K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-11-2011, 11:01   #1
paura
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
paura er ny på vejen
Tvunget fuld egenbetaling til psykolog af jobcenter

Hej alle
Dette er mit første indlæg.
Jeg har gået sygemeldt i ca 1 år pga stress og deraffølgende depression.
Jeg har gået hos egen læge og psyliater uden den store succes.
Jeg er pt. i arbejdsprøvning.
Jobcenteret har igen fået en udtalelse fra min læge og i den står der at lægen mener jeg måske kunne få noget ud af psykolog samtaler.
Så nu lræver de så det, da alle muligheder skal være udtømt inden jeg kan få evt. flexjob.
Problemet er at lægen siger jeg ikke kan få henvisning fra ham til psykolog, da det er pga. en depression, altså bliver det for fuld pris og egen regning i min i forvejen hårdt pressede økonomi.
Kan de virkelig tvinge mig ud i en sådan udgift.
paura er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 11:17   #2
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Det forstår jeg ikke, for depression er netop en af de lidelser der giver mulighed for en henvisning fra lægen, med en reduceret egenbetaling.....medmindre du er over 37?

Jeg fik henvisning til psykolog af min læge og fik 2x12 timer. Ikke at det hjalp det fjerneste, men så er det da afprøvet.

Og se at komme afsted, for ellers risikerer du at ryge for varighedsbegrænsningen også og komme på kh eller ægtefælleforsørgelse hvis du har en ægtefælle og så er det altså endnu mere umuligt at finde pengene

Men ellers ja, de kan desværre tvinge dig ud i sådan en udgift. Du kan søge kommunen om penge, men det er nok desværre tvivlsomt at du får noget ud af det
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 11:39   #3
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af paura Se meddelelser
Hej alle
Dette er mit første indlæg.
Jeg har gået sygemeldt i ca 1 år pga stress og deraffølgende depression.
Jeg har gået hos egen læge og psyliater uden den store succes.
Jeg er pt. i arbejdsprøvning.
Jobcenteret har igen fået en udtalelse fra min læge og i den står der at lægen mener jeg måske kunne få noget ud af psykolog samtaler.
Så nu lræver de så det, da alle muligheder skal være udtømt inden jeg kan få evt. flexjob.
Problemet er at lægen siger jeg ikke kan få henvisning fra ham til psykolog, da det er pga. en depression, altså bliver det for fuld pris og egen regning i min i forvejen hårdt pressede økonomi.
Kan de virkelig tvinge mig ud i en sådan udgift.
Allerførst bør du tale med din læge igen. Der går ikke skår af ham ved at du får en henvisning til psykolog ;-)

Og du kan søge om hjælp til psykolog, via kommunen som enkeltydelse.
Det er en konkret økonomisk beregning de foretager, når de skal tildele den slags ydelser.

Det med at de kræver at behandlingsmuligheder skal være udtømte er ikke bare noget de finder på, det er loven de følger. Syntes det er logisk nok, dog har de da vidst været noget langsomme, både din læge og kommunen.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 11:55   #4
Wibsen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2010
Indlæg: 57
Styrke: 14
Wibsen er ny på vejen
Jeg blev også tvunget til egenbetalt psykolog, for at "accepterer mit tab af arbejdsevne".

Det gik selvsagt dårligt. Psykolog skal vel være frivilligt, for som koncept at fungerer.
Wibsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 12:18   #5
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Hej paura.

En god nyhed er, at nu kan alle med en depression få tilskud til psykologhjælp.



NyhederAldersbegræsning for tilskud til psykologhjælp bortfalder
16-11-2011



Fællesorganisationen ODA, for patienter med OCD, angst og depression er begejstret over, at depressionsramte fremover kan få hjælp til psykologbehandling - uanset alder. Samtidig undrer organisationen sig over, at ordningen ikke også gælder patienter med angst og OCD.
"I ODA er vi ovenud begejstret over, at politikerne nu endelig gør adgang til psykologbehandling mulig for alle depressionsramte." udtaler Fællesorganisationen ODAs formand Lise Hogervorst.

Med den nye aftale tilføres ordningen 50 mill. om året og åbner dermed op for hjælp til patienter over 37 år.

"I dag er det kun patienter mellem 18-37 år der kan få hjælp. Og ordningen har siden dens indførelse været himmelråbende urimelig, og det er fantastisk, at politikerne nu også er nået til den erkendelse." fortsætter hun.

Angstpatienter havde håbet på mere

Derfor er det også skuffende, at ordningen for angst og OCD-ramte ikke bliver tilgodeset i samme grad. Her gælder det i dag, at kun patienter ml 18-28 kan få hjælp. Og selvom patientgruppen nu bliver tilført 10 mill. om året og dermed også står over for en udvidelse, så er man i fællesorganisationen ikke helt tilfreds. ODAs formand Lise Hogervorst udtaler:

"Det kan måske lyde forkælet. Men vi forstår ikke, at politikerne ikke fuldt ud har taget konsekvensen af deres ønske om at gøre psykologhjælp lige for alle. De burde have lagt flere penge i puljen. Uanset hvor langt de nye penge rækker, så vil rigtig mange angst og OCD-patienter helt urimeligt blive forhindret den rette hjælp – alene på grund af deres alder."

"I ODA er vi samlet set glade for udvidelsen af ordningen, men håber ikke der går længe før de sidste penge bliver fundet. Ingen kan leve med en ordning, der som denne forhindrer lige adgang til behandling." slutter Lise Hogervorst af.
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 12:23   #6
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mella Se meddelelser
Hej paura.

En god nyhed er, at nu kan alle med en depression få tilskud til psykologhjælp.



NyhederAldersbegræsning for tilskud til psykologhjælp bortfalder
16-11-2011



Fællesorganisationen ODA, for patienter med OCD, angst og depression er begejstret over, at depressionsramte fremover kan få hjælp til psykologbehandling - uanset alder. Samtidig undrer organisationen sig over, at ordningen ikke også gælder patienter med angst og OCD.
"I ODA er vi ovenud begejstret over, at politikerne nu endelig gør adgang til psykologbehandling mulig for alle depressionsramte." udtaler Fællesorganisationen ODAs formand Lise Hogervorst.

Med den nye aftale tilføres ordningen 50 mill. om året og åbner dermed op for hjælp til patienter over 37 år.

"I dag er det kun patienter mellem 18-37 år der kan få hjælp. Og ordningen har siden dens indførelse været himmelråbende urimelig, og det er fantastisk, at politikerne nu også er nået til den erkendelse." fortsætter hun.

Angstpatienter havde håbet på mere

Derfor er det også skuffende, at ordningen for angst og OCD-ramte ikke bliver tilgodeset i samme grad. Her gælder det i dag, at kun patienter ml 18-28 kan få hjælp. Og selvom patientgruppen nu bliver tilført 10 mill. om året og dermed også står over for en udvidelse, så er man i fællesorganisationen ikke helt tilfreds. ODAs formand Lise Hogervorst udtaler:

"Det kan måske lyde forkælet. Men vi forstår ikke, at politikerne ikke fuldt ud har taget konsekvensen af deres ønske om at gøre psykologhjælp lige for alle. De burde have lagt flere penge i puljen. Uanset hvor langt de nye penge rækker, så vil rigtig mange angst og OCD-patienter helt urimeligt blive forhindret den rette hjælp – alene på grund af deres alder."

"I ODA er vi samlet set glade for udvidelsen af ordningen, men håber ikke der går længe før de sidste penge bliver fundet. Ingen kan leve med en ordning, der som denne forhindrer lige adgang til behandling." slutter Lise Hogervorst af.
Dét var dog en glædelig nyhed. Jeg har altid syntes det var mærkværdigt med en aldersbegrænsning på den slags.

Jeg går selv til psykolog pt. og det er med tilskud således jeg selv kun betaler 314 kr. pr. gang.
Min læge gav mig en henvisning på 2x12 gange pga. depression.
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 12:27   #7
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mella Se meddelelser
Hej paura.

En god nyhed er, at nu kan alle med en depression få tilskud til psykologhjælp.



NyhederAldersbegræsning for tilskud til psykologhjælp bortfalder
16-11-2011



Fællesorganisationen ODA, for patienter med OCD, angst og depression er begejstret over, at depressionsramte fremover kan få hjælp til psykologbehandling - uanset alder. Samtidig undrer organisationen sig over, at ordningen ikke også gælder patienter med angst og OCD.
"I ODA er vi ovenud begejstret over, at politikerne nu endelig gør adgang til psykologbehandling mulig for alle depressionsramte." udtaler Fællesorganisationen ODAs formand Lise Hogervorst.

Med den nye aftale tilføres ordningen 50 mill. om året og åbner dermed op for hjælp til patienter over 37 år.

"I dag er det kun patienter mellem 18-37 år der kan få hjælp. Og ordningen har siden dens indførelse været himmelråbende urimelig, og det er fantastisk, at politikerne nu også er nået til den erkendelse." fortsætter hun.

Angstpatienter havde håbet på mere

Derfor er det også skuffende, at ordningen for angst og OCD-ramte ikke bliver tilgodeset i samme grad. Her gælder det i dag, at kun patienter ml 18-28 kan få hjælp. Og selvom patientgruppen nu bliver tilført 10 mill. om året og dermed også står over for en udvidelse, så er man i fællesorganisationen ikke helt tilfreds. ODAs formand Lise Hogervorst udtaler:

"Det kan måske lyde forkælet. Men vi forstår ikke, at politikerne ikke fuldt ud har taget konsekvensen af deres ønske om at gøre psykologhjælp lige for alle. De burde have lagt flere penge i puljen. Uanset hvor langt de nye penge rækker, så vil rigtig mange angst og OCD-patienter helt urimeligt blive forhindret den rette hjælp – alene på grund af deres alder."

"I ODA er vi samlet set glade for udvidelsen af ordningen, men håber ikke der går længe før de sidste penge bliver fundet. Ingen kan leve med en ordning, der som denne forhindrer lige adgang til behandling." slutter Lise Hogervorst af.
Men hvornår træder den ordning i kraft? Det er jo desværre ikke sikkert Paura når at få glæde af det afhængig af, hvornår de træder i kraft og hvornår sdp udløber....
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 13:12   #8
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Sådan som jeg læser det, gælder det n u.
Det håber jeg da.

http://df-nyt.dk/?p=31247
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 15:22   #9
paura
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
paura er ny på vejen
Mange tak

Dejligt med så mange gode og hurtige svar, jeg har ringet til Christiansborg vedr. den nævnte pressemeddelse og det bliver desværre først vedtaget i folketinget tidligst i Januar, men bedre sent end aldrig.
paura er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 16:24   #10
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
Hej Paura,

Vi har lige nøjagtigt været ud for det samme, og det ganske tarif er her hvor jeg bor omkring de 900 kr. p.time, vi ringede så lidt rundt og der var faktisk flere psykologer som tilbod at give psykologtimer for ½ delen, da de fik kort at vide om hvad sagen drejede sig og at kommunen forpligter en til at ta' disse timer for egen regning på en i forvejen lav eller ingen ydelse, så prøv, måske er du heldig
foetsie er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Trivselsbil beregning af egenbetaling frup Hjælpemidler til handicappede 13 04-10-2013 14:01
egenbetaling af botilbud efter §107 andersand10 Alt det andet 3 08-03-2011 11:04
Egenbetaling til invalidebil Skade2006 Alt det andet 26 02-08-2010 15:07
Egenbetaling til invalidebil Skade2006 Alt det andet 8 11-06-2010 10:02
El-scooter - egenbetaling? Ninja Alt det andet 18 04-08-2009 10:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension