K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-05-2012, 12:11   #1
snartimål
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Alder: 49
Indlæg: 2
Styrke: 0
snartimål er ny på vejen
På vej mod førtidspension

Jeg er ny her - men føler jeg kender Jer - jeg har fulgt med siden 2009, hvor jeg blev påkørt bagfra og fik piskesmæld.

Jeg prøver lige at liste fakta op.

Jeg har været sygemeldt siden januar 2009- været i udredningsforløb - i arbejdsprøvning klarede jeg 5-6 timer med væsentlig forværring til følge og stop efter 8 uger. Det tog flere måneder før jeg var oppe igen.
- på smerteklinik - og hos neurokirurg, neurolog, reumatolog x 2, neuropsykolog x 2, psykolog både i udredningsforløb og på smerteklnik.

Jeg har været heldig - alle lægepapirer peger samme vej, og viser forværring nu efter knap 3½ år.

Jeg har sideløbende en forsikringssag - Arbejdsskadestyrelsen har sagt 10% i men og 25% i tab af erhvervsevne. De vil se på sagen igen når Kommunen har truffet afgørelse.
Og en advokat der tager sig af diskussionerne med modpartens forsikringsselskab.

Mine sygedagpenge stoppede i august 2010 da jeg ikke kunne færdigafklares indenfor tidsfristen. jeg har selvfølgelig klaget - beskæftigelsesankenævnet mener dog at jeg måske kan være heldig og få det bedre - det er tilsyneladende set før??

Siden har jeg været uden offentlig forsørgelse.

Jeg har i perioder fået invalidepension fra pensionskasse - de mener dog at jeg pludselig har fået det bedre - på trods af at jeg har lægepapirer der siger jeg er væsentlig forværret. jeg har selvfølgelig klaget.

Nu skriver min socialrådgiver at jeg er på vej mod førtidspension. Behandlingsmulighederne er udtømte.
Tilstanden er kronisk, stationær og varig.
Hun mener ikke jeg skal arbejdsprøves - men vender det lige med den faglige konsulent.

Lægekonsulenten skriver;
Symptomer som ved kronisk smertesyndrom.

Neuropsykologen anbefaler arbejdsevne afklaring på baggrund af det foreliggende.

Efter min mening er tilstanden stationær, og jeg har ingen tro på at det bliver bedre. Om man vil gentage en arbejdsprøvning skal jeg ikke afgøre, men det er ikke sandsynligt at den vil give andet resultat end den der blev foretaget sidst. Dette begrunder jeg med at den neuropsykologiske test viser et betydelig ringere resultat end den tidligere
.

Egen læge siger at der ingen grund er til at arbejdsprøve mig igen - Hvis kommunen vil spørge ham, vil han skrive at det er en dårlig ide og hvis de vælger at arbejdsprøve mig - så skal alle skånehensyn overholdes!
Jeg har dog erfaring med at Kommunen ikke henter status fra egen læge.

Arbejdsprøvningen skal på trods af dette sættes igang siger den faglige konsulent til min socialrådgiver, selvom hun ikke mener det er nødvendigt. Men arbejdsprøvningen er fra 2010 og derfor forældet.

Den tidligere arbejdsprøvning blev lavet tæt på min bopæl, nu vil de have jeg skal køre 3 x så langt.

Jeg har bedt om at de tager hensyn til mine skånehensyn som blandt andet er at jeg ikke kan køre så langt (har problemer med ulnarisnerven efter ulykken og får ondt i armen af gearskift, og bliver hurtigt meget træt og har svært ved at koncentere mig) og kan ikke køre i bus og tog på grund af de ryk der kommer i kroppen ved start og stop.

kan jeg slippe for arbejdsprøvningen - eller må de sætte det igang - vel vidende at jeg bliver kørt hent ned under gulvbrædderne i løbet af de første få uger?
Står der nogen steder hvornår arbejdsprøvning og lægepapirer forældes?

Gav det mening?

snartimål
snartimål er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2012, 13:32   #2
viggo
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 436
Styrke: 13
viggo er ny på vejen
Snart i mål

Jeg syntes at det er trist, at du ligefrem har FP som mål
Det gør det givet og det skal det også, sværere at opnå FP
Det er heller ikke noget at stræbe efter

Jeg har altid haft det mål at undgå FP, finde en lille plads/job som jeg kunne passe trods alt

Har altid sagt ja til alle undersøgelser og alt nogen kunne finde på
Gået til værket alt det at jeg kunne, kunne jeg ikke klare det ,fortalte jeg det blot og har aldrig haft vrøvl med det

Gav op i Januar 2012 og bad om pension, FP fra 1/3 2012
viggo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2012, 14:03   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
De må gerne sætte en arbejdsprøvning i gang, hvis det ikke er kontraindiceret (dvs munder ud i permanente forværringer).
Dog er der enkelte der undgår arbejdsprøvningen, hvis den er oplagt formålsløs, og hér kan jeg forestille mig at du MÅSKE kan ryge ind......dine papirer taler jo godt for det. Men igen, det er en beslutning mellem sagsbehandler og sociallægen, så det er svært at spå noget om det...

Det er også forskelligt - underligt nok - hvornår de anser lægepapirer og arbejdsprøvning som værende forældet, og der står intet konkret om det nogen steder, da det hører ind under deres ''løbende vurderinger''. Nogen vil derfor erfare, at deres lægepapirer er forældet efter 1 år, andre efter 2 år og andre igen - som mig selv - har haft lægepapir med i sagen, der var mere end 20 år gamle (selvfølgelig sammen med de nye opdaterede).

Da jeg fik tilkendt førtidspensionen, lå min sidste arbejdsprøvning 9 år tilbage.
Og jeg kom ikke i arbejdsprøvning i forbindelse med førtidspensionssagen, da det var kontraindiceret.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2012, 14:22   #4
nocturne
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 566
Styrke: 13
nocturne er ny på vejen
Det er meget afhængig af hvilken kommune og SB man er heldig at få.

Godt at høre at du sikkert vil opnå offentlig forsørgelse. Det har vi betalt for.

Jeg er selv gået fra at være højtlønnet selvstændig til en meget hurtig FP.
Og det er jeg glad for. Vi skal videre med livet.

Hvad andre har af negative kommentarer og selvhøjtidelighed skal du
bare se bort fra.
nocturne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2012, 14:54   #5
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af viggo Se meddelelser
Jeg syntes at det er trist, at du ligefrem har FP som mål
Det gør det givet og det skal det også, sværere at opnå FP
Det er heller ikke noget at stræbe efter

Jeg har altid haft det mål at undgå FP, finde en lille plads/job som jeg kunne passe trods alt

Har altid sagt ja til alle undersøgelser og alt nogen kunne finde på
Gået til værket alt det at jeg kunne, kunne jeg ikke klare det ,fortalte jeg det blot og har aldrig haft vrøvl med det

Gav op i Januar 2012 og bad om pension, FP fra 1/3 2012
Det er noget af det værste som jeg har læst længe på K10. Sikkert egoisme …FØJ, skam dig mand.
-------------------------------------

Til snartimål:

Nej, der findes ingen konkret paragraf som fortaler om, at arbejdsprøvning er for gammel, det er noget som kommunen selv finder på.
p.t. der står hellere ikke i lovgivningen at man "skal" arbejdsprøves.

Når det er sagt så vil jeg henvise til det som lægekonsulenten har skrævet:

”…Efter min mening er tilstanden stationær, og jeg har ingen tro på at det bliver bedre. Om man vil gentage en arbejdsprøvning skal jeg ikke afgøre, men det er ikke sandsynligt at den vil give andet resultat end den der blev foretaget sidst.
Dette begrunder jeg med at den neuropsykologiske test viser et betydelig ringere resultat end den tidligere.”

Det er helt tydeligt, at lægekonsulenten blev bed om, at komme med vurdering og opsummering af din sag og hans svar er klar og tydelig at du ikke skal arbejdsprøves.

Jeg synes at du burde klage til BAN over kommunens afgørelse på at du skal arbejdsprøves, det kan nemlig klages over til BAN.

Sidst redigeret af Karo; 24-05-2012 kl. 15:11.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2012, 18:41   #6
snartimål
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Alder: 49
Indlæg: 2
Styrke: 0
snartimål er ny på vejen
Det kan godt være jeg ikke har redegjort for hvorfor det endte med at blive et mål at få førtidspension.
det begyndte jo selvfølgelig med at være et mål at komme tilbage i job - det kunne jeg ikke - så blev målet flex - det kunne jeg ikke - hvad kan jeg så stille op af mål?

Nu er det sådan, at det rent faktisk er min socialrådgiver der siger at alle papirer taler enstemmigt for at jeg ender med en førtidspension. Egen læge er enig.
Og det er faktisk en lettelse at få en ny sagsbehandler der sætter sig ind i min sag, efter den er blevet syltet af den tidligere i 1 år, på trods af diverse rykkere fra mig.

Tak til Jer andre for input - jeg tænkte netop også om jeg kunne klage - særligt når de tilsyneladende ikke ønsker at overholde skånehensyn.

Alle hensyn blev vist i den tidligere arbejdsprøvning - de 5-6 timer jeg kunne opnå var med en effekt på ca. 1/3 af normalt så det svarer vel til max 2 timer pr. uge. på trods af at jeg have mulighed for at ligge og hvile i ro - møde ind og arbejde uden der var nogen til at forstyrre og det lå tæt på mit hjem. Jeg blev afprøvet i forskellige funktioner - og næsten dagligt blev jeg sendt hjem af den ansvarlige - hun kunne ikke holde til at se mig lide.

Da denne arbejdsprøvning blev stoppet efter 8 uger - fordi det ifølge sagsbehandleren ikke gav mening at fortsætte - skrev lægekonsulenten at hvis mine smerter ikke kunne lindres bedre - så ville denne arbejdsprøvning kunne danne beslutningsgrundlag.

Jeg havde nok håbet nogen kunne henvise til noget jeg kunne sende til socialrådgiveren der viste at arbejdsprøvningen ikke nødvendigvis er forældet.

Hilsen snartimål
snartimål er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2012, 21:54   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af viggo Se meddelelser
Gav op i Januar 2012 og bad om pension, FP fra 1/3 2012
Aaarj Hallo, det er da ikke noget at bede om.

Man skal da ikke bede om en fp, den skal man da prøve at undgå.

Kan du selv høre hvordan det lyder?

Du kender ikke hele snartimål's historie, så prøv at klappe hesten.
Når snartimål ønsker sig en fp, så er det sandsynligvis fordi h*n er nået så langt, at h*n har erkendt, at der ikke er andre muligheder.
Præcis som da du selv bad om en fp.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2012, 22:03   #8
viggo
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 436
Styrke: 13
viggo er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Aaarj Hallo, det er da ikke noget at bede om.

Man skal da ikke bede om en fp, den skal man da prøve at undgå.

Kan du selv høre hvordan det lyder?

Du kender ikke hele snartimål's historie, så prøv at klappe hesten.
Når snartimål ønsker sig en fp, så er det sandsynligvis fordi h*n er nået så langt, at h*n har erkendt, at der ikke er andre muligheder.
Præcis som da du selv bad om en fp.
Det har du ret i, jeg klapper lige hesten
viggo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2012, 22:09   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af viggo Se meddelelser
Det har du ret i, jeg klapper lige hesten
Det er bare okay.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2012, 22:11   #10
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
det var jo ikke sikker viggo mente det så slemt..nogen gange ka man formulerer forkert..og på k1o tilgiver vi vel hinanden

hilsen stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension