K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-05-2010, 15:43   #1
Dakota
Elsker at være her på K10
 
Dakotas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Lokation: Nordsjælland
Alder: 53
Indlæg: 56
Styrke: 16
Dakota er ny på vejen
Rejse til udlandet som førtids pensionist

Hej

En god ven til mig som også er fp'er har købt en ferie som vare 2 uger. Vi kom så til at snakke om om man bare må tage på ferie eller om hun skal have lov til at rejse. Må man over hovedet rejse når man er fp'er?
Dakota er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 16:48   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Man må rejse alt det man vil og skal IKKE oplyse det nogen steder.

Dog skal man fortælle det, hvis man vil opholde sig i længere tid i udlandet (over 2 mdr).
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 17:03   #3
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Helt rigtigt Helene, hvis man rejser i mere end to mdr. har man pligt til at oplyse det til kommunen, men kun hvis det er udenfor EU. Er man væk i mere end 6 mdr.
skal man flytte adresse.



Ragdoll
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 17:48   #4
Dakota
Elsker at være her på K10
 
Dakotas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Lokation: Nordsjælland
Alder: 53
Indlæg: 56
Styrke: 16
Dakota er ny på vejen
Mange gange tak for jeres svar. Vil straks fortælle det videre til min ven.
Dakota er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 18:01   #5
Den ulykkelige
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2009
Indlæg: 99
Styrke: 0
Den ulykkelige er ny på vejen
hvor har du det fra ?

At man skal melde til kommunen hvis man skal være væk i mere end 2 måneder ? har du et link til den lov ? troede ikke det var besluttet endnu.


mvh Jens
Den ulykkelige er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 18:30   #6
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Længere ophold i udlandet

Hos mig fremgår det af alle mine afgørelser fra Herning Kommune, at man skal angive det, hvis man tager til udlandet i mere end 2 mdr.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 20-05-2010 kl. 18:32.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 20:25   #7
MVP
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2007
Indlæg: 34
Styrke: 17
MVP er ny på vejen
Det er fordi der er forskellige regler alt afhænging af hvilken type FTP man er.
Kort fortalt
Citat start:

Retten til at modtage social pension er som hovedregel betinget af, at modtageren har fast bopæl i Danmark. Dette krav kan blandt andet fraviges, hvis Danmark har indgået en overenskomst om social sikring med et andet land. Danmark har ikke indgået overenskomst med Thailand.

Efter praksis antager man, at en pensionist opfylder krav om fast bopæl i Danmark, hvis pensionisten har bevaret en reel faktisk bopæl i Danmark og kun opholder sig i udlandet midlertidigt. I almindelighed anses et ophold i udlandet af op til 1 års varighed for at være midlertidigt. Gentagne midlertidige ophold anses kun for midlertidige, hvis de ikke strækker sig over mere end 3-4 måneder pr. gang, og de samlede udlandsophold ikke strækker sig ud over 6 måneder i løbet af 1 år.

Danske statsborgere bevarer retten til førtidspension og folkepension, når de fx tager bopæl i Thailand, hvis de pågældende har haft mindst 10 års bopæl i Danmark efter det fyldte 15. år eller i mindst ¼ af tiden fra og med det fyldte 15. år, og indtil pensionen ydes. Bopælskravet skal være opfyldt umiddelbart inden, pensionen ydes. Det vil sige, at der stilles krav om en sammenhængende bopælsperiode grænsende op til pensionstidspunktet, der har en længde på de nævnte bopælstider.

Retten til at modtage en tilkendt pension ved bopæl i udlandet omfatter bl.a. pensionens grundbeløb, invaliditetsbeløb, erhvervsudygtighedsbeløb, førtidsbeløb, ekstra tillægsydelse og personlige tillæg.

Pensionstillæg og den supplerende pensionsydelse (ældrecheck) kan som hovedregel ikke udbetales i udlandet og kan derfor ikke udbetales ved bopæl i Thailand.

Pensionstillægget udgør 63.468 kr. om året (2009) for enlige folkepensionister og for enlige førtidspensionister omfattet af den gamle ordning. For gifte eller samlevende pensionister udgør pensionstillægget 29.640 kr. om året. Pensionstillægget indtægtsreguleres, hvis pensionisten eller dennes ægtefælle eller samlever har indkomst ud over pensionen. Pensionstillæggets størrelse afhænger således af de individuelle økonomiske forhold. Førtidspensionister omfattet af den nye ordning modtager ikke pensionstillæg, men modtager en samlet pensionsydelse, der kan tages med til udlandet, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.

Ældrechecken er målrettet pensionister uden formue og kan udgøre op til 10.300 kr. årligt (2009).

En social pension, der udbetales som en brøkpension eller med et nedsat beløb som følge af indtægtsregulering, vil fortsat blive udbetalt efter de gældende regler herom, når pensionen udbetales i Thailand.

Der kan tilkendes personligt tillæg til folkepensionister med bopæl i udlandet, hvis pensionistens økonomiske forhold er særlig vanskelige. Førtidspensionister omfattet af den gamle ordning med bopæl i udlandet kan også få tilkendt personligt tillæg.

Personligt tillæg tilkendes efter en nærmere konkret og individuel vurdering af de økonomiske forhold.
Citat slut:

Meldepligten er altså individuel efter typen af pensionisten INDTIL den nye lov vedr meldeplig er vedtaget og det er den altså ikke endnu ( - men det bliver den pg.a tilsluttende flertal med bla DF)

Eksemplet er sakset fra en Thailand debat, men gælder generelt for de flerste lande udenfor EU/EØF

Sidst redigeret af MVP; 20-05-2010 kl. 20:30. Årsag: ad thailand etc
MVP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 10:58   #8
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg tror ikke at der er noget problem i at tage sin førtidspension med til Thailand, det er der mange der gør.

Der hvor der kan være et problem er at man risikere dobbeltbeskatning, altså at Danmark beskatter førtidspensionen inden den udbetales, og Thailand beskatter det udbetalte når det ankommer i Thailand.

At der ikke er indgået overenskomst med et land, betyder ikke at man ikke kan få pensionen med blot at man ikke er sikret mod dobbeltbeskatning. Og som du skriver, udenfor EU kan man heller ikke få pensionstillæget med. Det kan man til gengæld indenfor EU.

Jeg har selv boet i Brasilien i 2½ år, og der findes ej heller en overenskomst mellem Danmark og Brasilien, men jeg kunne stadig få min pension med minus pensionstillæg.

I Brasilien trækker man 27% skat af indførte penge, dette kan dog undgås ved at man får sin pension betalt ind i en dansk bank, og får et Visa kort, som man bruger i bopælslandet til at hæve kontanter med og gøre indkøb for.



Ragdoll
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 13:05   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Vi havde iøvrigt en bruger her på K10 som flyttede til Thailand efter han fik førtidspension, men desværre døde han kort tid efter. Husker nemlig særlig godt dén historie og synes det var så trist at få nyheden om at han var død, netop som han skulle til at nyde det.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 15:12   #10
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Hej allesammen :-)
Undskyld jeg lige mænger mig her -
jeg er på flex-ledighedsydelse og fik lige den der
ferieanvisning - hvor man skriver hvornår man ønsker ferie,
nu man ikke har feriepenge og alt det der.
Der står også:
Såfremt ferien afholdes i udlandet oplyses perioden her:

Det synes jeg da bestemt ikk er deres sag - er det det?
Ferie er vel ferie...ikk?
eller tager jeg fejl?
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Bo i udlandet som Pensionist! jyttep57 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 61 19-04-2014 18:29
TV: førtids pensionist og 26 år wtfidc Politik og Samfund 12 10-11-2012 09:42
Nu som førtids pensionist :-( sandie86 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 25-11-2011 18:04
Måske snart førtids pensionist :-( sandie86 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 18-11-2011 13:37
Førtids pensionist fra 1/1-09 Dakota Din historie 10 25-05-2010 19:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension