K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-03-2010, 18:43   #1
ikalene
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2009
Indlæg: 23
Styrke: 15
ikalene er ny på vejen
Arbejdsprøvning/afklaring

Sikken et mærkværdigt fænomen!
Min sagsbehandler skrev: Vi kan se, at du aldrig har været i arbejdsprøvning.
Derfor skal du det nu, så vi kan få afklaret din arbejdsevne.
Jeg skrev: Som dokumenteret af psykiater kan jeg ikke dette.
Oplys venligst, hvilke ressourcer, barrierer og udviklingsmuligheder,
der mangler afklaring omkring?
Svaret lød: Du skal i arbejdsprøvning p.g.a. § 13- Rådighedsforpligtelsen.
Siden har jeg mange gange rykket for svar, men de svarer ikke.
Efter hvad jeg kan læse, handler §13 om, at man skal tage imod aktiveringstilbud, men at disse skal være rimelige.
Når et sådant tilbud sigter på afklaring, må det være særdeles rimeligt,
at alle parter ved, hvad det er, der skal undersøges/belyses/afklares.


Er der et lovmæssigt krav om arbejdsprøvning?
Hvad kan man undersøge i en arbejdsprøvning, som ikke kan læses
i ressourceprofilen?

Faktisk minder sådan en arbejdsprøvning om middelalderens hekseprøve:

For at bevise at du ikke har arbejdsevne, skal du gå ned !

Lad mig meget gerne høre om jeres erfaringer omkring arbejdsprøvning.

Og skal vi så ikke satse på , at det snart blir forår
ikalene er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 22:54   #2
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
hejsa..

ja systemet er ikke for syge folk...
men hvis du har papir på at du ikke kan tåle en arbejdsprøvning og at det kan forværre dit helbred, så kan kommunen ikke tvinge dig i en arbejdsprøvning.
der står meget mere om det her inde på k10
måske kommer der lige lidt flere svar til dig, ellers prøver jeg at finde lidt om det. senere.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 23:30   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Hvilken lov snakker du om her?? § 13 hvor? Der findes jo mange love....

Hvilken ydelse er du på? Sygedagpenge eller kontanthjælp??

Husk at blive på din egen tråd, så vi kan svare på dine spørgsmål ud fra din baggrundshistorie..... Det er lettere for os andre, ellers er det så besværligt.

Men det er jo normalt, at man skal arbejdsprøves ellers, da de skal have vurderet din arbejdsevne. Det eneste som kan forhindre dig i at arbejdsprøves er som Huldra siger, at din læge skal kunne dokumentere, at du absolut ikke kan arbejdsprøves, hvis dit helbred ikke kan klare det.

I en ressourceprofil er det normalt, at der beskrives din arbejdsevne, hvordan din funktionsnedsættelsen er i henhold til arbejdsmarkedet.

Brug endelig søgefunktionen og de forskellige links der er på forsiden i venstre side, f.eks. om sygedagpengestop og arbejdsevnemetoden.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2010, 01:21   #4
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hmmm, det er sikkert integrationsloven...

Jeg har haft en fin arbejdsprøvning, men der findes også mange "ikke godkendte" arbejdsprøvninger

Et godt udgangspunkt for en god arbejdsprøvning er som minimum; at alle parter er klar og velvillig indstillet til dette...

Grunden til at kommunerne skal/vil have disse arbejdsprøvninger/virksomhedspraktikker er bl.a.; at de kan miste alle tilskud fra staten hvis de IKKE har gjort deres arbejde ordentligt, og til dette hører - normalt - en arbejdsprøvning/praktik

Kan anbefale dig at læse flere indlæg her på siden...
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 09-03-2010 kl. 01:39. Årsag: Manglende overblik...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2010, 09:44   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
forstå virkelig ikke den negative holdning omkring arbejdsprøvning som mange har på dette forrum.
det er lige som nogen aldrig har prøvet at arbejde og synes det må være en forfærdelig oplevelse.
man får tildelt flex og pension efter arbejdsevnemetoden og med mindre ens læge kan dokumentere, at du absolut ikke kan arbejdsprøves, hvis dit helbred ikke kan klare det.
ellers hedder det en arbejdsprøvning.

man får tildelt flex eller pension pågrund af nedsat arbejdsevne ikke så meget sygdom. En arbejdsprøvning er netop ens mulighed for at bevise over for sig selv og kommunen, at man har en nedsat arbejdsevne.

i mine 2 år i systemet er det den bedste oplevelse jeg har haft.
anden aktør var super og en rigtig god lille privat virksomhed.
var rigtig glad for det, men min sygdom forhindrede mig har arbejde mere end cirka 5 timer om ugen.
1 startede med 15 timer og derefter gik det så stille og roligt ned af
2 husk dagbog, for man skal også kunne fungere bare en smule efter arbejde.
3 husk at aftale skånebehov på forhånd.
4 se om din arbejdsprøvning bliver lavet udfra de 12 punkter i ressourceprofil

http://www.bm.dk/Beskaeftigelsesomra...eksydelse.ashx

ens lægepapir skal nemlig meget gerne stå mål med ens arbejdsprøving.
så man skal prøve at gøre sit bedste uden at slide sig helt ned.
Man skal prøve og være initiativrig og ikke være passiv.
for alt bliver skrevet ned og bedømt. Negativ omtale i ens arbejdsprøvning er ikke godt og kan medfører en lang sagsgang og måske endnu flere.
især hvis arbejdesprøvning og ens lægepapir ikke stemmer nogenlunde over ens.

Sidst redigeret af MTVRV1; 09-03-2010 kl. 09:52.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2010, 10:49   #6
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Godt, MTVRV1, så skal jeg fortælle dig om den arbejdsprøvning, mit jobcenter ville sende mig i, jeg var til møde med dem d. 3-11-08:

En temmelig stor og meget kold hal på selve jobcenteret, hvor jeg skulle møde fra 7.30 til 12.30.

I første omgang forklarede jeg dem at med den mødetid, der fik jeg et problem, idet vi dengang kun havde en bus i timen herude, den kørte 6.45, og konsekvent altid med forsinkelser, så jeg ville være på stationen omkring 7.15, hvor næste bus til jobcenter lige var kørt, at vente 17 min. på næste bus, hvilket ville gøre at jeg hver dag kom for sent.

Svaret var at så måtte jeg bare tage en tidligere bus!!!!!!! ja, den kører 5.45.

Hjem ville bussen lige være kørt 12.38, så også der skulle jeg stå og vente en time.

Det var sørme ikke jobcenterets problem.

Ved mit spørgsmål om hvad jeg skulle lave i den arbejdsprøvning, ja, der kunne de tilbyde mig at sidde og pakke bøger i kasser, en bog i en kasse, luk den og næste bog.

Jeg måtte forklare dem at jeg lider af Raynauds syndrom, og repeterende bevægelser får mine hænder til at hæve op og gøre hamrende ondt.

Nå, ja, det havde de da ikke hørt noget om, men så kunne jeg bare gå rundt!!

På mit spørgsmål om de i ramme alvor mente at jeg skulle tage en bus 5.45 for at møde 7.30, gå rundt i 5 timer og igen bruge 1½ time på at komme hjem, JA, det mente de.

Så smed jeg en §17.

Forud for dette gedemarked er jeg tilbudt et aktiveringsprojekt med at samle høretelefoner til fly, smart med det Raynauds syndrom, et andet projekt med havearbejde og hovedrengøring for kommunens ældre, ( jeg har kroniske ryg-hofte og lændesmerter og må IKKE have rygbelastende arbejde), og for det ikke skal være løgn, et projekt for misbrugere!!

På mit, synes jeg selv ret logiske spørgsmål, om hvilket misbrug, de mente jeg havde, var svaret:

Drikker du ikke?? Jo, en snaps til påske og en til jul. Nå, ja, det var jo ikke meget, men misbruger du så narkotiske stoffer?? Øh, ja, jeg fik et par piber hash i mine unge dage, for sådan ca. 36 år siden.

Nå, ja, så er du nok placeret forkert, det beklager vi.

Så nej, muligt at du ikke forstår at en del af os har ret dårlige erfaringer med det aktiveringscirkus og diverse tåbelige arbejdsprøvninger, men du bør dog har respekt for at vi IKKE oplever det samme som dig.

Disse oplevelser gør nu at jeg højst sandsynligt melder mig ud af cirkus Jobcenter, tager smertestillende og søger mig et job, så må det sq gå, som det kan gå.

Jeg har INTET positivt oplevet, efter jobcenteret tog over, en amatør-RP, som det tog næsten 1 år at få rettet til, en sagsbehandler, der siger et, hvorpå den næste trækker det retur, mails fra mig, der ikke bliver svaret på, telefonkontakt er håbløst, de er enten syge, har fri eller er til møde, uagtet hvornår der ringes, de er syge, når man møder op til aftalt tid ( jeg har faktisk oplevet at de ringede hjem og fik min ene søn i telefonen: din mor skal ikke komme, ***** er syg. Nå, men hun skal jo være der om 5 min. hun er da kørt med bussen for en time siden................og det var til et møde kl. 12.30.

Hvordan i himlens navn kan nogen forvente at jeg samarbejder og er positiv efterhånden??
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2010, 11:04   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
MTVRV1.

Grunden til at mange klager over en arbejdsprøvning, er nok fordi de selvsagt ikke kan pga sygdom, eller har været i en eller flere, men kommunen aligvel ikke vil tage det til efterretning.
For mange herinde, er det hver gang med risiko, for forværring af tilstand, og/eller ydereligere skade.
Så, selvsagt det giver problemer, og man bliver frustret hvis ens helbred, bliver forværret, eller sat i fare.
Hvem er interessert i det?
VH popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2010, 11:08   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kender jo ikke til dine oplevelser.

men hvis man tænker på hvor mange som har været i arbejdsprøvning og har fået flexjob eller pension efter en arbejdsprøvning. Så er nok flere tallet som har fået en nogenlunde behandling. Det er i hvertfald ikke det som der bliver skrevet mest om.
men ventetid og de overhører og tilside sætte ens lægepapir.
alle på dette forum som har flexjob og efter 2003, har sikkert været i en arbejdsprøvning.
hele systemet er baseret på en arbejdsprøvning, om man kan lide det eller ej.
en ny reform, vil måske udvide det endnu mere.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2010, 11:13   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
MTVRV1.

Grunden til at mange klager over en arbejdsprøvning, er nok fordi de selvsagt ikke kan pga sygdom, eller har været i en eller flere, men kommunen aligvel ikke vil tage det til efterretning.
For mange herinde, er det hver gang med risiko, for forværring af tilstand, og/eller ydereligere skade.
Så, selvsagt det giver problemer, og man bliver frustret hvis ens helbred, bliver forværret, eller sat i fare.
Hvem er interessert i det?
VH popiae
Jeg var alså selv i arbejdsprøving uden jeg vidste min diagnose på det tidspunkt.
5 timer om ugen og kunne dårligt være nogen steder til sidst.
men er alså kommet igennem det og blevet indstillet til pension.
hvis man ikke kan klarer en arbejdsprøvning, må man vil have nogle lægepapir på det.

Min point er bare uden en arbejdsprøvning kommer de fleste alså ikke langt i dette system. om man kan lide det eller ej.

det er stadig op til en selv om man vil nægte, men så kan man vil ikke brokke sig over ens sag kommer til at tage rigtig lang tid.
det er et flere tal i folketinget som har indført disse regler og ikke ens sagsbehandler.

Sidst redigeret af MTVRV1; 09-03-2010 kl. 11:15.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2010, 11:37   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
MTVRV1.
Prøv at læse mit indlæg en gang til.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
arbejdsprøvning - så barsel - og nu tilbage til arbejdsprøvning, eller? Whattodo Fremtiden for fleksjob og førtidspension 9 19-01-2013 14:58
Hvornår kan man blive arbejdsprøvning/afklaring Heart2breake Alt det andet 15 22-09-2010 11:08
arbejdsprøvning/afklaring Heart2breake Alt det andet 3 15-07-2010 12:49
Undersøgelse/afklaring/arbejdsprøvning?? Har brug for råd her. Silly Alt det andet 14 09-08-2009 14:48
Arbejdsprøvning/afklaring - forlænge sygedagpenge zuza Nyt om loven 2 28-04-2009 17:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension