K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-02-2006, 23:22   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Brev til Claus Hjort Fredriksen ang stavnsbinding af fleksere.

Så fik jeg sat et brev sammen til Claus Hjort Fredriksen ang problematikken omkring at flytte hvis man er i fleksjob.

Som i kan se så skriver jeg på vegne af K10.

Men samtidig skal i huske på at det mange gange kan være en rigtig god ting lige at sætte sig ned og tale for sig selv, hvad man mener omkring div love og tiltag der laves omkring os fleksere, jo flere vi er der smider mail i boksen eller brev i kassen, jo svære vil vi blive at overhøre og ignorere

Alle mail adresser på div arbejdsmarkedsordføre kan findes her

http://www.k10.dk/forum/viewthread.p...8&thread_id=44




OBS dette brev er sendt til arbejdsmarkedsordføre for alle partier sat på www.k10.dk og bliver sendt til andre vi mener kan have interesse i emnet.

Kære Claus Hjort Frederiksen.


På vegne af brugerne på K10 vil jeg gerne stille dig nogle spørgsmål om nogle ting der er i lovgivningen ang fleksjob, og håber at du er i stand til at oplyse os om det kan være rigtig og om det virkelig er hensigten med loven om fleksjob at stavnsbinde folk der er i fleksjob.

Og på hvilket grundlag det er besluttet at det skal være sådan.





Vi havde en bruger der ønskede at flytte, og derfor ville være nød til at sige sit fleksjob op.



Stor var vores undren da vi faldt over den her sm-meddelelse



http://cms.ast.dk/dokumenter/afgoere...de=vis&ID=4154



vi ville så mene at en ny visitation til fleksjob medførte at ny kommune og en selv skulle finde et nyt fleksjob.



Derfor var undren endnu større da vi fra LAFS fik denne kommentar til vores debat.





Jeg har kontaktet sagsbehandleren i Ankestyrelsen som har skrevet denne meddelelse, da jeg ville have præciseret hvad det betød for en person ansat i fleksjob – hvis hun / han ønskede at flytte til en anden landsdel, evt. på grund af ægtefælles arbejdsplads skulle flytte.
Jeg fik det svar, at også i den situation, vil det betyde at en person visiteret til fleksjob, som selv siger sit op for eksempelvis at flytte med sin ægtefælle til et andet sted i landet, ikke er berettiget til ledighedsydelse. Det betragtes som selvforskyldt ledig.
Det betyder man skal begynde helt forfra med ny visitation til fleksjob, evt. med nye lægeundersøgelser, nye arbejdsprøvninger, virksomhedspraktik, afklaring på revalideringsinstitution eller lignende. I den periode hvor visitation til fleksjob afklares har hun / han ikke mulighed for at modtage anden forsørgelse end kontanthjælp.
Det betyder også at ved ny visitation til fleksjob, vil forsørgelsen inden være kontanthjælp, og så fortsætter vedkommende på kontanthjælp / evt. særlig ydelse indtil man kommer i fleksjob.
Mvh
Merete Hornecker
Formand



Hvordan harmonere det med at vi lever i 2006 og stavnsbinding for længst er en sagablot i Danmark?



Hvordan kan det retfærdiggøres at man hvis man er ledig på ledighedsydelse kan rejse rundt i landet som man vil, men at man som fleksjobber ikke har denne mulighed?



Hvad med omkostningerne (penge) som det vil koste at køre folk igennem endnu en fleksvisitation?

For ikke at snakke om den mange gange enorme psykiske belastning det er at være i gang med arbejdsprøvning, hospitalsundersøgelser osv ?



Og hvordan er man kommet frem til at man som flekser i arbejde skal straffes for at flytte hvordan kan det harmonere med at ens evt. ledige ægtefælle skal flytte efter job, hvis ægtefællen er arbejdsløs?



Man har ikke muligheden for at sige sit fleksjob op heller, da man så vil miste retten til ledighedsydelse, det kan vist næppe kaldes retfærdigt over for fleksere.



Vi er helt enige om at det skal have konsekvenser at opsige sit fleksjob, men hvad med en konsekvens der ligner resten af arbejdsmarkede feks en karantæne fra ledighedsydelse.



Fleksjob er en rigtig god ordning for os der ikke rigtig har muligheder på det ordinære markede mere, men vi vil også mene at der er nogle uretfærdigheder i loven, feks at man bliver stavnsbundet.



Vi håber at du er i stand til at forklare os denne åbenlyse uretfærdighed i loven og forklare os hvordan det kan være at det skal være sådan.(en nøjagtig henvisning til en lovparagraf hvor det står helt klart at det er sådan det er, ville også gavne)



For som det ser ud nu, så kan det på fleksere der gerne vil flytte kun ses på en måde og det er en STRAF, man kan ikke tillade at du flytter, når du endelig har fået et fleksjob.



Derud over burde det stå meget klart i loven at man IKKE må flytte sådan at det ikke først opdages den dag man er flyttet og det er for sent at gøre noget ved det….







Med håb om en forklaring


xxxx

www.k10.dk

fleksjob og førtidspension.


/EDIT Jeg har rette linket i dit brev så det er klikbart
  Besvar med citat
Gammel 16-02-2006, 17:32   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Brev til Claus Hjort Fredriksen ang stavnsbinding af fleksere.

jeg vil gerne sige tak for du har skrevet brevet B)
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2006, 17:24   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Brev til Claus Hjort Fredriksen ang stavnsbinding af fleksere.

Så kom der svar fra Thomas Adelskov.. og jeg sætter det lige på her.

Kære Heidi.
Vi havde en længere drøftelse i forligskredsen omkring dette, rejst af S. Vi blev lovet at der vil blive arbejdet på smidigere sagsgange i flyttesager, og det er der også skrevet lidt om i den endelige aftaletekst. Jeg vil love jer at forfølge sagen fortsat.

Med venlig hilsen

Thomas Adelskov

Medlem af folketinget

for Socialdemokraterne

Se mere på
www.adelskov.dk

Der lyder jo meget godt at der skal være en smidigere sagsgang, men desværre tror jeg ikke at det hjælper meget, for det er jo ikke noget du kan anke eller en lov du kan påråbe dig hvis en kommune ikke er til at hugge eller stikke i ang en flytning med følgende opsigelse.

Faktisk kan man frygte at det bliver ret besværligt at blive flekser på arbejdsmarkede.

Man kunne frygte at nogle kommuner er forstående over for problematikken og andre ikke er, for i sidste ende kommer det jo til at dreje sig om penge, nogle kommuner syntes ok det kan vi nok få råd til og andre vil sige no way...

det bliver helt sikkert ikke nemmere...
  Besvar med citat
Gammel 03-04-2006, 13:55   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Så kom der svar fra Claus Hjort

efter venten og rykken lykkedes det så endelig at få et svar fra Beskæftigelse ministeren :|

Som i selv kan læse, så ser det ikke ud til at beskæftigelseministeren har samme opfattelse og tilgang til problematikken ved stavnsbinding som det amt der har lavet omtalte sm-afgørelse..

Jeg har sendt svaret til Merete fra LAFS og håber at om ikke andet så kan de bruge beskæftigelseministerens svar hvis der skulle opstå en sag af ligende karekter som den omtalte



Kære xxxx


Tak for K 10’s brev af 14. februar 2006.


I spørger i jeres brev, om det er hensigten med reglerne om fleksjob og ledighedsydelse, at personer kan stavnsbindes, så de ikke frit kan flytte kommune.


Hertil kan jeg klart svare, at det ikke er hensigten med reglerne, at personer i fleksjob, og personer der modtager ledighedsydelse, skal stavnsbindes. Det mener jeg heller ikke er tilfældet i dag.


Jeg kan som minister ikke tage stilling til den konkrete sag, som omtales i henvendelsen, men jeg kan udtale mig generelt om reglerne på området.


Reglerne om fleksjob og ledighedsydelse fremgår af henholdsvis lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik.


Efter § 73 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats bevarer personer, der er ansat i fleksjob, retten til tilskud ved flytning til en anden kommune. Hvis personen modtager ledighedsydelse, så har Ankestyrelsen i en afgørelse af 23. november 2005 (SM A-42-05) truffet afgørelse om, at retten til ledighedsydelse forudsætter en afgørelse om visitation til fleksjob i den nye kommune. Dette betyder efter min opfattelse ikke, at retten til ledighedsydelse ikke kan videreføres i tilflytningskommunen. Det medfører dog, at man ved en aftale med tilflytningskommunen bør sikre sig, at retten til ledighedsydelse kan videreføres uændret.


Dette vil forudsætte, at den fleksjobvisterede i god tid inden flytningen tager kontakt til tilflytnings- eller fraflytningskommunen med henblik på overførelse af retten til den nye kommune. Såfremt der foreligger den lovpligtige dokumentation i sagen hos fraflytningskommunen, vil visitationen i den nye kommune normalt kunne ske uden en omfattende sagsbehandling, idet den nye kommune vil kunne benytte de oplysninger, der allerede er i sagen til brug for visitationen. Ledighedsydelsen vil herefter kunne blive udbetalt i den nye kommune fra tilflytningstidspunktet.


En person, der selv opsiger sit fleksjob i forbindelse med flytning til en ny kommune, vil ikke automatisk miste retten til ledighedsydelse i den nye kommune.


Kommunen skal foretage en vurdering af, om opsigelsen på grund af flytning kan betragtes som om personen er selvforskyldt ledig. I denne betragtning skal indgå, om personen har en gyldig grund til ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder. En gyldig grund kan være, at afstanden mellem bopæl og arbejdssted medfører en urimelig belastning af den pågældende på grund af transportvanskeligheder eller den tid, der går til transport. Der henvises herved til lovens § 74, stk.1, nr. 4, § 74 b, stk. 2 og § 13, stk. 4 og 5.



Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
  Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Claus Hjort Hexi Politik og Samfund 3 07-12-2010 19:16
Brev til Claus Hjort Fredriksen og svar fra samme. Hejdien Politik og Samfund 12 25-02-2009 16:55
Pris til Claus Hjort zuza Politik og Samfund 5 19-05-2008 20:00
Hjort vurderer 1.500 ledige fleksere på kontanthjælp zuza Manglen på Fleksjob 5 12-03-2008 14:22
mail fra claus hjort metsen Politik og Samfund 15 13-12-2007 16:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension