)
De næste 5 kaldes for lændehvirvler. (L1-L5)
De næste 5 kaldes for bækkenhvirvler. (S1-S5)
De næste 3-4 kaldes halehvirvler. Disse er sammenvokset og kaldes coccyx, som betyder gøg. De ligner et gøge-næb.

Du skriver, at "ondt i ryggen" ikke er en diagnose, men det er "ondt i lænden" eller "lændesmerter" jo heller ikke.

Lige så vel, som der findes mange forskellige ryg-diagnoser, så findes der også mange diagnoser, som vedrører lændehvirvlerne.

I stedet for, at fokusere på, om de kalder det ryg- eller lændesmerter, så synes jeg hellere, at du skal fokusere på skånehensynene, og få dem beskrevet korrekt.

Og som kommentar ved sb's påstand om rygsmerter kan du jo skrive den præcise diagnose.
Citér fra de bedste lægepapirer (dem, der beskriver det bedst), og henvis til disse.

Men et godt råd fra mig må være, at næste gang du er hos din læge eller en speciallæge, så spørg, om de har sådan en model med lændehvirvlerne, og om ikke de kan forklare dig helt præcist, og på dansk, hvad det er der er galt med din ryg (lænd).

For mange år siden, da jeg talte med min læge om mine ryg-problemer (som sidder i lænden) hev han sådan en lille model frem fra hylden bag ham
(noget i denne stil: http://www.scandidact.dk/produkter/l...uktbeskrivelse) og forklarede mig, ud fra modellen, hvad der helt præcist er problemet hos mig.

Dette har givet mig en bedre forståelse af mit rygproblem, så jeg bedre forstår hvad fagpersoner mener, når de f.eks. vil vejlede m.h.t. træning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 13:01   #13
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
@Vovse Jeg tror vi stort set er enige men at vi snakker forbi hinanden, lad mig give dig et eksempel.

Til rehabiliteringsmødet sad der min sbh ( som var inhabil ) og så sad der overfor 2 af hendes kollegaer og det var det.

Den ene siger du har ondt i ryggen, hvor og hvad er der galt ?

Der går vel et par minutter og vedkommende siger at der gives afslag på ftp men jeg bliver indstillet til fleks ( hjemmearbejde med opkobling til internettet på godt 4 timer om ugen ) da min sbh opstartede fleks delen da jeg søgte ftp.

---

Jeg har skam fået vist og fortalt flere gange hvad der er galt og at der intet er at gøre ved det osv. problemet er nok mere at jeg fik al den medicin både før og på smerteklinikken, hvilket ændrede mig da jeg ikke kunne tåle noget af det medicin jeg skulle igennem og det med at huske og koncentrere sig og tale volder store problemer den dag i dag, men det er en anden snak.

Nu er jeg som sagt forvirret over hvorfor kommunen fjerner en diagnose fra min sag og det er derfor jeg begyndte at grave lidt i hvad mine diagnoser betyder på latin og om der var en diagnose der indeholder alt hvad der er galt og det er der ikke som jeg ser det - så jeg er stadigvæk forvirret over hvorfor man piller en diagnose væk fra min sag når der søges ftp og for den sags skyld fleks.

Tak vovse for dine gode forklaringer, de er faktisk rigtig gode og sorry hvis jeg har formuleret mig tumlet og firkantet, jeg studser bare over hvorfor man ikke tager tyrene ved hornene og kalder tingene som de hedder ..... Hvis man har gigt i en ankel, så står der måske hos kommunen man har smerter i benet, javel, men hvorfor ikke præcisere den diagnose man nu har i stedet for at ligge en overlægger på der siger ondt i benet og som du selv siger kan ondt i ryggen betyder mange ting og de folk der skal afgøre ens sager blive jo præsenteret for det min sbh skriver og i min sag hos rehabiliteringsteamet, så sad der kun 2 andre ( faglige koordinatore ) i det team der, da alle de andre var syge fik jeg at vide.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 14:00   #14
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er ikke dine diagnoser men din arbejdsevne, der tæller. Adskillige diagnoser kan pege på den samme sygdom/skavank - alt efter hvilken speciallæge, der har stillet den.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 14:14   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mookmik Se meddelelser
men hvorfor ikke præcisere den diagnose man nu har i stedet for at ligge en overlægger på der siger ondt i benet og som du selv siger kan ondt i ryggen betyder mange ting og de folk der skal afgøre ens sager blive jo præsenteret for det min sbh skriver og
Jeg har ikke indtryk af, at der sidder lægefaglige personer med i disse teams, så uanset om de kalder det "ondt i ryggen", "ondt i lænden" eller den korrekte diagnose, på enten dansk eller latin, så aner disse personer sandsynligvis ikke hvad det handler om, eller hvad konsekvenserne af lidelsen er.

Derfor mener jeg det er vigtigere, at fokusere på skånebehovene.

Men, som skrevet før, så synes jeg da bestemt, at du skal skrive samtlige diagnoser i din rp, evt. på både dansk og latin.
Hvis du har noget materiale, som beskriver konsekvenserne ved dine lænde-problemer, så vedlæg det evt.

Men uanset hvordan, og hvor godt, tingene beskrives i rp'en, og i lægepapirerne, så er der en stor sandsynlighed for, at deres afgørelse af din sag træffes alene ud fra økonomiske perspektiver. Altså kommunens økonomi.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 15:13   #16
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Det er ikke dine diagnoser men din arbejdsevne, der tæller. Adskillige diagnoser kan pege på den samme sygdom/skavank - alt efter hvilken speciallæge, der har stillet den.
Er med på hvad du mener, men piller man diagnosen ud, så har jeg jo en arbejdsevne på 100 % og skånebehovene gælder vel ikke for en diagnose der ikke er der ?

Jeg må ikke provokere eller aktivere min lænd eksempelvis siddende på en stol ( med denne diagnose der er fjernet ) men man giver mig fleks hvor jeg bruger min lænd og placere mig på en stol da man har pillet den diagnose ud der omhandler dette ergo er det jo svært at argumentere for noget der er fjernet i min sag og brugte man ikke diagnoser, hvorfor fremgår den anden diagnose så stadigvæk når der søges ftp og fleks.

Der er ikke tale om samme diagnoser der betyder det samme, de omhandler hver ting der er galt i området som omtalt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg har ikke indtryk af, at der sidder lægefaglige personer med i disse teams, så uanset om de kalder det "ondt i ryggen", "ondt i lænden" eller den korrekte diagnose, på enten dansk eller latin, så aner disse personer sandsynligvis ikke hvad det handler om, eller hvad konsekvenserne af lidelsen er.

Derfor mener jeg det er vigtigere, at fokusere på skånebehovene.

Men, som skrevet før, så synes jeg da bestemt, at du skal skrive samtlige diagnoser i din rp, evt. på både dansk og latin.
Hvis du har noget materiale, som beskriver konsekvenserne ved dine lænde-problemer, så vedlæg det evt.

Men uanset hvordan, og hvor godt, tingene beskrives i rp'en, og i lægepapirerne, så er der en stor sandsynlighed for, at deres afgørelse af din sag træffes alene ud fra økonomiske perspektiver. Altså kommunens økonomi.
Jeg vil gøre som du anbefaler vovse og ang min ftp sag, kan jeg også se at diagnoser fra røngten,mrscanning + rygcenter osv er væk, da jeg har søgt aktindsigt helt tilbage fra jeg kontaktede min læge første gang og frem til d.d så jeg vil sende disse dokumenter til BAN og se hvad der så sker ang ftp sagen og jeg vil sende en mail på mandag til min sbh for at høre ad hvorfor der mangler diagnoser når der søges om ftp og fleks.

Sidst redigeret af mookmik; 14-04-2013 kl. 15:16.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 21:20   #17
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mookmik Se meddelelser
og ang min ftp sag, kan jeg også se at diagnoser fra røngten,mrscanning + rygcenter osv er væk, da jeg har søgt aktindsigt helt tilbage fra jeg kontaktede min læge første gang og frem til d.d så jeg vil sende disse dokumenter til BAN og se hvad der så sker ang ftp sagen og jeg vil sende en mail på mandag til min sbh for at høre ad hvorfor der mangler diagnoser når der søges om ftp og fleks.
Jeg tror ikke, at du får noget fornuftigt ud af, at spørge sb om disse ting, overvej, om det er værd at bruge energi på det.

I stedet synes jeg du skal gøre noget helt andet.

Når nu du skal tage kopi af dine lægepapirer, for at sende dem til BAN, så tag en ekstra kopi.
Denne ekstra kopi af dine lægepapirer afleverer du ved skranken i jobcenteret og beder om en kvittering på, at de er modtaget.
Så kan de ikke komme udenom dem i din sag om fleks.

Sørg for altid, at have kopi af samtlige lægepapirer selv.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2013, 11:41   #18
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg tror ikke, at du får noget fornuftigt ud af, at spørge sb om disse ting, overvej, om det er værd at bruge energi på det.

I stedet synes jeg du skal gøre noget helt andet.

Når nu du skal tage kopi af dine lægepapirer, for at sende dem til BAN, så tag en ekstra kopi.
Denne ekstra kopi af dine lægepapirer afleverer du ved skranken i jobcenteret og beder om en kvittering på, at de er modtaget.
Så kan de ikke komme udenom dem i din sag om fleks.

Sørg for altid, at have kopi af samtlige lægepapirer selv.
Jeg har ikke hørt fra BAN eller min kommune endnu ang min ftp klage over afgørelsen, men min sbh skriver jo i denne partshøring til fleks, at klagen er videresendt for behandling hos BAN.

Så du vil råde mig til at lade sagerne køre ( ftp og fleks ) og jeg i stedet fokusere på skåne behovene i det oplæg min sbh har sendt ud ?

Jeg har altid sendt via email og bedt om bekræftelse på at sbh eller kommunen har modtaget det jeg har sendt til dem og jeg vedhæfter de ting som jeg vil have med i min sag, på den måde undgår jeg telefonisk kontakt eller at jeg render ind i min sbh der lige har 15 min til en snak om min sag .......

En ting jeg er faldet over er, min læge skriver i LÆ 145 ( generel helbredsattest ) under de latinske navne der nu er, som oversættelse = behandlingsutilgængelige rygsmerter.

Måske er det bare mig meeen når jeg læser de latinske navne og min sbh læser de latinske navne som bare er oversat til behandlingsutilgængelige rygsmerter på LÆ 145, så hmmm hvordan ved min sbh hvilke skåne behov der er korrekte med den lidelse jeg render rundt med ?

Jeg mener hverken min sbh eller mig selv er jo uddannet til at læse disse ting, så jeg tænker på hvis det nu var mig der var sbh, hvordan ved jeg så hvad der er galt med ryggen ......... lægekonsulenten har bare lavet en c/p fra ovenstående uden at gå ned i detaljer med diagnosen, for fisme da, jo mere jeg kigger på de ting her jo flere spørgsmål popper der op, tror jeg laver i kommentar til partshøringen hvad diagnosen er på dansk i parentes så er der da ingen undskyldning for ikke at forstå hvad der er galt.

Jeg er mega usikker på hvor meget jeg skal kæmpe i mod det med fleks hun sbh har indstillet mig til for hvad er alternativet ?

Hun har sat mig for højt i fleks timer, hun siger jeg kan arbejde hjemmefra med noget IT halløj med opkobling til internettet ........... hvordan spørger jeg bare, jeg har nada forstand på noget IT halløj og hvordan tjekker man hvad jeg flekser med hjemmefra, min sbh mener at jeg passende kunne flekse om natten hvor jeg alligevel er vågen pga smerter .........

IT jobs kræver uddannelse, jeg kan ikke bare komme fra gaden og søge om at jeg vil lave hjemmesider som hun ligger op til som en mulighed, jeg aner intet om kodning og css eller hvad det nu hedder alt sammen

Det gør mig faktisk mega usikker det her med det fleks halløj min sbh hun siger jeg kan passe et fleks ved computeren hjemmefra ved at sidde eller stå foran en skærm ........... dette er ikke et skånehensyn til min lidelse, tvært imod.

Jeg er i 7 sind ................

BTW er der nogen herinde der ved hvad en xtra ryghvirvel kaldes på latin i en eller anden diagnose ? er det mon det der kaldes : lumbosakral overgangshvirvel i form af partiel lumbalisation af s1

Sidst redigeret af mookmik; 15-04-2013 kl. 11:44.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2013, 12:47   #19
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du skal jo nok ikke være it-konsulent, når det ikke er der, din kompetence ligger. Jo man kan godt måle udbyttet af ens arbejde selvom det er via en it-opkobling. Men håber du kan slå koldt vand i blodet og se, hvad der sker. Skriv endelig dine spørgsmål ned, man kan let glemme dem. Måske løser noget sig selv ellers har du alt andet lige et nyt grundlag at tage sagen videre på.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2013, 15:29   #20
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Jeg tror du har fat i en pointe der stampe mht it-konsulent

Har lige fået lavet en kladde og takket være @vovse kunne jeg bruge det der omhandler L5 og S1, så jeg kunne formulere dette på dansk i min kladde jeg har bruget tiden på i dag at få lavet ..... jeg takker og bukker
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Oplæg om fleksjob og førtidspensionsreformen? Henrik Herløv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 17-06-2012 11:04
Spørgsmål ang. FTP HJÆLP Mette 75 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 26-07-2011 11:07
Hjælp til spørgsmål ang; aktindsigt. Thelma Dit og Dat 3 08-01-2010 20:27
Oplæg flyttet hertil fra Sociale Grupper afrodite Dit og Dat 11 25-09-2008 22:31
Her er så underskriftindsamlingen skrevne oplæg @PerChr Lægekonsulenternes Rolle 67 06-06-2008 21:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension