K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-04-2011, 12:56   #11
HeidiAnd
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2010
Lokation: Sorø
Alder: 41
Indlæg: 51
Styrke: 14
HeidiAnd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Ahwa ... det lyder nærmest for åndsvagt i mine øre ...

Uden at kende sagen i detaljer så tænker jeg: Sådan en fætter af en advokat bevæger sig vel nærmest på kanten af noget, der kunne være ansvarspådragende ?

Har du klaget over den pgl. advokat til Advokatnævnet http://www.advokatnaevnet.dk/ ?
Sådan sad jeg også da jeg fik ud af ovenstående - og sjovt nok er han ikke til at få fat i..... men nok fordi han fandt ud af at han ikke fik noget reelt ud min sag, altså kroner og øre....

Min svigerfar er lige nu ved at kigge det hele igennem, og vil hvis det er nødvendigt køre en sag mod denne advokat...
Indtil videre er alle fuldmagter krævet tilbage og så kan ha forhåbentligt ikke lave mere rav....

Jeg stolede måske lidt for meget blindt på denne mand, min mand og jeg mødtes med ham og han virkede reel nok - der var ikke det han nærmest kunne love mig... Og jeg ville jo bare være glad for at kunne få ro

Men han har tværtimod gjort det modsatte....

Jeg havde ikke sat mig nok ind i ftp - så imens en undersøgelse var igang, den neuropsykologiske som kommunen havde bedt om, søgte han om ftp på det foreliggende... Som jo var NADA....
Først bagefter, da afslaget kom fik jeg konklusionen på udredningen og han var som sunket i jorden...
HeidiAnd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2011, 13:18   #12
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af HeidiAnd Se meddelelser
Jeg stolede måske lidt for meget blindt på denne mand, min mand og jeg mødtes med ham og han virkede reel nok - der var ikke det han nærmest kunne love mig... Og jeg ville jo bare være glad for at kunne få ro

Men han har tværtimod gjort det modsatte....

Jeg havde ikke sat mig nok ind i ftp - så imens en undersøgelse var igang, den neuropsykologiske som kommunen havde bedt om, søgte han om ftp på det foreliggende... Som jo var NADA....
Først bagefter, da afslaget kom fik jeg konklusionen på udredningen og han var som sunket i jorden...
Det var da godt nok et træls bekendtskab


Umiddelbart lyder det til at advokaten ikke var ret meget inde i retsregler omkring SDP og FP ... for så ville han have vidst at § 17 på det foreliggende grundlag skal afgøres inden for (så vidt jeg husker) 3 måneder + et afslag betyder at borgeren ikke længere opfylder betingelserne for at modtage SDP = kontanthjælp / "det sorte hul".

Der er set eksempler på: § 17 på det foreliggende, der går igennem - bla. var der én, der fortalte om det her på K10. Men i sager hvor SDP er med i spil og der blot er en mikroskopiske tvivl om retningen skal være FP, kan I være 100 % sikker på, at afgørelsen som udgangspunkt falder ud til kommunens (økonomiske) fordel - alt andet ville jo være ret dumt ... ud fra kommunens optik.


Af skade bliver man klog men sjældent rig ... siges det ...
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2011, 13:26   #13
undertegnede
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Indlæg: 136
Styrke: 14
undertegnede er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser

Umiddelbart lyder det til at advokaten ikke var ret meget inde i retsregler omkring SDP og FP ... for så ville han have vidst at § 17 på det foreliggende grundlag skal afgøres inden for (så vidt jeg husker) 3 måneder + et afslag betyder at borgeren ikke længere opfylder betingelserne for at modtage SDP = kontanthjælp / "det sorte hul".
Hvorledes?
undertegnede er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2011, 17:54   #14
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af undertegnede Se meddelelser
Hvorledes?
Hvorledes hvad ?

Kan jeg gå ud fra, at det er vejen til konthjælp / "det sorte hul" du spørger til ?



1) Hvis myndigheden frembringer påstand om, at betingelserne til at modtage sygedagpenge ikke længere er tilstede (fx ved at "lægekonsulenten" "raskmelder" borgeren), 2) så kan der før fald ske forlængelse, såfremt der er påbegyndt en sag om førtidspension. Det følger heraf 3) at såfremt myndigheden afgør, at personen ikke er berettiget til førtidspension, 4) må påstanden fra myndigheden således være, at personen hverken er berettiget til sygedagpenge eller førtidspension og 5) derfor henvises til at søge kontanthjælp, som 6) måske / måske ikke kan udbetales med afsæt i enten formueforhold eller ægtefælleforsørgelse.

Hvis "man" således lægger vægten på at få førtidspensionshabiliteten afklaret på det foreliggende grundlag (§ 17, stk. 1, 2. og 3. pkt.) frem for rettidig at anfægte myndighedens påstand om bortfald af sygedagpengeretten ved klage over afgørelsen, så viser praksis, at sagen typisk ender med en ret "gratis omgang" for myndigheden.

Søger man en § 17 "på det foreliggende grundlag" iht. lov om social pension, bør man som borger almindeligvis i sådanne sager være 200 % sikker på, at "det foreliggende grundlag" er tilstrækkelig til, at der tilkendes førtidspension... Ellers bør man ikke rejse sagen iht. § 17, stk. 1, 2. og 3. pkt., dvs. "på det foreliggende grundlag", der som udgaqngspunkt kan afgøres så snart papirarbejdet er på plads, da der netop ikke skal tilgå sagen yderlig afklaring, dvs. forholdsvis hurtig og inden for gældende sagsbehandlingstid for sagstypen.


Konklusivt kan man sige, at en § 17 "på det foreliggende grundlag" ikke nødvendigvis berettiger til, at "man" blot "læner sig tilbage" uden at arbejde med andre muligheder for forlængelse og/eller afklaring.

Da du tilsynelagende selv kender lidt til "spillereglerne" på området, skal du være velkommen til at påpege punkter, som jeg evt. måtte have misforstået, idet jeg ikke selv er jurist ... ;-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2011, 21:10   #15
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Kære HeidiAnd,

Jeg håber at din mand og svigerfar kan "gennemskue" din sag og samtidig få indberettet advokaten for advokatnævnet, for han var da vidst en værre karl.

Du skal ikke bebrejde dig selv hvad der er sket, vi er mange der bliver fanget af systemet. Jeg røg selv ud efter 52 uger i 2007, da en psykiater skrev at jeg ikke måtte arbejdsprøves og dengang havde vi ikke §27 stk. 4, så der var ikke meget at hente i klage videre frem.

I skal "blot" fortsætte jeres klage først til kommunen, så til BAN og så til BAN igen (tror jeg vidst nok) og får I ikke medhold der, så er der Ankenævnet som tager sager af principiel karakter og det må man sige at din er, ikke mindst pga. af en vildfaren advokat.

Held og lykke, skriv igen, så hjælper vi hvor vi kan.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2011, 20:32   #16
undertegnede
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Indlæg: 136
Styrke: 14
undertegnede er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Hvorledes hvad ?

Kan jeg gå ud fra, at det er vejen til konthjælp / "det sorte hul" du spørger til ?



1) Hvis myndigheden frembringer påstand om, at betingelserne til at modtage sygedagpenge ikke længere er tilstede (fx ved at "lægekonsulenten" "raskmelder" borgeren), 2) så kan der før fald ske forlængelse, såfremt der er påbegyndt en sag om førtidspension. Det følger heraf 3) at såfremt myndigheden afgør, at personen ikke er berettiget til førtidspension, 4) må påstanden fra myndigheden således være, at personen hverken er berettiget til sygedagpenge eller førtidspension og 5) derfor henvises til at søge kontanthjælp, som 6) måske / måske ikke kan udbetales med afsæt i enten formueforhold eller ægtefælleforsørgelse.

Hvis "man" således lægger vægten på at få førtidspensionshabiliteten afklaret på det foreliggende grundlag (§ 17, stk. 1, 2. og 3. pkt.) frem for rettidig at anfægte myndighedens påstand om bortfald af sygedagpengeretten ved klage over afgørelsen, så viser praksis, at sagen typisk ender med en ret "gratis omgang" for myndigheden.

Søger man en § 17 "på det foreliggende grundlag" iht. lov om social pension, bør man som borger almindeligvis i sådanne sager være 200 % sikker på, at "det foreliggende grundlag" er tilstrækkelig til, at der tilkendes førtidspension... Ellers bør man ikke rejse sagen iht. § 17, stk. 1, 2. og 3. pkt., dvs. "på det foreliggende grundlag", der som udgaqngspunkt kan afgøres så snart papirarbejdet er på plads, da der netop ikke skal tilgå sagen yderlig afklaring, dvs. forholdsvis hurtig og inden for gældende sagsbehandlingstid for sagstypen.


Konklusivt kan man sige, at en § 17 "på det foreliggende grundlag" ikke nødvendigvis berettiger til, at "man" blot "læner sig tilbage" uden at arbejde med andre muligheder for forlængelse og/eller afklaring.

Da du tilsynelagende selv kender lidt til "spillereglerne" på området, skal du være velkommen til at påpege punkter, som jeg evt. måtte have misforstået, idet jeg ikke selv er jurist ... ;-)
Det var selvfølgelig et lidt "løst" spørgsmål kan jeg godt se i bakspejlet

Det jeg sigtede til er det - som jeg har læst flere gange her på forummet - at et afslag på pension på det foreliggende grundlag medfører stop af dagpenge - hvilket ikke er en regel jeg umiddelbart kender til. Det eneste tilfælde jeg kan komme i tanke om er når borgerens dagpenge er forlænget efter § 27, stk. 1, nr. 7, og hvor der ikke er yderligere forlængelsesmuligheder.

I alle tilfælde af dagpengestop skal der være en konkret begrundet - særskilt - afgørelse for stop af dagpenge (enten § 7, § 21, § 24, § 27 osv) før dagpenge kan bortfalde - og den afgørelse vil man altid kunne påklage særskilt. Selv i det tilfælde med § 27, stk. 1, nr. 7 skal der foreligge en konkret afgørelse om at borgeren ikke længere opfylder § 27, stk. 1, nr. 7 (da afgørelse om pension er truffet), og at vedkommende ikke opfylder de øvrige forlængelsesgrunde i § 27, stk. 1.
undertegnede er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Den berømte fleksjobvisitation 'ned til to timer om ugen'? L.S. Spørgsmål ang fleksjob 9 24-02-2013 20:39
Er jeg havnet på en forkert hylde i systemet nevermind At søge førtidspension 5 09-06-2012 12:25
Havnet mellem to offentlige kasser ab1959 Spørgsmål ang fleksjob 5 14-05-2008 09:13
Havnet i en blindgyde. THJ Spørgsmål ang fleksjob 15 08-04-2008 18:20
Sort - Sort humor ! tuxon Dit og Dat 9 16-02-2008 14:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension