K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-05-2009, 16:34   #11
MineBørnsMor
Hvor skulle jeg ellers være
 
MineBørnsMors avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2009
Indlæg: 197
Styrke: 16
MineBørnsMor er ny på vejen
Nå, jeg har så været afsted idag. Kan ikke rumme ret meget, så det betød, at da jeg sad dernede, så kunne jeg ikke overskue at få ringet til alle dem jeg skulle. Men det hjalp nu heller ikke meget, for min fagforeningsmand er på ferie til 25/5 og min sagsbehandler tog heller ikke sin telefon. Min læge siger at det med paragraf 27? stk 3 nok ikke kan virke ret godt, men at hun godt kan sige at jeg er i behandling i den næste måned...

Men kloge hoveder, hvordan er det nu lige. Min sagsbehandler har lovet mig forlængelse på SDP hvis jeg sagde ja til aktiveringskursus. Men jeg har intet på skrift om hans lovning. Og da fristen for oprindelig SDP-stop er 31/5, er den jo endnu ikke overskredet. Så hvis jeg nu ikke kan magte det her - og det kan jeg ikke - kan han så sige at SDP ikke forlænges alligevel? Kan jeg melde mig syg fra dag til dag, og hvad sker der så`?

Jeg har planer om at møde op i morgen igen, men så må jeg melde fra resten af ugen. Jeg har fået det meget skidt igen, mend kvalme,svimmelhed, er lige ved at falde i søvn hele tiden, men når jeg så ligger i min seng, så drejer jeg bare rundt...har sovet ca 8 timer siden lørdag morgen, og jeg har et behov for 12+ timer i døgnet!!

Jeg aner ikke hvad jeg skal og kan intet gennemskue....!
MineBørnsMor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2009, 17:02   #12
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Stress igennem lang tid kan sætte sig på mange forskellige måder, jeg er visiteret til fleks grundet stress...
Har set fornylig et program om den fysiske effekt af langvarig stress på hjernen. Man har MR-scannet små børn i samme alder, hvor den ene gruppe børn levede under konstant stress, utryghed og vanrøgt, mens den anden børnegruppe var ganske almindelige børn, der er vokset op under almindelige, acceptable forhold.

Efter sammenligningen begge børnegrupper imellem stod det krystalklart, at børn fra den stressede gruppe kunne prale med at have hjerner, der var fulde af huller i hjernemassen, hvor MR-billederne har fremvist en slående lighed med hjerner hos Alzheimer-patienter i sidste fase af sygdommen.

Vist nok ingen grund til at håbe på, at voksne hjerner skulle være så udpræget anderledes stærkere end børnenes. Hvor de voksne hjerner svinder i takt med at vedværende stress fortsætter - udvikler børnenes hjerner sig bare ikke nok og der hvor hjernevævet egentlig vokser til - sker det uregelmæssigt, hvor hjernens tæthed aldrig kommer op på niveauet, hvor hjernen reelt kan udføre sine opgaver.

I min verden - kommer det ud på det samme.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2009, 20:24   #13
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Minebørnsmor,

Du er simpelt hen nødt til at få snakket med din sagsbehandler og gør hende klart at du ganske enkelt ikke kan klare det og skal have dine sygedagpenge forlænget så du kan få ro på. Spørg hende hvad det kræver at få dem forlænget, skal du vitterligt starte en førtidspension sags under § 17 hvor du ikke skal arbejdsprøves eller er det fleksjob. Stop op nu og få ændret strategi, det holder jo ikke at du slæber dig afsted til noget du ikke kan magte i dit liv.

Jeg endte med at blive indlagt fordi jeg ikke selv stoppede op i tide og nu døjer jeg gevaldigt endda med at passe mine børn, så pas på og sørg for at få de sdp forlænget, din sagsbehandler må fortælle dig hvad der skal til. Du må sige at du ikke kan klare det du har gang i nu og så må I finde ud af hvad der skal til !!!

Hvad med ungerne, var der nogle der kunne hjælpe dig med dem ?. Og hvad med psykiater, så du kunne komme på noget anti depressiv medicin og overkue lidt mere.

Kæmp lige det sidste så skal det nok gå.

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2009, 22:28   #14
MineBørnsMor
Hvor skulle jeg ellers være
 
MineBørnsMors avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2009
Indlæg: 197
Styrke: 16
MineBørnsMor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej Minebørnsmor,

Du er simpelt hen nødt til at få snakket med din sagsbehandler og gør hende klart at du ganske enkelt ikke kan klare det og skal have dine sygedagpenge forlænget så du kan få ro på. Spørg hende hvad det kræver at få dem forlænget, skal du vitterligt starte en førtidspension sags under § 17 hvor du ikke skal arbejdsprøves eller er det fleksjob. Stop op nu og få ændret strategi, det holder jo ikke at du slæber dig afsted til noget du ikke kan magte i dit liv.

Jeg endte med at blive indlagt fordi jeg ikke selv stoppede op i tide og nu døjer jeg gevaldigt endda med at passe mine børn, så pas på og sørg for at få de sdp forlænget, din sagsbehandler må fortælle dig hvad der skal til. Du må sige at du ikke kan klare det du har gang i nu og så må I finde ud af hvad der skal til !!!

Hvad med ungerne, var der nogle der kunne hjælpe dig med dem ?. Og hvad med psykiater, så du kunne komme på noget anti depressiv medicin og overkue lidt mere.

Kæmp lige det sidste så skal det nok gå.

Mvh. EE
Jamen kan jeg det? Kan jeg bede dem om at starte en pensionssag og dermed få SDP forlænget? Der er da intet jeg hellere vil end at få ro og ikke komme længere ud. Jeg kan mærke at jeg nu - siden i lørdags - har været på nogenlunde samme niveau, som da jeg brød sammen de 3 store sammenbrud jeg har haft. Og de gange har jeg jo skulle sygemeldes, og nu skal jeg tvinges til at lave mere!!! Det giver ikke mening, men jeg forstår ikke systemet og hvilke muligheder jeg har!

Jeg frygter også hvad der kan ske med mit helbred. Både min læge og min psyk har virkelig råbt med store bogstaver de andre gange jeg har haft det som nu, og nu forsøger jeg at presse mere igennem for de skide SPD!!!

Psykiater...det er en af de ting min læge vil henvise mig til. Jeg har først en tid hos en neurolog, og så psykiater.

Desværre er min psykolog i den grad ikke en medspiller, men en modspiller. Han er ingen hjælp, tværtimod så mener han jeg er arbejdssky og bare skal sparkes igang.

Men jeg snakkede lige med en veninde, der er sagsbehandler. Hun sagde at hvis jeg deltog i det her afklaringskursus, så var det ok at det var på mine betingelser. Det kunne fx være at jeg blev hjemme og læste materialet igennem og så mødte en dag om ugen eller noget. Og det vil jeg sagtens kunne. Hjemme og med ungerne i inst, så har jeg ro på, og det er ikke ligefrem atomfysik, der står i den mappe. Så det ville jeg kunne. Skal spørge kursuslederen i morgen om den mulighed. For i så fald, så kan jeg jo klare 4 ugers kursus på 4 mødedage...det kan jeg godt få mit liv til at hænge sammen med.
MineBørnsMor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 10:49   #15
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Minebørnsmor,

Hvor er jeg glad for, at du ser dine problemer i øjnene nu, det virker som om at du ikke føler dig så meget tvunget som før til at gøre som "de" beder dig om. De er jo ikke dig og kender dine grænser. Jeg ved også at det selv er svært at kende sine egne grænser og det er dem man må finde hen ad vejen på den ene eller anden måde.

For mig virker det som om, at du virkelig trænger til ro til at leve og lære dig selv at kende ro til at passe dine børn. Jeg kender det godt når hver dag, hver time er en kamp om at komme igennem og man glæder sig til at ligge i sin seng og slappe af. Der er bare lige ting der skal overståes og man slæber sig afsted på et kursus eller et arbejde, afsted i smerte og hjem i smerte, hvorefter man skal have 2 timers pause som min. til at komme sig nogenlunde. Man er fuldstændig smadret indtil man kaster sig i sofaen om aftenen og glæder sig til at ungerne skal i seng. Hverdag er en overlevelse. Men "er det det værd".?? Jeg kunne max arbejde 1 - 2 timer om dagen med noget meget simpelt arbejde. Jeg kan sagtens løbe og gå til træning, men ikke arbejde eller koncentrere mig i længere tid ad gangen. Jeg troede at jeg skulle have et fleksjob, men må indse at det er ftp. ligenu. Det kan godt være at jeg er "klar" igen om nogle år, men lige nu er en ftp. det bedste for mit helbred.

Det kan godt være at din veninde eller du syntes at det og det kan du godt klare, men være ærlig overfor dig selv. For andre der ikke er syge, ser det jo meget let og overkommeligt ud at man skal kunne arbejde 2 timer om dagen, og så "hygge" lidt med ungerne resten af dagen, de skulle bare vide hvad man går igenne. Hvis man ikke kan det man foretager sig ligenu og bare ikke kan arbejde og gå på kursus samtidig med at "leve", jamen så kan man bare ikke, accepter det. !!

I forbindelse med §27 og betingelsen for forlængelse af sdp. står der jo netop og i et af punkterne pkt. 6) at der skal være indledt sag om førtidspension !!. Prøv at se den igen. Det kan du jo også. Evt. under § 17 hvis du ikke kan arbejdsprøves. Jeg blev arbejdsprøvet 2 x 3 mdr. den første viste 6-8 timers ugentligt arb. den anden 12,5 timer.

Selvfølgelig er det også en lang proces at gå igennem at søge ftp, men selvom den skulle tage et år eller 2 så ville du stadig være på sygedagpenge fordi du opfylder §27 stk. 6. Tal evt. med din egen sagsbehandler om det. Du kan hvad du vil og spørg til det.. Der er sikkert mange i din venne kreds og familie, der mener, at du er for ung til at komme på ftp. og det er jo ikke ligefrem nogen "fed" titel, men hvad betyder det når bare man kan bruge den til at komme ovenpå igen. Man må jo også gerne arbejde lidt under en ftp. så man har jo ikke nøde at ligge sig til at dø.

Find ud af om det kunne være noget for dig i stedet for alle de kurser der, det skal være noget du kan klare så du har det godt. Du skal have ressourcer tilbage i til resten af dagen når du kommer hjem også selvom du kun har været der 15 min. Tænk over det og vær ærlig overfor dig selv, det nytter ikke at presse sig selv igennem noget man ikke kan klare, jeg taler desværre af bitter erfaring.

Ps. Jeg røg selv ud af sdp. efter 52 uger hvor jeg havde arbejdet 48 af dem. De blev ikke forlænget da jeg ikke var klar over §27 og min sagsbehanler ikke gjorde opmærksom på. Derefter kunne jeg kun få kontanthjælp, men er desværre ikke berettiget hertil. Så 0 kr. fra det offentlige til mig i snart 3 år, men hvad betyder det når man ved man er på rette vej.


Held og lykke.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 12:46   #16
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Mine børnsmor jeg prøver altså lige at tage det fra en ende af da jeg ellers ikke kan overkue det så derfor starter jeg helt fra indlæg 1 af , så se om du kan hænge i ..

Du skriver.
Citat:
Jeg er pt henvist til gigtlæge (men med mange måneders ventetid fik jeg henvendelsen retur fordi de ikke kunne hjælpe mig indenfor rimelig tid)
Hvis det er sådan så skal du have fat i en anden remoutalog og det skal din læge være dig behjælpelig med , hun skal skrive henvisningen du kan evt selv ringe rundt til div og høre om deres ventetider, jeg fik den samme besked som dig , de remoutaloger der var på mit sygehus hvor jeg gik i forvejen ville ikke tage mig da ventetiden var for lang , jeg fik så en anden i en anden by , og ventede 4 måneder …


Så skriver du

Citat:
Mine SDP slipper op her i slutningen af denne måned, og for at sikre forlængelse gik jeg i samråd med min fagforeningsmand med til at deltage i et individuelt planlagt forløb med fokus på hel eller delvis raskmelding, stressmestring mm. Forløbet køres af psykologer, pædagoger, vejledere, sagsbehandlere, kostvejledere mm. Fint nok, jeg var indstillet på at prøve. Kan ikke noget 5-6 timer om dagen i en uge. Jeg kan enten 1-2 dage af den varighed, eller flere dage få timer om dagen. Men det måtte jeg jo så melde ud.

Men så idag (!!) kom indkaldelse til et forløb med start på mandag kl 9. Hvis jeg har spørgsmål må jeg ringe mandage til fredage 9.30 til 16! Men det er ikke et forløb til sygemeldte. Det er et intensivt jobansøgnings og afklaringsforløb. Med fokus på at skrive bedre ansøgninger, strukturere jobsamtaler, 'komme ud af sin sygdomsidentitet' osv.

Det er jo helt hul i hovedet. Jeg skal ikke igang med det nu. Både min læge og psykolog mener det er alt for tidligt til nogen form for aktivering, men har sagt god for netop det forløb jeg snakkede med min sagsbehandler om først, fordi det tilsyneladende er meget rummeligt og kan tage individuelle hensyn, og fordi det jo retter sig til folk der stadig er syge og måske kan blive raske.
Hvis det er sådan at du har en aftale med din sagsbehandler så kan det ikke bare laves om , det skal være i samarbejde med dig , og jeg ville med det samme skrive til ham og forlægge ham dette samt at det du allerede er på ikke kan lykkedes for dig og at du ikke magter det …
Og at du lige nu går og venter på undersøgelser , jeg er ikke så overbevist som andre her i tråden om at du kan bruge den i forbindelse med en § 27 men det er værd at prøve det ..

MEN jeg kan ikke se nogen steder om dine sygedagpenge er varslet til at slutte på nogen dato eller om det er noget du har mundtligt fra sagsbehandler af ..

Jeg ville hvis jeg var dig sætte mig ned og lave en skrivelse til sagsbehandler hvori jeg forholdt ham vores aftaler , at det nu laves om, stille spørgsmål til hvorfor og hvordan.

Samtidig ville jeg i den grad ansøge om aktindsigt så du kan se hvad de har skrevet ned om dig .
Du har fået sygedagpenge meget længe og kommunen får ikke længere refusion til dig og derfor kan det sagtens tænkes at du nu skal vippes over på kontanthjælp og helst som rask meldt så de kan få refusion for dig …

Jeg kan se at i snakker om at søge pension det er ganske rigtigt at du kan søge § 17 på forliggende grundlag og på den måde vil de så ikke kunne stoppe dine sygedagpenge mens ansøgningen står på , men du skal være mere end obs på at når du søger på den måde så vil de kunne behandle den sag på alt mellem en og tre måneder og når du så får afslag (og det skal du regne med at du gør fordi du ikke er færdigudret og har mange momenter der gør at det ikke er til at sige om du får det bedre ) så vil de stoppe dine sygedagpenge og du vil komme på kontanthjælp , du vil dog stadig kunne være sygemeldt for det lyder ikke som om du kan klare det ordinære marked, også vil du blive placeret i match 4 eller 5 og have en risiko for at det hele stopper …

Jeg siger det ikke for at skræmme dig men for at du skal kende alle fakta , jeg kan se at du flere steder skriver at du ringer, og det skal du stoppe med, vil du have din sag til at køre som den skal så skal du kun og kun skrive til kommunen og forlange det samme af dem …

Jeg er selv sygemeldt på andet år (er godt nok flekser ) men med næsten det samme sygdomsbillede som du har , jeg blev helt fritaget fra div arbejds-prøvninger mens udredningen stod på , og nu da man har fundet ud af at feks d vitamin sprøjter ikke hjalp og jeg har fået diagnosen fib oveni ja der skal jeg i arbprøvning for at se om det stadig er fleks eller om det er pension der skal til ..

Der er jo en kæmpe forskel på om det er d vitamin mangel der giver dig dine symptomer eller om der er en anden mere kronisk sygdom til grund , jeg har fib som sekundær sygdom og grunden til det er at jeg netop har levet med stress og smerter i så mange år …

Det kunne lyde som om der også foregår andre ting i kroppen på dig , og at du skal udredes ordentligt. (sagt uden at være læge og ane en fis om det )

Du skriver så …

Citat:
Men kloge hoveder, hvordan er det nu lige. Min sagsbehandler har lovet mig forlængelse på SDP hvis jeg sagde ja til aktiveringskursus. Men jeg har intet på skrift om hans lovning. Og da fristen for oprindelig SDP-stop er 31/5, er den jo endnu ikke overskredet. Så hvis jeg nu ikke kan magte det her - og det kan jeg ikke - kan han så sige at SDP ikke forlænges alligevel? Kan jeg melde mig syg fra dag til dag, og hvad sker der så`?
Du kan aldrig tillade dig at tro på hvad din sagsbehandler siger til dig , han har intet lovet hvis ikke det står på skrift ,men igen her skal du have aktindsigt for at se om det han har sagt til dig ligger der i din sag , du kan for at være på den sikrere side skrive til ham og referer til samtalen med ham og skrive at du ikke magter det , og at din læge nu igen vil sygemelde dig , på den måde får du det med i din sag ..

Det er lidt svært at råde dig til noget som helst , netop fordi du lige nu står med begge ben i hver lejr (kontanthjælp/sygedagpenge) men hvis ikke der er varslet stop af dine sygedagpenge så er de ikke ved at stoppe og du skal vente med at søge pension på § 17.

Når de vil stoppe dine sygedagpenge vil du få det varslet og skal parts høres i det inden de lukker og her skal du så komme frem med div ting ..

Men allerede nu kan du være lidt på forkant med tingene og sørge for aktindsigt og så skal jeg lige høre , er din ressourceprofil opdateret ? Og hvad står der i den under sygdom , er du sikker på at de har alle dine lægepapir ?

Du kan finde en erklæring til aktindsigt her http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html
  Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 13:01   #17
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg fik lige en ide, inspireret fra en anden tråd.

Hvis man søger pension §17, 1., så SKAL kommunen undersøge alle muligheder for fleksjob, revalidering eller pension... og altså arbejdsprøve og indhente flere lægepapirer.

Så kan kommunen IKKE standse sygedagpengene undervejs.

Måske det er en ny vej at gå.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 13:28   #18
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja Zuza det kunne være en mulighed for mange, men er vi sikker på at man selv kan søge den .... ???

Og hvis man kan er det så nok at skrive at man søger en pension efter § 17 stk 1 og hvad hvis de bare nægter at indstille den for pensions udvalget som set før ?
  Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 13:39   #19
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Fordelen er, at sygedagpengene kan forlænges, indtil det er undersøgt.

Den dag, man mener, der er papirer nok, så søger man efter §17.1, 2 OG 3.

Så forhaler de ikke sagen mere, end man selv vil.

Men er man på sygedagpenge, så skynder kommunen sig sikkert, da det er dyrt, ikke?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 13:50   #20
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja det er et forsøg værd men stadig først når man er varslet et stop af sygedagpenge hvis det står til mig
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Min historie Michael6400 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 03-11-2010 18:05
Min historie Nikke Din historie 5 06-02-2007 00:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension