K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-03-2012, 10:06   #1
Evaave
Hvor skulle jeg ellers være
 
Evaaves avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Lokation: København
Indlæg: 169
Styrke: 15
Evaave er ny på vejen
psykiatrisk afdeling

Hej

Vil blot høre om der er nogen her der har været indlagt på en psykiatrisk afdeling og om hvordan det var...altså bliver man bare fyldt med piller for så at blive sendt hjem, når man er blevet "bedøvet" længe nok?

Vil også høre om man må gå rundt i sit eget tøj, om man får enkelt værelse og om man må tage sine personlige genstande med som mobil, bærbar, en bog mm. og om man må ryge?

Tak på forhånd.
Evaave er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2012, 10:14   #2
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Der er læger på en psykiatrisk afdeling, så de kan udskrive ny medicin til dig hvis de vurderer man har behov for det. Kun hvis man er til fare for sig selv og andre kan der blive tale om tvang.

De laver med det samme en plan for indlæggelsen, hvor de beskriver hvad der skal arbejdes med for at du kan udskrives på sikker vis.

Man må gå rundt i eget tøj og må også forlade afdelingen efter aftale med personalet. De leverer toiletsager, lagen, dyner og undertøj hvis man ikke har noget selv. Man må lave egen mad og man må få besøg.

Man må ryge og man må have bærbar og bøger med.

Kort sagt: det er IKKE som du måske har set i filmen Gøgereden!
(dog ser det lidt anderledes ud hvis man indlægges under tvang eller skærpet tilsyn)
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2012, 10:37   #3
Evaave
Hvor skulle jeg ellers være
 
Evaaves avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Lokation: København
Indlæg: 169
Styrke: 15
Evaave er ny på vejen
pyha tusind tak Ozelot

ja fordomme har man masser af, men tænkte også at det ikke kunne være så striks. Jeg vurderer ikke at jeg er til fare for mig selv eller andre.

Jeg tager ikke medicin i forvejen og håber heller ikke at skulle have det...jeg tror ikke rigtigt på det og er sådan set kun bange for at medicin vil forværre min tilstand, men jeg er jo heller ikke expert, men det er experterne jo heller ikke altid

Tusind tak igen, så kom der lidt ro på.
Evaave er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2012, 10:52   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Det hele starter formodentlig også på psykiatrisk skadestue og ved opholdet der finder de ud af om man overhovedet bør indlægges. Dette sker via samtale med læge og psykiater og ikke mindst via de observationer de gør sig medens man er der.

Tillige bliver man heller ikke "bare" indlagt på psyk. skadestue, der finder de også ud af om man overhovedet har brug for det !!!

Det skal ikke være nemt at være syg.

Hvis du har frygt for det ene eller det andet, er det en god idé at ringe dertil hvor du hører til. Mange sammenligner det med en skadestue for fysisk syge, men jeg vil have noget nemmere ved at komme på skadestuen med en kraftig blærebetændelse end angst

Der er dog ikke så mange mennesker på en psykiatrisk skadestue og de er smadder søde, men som sagt ring derover og snak med dem for at få stilnet din frygt, det er en god idé.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2012, 12:01   #5
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Evaave Se meddelelser
Vil blot høre om der er nogen her der har været indlagt på en psykiatrisk afdeling og om hvordan det var...
Jeg var indlagt gentagne gange for flere år siden (2005-2007) på Amager Psykiatriske Hospital og Rigshospitalet.

Som regel møder man op på psykiatrisk skadestue, hvor man lige kort melder sin ankomst og bliver bedt om at sætte sig i venteværelset. Efter en tid kommer man så til at kunne tale med en sygeplejerske bag lukket dør, hvor man fortæller hvorfor man er kommet. Derefter må man igen vente, til man kan komme til at tale med en psykiater. Psykiateren vurderer så om man kan blive indlagt, og man taler om hvad de kan gøre for en.
Til at starte med får man en seng i psykiatrisk skadestue, for efter en eller flere dage så at komme på en egentlig afdeling, hvis man har behov for egentlig indlæggelse.
Men selvom man har brug for indlæggelse er der ingen garanti for at blive indlagt, for det kræver, at der er plads...

I skadestuen får man dagens måltider og kan se tv. Man taler med psykiateren om morgenen.
På afdelingerne er der (eller rettere, var der de steder jeg var indlagt) en hverdagsrytme med fælles morgenmøde, hvor dagens opgaver, som at vande blomster, lave formiddags/eftermiddagskaffe, dække bord til måltiderne m.m. fordeles (blandt dem der magter at påtage sig en eller flere), det blev aftalt om der var en der bagte en kage i løbet af dagen og der blev sunget et par sange (og læst julekalender i december). Der var frivillig fælles morgengymnastik på afdelingen. Desuden var der forskellige aktiviteter som gå/løbegruppe, vandgymnastik, ergoterapigruppe (madlavning, udflugter), kreativt værksted, BAT (BodyAwarenessTherapy) m.m. som man kunne blive visiteret til. På Amager Psyk var der fitnessrum til fri afbenyttelse.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Evaave Se meddelelser
altså bliver man bare fyldt med piller for så at blive sendt hjem, når man er blevet "bedøvet" længe nok?
Du kan sagtens sige, at du ikke ønsker at tage medicin.
Du kan ikke blive tvunget til at tage medicin med mindre du er til svær fare for dig selv eller andre og det er ikke kun en enkelt læge der vurderer det.
Jeg vil nu tro, at du vil blive anbefalet et eller andet medicin hvis du er tilstrækkeligt dårlig til at blive indlagt - fordi de mener, at du vil kunne få det bedre af medicinen. Men bevar din kritiske holdning til medicin, måske vil rolige omgivelser og terapeutiske behandlingstiltag være nok.
Vil dog lige sige, at psykofarmaka ikke nødvendigvis handler om at blive bedøvet. Mange har altså gavn af medicinen som kan bryde depression/psykose/angst m.m. i en grad så man kan håndtere symptomerne og få en tålelig hverdag.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Evaave Se meddelelser
Vil også høre om man må gå rundt i sit eget tøj
Ja da. Det skal du helst, vist bl.a. for at undgå sygeliggørelse (!?), og der er mulighed for at vaske tøj.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Evaave Se meddelelser
om man får enkelt værelse
Det afhænger af hvor du bliver indlagt.
Amager Psykiatriske Hospital var ret nyt dengang jeg var indlagt der, og virkelig luksus - forholdsvis hyggelige enkeltmandsstuer med eget rummelige toilet/bad på værelset.
På Rigshospitalet var der en barak som var ny og samme standard som Amager - men den tror jeg er blevet lavet til Anoreksiklinik. De øvrige afdelinger var gamle med store højt-til-loftet værelser, hvoraf kun meget få var enkeltmandsstuer. Toilet og bad var på gangen. Jeg TROR, at det er blevet istandsat siden, men hvad der i så fald er ændret aner jeg ikke.
Jeg besøgte dengang en veninde på Bispebjerg Hospital, og der var psykiatrisk ligesom Rigshospitalet - store, ikke spor hyggelige rum med flere senge, dog havde de toilet på værelserne.
Så du kan nok høre, at der er stor forskel... Og husk, at de kan have lave om på tingene siden jeg var der.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Evaave Se meddelelser
og om man må tage sine personlige genstande med som mobil, bærbar, en bog mm.
Ja. Sørg for at låse værdigenstande inde (der er skab med lås på værelserne og/eller værdiboks på personalets kontor).

Citat:
Oprindeligt indsendt af Evaave Se meddelelser
og om man må ryge?
Jeg tvivler på, at der findes indendørs rygerum nogen steder længere. Men udendørs kan du da bare ryge, hvor det er tilladt...

Det er ingen selvfølge, at man bliver indlagt på psykiatrisk afdeling, selvom man har behov for det. Og det er slet ingen selvfølge, at man, hvis man bliver indlagt, kan blive der indtil man er klar til at komme hjem.
Men en psykiatrisk afdeling er overhovedet ikke det man ser i film. Og man skal aldrig være bange for at tage på psykiatrisk skadestue hvis man har det skidt. Det kan være guld værd lige at få en snak.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2012, 12:41   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har kun været på en lukket afdeling, og der var bestemt IKKE som i beskriver det - faktisk var det fuldstændig som at medvirke i Gøgereden. Der var bare den forskel, at man ikke selv vidste det, før end langt senere i behandlingen og man begyndte at kunne se en masse fællestræk med filmen

Jeg troede jeg kunne flyve, og fløj og fløj rundt gennem gangene på afdlingen - i virkeligheden hoppede jeg bare fra stol til stol og fra vindueskarm til gulv osv, men jeg var overbevist om at jeg fløj og lavede saltoer undervejs. En anden troede han var Kristus, han sagde også jeg kunne flyve, så ham fløj jeg også en hel del med, da jeg lige havde lært ham teknikken. Og så var der en der mente hun var reinkarneret og nu var Edith Piaf selvom hun ikke kunne et ord fransk, men hun kunne så se, at vi ikke kunne flyve, så hende undgik vi fordi hun simpelthen var for syg til os

Der var heller ingen køkken, vi fik maden, og den var udskåret i små hapser, da der ikke måtte være knive på afdelingen. Mener faktisk heller ikke vi havde gafler til at starte med, og selv tandbørsterne var i sådan noget blødt matriale, så man ikke kunne bruge den til at stikke med. Men okay, vi var også alle sammen fuldstændig vanvittige på hver vores måde, og nu hvor jeg er inde i en rask periode, tænker jeg TIT, at jeg simepthen ikke ville TURDE at arbejde på sådan en afdeling. Og lige så snart man fik det bedre, så røg man også meget meget hurtigt ned på en anden afdeling......

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2012, 12:52   #7
samp
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-12 2011
Indlæg: 86
Styrke: 13
samp er ny på vejen
Psykiatrisk indlæggelse

Har også selv prøvet gentagne indlæggelser pga. bipolar 1. Som de andre skriver er det meget ufarligt. Kan jo være nødvendigt hvis man har psykisk sygdom.

Undrer mig dog altid når man ikke (åbenbart af princip) ikke ønsker medicinsk behandlingconfused:

Har da aldrig hørt om nogen der kom på somatisk skadestue med kraftig blærebetændelse, men bare ikke ønskede medicinsk behandling. vi er i 2012 og for mig som debuterede med min bipolare lidelse i 1994 så må jeg bare sige at meget er sket og mange kunne have gavn af alt den gode medicin der er forsket frem de sidste 20 år Husk at de mennesker der arbejder med denne patientgruppe overvejende gør dette for at hjælpe mennesker ud af lidelsen.

Det er nok ofte en meget freudiansk tilgang der taler mod psykiatrisk medicin, men alt medicin har bivirkninger også penicillin.

Bare lige et indskud til debatten om psykiatrisk indlæggelse/medicin

PS! Jeg kunne ikke leve et "almindeligt" liv med mine børn og mine ægtefælle hvis ikke den medicin jeg tager var "opfundet" og for 100 år siden hed det dårekisten

/Samp
samp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2012, 12:53   #8
samp
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-12 2011
Indlæg: 86
Styrke: 13
samp er ny på vejen
vi skal bekæmpe den stigmatisering psykiatrien og psykiatriske lidelser er fastholdt i.

/Samp
samp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2012, 13:03   #9
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Lige et nyt input: de fleste psykiatriske skadestuer har en hjemmeside hvor man kan læse om hvordan det foregår, hvad man må og hvad de laver.
Der er stor forskel på afdelingerne, da de netop skal kunne rumme alt fra depressioner til de tungere diagnoser.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2012, 13:34   #10
nocturne
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 566
Styrke: 13
nocturne er ny på vejen
Det hænder ofte at plejehjem sender patienter til Psyk.
Så bliver de gamle straks chekket for blærebetændelse for at udelukke dette.

En anden funktion på Psyk. kan være at af-medicinere.
Mange ældre er totalt doped.

Jeg tror ikke man kan overskue flere kombinationer af lægemidler

nocturne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Eva Blach er ikke længere ansat som psykiater på Psykiatrisk Afdeling i Vejle. gunvor Politik og Samfund 6 09-09-2013 11:05
Psykiatrisk speciallægeerklæring onmyway Hjælp til Forum Brug 7 26-09-2011 08:03
har du været tilknyttet en psykiatrisk afdeling Guldfax Dit og Dat 9 17-07-2011 11:14
God reumatologisk afdeling på Sjælland? mukke Alt det andet 6 03-02-2011 19:50
Psykiatrisk Afdeling Sonia Dit og Dat 9 18-06-2009 17:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension