K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-01-2010, 23:39   #1
aalborg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-11 2009
Indlæg: 34
Styrke: 15
aalborg er ny på vejen
Søster søger hjælp

hej alle
Er ny her på siden, men håber på gode råd eller hjælp.

Skriver ganske kort nu, men vil gerne uddybe nærmere....


Spørgsmålet lyder:

Min søster har gået sygmeldt over to omgange først gik hun ned med stress i 2004, kæmpede sig op og kom på arbejdsmarkedet igen. Derefter gik hun ned igen med stress i 2007 og denne gang udviklede det sig til en reel depression.

Hun får følgende diagnoser hos psykriatisk afdeling/læge.:
PTSD
Panik angst
Stress
depression.
forstyrret personligheds struktur. blandet type.

Hun får cymblata 30 mg

Hun har ikke endnu ikke været afprøvet i forhold til arbejdsevne men skal nu i jobtilbud/aktivering på noget der hedder kontrasten. udfra hvad man kan læse om det er det IKKE et sted man kan afklare/udrede.

det virker helt forkert for mig ..... Er det en normal fremgangsmåde og hvad har hun i vente....? Hun er ikke raskmeldt.... tror vi... men er da godt nok blevet i tvivl...

Kan kommunen selv raskmelde folk?
Hun går til møder på psykriatisk afdeling en gang ugentlig i 2 timer i gruppe terapi og dette skal hun gøre i mindst 3 år. siger de

de har anbefalet max 2 timer om dagen plus den dag fri hvor hun er til møde.

Henvisningen til aktiveringen er fra kl. 8:30 - 14:30.... med sanktioner ved udeblivelse osv....(det hedder kontrasten.. nogen erfaringer med dette sted)

Da min søster er langt fra rask og langt fra klar til arbejdsmarkedet som jeg ser der og faktisk fået det værre med dette pres.... hvad gør vi lige..`?

Hun får nu kontanthjælp, efter 52 plus forlængelse fra fagforening.

Noget vi skal vide....? noget vi selv kan gøre....? Hun er jo ikke rask endnu.. Kan hun ikke blivet afklaret..

Jeg har lige bedt om at få aktindsigt samt fået fuldmagt som partsrepræsentant med hensyn til opdatering af ressurceprofil

Hvor mener i hun står i forhold til næste skridt.

Jeg håber meget på noget respons.. og ellers tak for et godt site... det er rart at have et sted at gå hen.

Aalborg og søster
aalborg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2010, 05:10   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu er jeg ikke helt inde i reglerne for kontanthjælp....

Men i skal da klart klage over den aktivering...da de går stik imod det lægerne anbefaler...

Så skal i presse på for at få opdateret den ressourceprofil....

Jeg mener at man skal have en handleplan når man er på kontanthjælp....men det er der måske andre der ved bedre...

I skal sørge for at have alle læger med....alt efter hvordan din søster har det med den aktivering...

Jeg håber da at der kommer andre der ved lidt mere om dette...

Måske det var værd at lige prøve www.ladk.dk som ved en hel del om kontanthjælp....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2010, 09:25   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Når man er på kontanthjælp har man en mulighed for at kunne blive sygemeldt. Og jeg mener helt klart at din søster bør sygemeldes..

1. I kan tage kontakt til det sted hvor din søster går til møder (psykiatrisk afdeling), og fortælle om kommunens plan, og lægge vægt på, at hun nu føler det som to skridt frem og tre skridt tilbage.....samt at der er trusler om sanktioner hvis hun ikke møder frem, eller bliver syg. Og da hun jo ér syg og stadig er skrøbelig, så bliver mundfulden for stor.

Der vil de helt sikkert vide hvad i skal gøre!!

Sådan et aktiveringsforløb kan hurtigt blive et mareridt hvis ikke man er på toppen.

2. Hvis i har god kontakt til hendes alm praktiserende læge, så kan han/hun også sygemelde hende.

Det er muligt og helt lovligt at sige på kommunen at man ikke KAN. Og hvis de ikke tror på én, så må de søge deres informationer gennem jeres behandlende netværk.
Der er INGEN i dette land der kan tvinges til noget de ikke KAN.

Sidst redigeret af Ninja; 14-01-2010 kl. 09:29.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2010, 20:09   #4
charho
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-12 2009
Lokation: København
Indlæg: 27
Styrke: 15
charho er ny på vejen
Jeg tror altså ikke at det hjælper at din søster sygemelder sig. Jeg har ptsd, panik angst og er udbrændt. Jeg er blevet tvunget i aktivering selvom jeg er sygemeldt. Jeg har klaget til jobcenter over aktivering, men de har nu 4 uger til at behandle min klage. Det er helt forfærdeligt for mig og jeg overvejer at raskmelde mig for at få lidt fred.

Sidst redigeret af charho; 14-01-2010 kl. 20:21.
charho er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2010, 21:17   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
- det er ikke søsteren der skal sygemelde sig. Det er den behandlende psykiater der skal sygemelde hende fordi en aktivering vil være kontraindiceret på nuværnde tidspunkt...

Hvis man samtidig er i højeste match, så kan man uden problemer blive fredet for en kortere eller længere periode.

Og så er der flere kategorier af syge klienter. Der er dem der er syge og som vitterligt IKKE KAN aktiveres, og så er der dem der er syge, men som alligevel går med i aktivering.
Det er jo på den måde sagsbehandlerne finder ud af hvem der er hvem!

Diagnoser er ligegyldige, det er arbejdsevnen der tæller. Nogen med psykiske sygdomme kan alt muligt, og andre kan intet....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2010, 09:44   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det lyder som om, søsteren skal afklares og IKKE aktiveres.
Dette gøres selvsagt bedst hvor de har forstand på dette, altså et REVA-center.

Men man kan kun blive afklaret, med resultat der er holdbart, for anden ydelse, når tilstand er stationært. DVS at lægen skriver i erklæring af tilstand ikke ændre sig.

Man kan/skal stå som IKKE til rådighed for arbejdsmarked, såfremt lægen siger man er syg, og er i en form for behandling oa.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2010, 10:24   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kontanthjælp og afklaring kender jeg ikke så meget til.

1 ressourceprofil og hvad står der i den(aktindsigt)
2 psykiatrisk afdeling og alm praktiserende læge skal i enighed får hende sygemeldt.

3 Få en afklaring af hvad deres plan er. alså om det er afprøvning i forhold til arbejdsevne eller bare almindelig aktivering. Der er en meget stor forskel.
hvis er det en arbejdsevne eller arbejdsprøving, skal der være sat nogle skånehensyn og timeantal på inden hun starter.
samt der er en fast periode foreksempel et 8 ugersforløb
jeg var selv i en privat virksomhed (i gennem markman) så det behøver ikke at være reva eller tilsvaende center.
Havde skrevet med det samme til hendes til sagsbehandler og få en afklaring af forløbet og hvad der skal ske i forhold til kontrasten. Det har hun ret til.

Sidst redigeret af MTVRV1; 16-01-2010 kl. 10:26.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2010, 14:52   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Naaaaj MTVRV1, det er ikke helt korrekt!

''hvis er det en arbejdsevne eller arbejdsprøving, skal der være sat nogle skånehensyn og timeantal på inden hun starter

Altså hvis de med det samme kan sætte skånehensyn og timeantal på INDEN start, så er arbejdsprøvningen jo fuldstændig overflødig. Så er sagen jo selvskrevet!?

Men det er korrekt at man skal have en handleplan over forløbet. Man skal vide hvor længe arbejdsprøvningen skal vare, og sagsbehandleren vil som udgangspunkt sige at man skal være der 25 timer. Har de på fornemmelsen at klienten umuligt kan være der i 25 timer, så kan sagsbehandleren godt sætte timetallet ned til feks 15 timer og sige, at så kan de øge timerne hen af vejen.
Og somregl bliver det hele krydderet med trusler om, at de ikke kan vurdere arbejdsprøvningen hvis de ikke holder sig til timetallet. Hvilket jo så er en lodret løgn.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2010, 10:32   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
hvis man er sygemeldt(syg), skal/må der IKKE aktiveres, men alene være en afklaring af arbejdsevne.
Jeg har forstået det sådan, at ssøsteren IKKE er i stand til noget som helst, hvorfor hun selvsagt IKKE skal aktiveres.
Dette gælder både på sygedagpenge og kontanthjælp.
Men har hun fagforening, bør de hjælpe, med at hun får rette afklaring.

men som sagt, tilstand skal være stætionnært, eller vurderes at blive værre med tiden.
Der må altså ikke vurdes at tilstand, får en væstenlig forbedring.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2010, 09:35   #10
havefreak
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2009
Indlæg: 7
Styrke: 0
havefreak er ny på vejen
Jeg ville spørge på kommunen som jo allerede kender sagen.
havefreak er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
søger lidt hjælp mand Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 09-09-2011 07:02
Hej alle og godt nytår, håber på et råd på vejene af min søster. Smidt Alt det andet 13 06-01-2011 14:09
Søger førtidspension men hjælp mig adalena Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 08-11-2007 13:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension