K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-11-2008, 22:05   #1
linedennis
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2008
Indlæg: 1
Styrke: 0
linedennis er ny på vejen
Spg til virksomhedspraktik

Hej! Ved ikke om jeg kan spørge om dette men tager chancen..

Min kæreste på 23 er i virksomhedspraktik.. på en kro.. han vil gerne være kok men ville gerne prøve det inden han går i gang... han mistede sit tidligere job og kom på kontanthjælp.. og derefter er han nu i praktik.. Men... synes de misbruger ham en del hvis det kan siges sådan... vi er lige blevet forældre til en lille pige..

Mine spørgsmål:

1. Må han godt indgå som en normal medarbejder.. dvs der er kun ham og en kok? Ingen andre.. jeg ser bare en praktikkant som en ekstra.. ikke som en rigtig medarbejder i det han ikke får normal løn..

2. Må de godt sige han hver dag skal arbejde til en 21-22.. han starter kl. 11.. normalt får man jo tillæg om aften og i weekenden og på søn/helligedage... men kan det passe han slet ikke gør det?

Måske er det en hjælp at komme i virksomheds praktik.. men synes godt nok de snyder en for hårdt.. måske er jeg bare sart...

Her på søndag holder vi barnedåb.. og derfor har han fået fri.. han har indtil nu arbejdet hver weekend.. så mente kokken godt han kunne arbejde over i dag for han havde jo som bonus fået fri den her weekend...

synes virkelig det hele bareer øv...

Hvad mener i?
linedennis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2008, 22:47   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
ja, jeg synes da også at det lyder som om de udnytter ham.

Selv om han er i praktik så vil jeg da klart anbefale at han henvender sig i fagforeningen som har overenskomst på det område.

De må da så absolut kunne hjælpe ham.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2008, 22:58   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
1. Kommer and på hvad han har af udd, og naturligvis nøjagtigt hvad han foretager sig, og hvad kokken har af hygiejne.
Har din kæreste det grønne bevis (hygiejne bevis, kaldes det også) hvis ikke, skal kokket have mere end bare det grønne bevis for at din kæreste må arbejde med fødevare under hans kyndige vejledning... kokke udd´en i sig selv giver ikke nok, han skal have tage kursuser ud over bare kokke udd´en.
Hvis der ikke er orden i de ting, vil der kunne komme en bøde, 3 gang inden for 1 år og butikken bliver lukket ned, er man en gang blevet knaldet i ikke at have tingene i orden, kan man regne med at der vil være skærpet opsyn, hvilket er møg irriterende.

2: Mht timerne, så sys jeg det er svært at svare på, for det første fordi jeg ikke er inde i virksomhedpraktik, men også fordi jeg ved fra min mand, at det spilder ind om arbejdgiver er organiseret, der til mener jeg bestemt (eller rettere det mener min mand, jeg er aldrig stødt på det) at der står noget, i en lov et eller andet sted, omkring det der med antal arbejdstimer... så vit jeg husker, er der vist mange danskere der arbejder meget mere end de reelt må, men som sagt har jeg altså ikke styr over det.
Jeg hører gerne hvad manden har af kommentare til det, han har en masse kursus tam tam inden for sådan noget, er med i nogle udvalg er sikkerhedsreglement og den slags (nogen tvivl om at jeg ikke har en munds begræb om den slags *gg*)

Noget andet er så... er kokken arbejdsgiver? hvis ikke, ville jeg vælge at holde den slags med arbejdstider fri til div. ol til noget mellem mig og arbejdsgiver, og bede kokken lukke rumpetten (blande sig uden om, eller gå gennem arbejdsgiver hvis han vil noget)

Hvis din kæreste gerne vil være kok, syntes jeg da så bestemt han skal se af at gå i krig med at finde et praktik sted (der er 3 måneders opsigel, så der er 3 måneder til at prøve det af i) men han/i bliver altså nød til at huske hvad der er for en branche, det er IKKE! et 7-16 job, det er et maaaange timer på skæve tidspunkter jul, nytår, søndage, aften, nat, det er lige der hvor familien invitere og hvor man gerne selv vil invitere familien til fx fødselsdag, det er når ens børn/kone har fri. Det ER en hård branche, tonen er hård, det er dårlige arbejdstider, det er mange timer, det er fysisk hårdt, jeg kan ikke huske % satsen nøjagtig, men jeg mener at det var omkring halvdelen der falder fra udd´en, hoved årsagen er at man ikke har tid til familien. Rigtig mange kokke stopper i det fag når de får børn, netop fordi det er edder svært at forene arbejdstiderne med det at have en familie, konerne vil ikke finde sig i det, og dem der vil, der er det gerne børnene det går ud over, for de ser aldrig far (eller mor hvis det er hende der er kok) for han arbejder altid når de har fri og kommer først hjem når de sover. Det er ikke en dans på roser at vælge det fag, slet ikke som familie, det skal i endelig huske at have i baghovedet, hvad vil du sige hvis han kommer og fortæller at han ikke kan få fri på jeres datters konfirmations dag, eller en ligende vigtig dag, vil du tage det med ophøjet ro, og sige: Nå, jammen så må vi bare finde ud af at holde det på en anden dag (eller helt droppe det, lige som sidste gang hvor din søster holdt sølvbryllup og du måtte tage alene af sted) godt nok har jeg ikke set dig, mere end 30 min af gangen, de sidste 3 måneder pga. dit job, men skidt pyt, min elskede skat, og så smile bredt??
Jeg ved godt at jeg lyder streng, men det ER et strengt fag for dem som har en familie at tage hensyn til.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2008, 22:50   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Spurte lige manden om de der timer, og kontaktende en bekendt som også er på en kro.

Manden siger at ved fag som bla kok, er det ok med lange og skæve dage, grunden er at når man vælger det fag, er det en selgfølge at det er skæve arbejdstider, hvor det i fx et tømmerfirma ikke er en selgfølge, det er altså noget man har sagt ja til i og for sig med at man har valgt det fag.
Den bekendte kunne fortælle at hun altså ikke får tillæg for natte eller weekend arbejde, hvilket fik mig til at tænke på den gang jeg selv var i faget, der fik jeg altså heller ikke noget for de skæve tider, den bekendte fik for overarbejde, det gjorde jeg også, den sjælden gang jeg havde noget af det.

Igen jeg er ikke inde i reglerne når man er sendt ud af kommunen, men jeg vil da nok vælge at se på timeantallet, for med 10 11 timers dage, kommer man hurtigt op på de 37 timer... men måske der er noget med afpassering??? manden siger at man max må arbejde 40 timer om ugen, men gå ind i loven og vejledningen til loven (aktivering... ved ikke hvad loven hedder?) og se hvad du kan finde, for der må stå et eller andet omkring hvad de kan forlange og ikke forlange, mht timer.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2008, 23:02   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej linedennis og velkommen til

Hvis han ikke er syg, hvilket du ikke skriver noget om, så tror jeg, du kan få bedre svar, hvis du tjekker på www.ladk, som er eksperter på det område.

Men der SKAL være en plan med det, man sendes ud i, som skal ende med et fast arbejde. Det er jo meningen med det hele, ikke? Det gælder for både raske og syge arbejdsløse.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Virksomhedspraktik osv. mukke Alt det andet 0 13-03-2012 13:08
virksomhedspraktik ottosen47 Spørgsmål ang fleksjob 4 19-10-2011 16:45
arbejdsprøvning/afklarende virksomhedspraktik/virksomhedspraktik sjj Alt det andet 21 08-07-2011 10:45
Virksomhedspraktik???? Mouse Alt det andet 12 11-06-2009 19:29
Virksomhedspraktik ? LV. Alt det andet 3 27-03-2008 19:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension