K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-08-2008, 13:34   #1
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
§84/100

Nu har set et par gange, at nogen nævner §84/100 og ville lige høre, om nogen herinde kan forklare hvad den går ud på.
Så vidt jeg har forstået, så er det noget med, at hvis man har ekstra udgifter over 6000,- pr. år, så kan man få dem dækket, er det rigtigt forstået ?
Og i så fald, hvad går ind under disse ekstra udgifter ?
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2008, 18:08   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
§84 hed merudgifter førhen. Den blev så lavet om til at hedde §100. Det er stadig samme merudgifter.
De udgifter der kan medtages, er som ordet siger, merudgifter som følge af varig eller landvarig sygdom/handicap.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2008, 18:39   #3
paula
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2006
Lokation: København
Indlæg: 31
Styrke: 19
paula er ny på vejen
Hej

Jeg kan supplere Pia med, at man skal sansynligøre udgifter for minimum kr. 6.000,00 pr. år, hvilket så udlyser en mdl. ydelse på kr. 1.500,00, der er skattefri. Man kigger ikke på indtægts og formueforhold.

Udgifter der kan medtages er sansynligjorte udgifter til den daglige livsførelse og som er en følge af ens funktionsnedsættelse.

Det her har jeg kopieret fra vejledningen på www.socialjura.dk, under servicelovens § 100:

" Formålet med ydelsen er at medvirke til, at en person med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og dennes familie kan leve et almindeligt liv som andre ikke-handicappede på samme alder og i samme livssituation.

Merudgiftsydelsen skal sikre, at en person med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne kan få dækket de nødvendige merudgifter, som er en forudsætning for at få dagligdagen til at fungere.

Sigtet med tilskud til merudgifter generelt er at give modtageren mulighed for selv at tilrettelægge, hvordan hans eller hendes behov bedst kan dækkes.

Merudgiftsydelsen skal samtidig sikre, at personer med varigt nedsat funktionsevne, som yder en særlig indsats for at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet, kan forblive på arbejdsmarkedet. "


Jeg ved ikke hvor meget klogere man bliver af at læse loven, for der er efterfølgende en hel række SM afgørelser om hvad der ikke dækkes, noget med at det er socialministeren der fastsætter hvad der dækkes, og så kan man vel fastsætte hvadsom helst, bare lige min mening om det.

__________________
Der er mere mellem himmel og jord end noget andet sted.
paula er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2008, 17:32   #4
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
Er der nogen som ved, hvor længe sådan en §100 ansøgning er om at komme i gennem systemet ?
Jeg sendte min afsted i slutningen af august og har intet hørt siden.
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2008, 17:50   #5
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Citat:
Er der nogen som ved, hvor længe sådan en §100 ansøgning er om at komme i gennem systemet ?
Jeg sendte min afsted i slutningen af august og har intet hørt siden.
Det er vist meget forskelligt fra kommune til kommune. Jeg søgte §100 i november sidste år, fik afslag men klagede over afgørelsen. Afslaget blev fastholdt og sagen overgik til det sociale nævn. De hjemviste sagen til kommunen den 18. august her i år, fordi kommunen slet ikke havde forholdt sig til den klage jeg havde indgivet. Men nu skriver vi november igen, og jeg har stadigt intet hørt fra kommunen.

Hvis du har fulgt med i debatten, vil du vide at der sidste år kom en afgørelse fra ankestyrelsen, som skærpede kravet til hvem der blev omfattet af personkredsen. Det betød at rigtigt mange mistede deres merudgifter. Men nu er der en lov på vej som skal bringe status tilbage til de tilstande der herskede før den famøse afgørelse. Loven skulle gerne træde i kraft her 1. december. Om det så betyder længere sagsbehandlingstid i kommunerne, fordi de skal revurdere en masse sager kan man jo godt frygte. Men nu er det sådan at bliver man fundet omfattet af merudgiftsordningen, så får man udbetalt merudgifter med tilbagevirkende kraft fra den 1. måned efter at ansøgningen er indgivet.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2008, 18:17   #6
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig, hvis nogen af jer ville fortælle hvad det er i søger om merudgifter til?

Jeg føler nogen gange at jeg har nogen muligheder jeg ikke får udnyttet fordi jeg ikke ved hvad mulighederne er... hvis I forstår?

Så hvis der er nogen der vil fortælle lidt om hvad de søger om penge til, så vil det måske hjælpe mig :-)

HIlsen Helene
__________________
Der er ingen problemer, blot udfordringer der skal løses
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2008, 18:34   #7
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
På Rehabiliterings Centret for Muskelsvind, kan man finde en kort pjece, der nævner en række forslag til hvad merudgifter kan være.

http://www.rcfm.dk/fileadmin/rcfm_fi...aragraf100.pdf

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2008, 18:39   #8
Louise
Hvor skulle jeg ellers være
 
Louises avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Lokation: København
Alder: 48
Indlæg: 127
Styrke: 18
Louise er ny på vejen
Jeg søgte §100 merudgifter til min husleje, da jeg fik handicapbolig (det er et rækkehus i et alm nyttigt selskab) jeg fik en huslejestigning på omkring 2500 om måneden, det søgte jeg via §100 og så søgte jeg igennem §100 til at mine børn kunne komme til børnehave i taxa imens jeg søger om handicapbil. dette får jeg også 2500 til om måneden.
Så ialt får jeg 5000 kr om måneden til mine merudgifter jeg har. Hvilket er en kæmpehjælp i hverdagen.
Louise
Louise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2008, 20:24   #9
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Helenevind Se meddelelser
Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig, hvis nogen af jer ville fortælle hvad det er i søger om merudgifter til?
Jeg søger §100 hjælp, fordi jeg har temmeligt høje udgifter til blandt andet medicin (er diabetikker) samt alle mulige ekstra udgifter ifm denne sygdom, f.eks speciel kost, specielt fodtøj, diverse behandlinger samt transport til/fra behandlinger.
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2008, 21:34   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Sagsbehandligstid til merudgiften er 8 uger.(alt incl.).
Genbehandling af mer udgiften er 6 uger.
Dette er gældende for alle kommuner.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension