K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-05-2013, 20:32   #1
jensmhansen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
jensmhansen er ny på vejen
Udlandsophold i forbindelse med pension

Hej

Jeg skriver på vegne af min far som er spansk statsborger. Han var gift med min danske mor som døde for 5 år siden. Efter hendes død, fik han ret til at få dansk folkepension, men dog kun en brøkdel af den fulde pension, da han kun havde boet i Danmark i 9 år.

Min far er en gammel mand, men alligevel vil han gerne besøge sin familie som bor i Afrika, og disse besøg kan vare op til flere måneder. Hans seneste besøg varede 5 måneder. Efter hans hjemkomst, fik han et brev fra kommunen om at deres kontrolenhed har hørt at han opholder sig i udlandet, og at de derfor gerne vil tale med ham.
Vi har sidenhen fundet ud af at der er en ny lov om at udlandsophold på over 2 måneder skal meldes til kommunen hvis man modtager folkepension. Men er der nogen herinde som ved hvad konsekvensen for hans ophold kan være?
Jeg går ud fra at han skal tilbagebetale noget af den pension han uretmæssigt har modtaget, men kan kommunen fratage ham retten til pension fremover?
Kan vi bruge det argument at han ikke vidste at grænsen var 2 måneder, for det han fik at vide for 5 år siden, var at grænsen var 6 måneder.

Jeg håber der er nogen der kan rådgive om hvilke rettigheder min far har. Det vil være en økonomisk belastning for os (hans børn) hvis vi skal støtte ham.

På forhånd tak
Jens
jensmhansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2013, 21:28   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg har lidt svært ved, at gennemskue det, men jeg har fundet noget om det på borger.dk , prøv dette link: https://www.borger.dk/Sider/Pensioni...andsrejse.aspx
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2013, 21:56   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Fik I ikke jeres spørgsmål besvaret ved den kontakt, som kommunen ønskede i brevet?
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2013, 23:10   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Man kan ikke få frataget sin folkepension, men om det bliver et krav om tilbagebetaling, eller om de kun vil fortælle ham om reglerne, kan vi herinde jo kun gisne om....

Jeg har før hørt om folk der har været på længere rejse, uden at melde det, at de blot er blevet kaldt til samtale for at få reglerne HELT på plads, og for lige at forklare hvor de har været, og hvorfor. Alt helt uproblematisk.
Det har jo betydning for udbetalingen om man har folkeregisteradresse i DK, og om man reelt bor på adressen osv osv.....endeligt skal der være en vis kontrol med borgerne, da de jo i princippet kunne være bortgået ved døden i udlandet, eller have været ofre for en forbrydelse, hvor de forkerte går og hæver pensionen.
Meget spiller ind.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2013, 08:32   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er rigtigt at man skal give besked hvis man er væk mere end to måneder.

Det er fordi de skal vurdere om man stadig har fast bopæl her i landet, eller flytter til udlandet og måske ikke kan bevare hele sin ret til det fulde pensionsbeløb.

Det har betydning om man stadig har bevaret sin bopæl her i landet, f.eks en lejlighed, samt rejsernes længde.

Hvis man rejser til udlandet mere end 6 mdr om året eller ikke bevarer sin bopæl her i landet, kan de skønne at man reelt er flyttet til udlandet.
Man kan kun have fast adresse der hvor man bor mest, dvs mindst halvdelen af tiden.

Så tjek op på reglerne og find ud af hvordan din far vil være økonomisk stillet hvis han flytter sin bopæl til spanien og rejser på besøg i danmark. Og hvordan han skal opfylde kravet til bopæl her i landet hvis han har fast bopæl her, og ikke rejser mere end 6 mdr.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2013, 10:02   #6
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Hvis de vil snuppe noget af pensionen fordi han ikke har meldt ind og opholdet har været under 6 mdr på et år... så skal i klage omgående over afgørelsen...

Jeg kunne tænke mig de indkalder for at se dokumentation for opholdets varighed... han er sikkert blevet meldt af nogen emsige naboer...

Fremover skal han huske at melde ind hvis rejsen ud af eu varer mere end 2 mdr... med udrejsedato og hjemkomstdato... så længe han beholder sin bolig og er tilmeldt forlkeregistret der kan han rejse op til 6 mdr pr. år uden de kan snuppe pensionen...

Hold fast i adressen i DK da der sikkert er tillæg til pensionen som ikke følger med ved adresseskift til spanien...




...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2013, 22:21   #7
jensmhansen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
jensmhansen er ny på vejen
Hej

Og tusind tak for svarene.
Jeg vil gerne høre om et par ting:
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Hvis de vil snuppe noget af pensionen fordi han ikke har meldt ind og opholdet har været under 6 mdr på et år... så skal i klage omgående over afgørelsen...
...
Hvorfor skal vi klage? Er det fordi det er uretfærdigt, eller har de ikke lov til at kræve pengene tilbage. Umiddelbart tror jeg de har lov, men det kan virke urimeligt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Fremover skal han huske at melde ind hvis rejsen ud af eu varer mere end 2 mdr... med udrejsedato og hjemkomstdato... så længe han beholder sin bolig og er tilmeldt forlkeregistret der kan han rejse op til 6 mdr pr. år uden de kan snuppe pensionen......
Skal man spørge om lov, eller skal man kun melde afrejse start og slut til kommunen?

Tak igen
Jens

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Man kan ikke få frataget sin folkepension, men om det bliver et krav om tilbagebetaling, eller om de kun vil fortælle ham om reglerne, kan vi herinde jo kun gisne om....

Jeg har før hørt om folk der har været på længere rejse, uden at melde det, at de blot er blevet kaldt til samtale for at få reglerne HELT på plads, og for lige at forklare hvor de har været, og hvorfor. Alt helt uproblematisk.
Det har jo betydning for udbetalingen om man har folkeregisteradresse i DK, og om man reelt bor på adressen osv osv.....endeligt skal der være en vis kontrol med borgerne, da de jo i princippet kunne være bortgået ved døden i udlandet, eller have været ofre for en forbrydelse, hvor de forkerte går og hæver pensionen.
Meget spiller ind.
Hej og tak for svaret

Hvor kan man læse noget om retten til pension. Jeg har ikke kunnet finde noget om at retten til pension har man altid. Vil det sige at han kan rejse væk i flere år, og den dag han vender tilbage, kan han starte med at få udbetalt pension.
Kan du finde det på skrift nogen steder?

Tak
Jens
jensmhansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2013, 23:36   #8
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jensmhansen Se meddelelser
Hej

Og tusind tak for svarene.
Jeg vil gerne høre om et par ting:

Hvorfor skal vi klage? Er det fordi det er uretfærdigt, eller har de ikke lov til at kræve pengene tilbage. Umiddelbart tror jeg de har lov, men det kan virke urimeligt.



Skal man spørge om lov, eller skal man kun melde afrejse start og slut til kommunen?

Tak igen
Jens
Hvis han kan bevise at han ikke har været væk mere end 6 mdr på et år, så kan de ikke ændre boligadressen fra den tilmeldte på folkeregistret... og så længe der er en fast adresse i dk er han berettiget til sin pension og tillæg... derfor skal i klage omgående...
Jeg er ikke bekendt med straffen for ikke at melde udlandsophold der varer over 2 mdr...men en påtale ville efter min mening være det rette i førstegangs tilfælde...

Man skal ikke ansøge eller spørge om lov... men melde afrejsedato og hjemkomstdato...



...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Praktik i forbindelse med ny aktør energizer Spørgsmål ang fleksjob 2 03-05-2013 08:15
Partshøring i forbindelse med ftp. Claudine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 02-11-2010 22:27
Lovforslag om meddelelsespligt ved udlandsophold buster Politik og Samfund 5 22-07-2010 11:09
Hjælp i forbindelse med aktivlovens § 81 Julcha Alt det andet 1 21-04-2010 22:02
Lovforslag om meddelelsespligt ved udlandsophold buster Politik og Samfund 5 07-03-2010 11:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension