K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-06-2016, 11:38   #1
Marina123
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2016
Lokation: Kastrup
Indlæg: 61
Styrke: 9
Marina123 er ny på vejen
Psykiatrisk speciallægeerklæring.

Jeg var så heldig, at finde linket til LÆ265.

Nogen der kan hjælpe med et link, så jeg kan se den psykiatriske speciallægeerklæring?

På forhånd tak.
Marina123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2016, 11:54   #2
dFyn
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2016
Lokation: Nedergade, Odense
Indlæg: 85
Styrke: 9
dFyn er ny på vejen
Psykiatri samtale

Jeg har været til samtale med psykiater 3 gange ifm psykiatrisk speciallægeerklæring. I alt 3 erklæringer indenfor 6 år.

Psykiateren og jeg sidder og taler sammen i knap 2 timer, og 1 måneds tid senere modtager jeg kopi af erklæringen. Den ene psykiater ringede en weekend, da vedkommende havde nogle ekstra spørgsmål.

Jeg har været udsat for, at psykiaterne ikke er enige i diagnoserne.

Kommunens sociallæge har noteret disse uenigheder i min journal.
dFyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2016, 12:08   #3
Marina123
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2016
Lokation: Kastrup
Indlæg: 61
Styrke: 9
Marina123 er ny på vejen
Jeg har gået hos min psykiater i 3 år, og har forskellige diagnoser: Bipolar, OCD og personlighedsforstyrrelse.
Jeg har været henvist til Rigshospitalet til yderligere udredninger, men blev hjemvist til egen psykiater, da de ikke mente jeg hørte til hos dem.
Derudover har jeg så kroniske rygsmerter.
Jeg skal for rehabiliteringsteamet igen senest 1. September, efter et år på sygedagpenge, og to år i ressourceforløb.

Der tales nu om FØP, men der skal inden da udfærdiges den omtalte erklæring.
Jeg er tryg ved min psykiater, men ville gerne kende spørgsmålene :-)
Marina123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2016, 13:16   #4
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Der finder ikke et skema til speciallæge-erklæringer.
Men der er nogle faste punkter som man gennemgår, svarende til enhver anden indledende undersøgelse hos en psykiater.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2016, 13:50   #5
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Marina123 Se meddelelser
Jeg har gået hos min psykiater i 3 år, og har forskellige diagnoser: Bipolar, OCD og personlighedsforstyrrelse.
Jeg har været henvist til Rigshospitalet til yderligere udredninger, men blev hjemvist til egen psykiater, da de ikke mente jeg hørte til hos dem.
Derudover har jeg så kroniske rygsmerter.
Jeg skal for rehabiliteringsteamet igen senest 1. September, efter et år på sygedagpenge, og to år i ressourceforløb.

Der tales nu om FØP, men der skal inden da udfærdiges den omtalte erklæring.
Jeg er tryg ved min psykiater, men ville gerne kende spørgsmålene :-)
Der er ikke nogen fast fremgangsmåde og standardiserede spørgsmål da hele processen bestemmes af den enkelte psykiater.

Jeg har i mit sygeforløb besøgt en del psykiatere og vel fået udarbejdet 5-6 psykiatriske speciallægeerklæringer indenfor et par år, og alle besøg er forløbet uden en fastlagt skabelon. Det eneste forudsigelige har været at 'man' stort set får vendt og drejet alle detaljer i sit liv - fra fødsel og til nu.

De fleste af mine besøg psykiaterbesøg har nu været hyggelige bortset fra mødet med en enkelt psykiater som skrev passager i erklæringen som var pure opspind.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2016, 14:01   #6
Marina123
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2016
Lokation: Kastrup
Indlæg: 61
Styrke: 9
Marina123 er ny på vejen
Mange tak for svar, så er det derfor jeg ikke kunne finde en skabelon..

Hold da op, du har været igennem en masse af de store erklæringer.
Dette er min første speciallægeerklæring, kun to gange i mit forløb har kommunen indhentet alm. status. Og dette kun fra psykiater. Fra min egen læge er der intet indhentet.

Jamen, så afventer jeg i spænding:-)
Marina123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2016, 14:08   #7
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Marina123 Se meddelelser
Mange tak for svar, så er det derfor jeg ikke kunne finde en skabelon..

Hold da op, du har været igennem en masse af de store erklæringer.
Dette er min første speciallægeerklæring, kun to gange i mit forløb har kommunen indhentet alm. status. Og dette kun fra psykiater. Fra min egen læge er der intet indhentet.

Jamen, så afventer jeg i spænding:-)
Ja, det har kostet lidt for forsikringsselskabet og min tidligere kommune med alle de erklæringer. På en måde lidt træls at skulle bruge tid på når man egentlig ikke er psykisk syg i gængs forstand, men 'kun' lider/led af udbrændthed. På den anden side ok når nu forsikringsselskabet bliver 'afkrævet' en del penge i TAE

Held og lykke med erklæringen og det videre forløb
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2016, 17:32   #8
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Kommunen beder om psykiaterens vurdering af din tilstand/diagnose samt en prognose. Er der behandlingsmuligheder eller er tilstanden stationær og kronisk? Osv.
Der kan derfor være spørgsmål om din baggrund (familie, uddannelse, arbejde) og din (især psykiske) helbredstilstand, både tidligere og nuværende.
__________________
Pensionista✍🏼

Sidst redigeret af Strandpigen; 16-06-2016 kl. 19:44.
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2016, 07:30   #9
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Marina123 Se meddelelser
Mange tak for svar, så er det derfor jeg ikke kunne finde en skabelon..

Hold da op, du har været igennem en masse af de store erklæringer.
Dette er min første speciallægeerklæring, kun to gange i mit forløb har kommunen indhentet alm. status. Og dette kun fra psykiater. Fra min egen læge er der intet indhentet.

Jamen, så afventer jeg i spænding:-)
Jeg var i mit tidligere sygdomsforløb i et samtaleforløb ved min behandlende psykiater som på et tidspunkt reagerede ret kraftigt på min kommunes ønske om praktik og arbejdsprøvning. Kommunen besluttede efter pres, at der skulle indhentes en psykiatrisk speciallægeerklæring fra 'uvildig' psykiater. Resultatet blev møde med psykiater som blev hentet til Jylland fra Sjælland... Mødet med psykiateren var en anderledes oplevelse da han brød med det 'normale' forløb. Han var ikke interesseret i alle detaljer i mit livsforløb, da disse jo kunne læses i medsendte sagsakter og tidligere erklæringer og ville hellere gå til det væsentlige - min situation i dag og hvordan alle skader og sygdomme påvirkede min hverdag. Jeg blev endda spurgt, hvad jeg syntes der skulle lægges vægt på i samtalen efter det indledende - stor tak for det

Resultatet blev en erklæring som ikke efterlod nogen åbninger for kommunen som derefter besluttede, at der skulle udarbejdes en funktionsbeskrivelse. Slutresultatet blev førtidspension fra april 2015, uden egentlig arbejdsprøvning og ej heller noget ressourceforløb.

Kommunens spørgsmål til psykiateren var:
Citat:
Der ønskes en besvarelse af følgende:
Diagnose
Forslag til behandlingsplan og forventet effekt af denne
Er tilstanden stationær og hvis ikke, hvornår forventes den at være det
Skånehensyn på nuværende tidspunkt og på længere sigt
Prognose
Skønnes det at pågældende kan deltage i en skånsom afklaring på nuværende tidspunkt og hvilke skånehensyn skal i givet fald være opfyldt. Hvis ikke nu hvornår forventes han så at kunne det.
Mit forsikringsselskab ønskede lidt senere at få udarbejdet en (ny) speciallægeerklæring og spørgsmålene til psykiateren var:
Citat:
Til brug for vurdering af vores sag, ønsker vi denne speciallægeerklæring for at få afklaret/ vurderet forsikredes nuværende funktionsevne.
Det er vigtigt ved undersøgelsen, at du vurderer ud fra forsikredes helbredsmæssige tilstand og ud fra det, hun/ han kan klare rent helbredsmæssigt.
• Der ønskes en detaljeret og struktureret beskrivelse af symptomerne.
• Hvad fejler forsikrede? Diagnose?
• Vil det ud fra diagnosen fremover være nødvendigt med funktionsmæssige skånehensyn? I givet fald, hvilke og hvor længe?
• Kan skånehensynene evt. kompenseres gennem jobtilpasning, mentorordning eller andet? I givet fald, hvordan?
• Er forsikrede i optimal behandling?
• Vil (evt. anden) behandling kunne bedre tilstanden? I så fald, hvilken?
• Hvilke funktioner vil forsikrede kunne klare? Dette også inden for andre områder end forsikredes interesseområde?
• Muliggør helbredstilstanden at forsikrede påbegynder delvis raskmelding, hensyntagende aktivitet eller afprøvning? I givet fald hvornår og hvor meget?
• Er der andre helbredsmæssige eller sociale problemer, som påvirker forsikredes funktionsevne? I givet fald hvilke?
• Du bedes undgå at vurdere erhvervsevnetabet
Jeg fik forud for mødet med den sidste psykiater tilsendt et spørgeskema (SCID-II Personlighedskema) som skulle udfyldes og afleveres inden mødet, og vistnok bruges til afdækning af evt. personlighedsforstyrrelser.

Indlægget er måske ikke 100% relevant for dig men håber at det alligevel er brugbart
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2016, 10:28   #10
Marina123
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2016
Lokation: Kastrup
Indlæg: 61
Styrke: 9
Marina123 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Kommunen beder om psykiaterens vurdering af din tilstand/diagnose samt en prognose. Er der behandlingsmuligheder eller er tilstanden stationær og kronisk? Osv.
Der kan derfor være spørgsmål om din baggrund (familie, uddannelse, arbejde) og din (især psykiske) helbredstilstand, både tidligere og nuværende.
Min psykiater har flere gange, på den erklæring han er blevet bedt om at udfylde, skrevet, at mine tilstande er stationære. Altså den erklæring han har fået tilsendt af kommunen en gang om året, og hvor jeg ikke har været til stede.
Min psykiater har hver gang sendt mig en kopi, hvor jeg har kunne komme med mit eget besyv.

Vi har været igennem både baggrund, familie, uddannelse, arbejde o.s.v.
Så nu er jeg helt rolig:-)
Marina123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension