K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-11-2010, 01:35   #1
Syvsoveren
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
Syvsoveren er ny på vejen
Tavshedspligten brydes konstant

Hej.

Hvem kan se i sagsmappen på det lokale jobcenter?

Alle der arbejder på jobcentret?

Der er 117 forskellige tegn på, at der er kigget i min sagsmappe af uvedkommende jobkonsulenter og at det der står er udbredt i Kommunen.

Jeg har en del familie plus en eksmand der arbejder der og er meget lidt stolt af den tanke at de ha set deri.

Jeg vil ikke konfrontere nogen af dem direkte.

Hvad gør jeg, intet?

Venlig hilsen Syvsoveren
Syvsoveren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2010, 02:11   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Syvsoveren Se meddelelser
Der er 117 forskellige tegn på, at der er kigget i min sagsmappe af uvedkommende jobkonsulenter og at det der står er udbredt i Kommunen.
Hvilke tegn mener du??
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2010, 09:10   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Syvsoveren.

Der er jo væsentligt forskel på om, man har set i en journal og så have brudt tavshedpligten. Det sidste noget nemmere at bevise og kan derfor lettere få konskevenser (hvilket det også bør have), men det kræver jo beviser. Har du dem?

Det er svært, at konfrontere folk inddirekte!
Så allerførst skal du jo overveje med dig selv, om du forfølge denne sag, og ikke mindst hvis din eksmand er inde i billedet, og I har børn, hvilke konsekvenser det kan have for jer som forældre i samarbejdet omkr. jeres børn fremover.

Jeg forstår til fulde, at du i en situation, hvor der står mange oplysninger om dig, nogle måske knap så relevante og private, kan føle dig yderligere afklædt, hvis din restsikkerhed ikke varetaget ordentlig af jobcentret.

Se evt. flg. link: http://www.datatilsynet.dk/lovgivning/persondataloven/ under kap. 4: behandlingsregler for dataoplsysninger.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2010, 10:37   #4
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej igen.

Jeg kom til at tænke på, at det her spørgsmål har været oppe før her på K10. Jeg kan ikke finde tråden, men vil lige nævne det, så andre måske kommer i tanke om det når de læser det.

Mht. at jeg spurgte til hvilke tegn du mener:
Jeg kan ikke forestille mig hvad det kan være... Det kan jo ikke være fysiske tegn, ergo må det være fordi der bliver skrevet noget i journalen... Hvad?

Din sag kan naturligvis ikke ligge i et pengeskab på din sagsbehandlers kontor. Heldigvis da for det.

Dermed har andre medarbejdere på jobcenteret vel teoretisk set mulighed for at finde dine sagsakter frem, men hvorfor de skulle gøre det kan jeg ikke regne ud.

I den elektroniske journal som er nem at slå op på computeren står der næppe noget der særligt. Det er ikke fordi notatpligten overholdes til overmål, og min egen journal står der så godt som intet i andet end koder angående oprettelse af forløb og sådan noget...

Med hensyn til at tavshedspligten brydes:
Det vil jeg ikke mene at den bliver i det her tilfælde.
Medarbejdere på jobcentret bryder ikke tavshedspligten ved at tale sammen. Ligesom din læge ikke bryder tavshedspligten når h*n taler med sin lægesekretær...
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2010, 14:56   #5
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 14
malofa er ny på vejen
Jeg kunne forestille mig, at nogenlunde de samme regler gælder i en kommunal journal som i en sygehus journal. I en sygehus journal har du som personale kun ret til at læse den pågældende journal, hvis du har noget at gøre med den pågældende patient. Altså må du ikke lige læse naboens journal bare fordi du har adgang til den.
Det er desværre nok svært at håndhæve, men man må sætte sin lid til andre menneskers etik og moral. Har man en mistanke om at uvedkommende personer har "snaget" kan det jo let undersøges idet man kan tjekke, hvilke sider den pågældende person har logget sig ind på.

Jeg tænker som andre på, hvad det er for tegn, der er på, at der er uvedkommende personer, der har kigget i din sag. Derudover skal man måske også overveje, hvad andre reelt kan få ud af at kigge i ens sag. Med mindre der verserer en større familie fejde, så har familiemedlemmer nok ikke den store interesse i at "snage" i ens sag. Netop også fordi der er en kæmpe risiko forbundet ved det.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2010, 15:00   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Ja alle som arbejder i jobcentre og som arbejder på din sag har ret til at se i din sag....

Det er dog KUN dem, som har noget med din sag at gøre - i netop denne forvaltning.

Andre personer i jobcentret som IKKE har noget at gøre i din sag, dvs. som ikke arbejder på den, de må ikke snage eller kigge i den.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2010, 19:06   #7
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Hmmmm... efter kontakt med uvildig socialrådgiver (lønnet af fondsmidler) via

egen, socialt engagerede læge i dennes praksis i forbindelse med min egen

pensionssag (egen læges initiativ, fordi han mente en mentor ville være en

god idé) oplyste denne socialrådgiver, at hun havde kontor i et af byens

Jobcentre og derfor havde adgang til samtlige sager... mener at huske denne

formulering nogenlunde sådan.

Man kan så sige, at hun var involveret i min sag, men det var ret

overordnet...det vil sige vi var slet ikke inde i detaljer så som fx. diagnoser.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2010, 00:00   #8
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Man må kun gå ind og læse i relevante sager, ikke fordi man er nysgerrig eller andet.
Har du ikke noget at gøre med ARBEJDET med en bestemt sag, så har du heller ikke noget at gøre med at kigge i den...
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2010, 00:17   #9
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...hvordan sikrer man så (internt i Socialforvaltningen eller andre relevante myndigheder) at det ikke sker?

Efterlader man "elektroniske spor", hvis man "kom til at kigge"...?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2010, 00:19   #10
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Der er altid elektroniske spor når man arbejder med computere

Man tjekker ikke sådan hele tiden, men der laves stikprøvekontroller en gang imellem...

Gad vide om det egentlig er ulovligt, at jeg lige har et øje på "mine" gamle borgere, af dem som jeg havde et længere "forhold" til... Det er det jo egentlig nok... Vil bare så gerne sikre mig, at de bliver behandlet ordentligt, og indrømmet, jeg er også nysgerrig efter, hvordan det går med dem!
Er det meget slemt af mig?
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
psygisk" udbrændt så meget,at det konstant" sidder på helbredet. hvad gør jeg. annech Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 21-08-2012 06:22
Hvordan overlever man i konstant smerte-*******? DMW Din historie 1 14-12-2010 04:12
Lægeløftet brydes med datadeling! buster Politik og Samfund 0 25-11-2010 13:02
KonStant-hjælp - eller midlertidig ydelse zuza Minimums Arbejdstidsgrænse for Fleksjob/Førtidspension 0 25-11-2008 11:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension