K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-10-2019, 20:23   #61
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bitten: Derfor blev jeg whistleblower

http://forfra.org/bitten-derfor-blev...fEs7AsdBUvNb2I

Det følgende er en tidslinje over de år Bitten Vivi Jensen arbejdede som ergoterapeut på Frederiksberg, hvor hun også blev medlem af kommunens rehabiliterings‐team. Beretningen er fortalt til Esben Maaløe, og har særligt fokus på de oplevelser, der gjorde at Bitten valgte at blive whistleblower.

2006, Ergoterapeut v. Frederiksberg Kommune
ca. 2006 får jeg job som ergoterapeut i frederiksberg kommunes visitation. Jeg glædede mig, for jeg havde hørt godt om Frbs behandling af de ældre. De fik bedre hjælp og havde flere tilbud, service‐niveauet var højere end i københavn. På det tidspunkt var jeg den første ergoterapeut i visitationen, og de andre, som var sygeplejersker så lidt skævt til mig. Efter et par måneder faldt det dog til ro, og jeg trivedes virkelig godt på mit arbejde

2017, primo – Bitten kontakter journalist Jesper Tynell fra DR

Jeg brugte de næste måneder på at gennemgå de mange sager jeg havde med hjem. Jeg lavede anonymiserede referater af dem, som jeg ville kunne vise til en journalist. Da jeg følte jeg var klar, skrev jeg til Jesper Tynell fra Danmarks Radio som blev meget interesseret. Han kom hjem og besøgte mig nogle gange, hvor jeg fortalte ham om VHs sag og viste ham referat, lægerne sagde sådan, men sagsbehandlerne sagde sådan osv. Vi snakkede frem og tilbage, men det endte med at han trak sig – jeg fik det indtryk at opgaven blev for stor ifht. til den tid han havde til rådighed.

På et tidspunkt havde tænketanken Justitita stort fokus på socialt udsattes retssikkerhed, og bad offentligt borgere der havde haft dårliuge sager i kommunen om at henvende sig. Jeg skrev til dem og fortalte dem at jeg havde en stak sager som jeg havde bortfjernet fra Frederiksberg Kommune. De udbad sig betænkningstid, men kom frem til at de gerne ville se sagerne, desværre kom politiet dem i forkøbet ved at beslægge dem i mit hjem


Tak, til Bitten.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 27-10-2019, 20:57   #62
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Whistleblowerorganisationen i danmark

https://www.veron.dk

Hvem er vi

Mads Pramming
Mads Pramming
Formand, advokat

Anders Kærgaard
Anders Kærgaard
Næstformand, tidl. efterretningsofficér
Dorte Jensen
Dorte Jensen
Laborant
Frank Grevil
Frank Grevil
Tidl. efterretningsanalytiker
Mette Nøhr Claushøj
Mette Nøhr Claushøj
USA-analytiker
Kristian Serup
Kristian Serup
Konsulent
Freja Wedenborg
Freja Wedenborg
Journalist
Niels Hahn
Niels Hahn
Ph.d. i Udvikling og Konflikt
David Hertz
David Hertz
Socialrådgiver
Peter Kofod
Peter Kofod
Skribent og debattør

Veron er Danmarks første forening af og for whistleblowere.
Vi tæller også advokater, journalister og andre eksperter på området, som arbejder for at sikre whistlebloweres rettigheder formelt og reelt.​

https://www.veron.dk/hvad-kan-du-gore

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-11-2019, 09:36   #63
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Efter oksekødsrapport: Enhedslisten vil oprette whistleblower-ordning for forskere

https://www.dr.dk/nyheder/politik/ef...dning-forskere

Ifølge partiet er der behov for, at forskere kan henvende sig anonymt et sted, hvis nogen forsøger at påvirke deres forskning.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ok...lere-rapporter

I begyndelsen af september måtte Aarhus Universitet trække en omstridt rapport fra DCA og Danmarks Tekniske Universitet, DTU, om oksekøds klimabelastning tilbage, fordi den ikke levede op til universitetets standarder.

Det skete efter, dagbladet Information havde afdækket, at interesseorganisationen Landbrug & Fødevarer har skrevet afsnit i rapporten og påvirket en pressemeddelelse om resultaterne.

Sagen fik også lederen af Institut for Agroøkologi på Aarhus Universitet til at trække sig fra sin post.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-11-2019, 14:55   #64
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Lærer valgte at blive whistleblower – og stoppe som lærer

https://www.folkeskolen.dk/945604/la...ppe-som-laerer

Lærer Lene Aabye Møller valgte sidste efterår at blive whistleblower. Hun anmeldte sin skoles undervisningstilbud til elever i modtageklasser til Folketingets Ombudsmand. Et år senere fik hun medhold. Folkeskolen har talt med hende om det svære valg.

Hvordan beslutter du dig for, at du vil anmelde din skole?

»Jeg er censor hos en kollega, som tilfældigvis viser sig at have en kandidat i offentlig ledelse. Han anbefaler mig at gå til ombudsmanden. På det tidspunkt føler jeg, at jeg har gjort alt for at råbe min ledelse og kommunen op, men det er ikke sjovt at være den irriterende på skolen, der ikke vil holde sin kæft. Samtidig tænker jeg, at jeg ikke kan arbejde på skolen, hvis jeg skriver til ombudsmanden. For skolen vil ikke være ét sekund i tvivl om, hvor henvendelsen kommer fra, når de hører fra ombudsmanden«.

Hvad sker der så?

»Jeg fyldte 60 år i august sidste år, og det giver mig mulighed for at få min pension udbetalt. Derfor vælger jeg at stoppe med udgangen af måneden. Jeg fortalte min leder, at jeg stoppede, fordi jeg var så indebrændt over, at mine elever ikke kunne komme til eksamen. I sommerferien skriver jeg så et brev til min leder om, at jeg er sikker på, at kommunen agerer ulovligt på en række punkter. Det svarer hun ikke på«.

Hvordan finder du ud af, at noget ikke er, som det burde være?

»Jeg undrer mig løbende mere og mere over, hvordan tingene foregår. På et tidspunkt sætter jeg mig så ned for at læse folkeskoleloven og bekendtgørelserne. Det er her, jeg finder ud af, at kommunen ikke overholder loven på en række punkter«.

Taler du med dine kollegaer på skolen, før du ender med at gå til ombudsmanden?

»Ja, nogle synes, at jeg er megasej. Andre synes, at jeg bare skal undervise og lade være med at brokke mig. De siger, at modtageklasserne har fungeret fint i mange år, selv om reglerne ikke bliver fulgt. Andre siger, at selv om jeg har ret, kan de ikke gøre noget. For de er nødt til at arbejde inden for de rammer, de får«.

Overvejer du på noget tidspunkt at gå til pressen?

»Jeg har virkelig forsøgt at undgå pressen, selv om der er rigtig mange, der har sagt til mig, at jeg burde gå til medierne. Jeg har ikke brug for 15 minutters berømmelse. Men jeg har valgt at stå frem nu, fordi Aarhus Kommune godt nok har valgt at rette ind efter afgørelsen, men kommunen vil ikke hjælpe de unge mennesker, der allerede er kommet i klemme«.

Er du glad for, at du kontaktede ombudsmanden?

»Jeg er megatilfreds med, at jeg sendte brevet. Jeg er bare så træt af, at jeg her efterfølgende skal blive ved med at kæmpe«.

SAGEN KORT

31. august 2018 siger Lene Aabye Møller farvel til skolen og et langt arbejdsliv og går på pension. To dage efter sender hun en klage til Folketingets Ombudsmand.

De sidste to år af sit lærerliv har Lene Aabye Møller undervist modtageklasser i Aarhus Kommune i dansk og matematik - først på et kommunalt center for tosprogede, siden på Tranbjergskolen. Her bliver hun mere og mere frustreret over, at de unge mennesker ikke får de muligheder, de har ret til ifølge loven. Hun mener blandt andet, at de unge får for få undervisningstimer, undervises i for få fag, og at de fejlagtigt bliver frataget muligheden for at tage folkeskolens afgangseksamen.

Efter to års kamp ser Lene Aabye Møller ingen anden udvej. Hun trækker stikket og sender et brev til Folketingets Ombudsmand med 11 klagepunkter. Den 10. maj i år får hun medhold i ni af de 11 punkter, som hun klagede over.

phhmw

Modige whistleblowere betaler altid en stor pris for deres store mod.

Lad os aldrig glemme disse modige mennesker.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-01-2020, 09:12   #65
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Socialtilsyns whistleblowerordninger fik flere end 1.300 henvendelser på et år

https://www.berlingske.dk/samfund/so...nvendelser-paa

De fem socialtilsyn, der skal føre tilsyn med plejefamilier og sociale tilbud, modtog i 2018 1.347 henvendelser via deres whistleblowerordninger, viser en rapport fra Socialstyrelsen. »Whistleblowerordningen er en rigtig god kilde til information om, hvad det er, der foregår i plejefamilier og sociale tilbud,« siger Mie Andresen, chef for Socialtilsyn Hovedstaden.

Socialstyrelsens årsrapport for 2018 viser, at der i 2018 i alt var 1.347 henvendelser til whistleblowerordningerne.

https://socialstyrelsen.dk/udgivelse...ksomhed-i-2018

I Socialtilsyn Hovedstaden fik de 334 henvendelser i 2018, fortæller Mie Andresen, der er chef for Socialtilsyn Hovedstaden. Ifølge Socialstyrelsens rapport er det den region, der fik flest henvendelser.

»Henvendelserne kan handle om medarbejdere, driften generelt i et tilbud, magtanvendelser, samarbejde mellem tilbud og pårørende, pædagogiske metoder eller mangel på disse, eller at man er utilfreds med lederen på bostedet,« uddyber Mie Andresen.

Otte af henvendelserne til Socialtilsyn Hovedstaden i 2018 drejede sig om plejefamilieområdet, mens 286 drejede sig om sociale tilbud for børn, unge og voksne, eksempelvis opholdssteder, børnehjem og misbrugstilbud. Derudover fik Socialtilsyn Hovedstaden henvendelser, der lå uden for tilsynets kompetenceområde.


Statsminister Mette Frederiksen sagde i sin nytårstale, at flere børn skal fjernes tidligere fra hjemmet. Når der er en del henvendelser til whistleblowerordningen, er plejefamilier og sociale tilbud så gode nok?

https://www.berlingske.dk/politik/et...paerre-oejnene

»Ja, det mener jeg, de er. Generelt er det meget dygtige tilbud og meget dygtige plejefamilier, der er i hovedstadsområdet. Men vi får så også en håndfuld whistleblowerhenvendelser om året, som er bekymrende, og engang imellem tilbagekalder vi godkendelser,« siger Mie Andresen.


Hilsen Peter som mener at whistleblower ordningen er god retssikkerhed
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-01-2020, 08:28   #66
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Der er nu penge i whistleblower ordningen.....

...... helt ind i regnskabsafdelingerne, hvilket er positivt og krævet.

https://www.bdo.dk/da-dk/services/ad...QaAiwmEALw_wcB


Whistleblower-ordning
Vi udbyder et whistleblower-system, som er blandt de bedste på markedet

Whistleblower-ordning
Med en whistleblower-ordning sikrer vi, at din virksomhed er bygget på et ordentligt fundament. Mange virksomheder har allerede implementeret en whistleblower-ordning, og for flere brancher er det i henhold til hvidvaskningsloven sågar et krav.

En whistleblower-ordning er et vigtigt redskab for enhver virksomhed, der ønsker at forebygge konflikter på arbejdspladsen samt afdække alvorlige økonomiske og kriminelle forhold.

Ordningen kan eksempelvis afdække forhold som korruption, bestikkelse, bedrageri, over-/underfakturering, underslæb, arbejdsmiljøsikkerhed eller overtrædelser af loven inden for eksempelvis persondata, skat og miljø. For offentlige instanser kan en whistleblower-ordning også afdække forhold, som bevidst vildledning af borgere, omsorgssvigt og socialt bedrageri.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-01-2020, 08:35   #67
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Forsvaret, Generaler og ministre.....

.... har nu erkendt, at de også har behov for en lille let whistleblowerordning.

Efter svindelsager i Forsvaret: Ny whistleblowerordning skal få ansatte til at råbe op.


https://www.dr.dk/nyheder/politik/ef...e-til-raabe-op

Sagen om mulig svindel i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse får nu forsvarsminister Trine Bramsen (S) til at gøre det lettere for de ansatte at råbe ledelsen op, hvis de har mistanke om urent trav i krogene i Forsvaret.
Som et af de første tiltag, der skal være med til at sikre mod nye svindelsager, vil forsvarsministeren styrke whistleblowerordningen internt i Forsvaret.

Set i lyset af den skandaløse svindelsag, vi har set i Forsvaret, står det helt klart for mig, at vi bliver nødt til at styrke whistleblowerordningen, siger Trine Bramsen.
Konkret bliver der både investeret i mandskab og ny teknologi til den nye ordning.
- Derfor kommer vi til at investere i ny teknologi, der kan sikre en større grad af anonymitet, og vi kommer til at ansætte flere medarbejdere til at håndtere anmeldelserne, så der kan blive fulgt ordentligt op på dem.
Siden starten af december har et rejsehold fra Forsvarsministeriet undersøgt svindlen i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse i Hjørring.


https://www.dr.dk/nyheder/indland/ka...-forsvaret-min

Det var en whistleblower der fangede Forsvaret med bukserne nede

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 27-01-2020, 19:38   #68
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ekspert om Bitten-sagen: Kan skabe farlige fortilfælde

https://www.a4nu.dk/artikel/ekspert-...SbVPlLSXBIru6o

Formand for Transparency International Danmark vil følge med, når sagen mod Bitten Vivi Jensen går i gang. Dommen kan ændre på, hvordan man vil se på offentlige ansattes pligt til at råbe op, hvis de ser noget, de synes er forkert.

I TID arbejder man til dagligt med whistleblower-ordninger og gennemsigtighed i offentligtheden.

- Spørgsmålet bliver, hvorvidt offentlighedens interesse for disse forhold er mere vejer tungere end borgernes ret til fortrolighed. Det fremstår jo som om, at Bitten Vivi Jensen kun har haft gode intentioner i forhold til de borgere hvis oplysninger, hun viste til journalisten. Derfor kan denne sag være med til at afklare balancenomkring de to forhold, siger Natascha Linn Felix til A4nu.

Uanset hvordan sagen falder ud, er det vigtigt for TID, at sagen ikke skaber nogle farlige fortilfælde.

- Det er ekstremt vigtigt i vores øjne, at man forsat skal kunne ytrer kritik af sin arbejdsgiver, og at man ikke skal kunne dømmes for det, men på den anden side må det her heller ikke give en frygt for at udlevere sine informationer til offentlige instanser, siger hun.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 29-01-2020, 20:45   #69
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bittens kamp mod beskæftigelsessystemet. En modig whistleblower

61 tusind visninger · for 12 timer siden ·
Bitten Vivi Jensen har vundet alle de sager, hun er gået ind i – ca. 100 sager.

Nu skal hun i retten, fordi Frederiksberg Kommune har anklaget hende for brud på tavshedspligt. Spørgsmålet er, om hun er whistleblower eller forbryder.


Tak, til Tante Berlingske, som har fulgt Bittens sag i hele forløbet

https://www.facebook.com/berlingske/...1OTY3NjM4MTMz/

Tak, for dit mod, kære Bitten.

Bitten i TV Lorry

https://www.tv2lorry.dk/nyheder/29-0..._Y6oA_k#player

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 29-01-2020 kl. 22:20.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 30-01-2020, 15:46   #70
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvilke rettigheder har whistleblowere egentlig i Danmark?

https://borsen.dk/opinion/blogs/view...0O46XAosBj4sUA

Jeg henviser link til 12. nov. 2018 af Børsen.dk

"Sådan er situationen ikke i Danmark, men hvad er egentlig whistlebloweres retsstilling efter dansk ret?

1. I Danmark er der kun i begrænset omfang specifikke regler, der beskytter whistleblowere (udover den almindelige ytringsfrihed i grundloven).

2. Der foreligger alligevel whistleblower-ordninger i Danmark på specifikke områder. Der er fx en forpligtelse til etablering af whistleblower-systemer i den finansielle sektor, og en ordning for politi og anklagemyndighed mv. er på vej. Dertil kommer, at en lang række virksomheder har etableret whistleblower-systemer på frivillig basis. Over 680 virksomheder (juli 2018) i Danmark har i dag en whistleblower-ordning, hvor medarbejdere anonymt kan afsløre svindel, korruption og uetisk adfærd. Det er en stigning på 80 pct. siden 2015. Når der etableres sådanne ordninger, vil der normalt også være en vis arbejdsretlig beskyttelse af whistleblowere.

3. I dansk ret er der bestemmelser, der hæmmer muligheden for whistleblowing. Det gælder for eksempel en funktionærs loyalitetspligt over for arbejdsgiver, der indebærer, at denne ikke må skade virksomheden og en offentligt ansats almindelige tavshedspligt (med mindre offentliggørelse er i offentlighedens interesse)

4. Men der kan være nye regler på vej. EU-Kommissionen har den 23. april 2018 fremsat forslag om yderligere beskyttelse af whistleblowere i EU. Der har været udbredt enighed om, at EU-landene ikke har gjort nok for at beskytte whistleblowere, selvom de ofte spiller en afgørende rolle i bekæmpelse af kriminalitet.

5 I forslaget til de nye regler indgår der en række beskyttelsesforanstaltninger for de enkelte whistleblowere, herunder om ret til gratis juridisk rådgivning, sikring af whistlebloweres rettigheder over for arbejdsgivere. Der foreslås blandt andet nye regler vedrørende omvendt bevisbyrde og formodning om uskyldighed i relation til blandt andet afskedigelse, regler om ikke-ansvar for videregivelse af informationer samt beskyttelse i forbindelse med retshandlinger mod dem.

6. Den danske straffelov giver ikke som de amerikanske regler mulighed for betaling af dusør til en whistleblower. Men det kan dog i en straffesag betragtes som en formildende omstændighed for en whistleblower - som også selv er gerningsmand, fordi vedkommende måske har deltaget i en virksomheds ulovlige handlinger - hvis denne har givet oplysninger til myndighederne, som er afgørende for opklaringen af strafbare handlinger begået af andre. En whistleblower kan dermed i en sådan situation få strafnedsættelse eller i særlige tilfælde endog strafbortfald. Dette gælder for eksempel i sager om omfattende eller alvorlig økonomisk kriminalitet. Retspraksis er dog meget sparsom.
Alt i alt er det altså begrænset, hvad der på nuværende tidspunkt er af regler i Danmark til beskyttelse af whistleblowere, men regler i EU-regi og dermed også i Danmark kan være på vej. Det bliver spændende at se, om forslaget bliver en realitet.

Under alle omstændigheder vil der dog fortsat i EU være langt til den massive beskyttelse af whistleblowere, der findes i de amerikanske regler.


https://www.altinget.dk/artikel/eus-...ign=altingetdk

”Offentligheden har krav på at vide, at EU's institutioner hilser whistleblowere velkommen og beskytter dem mod repressalier for at sikre, at alvorlig ureglementeret opførsel og ulovligheder kommer frem i lyset,” skriver Emily O'Reilly i en pressemeddelelse."

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
whistleblower ? SÅrdnok! Politik og Samfund 1 26-01-2015 03:48
Råd søges. ASS. DahlDK Alt det andet 4 11-03-2013 13:17
Whistleblower-ordning:Frederiksberg først buster Politik og Samfund 0 13-01-2011 13:03
Tænk dig om før du bliver whistleblower Lilli Susanne Skal kommuner ikke overholde loven? 6 09-06-2009 19:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension