K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-02-2008, 23:52   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Et griner-spørgsmål til Christiansborg om Jobcentre

Ja, det er vi mange, der kan genkende.



Citat:
Kære Arbejdsmarkedsudvalg (Formand og Næstformand).



CC. Beskæftigelsesministeren.



Hermed sendes forventninger til beskæftigelsesindsatsen, når ledighed indtræffer for en ulykkelig skatteborger!

Indsatsen kan opsummeres som: Aktiviteterne går IKKE ud på at få den ledige i arbejde! Derimod styrkes indsatsen med henblik på kontrol og ydmygende bureaukrati, der i sig selv sikrer en uforholdsmæssig masse mennesker beskæftigelse i Beskæftigelsesministeriets resortorganisationer.





----- Original Message -----

From: Bærbar

To: [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected]

Cc: [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected]

Sent: Monday, February 18, 2008 6:58 AM

Subject: Hvad sker der, når man bliver ledig? V. 2.



Allerød d. 18. februar 2008.

NY opdateret version.



Til Beskæftigelsesministeren, Direktøren for Arbejdsdirektoratet, Direktøren for Arbejdsmarkedsstyrelsen, Jobcenter Allerød og "Journalistens" A-kasse.

CC. Danmarks Radio og TV2.



Kære alle.



Jeg har en bekendt (lad os kalde ham "A"), der er blevet uforskyldt ledig efter 30 års uafbrudt indsats på arbejdsmarkedet. D. 1. april 2008 skal A melde sig som ledig, hvis A ellers "tør" og har rygrad til at imødese såkaldte beskæftigelsesmæssige initiativer fra professionelle organisationer som jobcenter og A-kasse.

Vi har i ramme alvor drøftet, om ikke A skulle undlade at melde sig ledig for at skåne sig selv for ydmygende og nedbrydende behandling af aktørerne på beskæftigelsesområdet. Ja, det er i hvert fald de forventninger, vi har til "systemet". Omvendt så har A gennem 30 år været arbejdsløshedsforsikret gennem A-kasser og har i denne periode indbetalt over 100.000 kr. Hertil kommer et millionbeløb i arbejdsmarkedsbidrag, så nu skal det blive spændende at se, hvad A får for disse penge. Der er indbetalt penge nok til, at man kan forvente en ordentlig omgang "smæk for skillingerne"!

A og undertegnede har besluttet, at A vil føre dagbog over, hvilke beskæftigelsesfremmende initiativer A møder på sin vej gennem systemet, idet dagbogen skal fungere som dokumentation for regeringens udmøntede initiativer på beskæftigelsesområdet.



Vore forventninger kan ridses op således:



1. Vi forventer, A fra starten mistænkeliggøres og mødes med en attitude, der signalerer, at A er selvforskyldt ledig og kun ude på at udnytte systemet.

2. Vi forventer, A gennem jobcenteret skal gennem aktiviteter, der i bedste fald kan betegnes som tidsspilde, hvor tiden ville være bedre brugt på at søge arbejde!

3. Vi forventer det samme som i pkt. 2 mht. A-kassens aktiviteter.

4. Vi forventer, at vi selv er bedre professionelt funderet, når det handler om målrettet jobsøgning end rådgivere hos A-kasse og jobcenter.

5. Vi forventer et voldsomt bureaukrati, der opfattes som meningsløst, mistænkeliggørende, ydmygende, nedbrydende, demotiverende, grotesk og i bedste fald blot tidsspilde.

6. Vi forventer, at hele "systemet" er bygget op på en måde, der alene har til formål at "fange" de 2 % snyltere, der er ude på at udnytte systemet, hvorfor de 98 % seriøst jobsøgende skal kontrolleres i hoved og bagdel, selv om det højeste ønske for disse 98 % er at få et job!

7. Vi forventer IT-mæssige problemer ifm. det ovenfor nævnte "voldsomme bureaukrati".

8. Vi forventer ikke at få nogen hjælp og støtte til A i opsigelsesperioden, idet forventningerne støttes af, at Jobcenter og A-kasse kun bliver målt på aktiviteter efter ledigheden reelt er indtruffet, og at der altså ikke er aktiviteter forbundet med at undgå at ledigheden indtræffer (Se PS nederst).



Vi håber inderligt at disse forventninger bliver gjort eftertrykkeligt til skamme! Det vil dagbogen forhåbentligt komme til at dokumentere.



Det skal i denne sammenhæng understreges, at det for A er en ganske alvorlig situation at være ledig. Der er tale om et voldsomt identitetstab, der medfører ubehagelige psykiske reaktioner herunder somatiske symptomer som søvnbesvær, depression, ringe selvværd, m. v. A's største ønske er at få et job, hvilket desværre ikke er lykkedes endnu i opsigelsesperioden trods intensiv "networking" og jobsøgning. På det psykiske plan har A behov for opmuntring, støtte og mental vejledning. A har IKKE behov for yderligere selvværdssænkende initiativer og handlinger, som vi forventer er snart forestående hos de beskæftigelsesprofessionelle aktører.



Jeg har desværre selv været ledig for få år siden, hvilket var ganske ubehageligt. Jeg betalte dengang 50.000 kr. af egen lomme for at blive opkvalificeret til at få et job, hvilket heldigvis også lykkedes blandt andet på grund af de penge, jeg selv betalte for at få et job. Men jeg erindrer det som en grotesk kamp mod vindmøller at "få lov til" af disse beskæftigelsesprofessionelle aktører at gøre mit ypperste for at få et job. Jeg blev ærligt talt dybt forarget over, at jeg ikke kunne få støtte til disse aktiviteter, der i sidste ende var jobfremkaldende! Dette er naturligvis også baggrunden for ovennævnte forventninger.



I virkeligheden er der nok behov for en dokumentarudsendelse på DR eller i TV2, hvor man følger et par lediges kamp for at få et job, og samtidigt følger dem gennem "systemet", og dokumenterer hvorledes "systemet" i virkeligheden ydmyger og nedbryder jobsøgende fremfor at opbygge dem og give dem rygrad til at stå en svær identitetskrise igennem.

Derfor er disse medier også CC'et på denne skrivelse.



Med venlig hilsen



Jørgen Krogh Larsen

Bøge Allé 9

3450 Allerød

Tlf. 22994747



PS. Da jeg selv blev ledig for nogle år siden begyndte det naturligvis med, at jeg blev afskediget. Dagen efter henvendte jeg mig til Arbejdsformidlingen, idet jeg tænkte, at de nok formidler arbejde (!), men her blev jeg slemt skuffet. Arbejdsformidlingen var ikke interesseret i at hjælpe en person, der var blevet afskediget. De venter høfligst til ledigheden er indtruffet. På den baggrund kan man godt forstå, at der ikke længere er noget, der hedder Arbejdsformidlingen!
http://www.folketinget.dk/samling/20...107/528920.HTM
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Griner fra i morgen ??? Multe Politik og Samfund 0 30-11-2012 20:07
dagens griner extra Alt det andet 4 06-09-2011 17:14
Dagens griner Hejdien Politik og Samfund 29 12-03-2008 22:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension