K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-07-2011, 10:49   #11
Betina1953
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2010
Indlæg: 85
Styrke: 15
Betina1953 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
Har den uheldige mand været hos tandlæge eller tandtekniker medbringende den knækkede protese?

Måske kan det fixes for en 200-400 kr...

(er uddannet tandlæge, så jeg bør vide, hvad jeg taler om :-))
Siden sidst har han lånt pengene til tandprotesen, da en tand røg af tandprotesen i overmunden samt den knækkede, men det limede han nogenlunde sammen, altså protesen. Han har været hos tandteknikeren og har fået en tid på mandag. Ærgerligt for ham, men nu bliver der også lavet en ny underprotese, da han heller ikke længe har kunnet spise med denne protese. Det var et spørgsmål om tid, uheldet skete, da han satte tænderne i et stk. pizza. ja, sådan kan det gå. Så vendt om til det positive, så får han en protese til over og undermunden, der forhåbentligt kan holde et stykke tid. Han får en garanti på 5 år på dette protesearbejde.

Hej Betina
Betina1953 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 19:03   #12
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Betina1953 Se meddelelser
Siden sidst har han lånt pengene til tandprotesen, da en tand røg af tandprotesen i overmunden samt den knækkede, men det limede han nogenlunde sammen, altså protesen. Han har været hos tandteknikeren og har fået en tid på mandag. Ærgerligt for ham, men nu bliver der også lavet en ny underprotese, da han heller ikke længe har kunnet spise med denne protese. Det var et spørgsmål om tid, uheldet skete, da han satte tænderne i et stk. pizza. ja, sådan kan det gå. Så vendt om til det positive, så får han en protese til over og undermunden, der forhåbentligt kan holde et stykke tid. Han får en garanti på 5 år på dette protesearbejde.
Okay, Betina, der var så flere problemer i det, end blot en knækket protese, som jeg umiddelbart opfattede det...

Dit spørgsmål gik så også på lån og kontanthjælp, men nogen gange kan man fint reparere uden de store omkostninger, så jeg ku' ikke dy mig for at pippe med :-)

Ud fra din beskrivelse lyder det også til, at den bedste løsning er et helt nyt protesesæt til både over- og underkæbe.

Held og lykke med det til den uheldige mand!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2011, 14:30   #13
Betina1953
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2010
Indlæg: 85
Styrke: 15
Betina1953 er ny på vejen
Hej allesammen

Han har været hos tandteknikeren i dag og fået lavet et aftryk af undermunden til en ny protese. Overmunden, hvor protesen knækkede, er ved at blive limet sammen. Han skal derind igen i eftermiddag for at få den. Det kostede 925 kr. at få den limet. Et helt sæt koster 14075 kr, altså ialt 15000 kr. som tandteknikeren forlangte at få i eftermiddags, hvad han også har med derind. Han synes bare, at det var for meget af det gode, at han skulle betale 925 kr. for at få den gamle protese limet. Han får den nye protese til både over og undermunden i løbet af 1½ uge.
Hovedsagen er, at han får en protese, han kan spise med

Hej Betina
Betina1953 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2011, 15:16   #14
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Betina1953 Se meddelelser
Han synes bare, at det var for meget af det gode, at han skulle betale 925 kr. for at få den gamle protese limet.
Jeg har et par gange oplevet, at en porcelænskrone er gået løs, dér har jeg også måttet betale omkring 1.000 kr. for at få den limet på igen.

Det er nok ikke alm. sekundlim de bruger.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2011, 23:12   #15
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Betina1953 Se meddelelser
Hej allesammen

Han har været hos tandteknikeren i dag og fået lavet et aftryk af undermunden til en ny protese. Overmunden, hvor protesen knækkede, er ved at blive limet sammen. Han skal derind igen i eftermiddag for at få den. Det kostede 925 kr. at få den limet. Et helt sæt koster 14075 kr, altså ialt 15000 kr. som tandteknikeren forlangte at få i eftermiddags, hvad han også har med derind. Han synes bare, at det var for meget af det gode, at han skulle betale 925 kr. for at få den gamle protese limet. Han får den nye protese til både over og undermunden i løbet af 1½ uge.
Hovedsagen er, at han får en protese, han kan spise med

Hej Betina
Der må være taget aftryk af både over- og underkæbe, formentlig begge i dag.

En knækket protese kan ikke limes:

Allerførst gøres overfladen ved bruddet (ikke selve brudfladen) ru med acrylfræser, dernæst skal protesen fixeres (låses fast) og frisktblandet nyt acryl påføres ved bruddet.
Efter hærdning af acrylen bortfræses overskydende acryl, der poleres med finere instrumenter og højglanspoleres til slut med fint kridt og bomuld...

...men 925 kr for at være betandet i overkæben i 1.5 uge er så forhåbentlig noget den uheldige mand er oplyst om på forhånd...er økonomien meget stram, er 200 kr jo en formue!

Spørgsmålet er, om en tandlæge ville ha' gjort det billigere...

Synes godt nok også den tandtekniker er hurtig med betalingen...før "varen" er modtaget, hvis jeg har forstået det ret.

...men du har ret, Betina, hovedsagen er, at der igen kan tygges :-)

P.S. Som opstart på ovenstående arbejde desinficeres også plus, afhængig af protesebærerens mundhygiejne, skal der evt. også fjernes såvel bløde (plak) som hårde belægninger (tandsten).
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2011, 23:22   #16
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser

Det er nok ikke alm. sekundlim de bruger.
Nej, det er dét, Vovse ;-)

Det er cement, der kræver total tørlægning og en relativ lang afbindingstid plus meget omhyggelig fjernelse af overskydende cement efter afbindingen.

Og før det skal præparationen (stubben) være fuldstændig fri for gamle cementrester og det samme gælder kronen.

Og det hedder så en recementering, som jeg er sikker på, du allerede har konkluderet :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2011, 11:24   #17
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
Og det hedder så en recementering, som jeg er sikker på, du allerede har konkluderet :-)
Jaa, der står vist noget med "cementering" på regningerne.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension