K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-07-2011, 12:47   #1
Asaasa
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
Asaasa er ny på vejen
Question Neurologisk test

Hej

Det er første gang jeg skriver herinde, så bær venligst over med mig hvis jeg ikke placeret mit spørgsmål i korrekte gruppe.

Jeg vil gerne høre om nogen af jer herinde har prøvet af få testet jeres
korttidshukommelse.

Grunden til at jeg spørger, er fordi jeg skal have foretaget sådan en test i morgen.

Jeg fik at vide af sekr. at det ville tage 1/2 time - dette synes jeg ikke er lang tid for en neurolog at vurderer.



Mvh.
Asaasa
Asaasa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 13:33   #2
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Uha, jeg har slet ingen kendskab til dette, men du må gerne referere imorgen når du kommer hjem, hvordan det gik.

Hvordan kan de teste det ???

Siger de jeg hedder xxxx og 5 minutter efter spørger, hvad hed jeg....
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 13:40   #3
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
En af metoderne

Jeg selv har været igennem er denne.
Du får nogle kort med et billed på den ene side og en tekst på den anden, når du så har været dem alle igennem skal du ved at se billedeet kunne huske teksten på bagsiden og om vendt.....

en halv time et ikke meget en af mine neurotest tog 3½ time dog med pauser undervejs, da jeg syntes de var meget krævende.. Ellers kan de nu være meget hyggelige hvis man er positivt indstillet på dem og kan li udfordringer for hjernen.
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 13:41   #4
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
En anden er at du ser nogle billeder med nogle streger og figurer, bag efter skal du genskabe tegningen, faktisk meget svært syntes jeg..
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 13:42   #5
norit
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2011
Lokation: nordsjælland
Indlæg: 27
Styrke: 13
norit er ny på vejen
Ved ikke om dette hjælper :

En neurologisk undersøgelse er en række undersøgelser bestående af simple spørgsmål og tests, der kan forsyne lægen (og dermed patienten) med (livs)vigtige informationer om nervesystemet.



En neurologisk undersøgelse er en billig måde (der ikke er forbundet med nogle lægelige indgreb) at finde årsagerne til, hvad der kan være galt med patienten.



En neurologisk undersøgelse kan også fortælle noget om hvor i et sygdomsforløb patienten befinder sig, eller om sygdommen er i fremgang eller på tilbagetog.


Har selv prøvet en sådan undersøgelse. Dog tog det ca. 1½ time. Men det var ikke ubehageligt eller på nogen måde noget man skal frygte.
norit er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 13:48   #6
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
http://illvid.dk/quiz-og-test/test-din-hukommelse

Så kan du da træne lidt inden :-)
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 13:56   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde.

Når man taler korttidshukommelse (hukommelse generelt) er det en neurospykologisk test, (ikke neurologisk) og en sådan kan ikke tages på en ½ time.

Kan det være sekr. der tager fejl? Og har du sikret dig, at det er en neuropsykolog? Der er et helt batteri af prøver man skal igennem for at kunne lave en ordentlig vurdering, og det kræver samtidig en vis ekspertice såvel som rutine at kunne udføre disse test.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 14:28   #8
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 14
malofa er ny på vejen
Jeg vil også mene, at det er en neuropsykolog, der foretager testen.
Og jo, hvis problemerne er afgrænset til korttidshukommelsen, så kan man godt "nøjes" med en ½ times tid. Så vil det være korttidshukommelse og koncentration, man forholder sig til og undlader at teste de andre kognitive funktioner. Dog skal man være ret sikker på, der ikke er andre kognitive problematikker... Hvilket i sig selv kræver en neuropsykologisk udredning for at kunne udelukke..

Hvad prøven præcis vil gå ud på, er ganske umuligt at svare på. Som Gunvor skriver, så har neuropsykologernerne et kæmpe (hemmeligt) testbatteri, hvorfra de udvælger forskellige tests udfra dine problematikker. Hvilke du skal igennem er derfor svært at svare på. Men de fleste (stort set alle) er skrivebordstests med små opgaver, du skal udføre.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 14:49   #9
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Malofa

Hvad mener du med, at testbatteriet er hemmeligt?

Testbatteriet har klar vejledning om hvordan man netop afgrænser og sikre en udførlig test, hvorfor jeg ikke ville lægge hoved til en enkelt test for kortidshukommelse, hvilket en god lægefaglig udd., neuropsyk. heller ikke vurde gøre.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 15:06   #10
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 14
malofa er ny på vejen
Jeg mener, at deres konkrete undersøgelsesredskaber ikke er offentligt tilgængelige. Dette til dels fordi min egen faggruppe (ergoterapeuter) tidligere har "lånt" lidt af deres testbatteri til genoptræning og vurdering af de kognitive problematikker.

Jeg vil nu stadig mene, man godt kan nøjes med at teste et enkelt element, hvis man på forhånd har en grundig udredning for, at der kun er problemer på dette enkelte element. Dog ville jeg også selv foretrække en grundig udredning, da de kognitive funktioner overlapper hinanden så meget og er et komplekst sammensat system.

Rettelse: jeg kan så se, at alle og enhver kan købe testene på nettet. Sidst jeg havde tæt samarbejde med neuropsykologerne, var deres testbatteri hemmelighedsstemplet :-)

Sidst redigeret af malofa; 13-07-2011 kl. 15:12. Årsag: Blevet klogere...
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Neurologisk speciallægeerklæring smutti Alt det andet 11 20-03-2013 16:40
neurologisk speciellægeerklæring nielsen69 Alt det andet 1 23-05-2012 20:09
Neurologisk undersøgelse Hvidtjørnen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 12-10-2011 23:15
Neurologisk undersøgelse - erfaringer søges FacingTrouble Alt det andet 28 30-05-2011 08:30
Neurologisk speciallægeerklæring cherie Alt det andet 3 25-02-2008 16:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension