K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-05-2015, 11:42   #1
hejhejhej2
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2013
Indlæg: 236
Styrke: 11
hejhejhej2 er ny på vejen
Aktindsigt i afdøds syge journal

Hej

jeg vil gerne have indsigt i et familemedlems sygdom og død.
kan jeg få det udleveret? og hvordan?

det er 10 år siden.
hejhejhej2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2015, 11:59   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det kan du ikke for tavshedspligten gælder også efter døden.

De nærmest pårørende kan få oplysninger om sygdomsforløbet op til dødsfaldet, dødsårsag og dødsmåde, hvis det skønnes at disse oplysninger ikke vil stride mod afdødes ønsker.

I enkelte sager kan agtindsigt gives, men det er vist sjældent

Læs mere her (nederst): http://www.laeger.dk/portal/page/por...IL_PAAROERENDE
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2015, 14:13   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Man kan sagtens hvis man fx er barn, og det er en af forældrenes sygdom og død det handler om.

Er man ikke barn til den afdøde, er det vist meget meget vanskeligt.

Jeg fik aktindsigt i min fars papirer .....mange år efter hans død. Papirene er siden hen bort kommet, og jeg skal søge igen, men tror ikke der ligger noget på ham mere....det er nu 23 år siden han døde.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2015, 15:31   #4
hejhejhej2
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2013
Indlæg: 236
Styrke: 11
hejhejhej2 er ny på vejen
Hej helene

jo det er min far det drejer sig om. af hensyn til min egen sygdom.

men hvor meget får man, kort forklaring og diagnosekoder?
jeg ved godt hvad han døde af, det er ikke så relevant. det er mere om der er noteret andre af hans kroniske sygdomme i sygehusjournalen. læger plejer jo at notere andre sygdomme ved indlæggelse, som kan være "relevante" for behandlingen.

kan ikke skaffe cpr, men dødsdag, fødselsdag og navn burde vel kunne gøre det.
hejhejhej2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2015, 17:29   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af hejhejhej2 Se meddelelser
Hej helene

jo det er min far det drejer sig om. af hensyn til min egen sygdom.

men hvor meget får man, kort forklaring og diagnosekoder?
jeg ved godt hvad han døde af, det er ikke så relevant. det er mere om der er noteret andre af hans kroniske sygdomme i sygehusjournalen. læger plejer jo at notere andre sygdomme ved indlæggelse, som kan være "relevante" for behandlingen.

kan ikke skaffe cpr, men dødsdag, fødselsdag og navn burde vel kunne gøre det.

Det er op til lægen at skønne om det der står i journalen også er noget som din far har ønsket at du skal vide.

Da jeg arbejdede på hospital, fik pårørende næsten altid nej til at se journalen eller lov at se den sammen med lægen, ikke få kopi udleveret.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2015, 18:07   #6
hejhejhej2
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2013
Indlæg: 236
Styrke: 11
hejhejhej2 er ny på vejen
det syntes jeg er åndsvagt, at en læge skal skønne noget som helst, hvordan skal en lægen dog vide hvad min fader vil have jeg skal vide efter hans død. om han havde fodvorter?
det her er dybt alvorligt, og handler ikke om min far, men om mit helbred, som allerede er plaget af mit genetiske ophav.
enten må man have lov til aktindsigt, eller ikke.

men jeg må jo forsøge, tak for svar :-)
hejhejhej2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2015, 19:09   #7
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af hejhejhej2 Se meddelelser
det syntes jeg er åndsvagt, at en læge skal skønne noget som helst, hvordan skal en lægen dog vide hvad min fader vil have jeg skal vide efter hans død. om han havde fodvorter?
det her er dybt alvorligt, og handler ikke om min far, men om mit helbred, som allerede er plaget af mit genetiske ophav.
enten må man have lov til aktindsigt, eller ikke.

men jeg må jo forsøge, tak for svar :-)
Måske mere end du tror... Der kan stå alt fra sygdomme, utroskab, børn som resten af familien ikke kender til m.v der står ofte rigtig meget i journalerne som man ikke skal kende patienten ret godt før man efter døden kan være i tvivl om vedkommende ønskede udleveret

Og tavshedspligten gælder også efter døden, hvilket jeg synes er udemærket, ellers ville patienterne ofte være tilbageholdende med oplysninger som nogle ikke vil have ud og som i nogle tilfælde kan have betydning for ens sygdom og ia andre ikke fx. Har jeg oplevet at der stod i en journalen på en stress ramt stod, At skilsmisse påtænkes, hvilket ikke var meddelt ægtefællen endnu. Var pågældende død, ville den oplysning aldrig have været oplyst i en agtindsigt

Men drejer det sig om helbred som kan have betydning for familien, kan der jo netop gives agtindsigt, med evt. Fjernelse af oplysninger som vurderes at patienten ikke ønskede ud.

En del patienter oplyser faktisk under deres sygeforløb at de ikke ønsker at deres pårørende skal vide dit eller dat, hvilket skrives i journalen
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2015, 20:07   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af hejhejhej2 Se meddelelser
Hej helene

jo det er min far det drejer sig om. af hensyn til min egen sygdom.

men hvor meget får man, kort forklaring og diagnosekoder?
jeg ved godt hvad han døde af, det er ikke så relevant. det er mere om der er noteret andre af hans kroniske sygdomme i sygehusjournalen. læger plejer jo at notere andre sygdomme ved indlæggelse, som kan være "relevante" for behandlingen.

kan ikke skaffe cpr, men dødsdag, fødselsdag og navn burde vel kunne gøre det.
Hvis hans dødsattest kan fremskaffes, så står cpr nummeret på den. Men ellers, så burde det andet være alt rigeligt.

Jeg henvendte mig - den gang - på det hospital hvor han døde, og der efter hjalp de mig videre. Efter aftale med min egen læge, hjalp han mig med oversættelse af det latinske samt forklaring af diagnoser mm - tror han tog omkring 500 kr for at hjælpe - det var et større arbejde der tog tid.

Min fars journaler var ikke vedhæftet nogle notater omkring begrænset aktindsigt, så det hele gik let og smertefrit.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2015, 21:22   #9
hejhejhej2
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2013
Indlæg: 236
Styrke: 11
hejhejhej2 er ny på vejen
mener nu stadig ikke en laege skal sidde og botanisere i afdoedes, som vedkommende har set 5 min hver 5 aars el til stuegang, journaler. jeg er heller ikke ude efter praksislaeges udskrifter om skilsmmetanker m.v .men om sygehus journalen, om helbred og kroniske tilstande under indlaggelse.


der er saa et problem, sygehuset er lukket.
men jeg maa kontakte regionen.

men tak for hjaelpen :-)
hejhejhej2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2015, 10:03   #10
Mureren
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2010
Lokation: Ringsted
Indlæg: 4
Styrke: 0
Mureren er ny på vejen
Hvis man finder sin egen dåbsattest frem, her står begge forældres cpr nummer.

Held og lykke med det.
Mureren er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension