K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-06-2015, 12:05   #21
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Man skal visiteres til omsorgstandpleje.
Kriterierne er ofte, at man bor i pejebolig - har et varigt behov for væsentlig hjælp til den daglige personlige pleje.

Der er jo specielle regler for khmodtagere og tandpleje.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2015, 13:00   #22
henningv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2010
Lokation: hedensted
Indlæg: 176
Styrke: 0
henningv er ny på vejen
er netop blevet ringet op af kommunen, de siger der ingen hjælp er at hente overhovedet. hun snakkede ikke om en §82 aftale, at der fandes sådan en
jeg er desværre ikke så skrap til at hører i en tlf, så jeg fik slet ikke hørt ad
henningv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2015, 13:16   #23
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan jo altid få et tilbud fra din tandlæge og videresende det til kommunen med henvisning til, at du søger efter den nævnte paragraf.

Det værste der kan ske, er at du får et afslag, som så kan ankes.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2015, 14:00   #24
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Netop, de kan IKKE nægte en at søge §82. De kan selvfølgelig efterfølgende give afslag.
Man beder om at få afslaget skriftligt (hvis de siger at man ikke kan få den paragraf, siger man "det afslag vil jeg gerne have skriftligt).
Ved skriftlige afgørelser SKAL der medfølge en begrundelse for afgørelsen og en klagevejledning. Hvis der ikke medfølger begrundelse og klagevejledning (såfremt det er muligt at klage) bryder de loven
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2015, 14:34   #25
henningv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2010
Lokation: hedensted
Indlæg: 176
Styrke: 0
henningv er ny på vejen
jeg takker mange gange, det skal helt sikkert prøves
henningv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2015, 16:24   #26
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Man skal visiteres til omsorgstandpleje.
Kriterierne er ofte, at man bor i pejebolig - har et varigt behov for væsentlig hjælp til den daglige personlige pleje.
Det er ganske enkelt ikke korrekt at man skal bo i plejebolig og have væsentlig hjælp til personlig pleje.

I Københavns Kommune visiteres også folk med psykiske lidelser, dette selvom de bor i egen bolig og klarer dagligdagen selv.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2015, 17:48   #27
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Salsa Se meddelelser
Det er ganske enkelt ikke korrekt at man skal bo i plejebolig og have væsentlig hjælp til personlig pleje.

I Københavns Kommune visiteres også folk med psykiske lidelser, dette selvom de bor i egen bolig og klarer dagligdagen selv.
Jeg skriver OFTE og der står ikke og men er angivet en tankestreg.

Jeg generaliserer ikke - men det er et krav, at man skal visiteres.

Ved ikke om trådstarteren bor i KBH, men her er deres "regler"

Omsorgstandpleje er for alle ældre, som på grund af deres helbred ikke selv kan komme til en tandlæge. Har du svært ved at komme til tandlægen - enten på grund af sygdom eller handicap, kan Omsorgstandplejen komme og behandle i dit eget hjem. Såfremt der ikke kan opnås tilfredsstillende arbejdsmiljøforhold eller hvis behandlingen er omfattende, kan transport til klinik være aktuel. I den kommunale omsorgstandpleje er denne transport en del af tilbuddet. Størstedelen af Omsorgstandplejens klinikker er forsynet med lift og vi forventes, at borgeren ledsages af personale eller pårørende der er ansvarlig for og kan forestå liftning, hvis der er behov. Da klinikkerne er kun udstyret med et standart sejl, vil det være en fordel at medbringe eget sejl.

Sidst redigeret af stampe; 29-06-2015 kl. 18:41.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2015, 21:53   #28
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Salsa Se meddelelser
Det kan være alt.
-Har man sine pensionsopsparinger eller andet stående, hvordan er det låst og tjener banken godt på investeringerne.
Har ingen pensionsopsparing.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Salsa Se meddelelser
-Er man gift eller på anden måde relateret til en stor og troværdig kunde i banken.
Nixen.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Salsa Se meddelelser
-Har man faste værdier, og hvor stor friværdi er der i en eventuel ejendom, hvordan er en ejendom placeret.
Ingen faste værdier.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Salsa Se meddelelser
-Har man flyttet meget rundt, eller er man stabil på den front.
Tjoo, i den sidste lejlighed boede jeg/vi i 16 år.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Salsa Se meddelelser
Der er simpelthen et utal af faktorer der spiller ind, når banken vurderer hvad kunden har vilje til og hvad banken vil gå med til.
Det kan jeg sagtens forestille mig, jeg har blot svært ved, at se hvilken faktor der har gjort udslaget for mig, som en ny bankrådgiver kun kan få at vide af en "gammel" bankrådgiver.



Citat:
Oprindeligt indsendt af henningv Se meddelelser
er netop blevet ringet op af kommunen, de siger der ingen hjælp er at hente overhovedet. hun snakkede ikke om en §82 aftale, at der fandes sådan en
jeg er desværre ikke så skrap til at hører i en tlf, så jeg fik slet ikke hørt ad
Har du haft udfyldt et ansøgningsskema?
Hvis ikke, hvordan klan kommunen så vide, at du ikke er berettiget til hjælp?
Og hvis du har, så undrer det mig, at de ringer for at give dig afslag.

Det er lige præcis sådan de undgår at hjælpe borgerne.

Få fat i et ansøgningsskema, udfyld det efter bedste evne, bed evt. om hjælp herinde.
Og hvis de så igen ringer for at give dig afslag, så bed om, at få det på skrift, med ankevejledning.

Sagsbehandlerne er der ikke (kun) for at hjælpe dig, allermest er de der for at spare på kommunens penge.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2015, 22:13   #29
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Har ingen pensionsopsparing.


Få fat i et ansøgningsskema, udfyld det efter bedste evne, bed evt. om hjælp herinde.
Og hvis de så igen ringer for at give dig afslag, så bed om, at få det på skrift, med ankevejledning.

Sagsbehandlerne er der ikke (kun) for at hjælpe dig, allermest er de der for at spare på kommunens penge.
Hvis man beder om at få afgørelsen skriftligt (hvilket man har ret til op til 14 dage efter det mundtlige afslag) SKAL der medfølge klagevejledning hvis afgørelsen ikke giver borgeren 100% medhold. Så det bør ikke være nødvendigt at bede dem tilføje klagevejledningen.

Hvis de undlader klagevejledningen og derved også klagefristen, ses der ofte bort fra klagefristen, da man jo så af gode grunde ikke har kendt til den

Hvis man skal bruge kilder på det jeg skrev angående klage og afgørelse, er her nogen paragraffer:

Forvaltningsloven:
Afgørelsen/begrundelse:
§ 22. En afgørelse skal, når den meddeles skriftligt, være ledsaget af en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold.

§ 23. Den, der har fået en afgørelse meddelt mundtligt, kan forlange at få en skriftlig begrundelse for afgørelsen, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold. En begæring herom skal fremsættes over for myndigheden inden 14 dage efter, at parten har modtaget underretning om afgørelsen.

Stk. 2. En begæring om skriftlig begrundelse efter stk. 1 skal besvares snarest muligt. Hvis begæringen ikke er besvaret inden 14 dage efter, at begæringen er modtaget af vedkommende myndighed, skal denne underrette parten om grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes besvaret.

§ 24. En begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. I det omfang, afgørelsen efter disse regler beror på et administrativt skøn, skal begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen.

Stk. 2. Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.

Klagevejledning:
§ 25. Afgørelser, som kan påklages til anden forvaltningsmyndighed, skal, når de meddeles skriftligt, være ledsaget af en vejledning om klageadgang med angivelse af klageinstans og oplysning om fremgangsmåden ved indgivelse af klage, herunder om eventuel tidsfrist. Det gælder dog ikke, hvis afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold.
---
Sagsbehandlingstid:
Og så er denne fra retssikkerhedsloven relevant, men den kender de fleste her på siden vidst:
"§ 3. Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse."

Hvis kommunen ikke har sagsbehandlingstiden stående på deres hjemmeside, kan man når man søger, spørge til hvad sagsbehandlingstiden er (få det gerne på skrift).
Så kan man holde dem op på denne, hvis det trækker ud med at få svar på ansøgningen.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2015, 22:30   #30
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Hvis man skal bruge kilder på det jeg skrev angående klage og afgørelse, er her nogen paragraffer:
Dokumentation er såmænd ikke nødvendigt.

Men når henningv's kommune er så frække, at ringe og give et mundtligt afslag, tilsyneladende uden at oplyse om anke-rettigheder, så kunne jeg sagtens forestille mig, at de kunne finde på, at sende et skriftligt afslag uden anke-vejledning.

Jeg har et rimelig godt indblik i lovgivningen på dette område, og ellers så ved jeg hvor jeg kan finde dem, men det er desværre min erfaring, at mange mennesker, når de modtager et skriftligt afslag fra kommunen, ikke mener at der er noget at komme efter, for kommunerne er jo gode til, at komme med en forklaring, som mange mennesker har svært ved at gennemskue.

Og her vil jeg påpege, at for at anke et afslag behøver man ikke, at kunne påpege reelle fejl i sagsbehandling eller beregning, man behøver blot at skrive, at "jeg ønsker at anke det modtagne afslag" og vedlægge afslaget.
Så skal kommunen se på sagen igen (remonstrere), og hvis de fastholder deres afslag, så skal de sende sagen til ankestyrelsen for deres vurdering.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension