K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-03-2012, 15:04   #1
MIN
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2012
Lokation: Midtjylland
Alder: 49
Indlæg: 13
Styrke: 13
MIN er ny på vejen
Jobplan udarbejdet - uden min viden?!?!?

Hej Garvede Brugere...

Smider lige min fortvivlelse ud i forummet.

Jeg er i den umenneskelige lange process på søgningen af FP. Min sag er opstartet feb. 2009, og er lige nu til behandling på tirsdag... Spændende.

Men er røget helt uklart med min sagsbehandler. Først bryder han sin tavshedspligt hos min læge, og her efter sender han mig nu i aktivering, med start på mandag. Jeg fik brevet i torsdags og klagede torsdag og fik af vide at det skal jeg.

I dag lørdag modtager jeg så en jobplan, jeg skal godkende. Men jeg har ikke været med til at lave den, og er slet ikke enig i den, må de det?
Er en jobplan ikke noget der skal laves mellem kommunen og jeg? Og jeg skal vel ikke underskrive den, når jeg ikke har været med til at lave den?

Samtidig er dette aktiveringsforløb på flere timer end min sidste arbjdsprøvning, som blev arbrudt da jeg ikke magtede at gennemføre den.

Hvad er mine muligheder lige nu? Skal jeg møde op på mandag eller melde mig syg?

Hilsen Min - total blank og ny bruger på K10.
MIN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2012, 17:21   #2
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej MIN...

Du har ret, selvfølgelig skal din Jobplan udarbejdes sammen med dig...

Håber du kan bruge dette: https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=136419#K9

Citat:
Lovgrundlaget for udarbejdelse af jobplaner fremgår af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, Lov nr. 1074, af 7. september 2007
Kapitel 9, § 27-31.

Forud for udarbejdelse af en jobplan skal der afholdes en jobsamtale.


Kapitel 9

Jobplan

§ 27. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, kan få udarbejdet en jobplan for, hvordan mulighederne for at få varig beskæftigelse på det almindelige arbejdsmarked kan forbedres.

Stk. 2. I jobplanen beskrives personens beskæftigelsesmål, som så vidt muligt skal være rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft.

Stk. 3. Hvis et beskæftigelsesmål fremgår af de oplysninger, der er indlagt i Jobnet efter kapitel 6 og er inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft, kan jobplanen blot henvise til beskæftigelsesmålet i Jobnet.

Stk. 4. I jobplanen angives, hvilke tilbud der efter § 22 kan gives. Hvis et tilbud er rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft, skal jobplanen ikke indeholde en begrundelse for tilbuddet, medmindre personen ikke er enig i tilbuddet.

Stk. 5. Hvis jobcenteret skønner, at der skal gives et tilbud, der ikke er rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft, skal dette begrundes i jobplanen.

Stk. 6. Jobplanen skal revideres, hvis dette er begrundet i personens situation, eller hvis der er væsentligt ændrede forudsætninger på arbejdsmarkedet, som gør en revision hensigtsmæssig.

§ 28. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 3, kan planen tillige indeholde aktiviteter, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand med henblik på, at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter denne lov.

Stk. 2. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, og som skal bevilges revalidering efter § 51 i lov om aktiv socialpolitik, skal jobplanen tillige indeholde en beskrivelse af personens mulighed for optagelse på en uddannelse og for endelig erhvervsmæssig placering. Hvis jobplanen indeholder et tilbud om virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud, skal planen tillige angive, hvordan virksomheden deltager i forløbet, samt jobcenterets bistand til virksomheden.

§ 29. Forud for afgivelse af tilbud efter kapitel 10-12 til personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, skal der udarbejdes en jobplan.

Stk. 2. Hvis der er udarbejdet en jobplan og personen skal have et tilbud, som ikke indgår heri, skal jobplanen revideres.

Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse ved afgivelse af tilbud efter kapitel 10-12, hvis tilbuddet varer op til 4 uger eller er blevet fastsat under en jobsamtale og er rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft. En person har dog ret til at få udarbejdet en jobplan, hvis den pågældende anmoder herom.

Stk. 4. Tilbud, hvori der efter stk. 3 ikke kræves udarbejdet en jobplan, skal afgives skriftligt, og det skal fremgå af sagen, om personen har accepteret tilbuddet.

§ 30. En person, der er omfattet af § 2, nr. 1, og som har opbrugt adgangen til selvvalgt uddannelse i op til 6 uger, jf. kapitel 8 a, har ret til at få udarbejdet en jobplan efter dette kapitel med henblik på yderligere uddannelse, hvis personen fremsætter ønske herom.

§ 31. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler efter dette kapitel, herunder om indholdet af jobplanen og procedurer for udarbejdelse af jobplaner.
Citat slut.


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 10-03-2012 kl. 17:26.
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2012, 17:35   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
lange process på søgningen af FP. Min sag er opstartet feb. 2009

tror nu ikke lige din sag er begyndt som en pensions sag
før det sker skal alle behandlingsmuligheder være udtømte og en arbejdsprøvning som viser et meget stærkt nedsat arbejdesevne. samt ens lægepapir skal stemme med hvad ens arbejdsprøvning viser.
herefter kan en sagsbehandler indstille en til pension via en §18

så må ærligt sige du ikke er begyndt endnu på en pensionsag

samt du bliver sendt i aktivering, med start på mandag


1 er der stadig behandlingsmuligheder, som dine læger skriver noget om
2 er lægekonsulenten i kommunen enig i alle behandlingsmuligheder er udtømte


eller har du selv søgt en §17, siden du siger den er underbehandling på tirsdag

for der er noget som overhovedet ikke hænger sammen, hvis du er indstillet til pension af din sagsbehandler og nu vil sende dig i aktivering
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2012, 17:45   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
En jobplan er en afgørelse, så den kan du klage over....

Du kunne skrive en skriftlig klage over jobplanen, at du er uenig i den jobplan, skriv hvorfor osv....

Den skal ikke afleveres direkte til sagsbehandler men gerne til f.eks. receptionen, hvis du kan møde op...

Måske kunne du møde op på aktiveringsstedet og så sige til dem, at du har klaget over jobplanen, og så sige til dem, at du kun vil blive der indtil, du ikke kan mere osv... Og så gå hjem...

Det er godt nok også en ret kort varsel, at få jobplanen lørdag og så starte mandag, det er da lidt vildt, synes jeg... Og så uden din godkendelse og underskrift.

Har du nogensinde søgt aktindsigt i din sag? Hvis nej, så prøv det, måske kan du se, hvilken match de har sat dig i. F.eks. match 1 betyder arbejdsklar, hvor match 3 er "passiv", hvor de betyder, at de ikke må sætte dig i aktivering.

Din læge har så også noget at sige her, hvis denne læge bakker dig op f.eks., at du ikke kan klare at arbejde så mange timer....

Så jeg vil foreslå, at du kunne prøve at ringe til lægen på mandag morgen og høre denne ad omkring den aktivering, hvad lægen synes om det osv... Og så klage over jobplanen.

Hvis det hele går for vidt, kan du skrive et klagebrev til jobcenterchefen.

Kan ikke lige helt forstå, at de vil sende dig ud i aktivering, når din førtidspensionssag skal til behandling på tirsdag... man skulle tro, der er gået lidt rod i sagerne...

Håber du kan få styr på det...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2012, 20:44   #5
MIN
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2012
Lokation: Midtjylland
Alder: 49
Indlæg: 13
Styrke: 13
MIN er ny på vejen
Ok, så uddyber jeg min sag lidt mere.

Korrekt, at jeg har søgt efter §17, da min sagsbehandler nægter at anerkende speciallæge rapport, da den er stærkt modstridende den første.

Jeg har 2 speciallæge rapporter nr. 1 er på 8 sider og lavet på 1,5 times møde for 2,5 år siden. Denne siger at jeg evt. vil opnå delvis beskræftigelse, såfremt mine belastninger fjernes...

Nr. 2 er lavet på 6 timers møde og 4 tests for 1,5 år siden, og er på 16 sider, af specielt udvalgt speciallæge. Den siger, at jeg ikke kan holde til at arbejde og flere arbejdsprøvninger vil destabilisere mig yderligere, og det kan jeg ikke holde til. Og at mine belastninger ikke kan forsvinde, da alle problemer bunder i min personlighedsstruktur. Jeg har borderline struktur. Samt at jeg er væsentlig mere syg end jeg selv vil erkende.

Der er forsøgt forskellige medicinske behandlinger, men jeg reagerer allergisk.
Og med hensyn til terapi, skønnes jeg af den ene speciallæge egnet, og af nr. 2 mener at det vil være skadeligt, da jeg ikke magter at arbejde med de dybere problemstillinger, og det derfor vil ødelægge mere end gavne.

Jeg er placeret i Matchgruppe 3, hvorfor jeg ikke burde kunne aktiveres, men det er så pludselig sket, efter jeg har klaget over min sagsbehandler og anmodet om en ny.

Jeg har været igennem 2 arbejdsprøvninger, begge stoppet før tid og på under 10 t. om ugen, da jeg psykisk er gået helt ned. Min sidste arbejdsprøving var i beskyttede omgivelser, som skulle have specialle i min diagnose.

Jeg har ligeledes påpeget overfor kommunen at jeg føler mig syltet, da de reelt ikke har lavet andet på 3 år end ovenstående.

Og jo, jeg har min læges støtte og han er klar til at sygemelde mig, men reelt mener jeg at det kommunen gør lige nu er helt forkert.

Og status i mit hoved lige nu jeg møder op, men også at jeg klager. Hvilket jeg allerede gjorde torsdag, da aktiveringstilbudet kom, samt igen da jeg fik jobplanen i dag. Jeg har allerede skrevet til min sagsbehandlers chef.

Og ja, jeg har også tænkt mig at gøre klart til tilbudet at jeg ikke mener jeg skal være der, og at jeg har klaget. Mit spørgsmål var meget på om kommunen har handlet korrekt.

Men tak for svarene ind til nu
MIN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2012, 23:22   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Den skal ikke afleveres direkte til sagsbehandler men gerne til f.eks. receptionen, hvis du kan møde op...
Det bedste er, efter min mening, at møde op og aflevere den personligt, og bede om en kvittering på, at de har modtaget den.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2012, 09:56   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du kunne også, i hånden skrive, at du formodentlig IKKE magter de timer du er sat til, med henvisning til tidligere forløb.
Du skal henvise til lægedokumentation(kun med overskrift), hvor du kort skriver at du resikere en forværring.
Du skriver at du vil kræve erstatning for evt. forværring af din tilstand, da du mener at der beskrives/kræves mere af dig end helbred rækker til.
Slutteligt, at du kræver en afklaring af din arbejdsevne!
Nu kan du således skrive under, og husk kopi til dig selv.
(Ps. ret urigtige oplysninger).

Jeg er helt sikker på, at aktiveringsstedet dermed nægter at tage dig!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2012, 11:17   #8
MIN
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2012
Lokation: Midtjylland
Alder: 49
Indlæg: 13
Styrke: 13
MIN er ny på vejen
Så er dag 1 overstået. Jeg kom, blev smidt ind i et lokale med ca 20 fremmede mennesker, og ingen info... Der gik ca 20 min, så kom angstanfaldet, og jeg brød grædende sammen. Resultat, jeg blev sendt hjem, og kommer igen i morgen.
Dog var de søde på praktikken og kontakter SB, og spørger om han nu også mener at jeg skal være der... Men søde forstående mennesker, som gerne vil hjælpe. Stadig ikke noget svar fra kommunen. Er der noget andet jeg skal gøre lige nu?
MIN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2012, 12:33   #9
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Tjah... Du kunne henvise til gældende lovgivning, men det lader ikke til, at der er stor lydhørhed i Jobcentret.

http://www.ams.dk/Viden/Indsatser/~/...-02-16pdf.ashx

Ovenstående pjece bør din sagsbehandler kende, den blev delt rundt i samtlige kommuner i 2010 inden den nuværende matchmodel blev taget i brug. I pjecen fremgår det, at personer, der er indstillet til førtidspension (og det er i denne sammenhæng helt underordnet, om kommunen har indstilt eller man selv har søgt), automatisk er match 3, og dermed fritaget for aktivering.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=139870

Bekendtgørelsen om matchvurdering, der fastslår det samme.

Ikke at der er noget nyt i det, jeg kan se, at du godt er klar over det, men kunne være interessant at maile de relevante links til sagsbehandler samt jobcenterchef og undrende spørge, hvordan det kan være, du så alligevel er endt med at blive aktiveret?

Jeg ved ikke, hvor meget mod du har på at gøre yderligere, men en henvendelse til formanden for det politiske udvalg og direktør plejer at sætte gang i træge kommunefolk.

Ellers har jeg ikke så mange andre gode råd - hvis din sagsbehandler mener, at du skal møde op, så har du jo desværre ikke så meget valg, men pas nu godt på dig selv og sig fra.
Tal evt. med din læge, om denne kan sygemelde dig.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2012, 12:59   #10
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Det kan vel også undre, at du ikke er medinddraget i din Jobplan... -forlang også et svar på dette ??? -og husk at ALT skal dokumenteres på skrift...


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§17 og jobplan. Maj-Britt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 30 03-06-2012 12:11
Jobplan - hvad er det??? zuza Nyt om loven 3 09-04-2012 15:12
sygedagpenge stop 3 uger tilbage i tiden uden partshøring og uden afgørelse Miz Alt det andet 5 20-10-2010 19:26
Aktivering uden jobplan BirgitteSonne Alt det andet 10 11-12-2009 00:01
Jobplan... Multe Spørgsmål ang fleksjob 6 26-11-2009 22:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension