K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-01-2014, 12:26   #1
skp
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2012
Indlæg: 4
Styrke: 0
skp er ny på vejen
Et dilemma

Jeg har været på KH i en årrække og har været gennem et hav af arbejdsprøvninger og aktiveringer. Surprise, det har ikke ført til noget som helst.

Så for et par år siden får jeg konstateret Osteoporose og ryger ud i en ny arbejdsprøvning, denne gang på HKI. Det konstateres at jeg har nedsat arbejdsevne med specielle skånebehov til følge. Det konstateres endvidere at jeg ikke kan arbejde på fuld tid og under normale vilkår. Alligevel bliver jeg så efterfølgende sendt ud i aktivering på fuldt tid (37 timer). Jeg er ikke syg nok til at få FP og fleksjob kom ikke på tale.

Jeg er så kommet på kursus/skole for at finde andre veje til at forsørge mig selv som vi jo nu skal. Det går rigtig godt, og kurset/skolen slutter til sommer (selvom jeg godt kunne bruge en periode mere til at videreudvikle mig i). Her siger handlingsplanen så at jeg skal ud i et løntilskuds job hvis jeg ikke selv har fundet et arbejde inden kurset/skolen er slut. At få et sådan er som at vinde i lotteriet, specielt når man har nedsat arbejdsevne, er kronisk syg, 60 år og ellers ikke har den store tilknytning til arbejdsmarkedet.

Jeg får så den idé at jeg jo har min LD opsparing som jeg kan hæve her som 60 årig i stedet for at vente til jeg bliver 65 og pensionist.

Jeg tænker så, at disse penge kan hjælpe mig igang med at starte op for mig selv. Efter at have søgt rundt på nettet og i dette forum finder jeg så ud af at det kan jeg ikke, fordi jeg er på KH. Havde jeg været FP eller fik fleksydelse kan kunne jeg tilsyneladende godt få disse penge uden noget bøvl. Jeg skriver så til ydelsesafdelingen ved kommunen og spørger om jeg vil blive trukket i KH hvis jeg vælger at få udbetalt min LD, selvom jeg jo på forhånd kender svaret. Kr.10.000,- må jeg godt have i formue, men resten skal bruges til at forsørge mig selv.

Det som jeg så bider mærke i er, at ydelsesafdelingen. skriver at jeg SKAL hæve disse penge.Som jeg ser det skal jeg så hæve min LD, leve af denne i en periode af 4-5 måneder og så søge KH igen.

Med andre ord vil man fastholde mig i systemet og ikke give mig en chance for at forsørge mig selv. Jeg er 60 år, kronisk syg og får aldrig et arbejde, med det er de åbenbart totalt ligeglade med.

Nu tænker jeg, hvad nu hvis jeg hæver pengene og lynhurtigt bruger rub og stub, jeg har f.eks. hårdt brug for en protese, da mine tænder er nærmest ikke eksisterende, hos kommunen får man ikke hjælp til dette. Jeg har også noget gammel gæld som jeg meget gerne ville have afviklet. Alt dette kunne jeg få klaret + at have penge til overs så jeg kunne starte op for mig selv i det små.

Skal jeg tage fat i min sagsbehandler og insistere på at blive indstillet til at blive visiteret til fleksjob og så få fleksydelse? For hvis jeg kan få dette, er der jo ingen problemer med at hæve min LD og så ellers komme i gang. Men skal jeg leve på KH og bruge min LD i en periode er jeg sat skak mat.
skp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2014, 12:39   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Har du tjekket reglerne for hjælp til - i al fald nødvendig - tandlæge på kontanthjælp?
Hvis du anvender LD-beløbet, som du beskriver, får du ikke KH i den periode beløbet kunne dække- i al fald kun tilbagebetalinspligtig

Sidst redigeret af stampe; 29-01-2014 kl. 12:46.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2014, 12:43   #3
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Kedeligt, at du kom til at spørge kommunen. (Jeg måtte selv slippe 33.000 forrige år, men da blev alle opsøgt).

Ja, du må have 50.000 i opsparing + 1.000 i rørlig formue, - og hvis du har de 50.000 stående som ratepension, kan de ikke røres.
De penge har du RET til at have, men beskyt dem!

Ja, man er i høj grad udelukket fra at gøre andet for sin situation end skaffe et job, når man er på KH.
De har bygget en rigtig fin fælde.

Ja, du skal nok tage fat på din sagsbehandler for at få samlet din sag til en fleks-ansøgning.

NB! Hvis der er dokumentation, som kommunen ikke vil godkende som del af din helbredsbeskrivelse, kan du kræve, at den bliver vedlagt sagen.

Jeg vil tro, at du kan have glæde af at have en jurist på sidelinien. De kan sige, hvordan du skal formulere dig i kommunikationen med kommunen.
Hvis du ikke selv har penge til at lade en jurist se din sag igennem, kan der være hjælp at hente igennem Københavns Retshjælp.
Der findes gratis/billig juridisk assistance rundt om i krogene.
Ældresagen kunne måske også bistå dig.

Der er nogle regler om hjælp til nødvendigt tandlægearbejde. Se www.borger.dk

Tjek, om kommunen har overholdt pligten til løbende at indhente statusrapporter fra lægen.
Har du aktindsigt?
Søger du den jævnligt? (husk altid at få en underskrevet, stemplet kopi af alt, hvad du indleverer).

Det var vist, hvad jeg kunnne finde på.

Sidst redigeret af mukke; 29-01-2014 kl. 13:09.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2014, 13:02   #4
skp
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2012
Indlæg: 4
Styrke: 0
skp er ny på vejen
Jeg har ladet mig fortælle at jeg sagtens kan ansøge om tandlægehjælp men at tandlægen ved kommunen trækker sagen i langdrag, således at det overslag man får hos tandlægen er udløbet og så skal man på den igen og betale for et nyt tandlæge eftersyn.

Næste skridt må så blive at hive fat i sagsbehandleren, få samlet min sag, og så tage den derfra.
skp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2014, 14:35   #5
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Tandlæge: Der er kun en vej! PRØV DET!

Sagsbehandling: Allier dig med en sagkyndig, - evt gennem ældresagen. Få genpart af ALT.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2014, 23:10   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af skp Se meddelelser
Jeg har ladet mig fortælle at jeg sagtens kan ansøge om tandlægehjælp men at tandlægen ved kommunen trækker sagen i langdrag, således at det overslag man får hos tandlægen er udløbet og så skal man på den igen og betale for et nyt tandlæge eftersyn.
Mens jeg var på kh søgte jeg flere gange om hjælp til tandlæge. Nogle gange fik jeg hjælpen efter at have anket, andre gange fik jeg den ikke.
Men jeg har aldrig oplevet, at de trak sagen i langdrag, så overslaget ikke længere var gyldigt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2014, 10:58   #7
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Den med at søge flex er det ikke for sent ?

skal man ikke være mellem 18 og 60 år ?

Syntes bestemt at du skal forsøge at søge tandlæge hjælp igen ,der er lige kommet nye regler,så måske har de tidligere trukket det ud
Prøv igen.Men få tandlægen til at beskrive dit behov og en pris på det.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2014, 13:37   #8
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Jeg er også 60, og der er da ingen, der har sagt, at jeg er for gammel til fleks. Det bliver jeg først på slaget, 61.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2014, 17:30   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kan ikke se nogen stede omkring de 60 år
men en tilkendelse af fleksjob gælder kun i 5 år, selvom man er over 40 år
efter det skal man vurderes igen
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2014, 18:43   #10
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
tilkendelse af fleksjob gælder kun i 5 år, selvom man er over 40 år
efter det skal man vurderes igen

Hvis man er visiteret til fleksjob, bliver det vurderet hver gang der er gået 12 mdr.om man stadig er berettiget til fleksjob.

De nye reformer / regler som de er ved at lave, ændrer det til at det skal ske hver gang der er gået 6 mdr.

Hvis man er ansat i fleksjob, bliver man også løbende vurderet, men hvis man fortsat er berettiget til fleksjob efter de 5 år, mister man ikke sin fleksjob bevilling, kan fortsætte i sit fleksjob, man behøver ikke at skifte til et nyt fleksjob.
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension