K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-02-2010, 21:40   #1
Edina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2010
Indlæg: 1
Styrke: 0
Edina er ny på vejen
Angry Flygtninge § 7 og brøkpension

Jeg er bosnisk flygtning som fik tilkendt fuld førtidspension den 1.1.09 (fordi jeg er flygtning efter § 7 i EU konvention). Jeg er også dansk statsborger.

Nu har jeg modtaget brev fra kommunen hvor der stå at jeg ikke kunne få tillagt bopelsår for den periode, hvori jeg evt. kan få pension fra mit hjemland efter § 9 stk 3 i Pensionsloven.

Hvis jeg ikke søger pension fra Bosnien vil de omregne min pension efter de faktisk antal år, jeg har haft ophold i Danmark og det er 14/40.
På den møde vil jeg få brøkpension.
De to love er i strid med hinanden og kommunen behandler ikke alle sager lige.
Hvis der er nye regler, burde det ikke behandles generelt i helle landet?

Hvordan takler jeg problemet?

Sidst redigeret af Stezu; 28-02-2010 kl. 01:11. Årsag: enslydende indlæg slettet
Edina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 01:54   #2
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej Edina,

Vi er en gruppe af brøkpensionister der sammen er ved at lave en fælles klage til EU-kommisionen, da vi mener at Danmark tilsidesætter EU's regler på det sociale område, du er meget velkommen til at slutte dig til os.

Du kan læse mere om dine rettigeheder her: www.eu-borger-rettigheder.dk

Du kan også blive medlem af Facebook gruppen her: http://www.facebook.com/?ref=home#!/...d=237892404604

Og hvis du vil følge med i arbejdsgruppens arbejde og måske selv deltage, så er det på denne blog at vi mødes og debattere strategier og lægger slagplaner: http://kimnyberg.urbanblog.dk/2010/0...olen/#comments



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 13:18   #3
Ady
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2010
Indlæg: 15
Styrke: 15
Ady er ny på vejen
Jeg har aldrig hørt noget linede.
Hvilket kommune bor du I ?
Ady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 17:38   #4
A-Odense
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Indlæg: 103
Styrke: 17
A-Odense er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Edina Se meddelelser
Jeg er bosnisk flygtning som fik tilkendt fuld førtidspension den 1.1.09 (fordi jeg er flygtning efter § 7 i EU konvention). Jeg er også dansk statsborger.

Nu har jeg modtaget brev fra kommunen hvor der stå at jeg ikke kunne få tillagt bopelsår for den periode, hvori jeg evt. kan få pension fra mit hjemland efter § 9 stk 3 i Pensionsloven.

Hvis jeg ikke søger pension fra Bosnien vil de omregne min pension efter de faktisk antal år, jeg har haft ophold i Danmark og det er 14/40.
På den møde vil jeg få brøkpension.
De to love er i strid med hinanden og kommunen behandler ikke alle sager lige.
Hvis der er nye regler, burde det ikke behandles generelt i helle landet?

Hvordan takler jeg problemet?
Hej, jeg er ikke helt med...
Hvad er dit problem, når du får fuld pension ?

Mvh

A-Odense
A-Odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 19:54   #5
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Edina, jeg tror ikke du skal frygte brøkpension, for du vil nok ikke være berettiget til pension fra dit oprindelsesland.

Bosnien-Herzegovina har tiltrådt overenskomsten om social sikring mellem Danmark og Jugoslavien af 22.7.1977, som dog ikke kan finde anvendelse på dig, fordi du som flygtning netop ikke er omfattet af denne overenskomst, da du ikke har opholdt dig i Danmark som arbejdstager, jf. Ankestyrelsens principafgørelse P-5-07.

Du kan finde denne afgørelse fra Ankestyrelsen ved at gå ind på Ankestyrelsens hjemmeside under "Find principafgørelser" og indtaste P-5-07 i søgefeltet.

Det bemærkelsesværdige i denne principafgørelse fra Ankestyrelsen er netop, at danske statsborgere og dermed ligestillede personer, som f.eks. flygtninge og vel også andre personer, der enten er omfattet af ligebehandlingsprincipper i EF-forordning 1408/71 og andre bilaterale overenskomster om social sikring, kun skal opfylde betingelserne i §§ 2-4 i lov om social pension for ret til pension.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 28-02-2010 kl. 20:02.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 20:10   #6
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
Hvis du er flygtning efter §7, så skal du have fuld pension sådan som jeg husker det.

redigeret:

Nu fandt jeg lige det her:

Citat:
Der er tre grundlæggende betingelser, der alle skal være opfyldt, for at en person kan tilkendes dansk førtidspension:
• Personen skal have dansk indfødsret (statsborgerskab)
• Personen skal have fast bopæl i Danmark
• Personen skal have haft fast bopæl i Danmark i mindst 3 år mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år
Undtagelser:
• Personer, der har haft fast bopæl i Danmark i mindst ti år mellem det fyldte 15. år og det fyldte 65. år, har ret til dansk førtidspension, selv om de ikke er danske statsborgere. Mindst fem år af bopælstiden skal ligge umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.
Flygtninge har ret til dansk førtidspension på lige fod med danske statsborgere, hvis de har fået opholdstilladelse efter § 7 eller § 8 i udlændingeloven.
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo

Sidst redigeret af hr.luko; 28-02-2010 kl. 20:13.
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 20:23   #7
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Ikke alle flygtninge har ret til fuld pension, jf. § 9, stk. 1 og stk. 3 i lov om social pension.

Efter § 9, stk. 1 medregnes nemlig kun bopælstid fra oprindelselslandet og fra andre lande, hvis de der har opholdt sig som anerkendte flygtninge.

Dvs. at opholdstid i andre lande, som de flygtede til, ikke medregnes, hvis de ikke har opholdt sig som anerkendte flygtninge der.

Smart ikke?

Dvs. at alle de år, hvor en flygtning i Danmark sidder og venter på at blive anerkendt som flygtning, ikke medregnes som bopælstid, uanset om personen anerkendes som flygtning eller ej.

Se også Ankestyrelsens principafgørelse 40-09.

Smart ikke?

Efter § 9, stk. 3, som netop nu skal være et problem for Edina, medregnes ikke bopælstid fra oprindelseslandet eller fra andre lande, hvis flygtningen kan få udbetalt pension fra disse lande.

Smart ikke?

Derfor er en flygtning ikke altid berettiget til fuld pension fra Danmark.

Smart ikke?
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 21:27   #8
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Og flygtninge har kun ret til fuld pension, så længe de bor i Danmark.

Flytter de et andet land, har de kun ret til brøkpension.

Smart ikke?
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 22:04   #9
omar
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Indlæg: 54
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
omar er ny på vejen
velkommen til klub
omar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 23:19   #10
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Omar, jeg hilser også dig velkommen i klubben.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flere flygtninge på førtidspension Stella Politik og Samfund 3 19-04-2008 10:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension