K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-01-2008, 20:51   #1
Heidixxx
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Lokation: Odense
Alder: 51
Indlæg: 36
Styrke: 18
Heidixxx er ny på vejen
Unhappy frustreret

Hej.
Håber på et godt råd da jeg er lidt forviret.
jeg er ved at blive instillet til førtidspension. jeg lider af PTSD- efter en arbejdskade i 98.
har været hele rumlen igennem med revalidering-arbejdsprøvninger og i flex systemet.
alle papire fra læger osv er iorden lægen og psykiateteren anbefaler pension og det siger sagsbehandleren så at det er jo ikke dem der bestemmer om jeg kan få pension så nu skal de bruge en dagbog hvor jeg beskriver min hverdag (en slags arbejdsvurdering i eget hjem)jeg kan bare ikke se hvad det er de vil vide er det hvordan jeg har det psykisk eller vil de vide hvilke ting jeg ville have foretaget mig hvis jeg havde været rask jeg blir totalt deprimeret over at skulle sætte ord på mine problemer hele tiden.
de siger at min alder(35) er imod mig fordi det er svært at få pension med så ung en alder. de tænker ikke på at det ikke er en aldersbetinget sygdom jeg har.
er så sur på komunen men tør ikke sige min mening for det er jo dem der har min fremtid mellem deres hænder.
Heidixxx er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2008, 20:55   #2
kitter
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2008
Lokation: Assens
Indlæg: 95
Styrke: 17
kitter er ny på vejen
Hej med dig

Jeg blev selv udsat for det samme, min advokat sagde til mig, at kommunen ikke kunne gøre krav på en dagbog fra mig..

Du skal nægte, sig til dem, at det har du slet ikke overskud til...

Det gjorde jeg..

Håber du kan bruge mit råd

Kitter
kitter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2008, 22:31   #3
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
jeg blev også bedt om at lave sådanne en sidste år

vil råde dig til at lave en, jeg kaldte den for en helbredbeskrivelse.

skrev om min hverdag hvordan mine smerter påvirker dagen og alt det andet jeg fejler.

og hvad jeg kan lave i hjemmet og hvad jeg ikke kan
ved ikke om du har en mand eller kæreste
om han er nødtil at tage over når der er noget du ikke kan.

jeg skrev også om hvordan det påvirkede mig og kæresten at være i systemet i snart 11 år og være sygdomsramt for 12. år

og hvis du har børn ? det har vi så ikke
men der må også være noget der hvis du har det.

bare lige nogen forslag
ligge ikke fingerne i mellem om hvordan det lige går i hverdag for dig

du skal selvføldig ikke lave en dagbog dag til dag

men hvordan generlt din hverdag ser ud.
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2008, 22:59   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Heidixxx Se meddelelser
Hej.
.....de siger at min alder(35) er imod mig fordi det er svært at få pension med så ung en alder. de tænker ikke på at det ikke er en aldersbetinget sygdom jeg har.
Velkommen til!

De må IKKE se på din unge alder!! Hvis de skrev det som begrundelse i et afslag, ville det være en diskrimination!

Jeg fandt lige et link, hvor Beskæftigelsesministeriet vil oprette et klagenævn for ligebehandling: http://www.bm.dk/sw24533.asp

Fælles klagenævn for ligebehandling

Folketinget førstebehandler i dag et lovforslag om at oprette et nyt ligebehandlingsnævn. Lovforslaget betyder, at alle borgere, der føler sig forskelsbehandlet, får en nem og gratis klageadgang og bedre retsbeskyttelse:

Alle klager om forskelsbehandling bliver samlet i ét nævn: Ligebehandlingsnævnet. Det betyder, at borgerne fremover kun skal henvende sig ét sted, hvis de mener, de er blevet forskelsbehandlet. Det gælder uanset, om de føler sig forskelsbehandlet på grund af køn, race, hudfarve, religion eller tro, alder, handicap, national, social eller etnisk oprindelse, politisk anskuelse eller seksuel orientering.
Alle kan nu få deres klage om forskelsbehandling behandlet, uden at de skal gå til en domstol. I dag er det kun muligt for borgere, der føler sig forskelsbehandlet på grund af køn, race eller etnisk oprindelse. Mens borgere, der mener, at de er blevet forskelsbehandlet på grund af for eksempel alder eller handicap på arbejdsmarkedet, er henvist til at gå til domstolene.
Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen udtaler:

- Jeg er utrolig glad for, at vi nu kan få et samlet klagenævn for ligebehandling, så alle borgere, der føler sig forskelsbehandlet kan få en nem og gratis klageadgang. Det kan ikke siges for ofte: Det er kvalifikationerne, der tæller. Og det er dem, den enkelte skal måles på. Ikke på hvor gammel man er, hvor man kommer fra, eller om man er mand eller kvinde.

- Lovforslaget forbedrer retstilstanden for den enkelte markant. Fremover skal alle kun klage ét sted, uanset hvad årsagen er til klagen. Hvorvidt klagen bliver behandlet af Ligebehandlingsnævnet, afhænger ligesom i dag af, om den faglige organisation vil føre sagen for lønmodtageren i det fagretlige system. Det vigtigste er, at afgørelsen træffes af et fagligt kompetent nævn, som er sammensat af dommere og jurister. Det sikrer, at Ligebehandlingsnævnet kan træffe fagligt velfunderede afgørelser og dermed få den samme respekt, som Ligestillingsnævnet har i dag, siger Claus Hjort Frederiksen.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2008, 23:33   #5
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
det ved de skam godt, de ikke må se på ens alder
men det gør de alligevel, jeg er selv 32 år og den har jeg fået mange gange advide, men få dem til at skrive, det gør de ikke

det er noget man får advide gemmen telefonen ved afslag på førtidspensionen
men når det skriftlige kommer står der ikke noget om ens alder

jeg har selv så sagt at de må de da ikke se på, min alder
så blev tonen lidt spiss i det fra den anden ende af røret, jojo den må de godt se på da beskæftige ministeriet siger bla bla

og så slog min hjerne fra og hørte ikke mere.

men det kan man ikke bruge til noget, før de kommer med det på skrift
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2008, 00:00   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Godt link Curls det er noget der er værd at holde øje med , kommer det og hvornår kommer det, så lad os lige hjælpes ad med at holde øje med det nævn


Peacock

Hvad mener du med
Citat:
men det kan man ikke bruge til noget, før de kommer med det på skrift

Mener du nævnet eller mener du at de diskriminere og at det er det man skal have på skrift ?

Jeg kan give dig ret i begge ting, men jeg vil også lige sige at en optager når man tager til møde hvor en sagsbehandler siger sådan også er en udmærket bevisførelse.


Det er jo klart diskriminering pga alder ..

Heidi jeg ville hvis jeg var dig også lave sådan en dagbog, ikke ned i mindste detalje ,men i korte træk .

Feks over hvor meget du hviler dig om dagen, skriv dage ned hvor du må feks opgive at handle vaske op osv...

skal du en dag til møde eller noget familie noget eller noget, så er det hvordan det påvirker dig i dagene efter osv....

Jeg ved ikke hvor god ide det er at nægte det, da jeg faktisk ikke ved om det er noget man må nægte eller om det kan tages som væring på samarbejde (nogen der ved det ? )

Men hvad din sagsbehandler mener om div læge udtaleser og at det ikke er dem der skal bestemme det, det syntes jeg at du skal hoppe op og falde ned på....

Hun har ret i det, men der er jo også det at hvis ikke kommunen mener at du skal have en førtidspension så skal de jo pege på hvad du så skal og hvordan du kommer til det....

Et nej er ikke godt nok


Hvis du ikke har noget på skrift fra din sagsbehandler om hendes udtaler så syntes jeg at du næste gang skal tage en optager med og prøve at stille hende nogle spørgsmål om hun kan huske sidst hun sagde det og det, og hvad det var hun mente med det.. feks om hun kan fortælle dig om der står nogen steder i loven at man ikke kan få førtidspension når man er ung for så vil du gerne vide det....

Så skulle der være en god chance for at få hende til at sige det igen eller bekræfte det så du har det på bånd....

Jeg håber at du har aktindsigt så du kan se alt hvad der er skrevet om dig fra kommunes side ?
  Besvar med citat
Gammel 01-02-2008, 01:57   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg ved godt, jeg er sortseer, men jeg er altså temmelig træt af at høre om, at man "bare kan klage", og at "det er ikke nødvendigt med advokat".

Det er Karen Jespersen, der siger sådan... og andre socialministre.

Jeg dør jo af sult, før der kommer svar... eller af ælde.

Og så mange fejl, som kommuner, ankenævn m.fl. har, så er det bare endnu et sted, hvor sager kan trækkes i langdrag.

Men jo... teoretisk er det da fint nok. Det er praksis, der bekymrer mig.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2008, 12:55   #8
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
Hejdien

ja det er tybisk mig, det jeg ikke fik skrevet, var at pensionsteamet på ens kommune der ser på sin sag ,ser de også på ens alder, og nu har jeg prøvet det så mange gange med afslag og hver gang får jeg i telefonen afvide om hvordan det gik og hver gang ind til nu, er det især min alder de har kig på da jeg har jo mange år tilbage på arbejdsmarkede.

ja det er man jo godt klar over at man har, det er jo ikke for sjovt man søger om førtidspension, jeg ville dælme gerne at jeg bare var så frisk at jeg kunne bestride et flexjob, men nej efter alle de år og alle de forsøg kan jeg ikke selv og læger se anden vej end førtidspension,

og få dem til at skrive det i afslaget kan man ikke, de ved godt de ikke må se på alderen.

det enste man kan er at blive ved som jeg ,er at anke sagen og blive ved,

Citat:
Jeg ved ikke hvor god ide det er at nægte det, da jeg faktisk ikke ved om det er noget man må nægte eller om det kan tages som væring på samarbejde (nogen der ved det ? )
ja man kan blive kaldt for ikke at være samarbejds villig og det er bestem ikke godt.

men tror ikke at Heidixxx skal lave en hel dag bog fra dag til dag, men en hverdagsbeskrivelse om hvordan hver dagen generelt er for hende

hvis jeg var dig Heidixxx ville jeg kontakte den sagsbehandler og høre hvad lige det er hun vil have.

for hvad skal de med en dagbog kommunen ?


håber i kan forstå hvad jeg har skrevet, har det med at bytte rundt på orde har tjekket selv men der kan været noget der er smuttet
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2008, 14:04   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er fint Peacock skulle bare lige sikre mig at jeg havde forstået dig ret


Der er en mulighed for at optage samtalerne hvor sagsbehandler udtaler sådanne ulovligheder (jeg er helt bevidst om at de gør det når de tror sig sikrere)

jeg har de gange jeg har været i telefonisk kontakt med min sagsbehandler sagt noget ala .. underligt der er meget støj her , jeg kan næsten ikke høre hvad du siger.... må jeg ikke lige prøve at ringe dig op i stedet for (de møj mobiler ) også har jeg en cbb mobil telefon, hvor jeg kan sætte den til at optage samtalen igennem cbb....


det vil sige at det hun siger til mig , det kan jeg gå lige ind på cbb og hente bagefter også den med at det er pga alder ...

bare en ide

Hvad ang dagbog så giver jeg dig ret....

Og kan tilføje at hvis jeg feks er i praktik et sted i forbindelse med at søge flesjob eller bare arbejdsprøvning og for den sags skyld også når jeg er ansat og fornemmer problemer med mig selv og helbreddet,....

ja så laver jeg også sådan en form for dagbog , og det skulle vi også da jeg i sin tid var i arbejdsprøvning med henblik på fleksjob ....

de kan være et nyttigt værktøj til at finde ud af hvad man kan og ikke kan også for en selv
  Besvar med citat
Gammel 19-02-2008, 23:29   #10
Heidixxx
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Lokation: Odense
Alder: 51
Indlæg: 36
Styrke: 18
Heidixxx er ny på vejen
Hej alle tusind tak for jeres svar det er rart at få andres mening, Jeg har skrevet dag bog i to uger hver dag det blev jeg bedt om , for som min sagsbehander sagde så har de alle oplysninger de har brug for undtaget noget om hvordan min hverdag ser ud..
jeg er bare så mistroisk over for dem , for jeg tror de vil gå den dagbog efter med en lup for at finde noget de kan bruge imod mig.
jeg har tillige beskrevet hvordan det er for mig at opleve angstandfald og depression meget detalieret.
samt jeg har skrevet et langt brev hvor jeg fortæller dem hvor ulideligt det er at stå i denher ventepossion som efterhånden har varet år.
jeg har været oppe og aflevere det mandag men der var hun syg. jeg talte med en anden som ikke kunne love mig at jeg ikke blev sendt ud i flere kurser-afprøvninger osv. så jeg er lidt nervøs nu over hvad der skal ske..
jeg skal nok skrive hvad det ender med..
mvh Heidi
Heidixxx er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er så frustreret )-: tullepigen Politik og Samfund 3 16-07-2013 07:44
Frustreret. esmum Alt det andet 12 11-12-2012 12:17
frustreret SortenMuld Dit og Dat 10 22-05-2012 02:31
Er ny og frustreret tjele88 Spørgsmål ang fleksjob 5 11-10-2011 20:43
Frustreret.. gh72 Spørgsmål ang fleksjob 10 12-01-2008 22:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension