K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-05-2010, 11:45   #1
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
revalidering som afklaring

Jeg skal starte i 6 ugers virksomhedspraktik og min sagsbehandler har foreslået at starte et revalideringsforløb op, som stort set indeholder det samme som virksomhedspraktikken.

Det, jeg ikke helt kan regne ud af, om der kan være nogen ulempe i, at forsøge at få det til at lade sig gøre.

Jeg er under afklaring til fleksjob/pension og er uden forsørgelse. Det vil derfor ikke kunne få økonomiske konsekvenser - men vil det kunne få konsekvenser i forhold til afklaringen, hvis jeg ikke klare det forlangte timeantal?

Jeg har forsøgt at få svar på dette spørgsmål i en ældre tråd med mere af min historie, men der kom ikke nogen svar - så jeg tillader mig at lave en ny.
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 12:36   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Om det er en god ide, kommer helt klart and på hvad der kommer til at stå i reva-planen.

Som udgangspunkt revalideres man til et 37 timers job på normale vilkår, så er det standart kontrakten du skriver under på, kan du meget nemt ende med problemer.

Men hvis du sikrer dig at kontrakten tager højde for at det er revalidering med henblik på at få afklaret om du skal det ene eller det andet, og at det som udgangspunkt er med henblik på fleks eller FP.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 13:06   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
afklaring til fleksjob/pension
det hedder en arbejdsprøvning med de 12 punkter i ens ressourceprofil
http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet


en virksomhedspraktik og starte entrevalideringsforløb op
det hænger alså ikke rigtig sammen med afklaring til fleksjob/pension.
i min forståelse af systemet.
slet ikke pension

så havde helt sikkert forlangt en arbejdsprøvning
ikke en eller anden virksomhedspraktik

Sidst redigeret af MTVRV1; 30-05-2010 kl. 13:08.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 16:30   #4
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
LUM
Tak for det, jeg vil granske papirene nøje, hvis det kommer så langt. Som det er nu, har jeg endnu ikke været oppe på 12 timer, og jeg får at vide, at får at være i et revalideringsforløb (og dermed få penge udbetalt, som jo nok i bund og grund er humlen i det hele), så skal jeg have mindst 15-18 timer.

MTVRV1
Jeg er usikker på, hvad du mener med arbejdsprøvning og hvordan det står i modsætning til virksomhedspraktik.

Lovgivningen jeg kommer i praktik under er Lov om aktiv Beskæftigelsesindsats:

Citat:
§ 42. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, og som enten har behov for en afklaring af beskæftigelsesmål, eller som på grund af mangelfulde faglige, sproglige eller sociale kompetencer kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse på normale løn- og arbejdsvilkår eller med løntilskud, kan få tilbud om virksomhedspraktik på en offentlig eller privat virksomhed
Jeg har været i afklaringsforløb en gang tidligere under den paragraf.
Jeg er usikker på, hvilken det ellers skulle være?
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 16:41   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
har du fået lavet en rapport efter Ressourceprofilens 12 elementer
du kan læse det hele i gennem på det link jeg har sat ind

en arbejdsprøvning er som regel igennem anden aktør
hvor alt bliver gennem gået med skånebehov timer
man skal selv fører dagbog hverdag for at se hvor meget du kan klarer udover arbejde
samt hvordan det påvirker din daglig dag.
undervejs har man samtale med ens sagsbehandler og man prøver at sætte timerne op eller ned.
til sidst bliver der lavet en rapport over hele forløbet og alt hvad man siger bliver skrevet ned i den periode.
der blev skrevet en syv sider rapport i forbindelse med arbejdsprøvning
deres konklusion var så de ingen tilbag havde på arbejdsmarkedet.

virksomhedspraktik(aktivering) er som regel noget en kommune får tilskud til
derfor bliver man sendt ud i dem.

Sidst redigeret af MTVRV1; 30-05-2010 kl. 16:46.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 16:52   #6
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
MTVRV1
Jeg har før været i afklaringsforløb efter §42, Virksomhedspraktik, og den forløber, som du har beskrevet.
I min kommune er det ikke gennem anden aktør, det er jobcenteret, der står for forløbet.

Dette er ikke aktivering.

Ressourceprofilen er under opdatering nu, og det sidste kommer på plads inden praktikken.

Så det, der er planlagt nu og her er i orden, det, jeg er i tvivl om er, om der kan være nogen ulemper ved at lade forløbet blive videreført af en revalideringsperiode, der jo har den fordel, at jeg kan få penge udbetalt, så jeg er fri for at gå fra hus og hjem. Dybest set tror jeg, at min sagsbehandler bare prøver at hjælpe.
Jeg vil bare ikke have, at noget kommer tilbage i nakken på mig, hvis der pludselig sker et eller andet, så jeg skifter sagsbehandler.
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 17:02   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
revalideringsforløb er jo som regel hvis kommunen undersøger mulighederne på det
ordinære arbejdsmarked.
så tror nok jeg lige havde taget en snak med din sagsbehandler omkring det
for hvis du tænker på pension eller flex, så kan jeg ikke helt forstå din sagsbehandler snakker om et revalideringsforløb.
alså om din sagsbehandler mener du er flex berettiget, eller om det er et forløb som peger på det ordinære arbejdsmarked(uden løntilskud som på flex).

min arbejdsprøvning tog cirka 3 måneder og var i en privat virksomhed.

dit jobcenter må så have skrevet en konklusion på hele dit forløb tidligere?
hvis du har været i arbejdspøvning tidligere

Sidst redigeret af MTVRV1; 30-05-2010 kl. 17:08.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 17:46   #8
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Jeg har været i et tidligere forløb, som jeg måtte afbryde da jeg gik ned med stress og øgede symptomer på alle mine dårligdomme.
Derfor er der ingen konklusioner..

Med hensyn til revalideringsforløbet, så beskriver sagsbehandleren, at hun vil bruge det som et afklaringsforløb, men at jeg skal kunne tage de timer, der er nødvendige.

Som sagt er det min eneste mulighed for at få en indtægt inden for en overskuelig periode. Og det har stor betydning for mig lige nu, da jeg ingen indtægt har haft i over 1½ år.

Derfor er det vigtigt for mig at vide, om det kan bide sig selv i halen. Om det rent praktisk kan lade sig gøre og om lovgivningen understøtter det må sagsbehandleren hitte ud af - blot skal det ikke være en hæmsko i forhold til at blive afklaret til fleks eller pension.
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 20:01   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Connie Se meddelelser
LUM
Tak for det, jeg vil granske papirene nøje, hvis det kommer så langt. Som det er nu, har jeg endnu ikke været oppe på 12 timer, og jeg får at vide, at får at være i et revalideringsforløb (og dermed få penge udbetalt, som jo nok i bund og grund er humlen i det hele), så skal jeg have mindst 15-18 timer.
Der er INGEN timeantal beskrevet værgen i loven eller vejledningen, så det er inden en sagsbehandler der har bildt en sagesløs borger et eller andet på ærmet, ell.

Det er sådan at man sågar på FP kan få en revalidering, også med henblik på et skånejob (som jo altså er job for FP`ere) den vej er dog næsten umulig, men §-messig er der intet der siger at man ikke kan, ikke må.

Den med de 12 timer er nok mere fleks, om end heller ikke der er timeantal på, det der er i de 12 er at arbejdsgiverene selv sag ikke gider ansætte en de skal betale penge for at have. Tilskudet fra kommunen til en flekser er på 1/2 eller 3/4 dele, det giver en sjat penge, fra de penge og op skal arbejdsgiver betale som minimum op til mindstelønnen på fuld tid, inden for det fag man er i.
En udregning viser at har man meget under 12 timer skal arbejdsgiver betale for de timer man ikke er der, og det vil de selv sagt ikke
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 20:47   #10
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Hendes fastsætning af timetal i en revalideringsperiode handler nok mere om, hvad der vil blive accepteret ovenfra end hvad lovgivningen byder.

Jeg vil aldrig kunne indgå i en revalidering med det formål som loven beskriver - på kortest muligt tid vende tilbage på arbejdsmarkedet på ordinære vilkår.
Og det ved min sagsbehandler godt.

Om jeg når op på de tolv timer, så fleks giver mening, det får vi se. Sidst lykkedes det bestemt ikke, men det skal da også siges, at mine skånebehov langt fra var opfyldt. Denne gang er der 100% fokus på det, og samarbejdet kører noget mere glidende nu - specielt i kraft af, at de har fået bekræftelse af dårligdommene fra selveste lægekonsulenten.. Uhh

Lige nu er det vigtigste for mig at se, om jeg kan komme op i timeantal og holde til det. Det vil jo være super, hvis der rent faktisk var en niche til mig, og man må sige, at tilgangen til et fleksjob er noget sjovere, når man kommer fra et revalideringsforløb (med revalideringsydelse) end når man kommer fra ingenting overhovedet...

Så i teorien synes jeg hun laver en god plan for mig, men jeg er bare usikker på, om det på nogen måde kan skade min sag, at jeg har indgået i et revalideringsforløb.
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Job-afklaring. skorpio Spørgsmål ang fleksjob 8 15-02-2012 13:12
Afklaring Jesper_dk Spørgsmål ang fleksjob 15 20-06-2011 10:00
job og afklaring skattepige Spørgsmål ang fleksjob 7 15-08-2008 16:57
afklaring ann Spørgsmål ang fleksjob 3 26-03-2006 21:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension