K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-05-2013, 09:00   #1
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Hvad sker hvis jeg siger nej tak til ressourceforløb?

Jeg skal snart til møde med rehabilitetsteamet og tror at jeg vil blive tilbudt et resourceforløb fordi min rygskade er blevet forværret og jeg ikke længere kan arbejde som fleksjobber.

Men jeg har ikke råd til at være i et ressourceforløb.
Jeg modtager pt. Ledighedsydelse + en månedlig erstatning (skattepligtig) fra min tidligere arbejdsgiver.

Som jeg læser reglerne så vil hvis kommunen hvis jeg modtager ressourceforløbsydelse fratrække min erstatning fra denne hver måned. Det vil betyde at min indtægt næsten bliver halveret og det har jeg ikke råd til.

Kender nogle konsekvensen af at takke nej til et ressourceforløb af økonomiske årsager?
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 09:43   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.741
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære Gisne.

Bliv her på DIN tråd fremover, der kommer mange spørgsmål i fremtiden.

Dette blot en lille velkomst, der skal nok indløbe svar.

For at give grundlag for videre hjælp til de spørgsmål der dukker op:

Er den en arbejdsskade, med skriftlig bekræftelse fra ASK, Arbedsskadestyrelsen?

Er du alene/gift?

Du er bevilget flexjob, nu går det mindre godt og at du allerede nu bliver tilbudt møde med rehabiliteringsteamet, viser vel sagens alvor!?!



Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 10:03   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ja, arbejdsskaden er skriftlig bekræftet fra ASK og det er også dem der har fastsat størrelsen af den månedlige erstatning. Erhvervsevneerstatningen bliver først endeligt afgjort når jeg enten er i job eller bevilliget førtidspension.

Jeg er gift og min mand er i arbejde.

Jeg har lægeerklæringer fra 2 neurologer, ortopædkirurg, fys, kirupraktiker, smerteklinik, psykolog og egen læge både på at det er varigt, at prognosen fremaf er dårlig, at det er stationært og at der ingen beghandlingsmuligheder.
Dertil har jeg en funktionsevnebeskrivelse bestilt af jobcenteret i december 2012, hvor en ergoterapeut kom hjem til mig og skulle observere hvordan jeg klarede de daglige gøremål. Hun konkluderede at hun ikke kunne gøre noget for at øge min erhvervsevne..
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 10:51   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
De kan højst ANBEFALE et forløb, de kan ikke gennemtvinge dig.

Du kan kun frakendes din fleksjobber status hvis du enten nægter at deltage i et ledighedsforløb ELLER hvis du bliver helbredsmæssigt bedre.

Hvis du er sygemeldt på Ledighedsydelse kan du blive der, de kan som sagt IKKE gennemtvinge et ressourceforløb.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 10:58   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det lettede at høre.

Jeg var i et ledighedsforløb hos en privat aktør kommunen henviste til, men blev sygemeldt fra forløbet af egen læge, da jeg ikke kunne holde til de seks timer jeg skulle komme.
Siden der (efterår 2012) er tiden gået med ventetid - først på egen læges udtalelse, så lægekonsulent udtalelse og til sidst på ergoterapeutens rapport.

Ved egentlig ikke om jobcenter anser mig som sygemeldt. Fik at vide i 2012 at de havde flyttet mig væk fra matchgruppe 1, men det eksisterer vist heller ikke mere.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 11:28   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Tænker du ryger ind under den her..

"§ 68 a. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter, trækkes disse fra i ydelsen, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af ansættelsen, nedsættes ressourceforløbsydelsen efter § 68 med 30 pct. af lønindtægten, indtil den samlede lønindtægt inkl. pension udgør 13.000 kr. (2012-niveau), og med 55 pct. af lønindtægten derudover."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144932

Den er nævnt hvis du scroller ned til tabel 6 her..

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144899

Så du kan få lov til at beholde noget af det..


Hvis du vælger at fortsætte som sygemeldt istedet og ikke ønsker udredning/ressourceforløb, kan du vel heller ikke fortsætte sådan de næste 30 år..

Så se hvad de vil foreslå.. hvis du er over 40 kan de måske tilbyde et forløb på et år, og så kan du måske få førtidspension hvis det er den vej dine lægeudtalelser peger.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 25-05-2013 kl. 11:35.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 12:16   #7
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Mange tak for linkene. Men den nederste forvirrede mig lidt. I tabellen står. Ressourceforløbydelse, fradrag ved indtægt, beløb der ses bort fra.

Hvad betyder det? At det er indtægt over dette som fratrækkes, eller indtægt under dette som fratrækkes.

Fx. Ledighedsydelse på 15.000 og erstatning på 13.000 - hvad ville jeg så reelt have før skat hvis ledighedsydelsen blev til ressourceforløbsydelse på 15.000?
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 12:44   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg er ikke sikker på hvordan de beregner, så få kommunen til at komme med et bud.

Umiddelbart tænker jeg at hvis du kommer ind under den regel, så bliver der trukket 30 % af din ressourceforløbsydelse, altså 3900,- før skat om måneden...

Til gengæld falder din indkomst, så boligsikringen stiger måske..
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 25-05-2013 kl. 12:48.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 13:11   #9
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Mange tak for svaret. Har prøvet ydelsesafdelingen i kommunen, men de er endnu ikke kommet med et svar.

Får ikke boligsikring eller lign. Da vi bor i ejerbolig.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2013, 11:22   #10
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Har endelig fået svar fra ydelsesafdelingen. Der trækkes ikke i ressourceforløbsydelse når erstatningen er for tabt erhvervsevne
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hva ydelse får man hvis man bliver tilkendt ressourceforløb? funklen Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema 15 10-11-2014 13:53
Hvad sker det hvis man flyttet til en anden kommune ? Yasmin Alt det andet 1 29-12-2009 13:54
hvad sker der hvis vi bliver gift thomsen Alt det andet 21 20-08-2009 21:48
Hvad sker der hvis beskæftigelsesankenævnet hjemsender? Helenevind Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 16-12-2008 16:16
Hvad sker der hvis jeg flytter kommune? Marianne Spørgsmål ang fleksjob 3 18-07-2006 22:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension