K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-04-2015, 17:24   #1
Hanne1973
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2014
Indlæg: 49
Styrke: 10
Hanne1973 er ny på vejen
Tilbagebetaling af ledighedsydelse pga feriepenge

Hej,
Spg ang feriepenge, som er udbetalt pga feriehinding pga egen sygdom.

I 2013 var jeg almindelig ansat og blev fyret pga sygdom. De optjente feriepenge har jeg fået udbetalt uden at holde ferie. Pludselig dykkede der et krav om tilbagebetaling af ledighedsydelse. Der står i brevet at jeg skal tilbagebetale fordi jeg har holdt ferie.

Jeg skrev og forklarede at det havde jeg ikke. Intet svar. Ringede så og forklarede og fik at vide at jeg skulle tilbagebetale alligevel. Er det rigtigt?

Jeg er ikke særlig god alt sådan noget §-ting, men her ser det ud som om at der ikke skal fradrages, altså at jeg ikke skal tilbagebetale ledighedsydelse?

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=164058
”Indtægter, der ikke medfører fradrag i ledighedsydelse ”
§ 12. Der sker ikke fradrag for arbejdsfrie indtægter, herunder:
17) Feriepenge og betaling for feriefridage, der udbetales uden at afholde ferie eller feriefridage efter ferieloven mv., hvis der har været en feriehindring efter ferielovens regler
Hanne1973 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2015, 17:38   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Uden at være inde i dette emne så læser jeg det på samme måde som dig....nemlig at der ikke skal trækkes...

Prøv evt at skrive til Mik16 for at høre om dette....han er nok mere inde i det...

Det kan selvfølgelig også være at han ser tråden her og svare...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2015, 17:50   #3
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
I denne tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=31733 svarer Mik på et lignende spørgsmål. I #8

Var du på ledighedsydelse i det ferieår du har fået udbetalt feriepenge for?

Sidst redigeret af Akvamarin; 23-04-2015 kl. 18:07.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2015, 18:33   #4
Hanne1973
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2014
Indlæg: 49
Styrke: 10
Hanne1973 er ny på vejen
Frem til sept 2013 var jeg normalt ansat i en fuldtidsstilling, derefter var jeg på sygedagpenge til dec 2014, derefter ledighedsydelse og nuværrende flexjob. Feriepengene er optjent under den normale ansættelse (= før jeg blev fyret pga sygdom) og udbetalt mens jeg fik ledighedsydelse.

Tak for linket. Det virker ret meget som om de feriepenge ikke skulle havde været modregnet. Hvad skal jeg så gøre? Klage igen? I første omgang handlede det om at de krævede dem tilbagebetalt, fordi jeg havde holdt ferie (det har jeg ikke, men det kan de åbenbart ikke se – kun at der er blevet udbetalt feriepenge).
Hanne1973 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2015, 23:26   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Du skal nok først sikre dig at du var sygemeldt mens du var på ledighedsydelsen, som Mik skriver i den anden tråd er der nogle kommuner der ikke registrerer ledige fleksjobbere som sygemeldt. For hvis ikke du var sygemeldt så kan de trække feriepenge dag til dag i ledighedsydelsen som om du holdt ferie (selvom du ikke vidste det).

Hvis du var sygemeldt på ledighedsydelse, skal du klage med henvisning til loven. Hvis du har en fagforening vil jeg foreslå du får dem med ind over formuleringen af klagen.

Sidst redigeret af Akvamarin; 23-04-2015 kl. 23:33.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2015, 08:43   #6
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Datoer ???

For at kunne hæve feriepenge som en feriehindring er der mindst 2 ting der skal være klarlagt.

Hvis man fra sygemeldingen i jobbet det ferieår hvor feriepengene skulle have været anvendt, og frem til 30 sept. det år, var sygemeldt så 3 uger samlet hovedferie IKKE kunne afholdes. Så er det en feriehindring.
Altså skal du MINDST også have været sygemeldt, de sidste 15 hverdage i sept.

Det samme gælder hvis de sidste 2 uger IKKE kunne afholdes p.g.a. sygdom inden 30 april i samme ferieår.. Men her gælder det ikke at de 2 uger holdes samlet. Det er udelukkende de feriedage (hverdage) der IKKE er plads til inden 30 april der er en feriehindring.

Så datoer er vigtige i den sammenhæng.

Og normalt skal kommunen/andre dokumentere/ underskrive at der HAR været en feriehindring. Inden de udbetales.. Feriekonto skriver:

Hvis du har været forhindret i at holde ferie
Hvis du ikke har holdt ferien på grund af fx sygdom, barsel, udlandsophold m.v., skal du sende dokumentation på det.

Det skal være fra:

din arbejdsgiver på feriehindringstidspunktet.
din a-kasse, hvis du ikke havde en arbejdsgiver på feriehindringstidspunktet, og du fik en ydelse fra a-kassen.
tjenestestedet, hvis du på feriehindringstidspunktet var under aftjening af værnepligt.
Socialforvaltningen i din kommune i andre tilfælde.


Så alt i alt har du nok en dårlig sag, HVIS du blot har hævet de penge som alm. feriepenge. Og ikke som en feriehindring med dokumentation.

Men det er virkelig en gråzone at være sygemeldt på ledighedsydelse. Havde det været på sygedagpenge, så var der ingen tvivl.
Så det handler ret sikkert om hvorvidt du overhovedet har stået som sygemeldt.. Nogen kommuner flytter ledige sygemeldte fra match 1 ( jobparate ) og til match 3 (ikke jobparate) ved længervarende sygdom.. Andre flytter overhovedet ikke matchgruppe trods sygdom.. Så ????

Sidst redigeret af mik16; 24-04-2015 kl. 10:03.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2015, 14:09   #7
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Match grupper

Et gæt til ovenstående, så ser det ud til at en ledig sygemeldt fleksjobber SKAL være sat under match 3, før end at der er en feriehindring.

BEMÆRK at fleksjobbere høre under § 2 nummer 7 i linket

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=139870
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2015, 14:33   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Et gæt til ovenstående, så ser det ud til at en ledig sygemeldt fleksjobber SKAL være sat under match 3, før end at der er en feriehindring.

BEMÆRK at fleksjobbere høre under § 2 nummer 7 i linket

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=139870
Du mener vist § 7 nummer 7
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2015, 14:45   #9
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Du mener vist § 7 nummer 7
MÅLGRUPPEN ER § 2 nr. 7 (fleksjobbere) § 7 nr. 7 er jo ikke på ledighedsydelse

Citat:

Kapitel 2

Målgrupper, ansvar m.v.

§ 2. Målgrupper efter afsnit III-VII i denne lov er:
1) Ledige, der modtager dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
2) personer, der modtager kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik, og som er jobparate, bortset fra kontanthjælpsmodtagere, som er omfattet af integrationsprogrammet efter integrationsloven,
3) personer, der modtager kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik, og som er aktivitetsparate, bortset fra kontanthjælpsmodtagere, som er omfattet af integrationsprogrammet efter integrationsloven,
4) personer med begrænsninger i arbejdsevnen, som er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, bortset fra personer, der er omfattet af nr. 5,
5) personer, der modtager dagpenge under sygdom efter lov om sygedagpenge,
6) personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der modtager førtidspension efter lov om social pension eller efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på nedsat tid på normale vilkår på arbejdsmarkedet,
7) personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet,
8) personer med handicap, jf. lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., der har gennemført en uddannelse af mindst 18 måneders varighed, som kan berettige til optagelse i en arbejdsløshedskasse, og som ikke har opnået ansættelse efter op til 2 år efter uddannelsens afslutning, og som mangler erhvervserfaring inden for det arbejdsområde, som uddannelsen kvalificerer til,
9) personer under 18 år, som har behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats,
10) personer, der ikke er i beskæftigelse, og som ikke opfylder betingelserne for at modtage offentlig hjælp til forsørgelse, herunder dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kontanthjælp eller uddannelseshjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller SU efter lov om statens uddannelsesstøtte, samt personer, der ikke kan få tilbud efter integrationsloven,
11) personer, der modtager ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a i lov om aktiv socialpolitik, bortset fra personer, der er omfattet af nr. 14,
12) personer, der modtager uddannelseshjælp efter lov om aktiv socialpolitik, og som er uddannelsesparate,
13) personer, der modtager uddannelseshjælp efter lov om aktiv socialpolitik, og som er aktivitetsparate, og
14) personer, der som led i et jobafklaringsforløb efter kapitel 12 b modtager ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 b i lov om aktiv socialpolitik.

https://www.retsinformation.dk/Forms...id=164698#Kap2

Sidst redigeret af mik16; 24-04-2015 kl. 14:50.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2015, 14:52   #10
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Det har du ret i. Det var fordi jeg kiggede i det link du havde givet sammen med oplysningen. https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=139870 I det er der ingen § 2 nummer 7
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension