K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-02-2010, 20:39   #1
Papafox
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
Papafox er ny på vejen
§100 sandsynliggøre udgifter

Jeg var med min ven til det årlige møde med sagsbehandleren vedr. §100.
Min ven har i en årrække været godkendt til at få dækket sine merudgifter efter § 100.
Ved mødet spurgte sagsbehandleren flere gange efter kvitteringer for de merudgifter der var bevilget til sidste år, det drejer sig om 5 områder. Min ven havde samlet de fleste, men ønskede af princip ikke at udlevere dem til sagsbehandleren, både fordi det drejer sig om sidste års bevilling og at det ikke efter loven og vejledningen fremgår at sidste års bevilling skal dokumenters ved det årlige møde, men at mødet skal bruges til sammen med sagsbehandleren at finde det kommende års sandsynlige merudgifter.
Er det os der tager fejl eller har sagsbehandleren ret til dette?
Er det ikke således at det årlige møde skal bruges til at se fremad og ikke se tilbage på det forgange år?
Sagsbehandleren oplyste også at kommunen kun kunne bevilge dækning af merudgifter efter dokumenterede udgifter der var kvitteringer på, Vi mener at der kun skal sandsynlig gøres for merudgifterne?
Er der nogen her der har erfaring og indsigt i hvad kommunerne kan forlange af dokumentation og kan kommunerne og sagsbehandlerne fortolke loven som de vil?
Papafox er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2010, 23:44   #2
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hvis der ikke tidligere er aftalt, at der skal afleveres kvitteringer, er det vist en fejl fra sagsbehandleren... -og i må derfor sammen, finde en brugbar løsning til gavn for begge parter!

Normalt vil der altid skulle afleveres en kvittering, da det jo er vores fælles penge der udbetales

Ps. Der kan selvfølgelig godt aftales et fast beløb uden kvittering, men så er det vigtigt det noteres i sagsakter(du ved jo selv hvorfor).
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 01-02-2010 kl. 23:47.
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2010, 23:50   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er ikke rigtigt, Multe.

Man skal bare sandsynliggøre, ikke dokumentere i form af kvittering.

Se her:


Citat:

Kapitel 17

Dækning af nødvendige merudgifter

§ 100. Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem det fyldte 18. år og folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov om social pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en betingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne lov.

Stk. 2. Udmålingen af tilskuddet sker på grundlag af de sandsynliggjorte merudgifter for den enkelte, f. eks merudgifter til individuel befordring, håndsrækninger og fritidsaktiviteter.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=126342

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 00:08   #4
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Ups ja, det ser ud til at der ikke kræves kvittering... -dog mener jeg det står noget uklart(måske kun min mening), så det vil måske være godt med en afklaring/tydeliggøren i sagsakter, især når det omhandler vejrlig?

Men undskyld for dårlig info... -og kun godt for alle, at der ikke skal gemmes gamle kvitteringer
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 00:14   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det gavner sikkert sagen, hvis man kan fremvise kvitteringer, men sandsynliggørelse er nok.

Og mit bud er også, at det er fremtidige udgifter, det handler om.

Det er IKKE et kontrolmøde om forbruget året før.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 11:23   #6
Papafox
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
Papafox er ny på vejen
Zuza Det er netop det du henviser til vi tidligere har læst og forholder os til.

Multe Du er ret god til at give folk hjertebanken http://www.k10.dk/images/smilies/wink.gif

Vi mener også at havde læst et sted, måske i en vejledning, at sagsbehandlingen skal foregå ubeukratisk uden fremvisning af kvitteringer og borgeren er frit stillet om indkøb efter dennes behov og ønsker.

Som vi forstår sagsbehandleren, så vil denne have oplyst navne på de produkter der er indkøbt og bevilget til, og man kan ikke ændre på fabrikat/navn i løbet af året, selvom det er et identisk produkt.

Vi kan godt se det gavner sagen med kvitteringer, men så er sagsforløbet ikke længere ubeukratisk. Ligeledes giver det også lidt problemer da nogle af posterne i bevillingen er produkter der købes i dagligvarerbutikker sammmen med andre varer, så skal man til at betale dem særskilt, og så huske at få bonen arkiveret når man kommer hjemme, spørgsmålet er så om man kan læse den om et år, da de har det med at forsvinde i printet.

Nu må vi se hvad næste træk fra sagsbehandleren bliver, som tidligere skrevet har min ven de fleste kvitteringer, men han mener også at sagsbehandleren denne gang igen giver skruen et lille drej.
Papafox er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 18:59   #7
Ruby
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 230
Styrke: 15
Ruby er ny på vejen
Nu forholder det sig jo også sådan at merudgifter bl.a. også dækker transport til og fra div. behandlinger - og hvis man som mig, kører selv frem og tilbage er der jo ingen kvitteringer -... jeg er aldrig blevet bedt om at komme med kvitteringer - overhovedet...

Håber det bare var en "vildfarelse" fra din sagsbehandlers side da..
Ruby er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 23:30   #8
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
[QUOTE

Multe Du er ret god til at give folk hjertebanken http://www.k10.dk/images/smilies/wink.gif
[/QUOTE]

Nej, det er ikke så godt med hjertebanken(med mindre man er forelsket)... -men jeg tror nu der skal mere til, før det påvirker nogen herinde

Men jeg forstår faktisk stadigvæk ikke hvordan kommunen får momsen tilbage osv. når de ikke har en kvittering... -men hvad, de henter vel bare underskuddet hjem året efter
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2010, 00:30   #9
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
jeg har kørt min mor til sygehuse i danmark der blev vi bed om kvitering aflevrede dem selføgelig så vi kunne få de penge retur men jeg kan ikke se problemet er det ikke abre aflevere så er den pot ude af verden selom der står man ikke skal men altid en god ide.ok sikkert bare mig der heller vil have de hele overstået hurtigt og ikke glo for meget på en dun sagsbehabdler for hvordan ellers skal man kunne fremvise havd taxa pys osv koster ?? til en paragrak 100
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2010, 09:48   #10
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
Skal man

så skrive en Dag's Dato når man har fået en håndsrækning af en nabo eller venner...??....
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Overførselsindkomster og udgifter Abraxus Politik og Samfund 54 20-08-2013 13:21
Udgifter under urbejdsprøvning Peter Grenaa Spørgsmål ang fleksjob 7 02-03-2013 12:59
Spørgsmål om udgifter Jom Alt det andet 26 01-12-2011 02:12
Stigende udgifter til sygedagpenge Webmaster K10 Nyheder 0 23-04-2010 13:40
Udgifter til fleksjob eksplodere. Gunell Politik og Samfund 9 13-03-2010 01:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension