K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-08-2009, 00:01   #1
sunshine
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2009
Indlæg: 15
Styrke: 15
sunshine er ny på vejen
hælp, hvor står jeg???

Har fulgt jer lidt på sidelinien og læst spørgsmål og svar.
Jeg har nogle spørgmål som jeg ville blive lykkelig over hvis nogle kunne hjælpe mig med.
Lige lidt om mig og min sag.
Jeg blev i 1989 som 21 årig operet for 2 discusprolapser efter en arbejdsulykke og der blev kørt en arbejsskade som jeg vandt. Blev efterfølgende revalideret.
Har i de mellem liggende 19 år været selvforsøgende og ryggen har haft det nogenlunde.
I foråret 2008 blev jeg så sygemeldt på grund af stærke ryg smerter samt bensmerte. Blev MR scannet og der blev konstateret næsten total sammenfald nederst i lænderyggen, svære Modic forandringer samt discusprolaps på vej længere oppe i ryggen.
Blev tilbudt en instrumental dese/stivgørende rygoperation som jeg fik foretaget den 31. oktober 2008.
Var her i februar 2009 til 3. mdr. kontrol og overlægen og jeg blev enige om at jeg i maj stille og roligt kunne starte en arbejdsdprøvning for at bedømme mine arbejdsevner.
Dette meddelte jeg min jobrådgiver dagen efter min kontrol.
Mine 52 uger på sygedagpenge løb til maj 2009 men blev forlænget i 26 uger frem til den 28. oktober 2009.
Den 13. maj var jeg til samtale med min jobrådgiver angående praktik. Jeg ville gerne på kommunes KompetenceCenter som ligger i samme by som jeg selv bor og ikke længere væk end jeg kan cykle/gå, da jeg hverkaen kan sidde i bil eller offenligt transport. Jobrådgiveren synes det var helt fint og det var jo også det hun ligesom lagde mødet ud med. Stor var min forundring da hun lige ville tjekke noget telefonisk med stedet og fik af vide at der var 20 i kø og da jeg skulle udredes inden 28 oktober kunne jeg ikke nå det. Jamen, hun vidste det da allerede den 04. februar. Hvorfor havde hun så ikke skrevet mig op???? Nå, men så måtte der jo findes en praktik plads en anden sted. Var igen til møde den 20. maj med jobrådgiver + jobkonsulent. Sagde jeg gerne ville på kontor da jeg har en kontor uddannnelse, men fik det svar at det ville næsten alle.... Hvad med en SFO? Der kan du sidde lige så stille og ligge perler sammen med ungerne? Jeg tilkendegav, at det ville være meget svært, da jeg har konstante smerter og er på meget stærk medicin og dermed ikke overskud til at være sammen med mange børn, som kræver en voksnes opmærksomhed.
Vi blev enige om at jeg selv skulle overveje at finde et sted og vende tilbage efter 3 uger. Som sagt så gjort. Kontaktede jobkonsulenten at jeg ikke selv kunne finde et sted.
Intet skete og jeg blev 07. juli ringet op af jobrådgiver at nu gik hun på 3 ugers ferie og hun kunne også lige fortælle at jobkonsulenten var stoppet og at jeg ville få en ny den 01. august. Hun spurgte om jeg ikke nok engang kunne finde et praktik sted selv og vi aftalte at jeg skulle kontakte den nye jobkonsulent den 04. august og at min sag har højeste prioritet.
I sommerferien fik jeg en forværring af smerter i ryg og ben. Ringede som aftalt til jobkonsulenten og sagde at jeg ikke havde overskud og kræfter til at finde et sted selv. Han havde slet ikke læst min sag..... ville gøre det ugen efter. Jo tak.
Da jeg har fået en forværring i ryg smerter og ulidelige nervesmerter ned i benet er jeg nu oveni alt det andet stærke smertestillende i indkøring med nye stærke piller og de skal følges tæt af lægen på grund af stærke bivirkninger. Det er enten pest eller kolera.
Da jeg var ved lægen i sidste uge sad vi og talte om min situation. Sagde at jeg ikke havde haft gavn af den store operation tvært imod. Flere smerter og jeg kan næsten ikke klare det herhjemme. Har 3 små børn som også kræver sin mor. Heldigvis har jeg en uvurdelig støtte i min mand som klare alt hvad der hedder indkøb og rengøring men han har altså også et 37 timers job ved siden af.
Lægene det ville være en god ide og søge min pension og hun ville gerne holde et møde med min jobrådgiver.
Kontaktede min jobrådgiver for at høåre hvordan det gik med praktikken. Jeg skal da lige love for jeg fik lagt tør på.
Jamen, hvis jeg var så usamarbejds villig og ikke selv ville finde et praktik sted så kunne jobkonsulenten heller ikke og så ville de lukke for mine sygdagpenge. Jeg var lige ved at tabe røret... Fik en opfølgning på det vi talte om og der skriver hun " sygedagpengene er forlænget pga. afklaring til den 28. oktober, men skal stoppes før såfremt det ikke længere er sandsynlig, at hun kan nå at blive afklaret inden den dato." Endvidere skriver hun" Jg har mine tvivl, om hun kan nå at blive afklaret inden den 28.10.09 med de oplysninger hun har givet mig idag. citat slut. Tak for kaffe siger jeg så bare.
Er indkaldt til møde på tirsdag med jobrådgivr og den nye jobkonsulent. Hvad er det for noget. Jeg har jo talt med en jobkonsulent. Tiden går og går og der sker intet. Føler i den grad lige nu at ansvaret for afklaringen bliver lagt over på mig.
Har skrevet en mail til hende med kommentarer til notat om opfølgning.
I maj skrev lægekonsulenten at det ville være en god ide at jeg blev sendt til en speciallæge og så herfra overveje de videre beskæftigelses muligheder. Skal til undersøgelse her i september
Har også selv kontaktet overlægen som udførte operationen og fået en tid til en undersøgelse. Kan først efter 10-12 måneder efter operation se den endelige virkning. Han kunne jo ingenting love om udfaldet.
Så det er her jeg altså står nu. Efter min mening har kommunen fået en uførlig køreplan for operationen,genoptræning og opstart af jobtræning. Det er vel ikke min skyld at der er krise i Danmark så virksomhederne ikke ansætter medarbejder. Det er vel heller ikke min skyld at en jobkonsulent stopper og en ny kommer til. Det er vel heller ikke min skyld at jobrådgiveren har sovet i timen og ikke fået mig skrevet op til KompetenceCenter, som ville have været optimal.
Hvad er det jeg lige gør?
*Skal man virkelig selv finde praktiksted selvom man 3 gange tydeligt har sagt at det har jeg ikke overskuddet til pga smerter.
* Kan de lukke kassen før den 28. oktober da jeg måske ikke når at blive afprøvet? pga. af kommunens smøleri.
* Hvad sker der efter den 28. oktober?
Det ville være dejlig at kunne have svar på nogle af spørgmålene inden mødet på tirsdag.
Heldigvis har jeg en forstående praktiserende læge og mine rygproblemer og nervesmerter ned i benet er også godt undersøgt og belyst af indtil nu 2 speciallæger.
Har kontaktet min fagforening vedr. hjælp og de vil indhente sagsakterne.
Ja, det endte jo med en hel roman men det lettede at få det skrevet. Man skal sørme være stærk for at være syg i dette land. Føler mig helt smudt ind i det offentlige system. Svært når man altid har været vant til at klare sig selv.
Håber på nogle gode svar.
På forhånd tak.
sunshine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 01:50   #2
forvired
Hjemmevant på K10
 
forvireds avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 210
Blog Indlæg: 39
Styrke: 15
forvired er ny på vejen
Hej sunshine

prøv at læse: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=30746.
Der kan du måske noget, som du kan bruge i din sag.

Jeg forstår din frustration ang. sagsbehandling. Du er ikke alene i den situation .
Jeg tror også at superbrugere fra k10 kommer snart med sine kommentar og råd.

__________________
What a blessing it would be if we could open and shut our ears as easily as we open and shut our eyes!
- Georg Christoph Lichtenberg
forvired er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 01:55   #3
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
Du må gerne selv finde et praktiksted, men det er ikke noget krav at du selv finder et. Det er kommunens opgave at du bliver afklaret.
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 07:12   #4
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Et eller andet sted er der noget om sygedagpenge, her på siden, prøv at kigge på forsiden, og ellers tror jeg der kommer en og lægger et link til det.

Hvis du kan få din læge, eller måske helst speciallægen til at skrive, at yderligere afprøvning vil forværre din tilstand, så kan du helt undgå en arbejdsprøvning.
Ellers står du stærkest i en pensionssag, hvis du har været igennem en afprøvning.

Vent lige og se om der kommer en på banen, som ved mere om forlængelsesmuligheder indenfor sdp.

HVIS/NÅR du kommer dertil, at der ikke længere er forlængelsesmuligheder med sdp, så kan du søge om pension efter §17, men husk at skrive, at det skal være PÅ DET FORELIGGENDE DOKUMENTATIONSGRUNDLAG.
I det øjeblik du har søgt om pension, må de ikke stoppe dine sdp, før pensionssagen er afsluttet.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 08:31   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Velkommentil sunshine, håber du bliver glad for at være her!

Jeg har lige en lille forbøn - kan du ikke være sød og dele dine indlæg op i fremtiden, så det hele ikke står i ét langt kapitel?
Vi har mange svagtseende på siden, og endnu flere med koncentrationsbesvær, og de kan simpelthen ikke få læst det hele på en gang og det er jo ærgeligt om nogen må hoppe fra....

Nu er sygedagpenge ikke liiige min stæke side!

Men jeg kan anbefale dig at søge aktindsigt, hvis ikke du allerede har det. Ellers er der en vejledning ude på forsiden. Det kan være rart at se hvad de har skrevet om én.

Nu kan jeg læse du skal til nogle vigtige undersøgelser her i September - husk atfå kopier af deres statusprofiler - de er meget betryggende at have!

Ellers er jeg såmænd enig med Trold i, at du sal søge §17 på det foreliggende dokumenationsgrundlag - og dette er bedst at søge i slutningen af September når du har fået foretaget de yderligere undersøgelser - og passer med sygedagpenge udløbet til Oktober. Dermed 'vinder' du tre måneder mere, eller indtil afgørelsen foreligger.
§17 er også god til at få sat ordenlig gang i sagen og få tvunget dem til at få taget afgørende skridt i din sag. Det kan få bremset den cirkel du er inde i nu!

Husk, at din ressourceprofil skal opdateres jævnligt, og de nye oplysninger skal tilføjes og at du først skal underskrive ressourceprofilen, når du er 110% tilfreds med dens indhold!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 09:52   #6
sunshine
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2009
Indlæg: 15
Styrke: 15
sunshine er ny på vejen
Tusind tak for de allerede gode og nyttige svar.
Jo jeg skal nok i fremtiden huske at dele en lang smøre op i mindre afsnit. Havde ikke lige tænkt på dettt. Sorry.

Man står vel bedre rustet når man har været arbejdsprøvet?

Fik fra start af vide at det bedste resultat var over en periode på 12 uger, men det kommer da gevaldig til at knibe nu, hvor endda praktikplads ikke er fundet.
sunshine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 10:04   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
En arbejdsprøvnig er altid at foretrække, da det KAN afkorte sagen. Desværre er der set tilfælde hvor de vil arbejdsprøve i én lang uendelighed, hvilket tærre psykisk, og ikke giver mening for klienten.

Så det er om at få banket nogle klare aftaler på plads INDEN man trisser ud i arbejdsprøvningen, og få på skrift, at det hedder 12 uger, 16 uger...og ikke pludselig 12 uger her, 16 uger der...og 20 uger et tredje sted!!

Det er korrekt, at det for nogen er bedre at undgå en arbejdsprøvning. Men den er svær at få i hus, da læge og speciallæge skal være rørende enige i, at arbejdsprøvningen er nyttesløs eller er direkte i fare for klientens helbred med forværringer til følge. Selv slap jeg gennem uden en arbejdsprøvning, men processen tog mere end et år!!! Der havde det jo været fedt om jeg havde kunne deltage i en arbejdsprøvning og få afsluttet det på 12 uger.

Og det kan ikke siges ofte nok, men det er kommunens opgave at finde et sted hvor du kan blive arbejdsprøvet!!! Du har nok at rode med, og kan ikke påtage dig kommunens opgaver også....

Skriv, klag, gør oprør!! Ok, lettere sagt end gjort....hehe.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 17:18   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kan ikke være mere enig end med helenekr.
utroligt at en kommune prøver og ligge en afklaring over på en syg. Det skal man absolut ikke finde sig i. Det er 100 procent dem som har ansvaret.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 21:36   #9
sunshine
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2009
Indlæg: 15
Styrke: 15
sunshine er ny på vejen
Ja, det er jo altid det nemmeste at kaste aben videre og når man som borger som jeg ikke er inde i alle de her regler og paragraffer, ja så bliver man jo helt nervøs.

Skal til møde i morgen med jobkonsulent og jobrådgiver for anden gang og det er dejligt at være lidt opdateret for de begynder garanteret igen med at jeg ikke er særlig samarbejds villig da jeg ikke selv kan finde praktikplads.
sunshine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 22:01   #10
sunshine
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2009
Indlæg: 15
Styrke: 15
sunshine er ny på vejen
Hej Helenekr

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
En arbejdsprøvnig er altid at foretrække, da det KAN afkorte sagen. Desværre er der set tilfælde hvor de vil arbejdsprøve i én lang uendelighed, hvilket tærre psykisk, og ikke giver mening for klienten.

Så det er om at få banket nogle klare aftaler på plads INDEN man trisser ud i arbejdsprøvningen, og få på skrift, at det hedder 12 uger, 16 uger...og ikke pludselig 12 uger her, 16 uger der...og 20 uger et tredje sted!!

Det er korrekt, at det for nogen er bedre at undgå en arbejdsprøvning. Men den er svær at få i hus, da læge og speciallæge skal være rørende enige i, at arbejdsprøvningen er nyttesløs eller er direkte i fare for klientens helbred med forværringer til følge. Selv slap jeg gennem uden en arbejdsprøvning, men processen tog mere end et år!!! Der havde det jo været fedt om jeg havde kunne deltage i en arbejdsprøvning og få afsluttet det på 12 uger.

Og det kan ikke siges ofte nok, men det er kommunens opgave at finde et sted hvor du kan blive arbejdsprøvet!!! Du har nok at rode med, og kan ikke påtage dig kommunens opgaver også....

Skriv, klag, gør oprør!! Ok, lettere sagt end gjort....hehe.
Ja´det nemmeste ville jo være at få arbejdsprøvningen overstået og få vished for hvor meget man kan og ikke kan, men det kræver jo altså et praktiksted.
Den er ifølge jobrådgiver altså umuligt at finde og så er bolden kastet videre til mig.
Skal til møde i morgen og det er dejligt at vide at det er kommunens opgave og ikke mit.

Angående ressouseprofilen. Hvordan får man lige den opdateret?

Vil også søge aktindsigt.
sunshine er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor står jeg drivhus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 03-02-2013 15:36
Hvor står jeg lige nu???..... Zippel Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 22-01-2012 07:20
Hvor står jeg nu :)? Jette91 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 26 18-01-2012 01:45
Hvor står jeg henne nu?? lunamaria Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 63 02-06-2008 19:48
hvor står jeg majeli Alt det andet 15 12-03-2008 15:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension