K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-12-2012, 11:06   #1
elmaro
Ved at vænne sig til K10
 
elmaros avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2011
Lokation: Phuket
Alder: 59
Indlæg: 15
Styrke: 14
elmaro er ny på vejen
Bo udenfor EU

Hejsa derude, jeg vil høre om nogen kan hjælpe?
Min mand og jeg har en veninde fra Thailand, hun har boet i Dk siden dec. 1984, efter 6 mdr. på sprogskole fik hun arbejde, og har arbejdet uafbrudt indtil 2006, hvor hun grundet arbejdsskade måtte stoppe og kom på førtidspension. (hun er midt 50'erne nu)
Vi vil pga. smerter gerne allesammen flytte til Asien, vi kender konsekvensen for min mand og jeg, som iflg. de nye skatteregler bliver trukke 114.000 kr. om året tilsammen ( vi får begge fb.)
MEN.... hvad med vores veninde, hvordan står hun?
også ifht. folkepension, når den tid kommer?
Håber nogle kan hjælpe ;-)
Elmaro
elmaro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2012, 15:28   #2
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Jeg vil med!

Jeg tror det klogeste er at kontakte Pensionsstyrelsen - PR MAIL, for at få et brugbart, skriftligt svar.

Alt hvad du ikke har på skrift er ligegyldigt, hvis der opstår problemer.

http://www.penst.dk/
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2012, 16:50   #3
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Hun er jo så på førtidspension efter 2003 reglerne...

Hun skulle nok have flyttet lidt tidligere men kan måske nå det endnu hvis hun skynder sig... der er frist til nytår for at få hele pensionen med til et ikke eu land...

Efter nytår kommer der nye regler så det der svarer til pensionstillægget for gamle førtidspensionister og folkepensionister bliver fratrukket ved flytning til et ikke euland...

Ang folkepension så er den sikret ved tildeling af førtidspension med den samme brøk som førtidspensionen... så får hun fuld førtidspension 40/40 får hun også fuld folkepension 40/40 ...

Men hun skal skynde sig for det er ret mange penge hun mister pr. måned hvis hun venter til efter nytår... et skift at folkeregisteradresse til en midlertidig bolig i udlandet burde være nok...

Held og lykke med det



.....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2012, 20:50   #4
Globetrotteren
Bruger ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2012
Indlæg: 24
Styrke: 12
Globetrotteren er ny på vejen
Hej

Hvis jeg var jer ville jeg se at komme afsted hurtigst muligt, altså inden årets udgang.

Der er jo som du selv siger, helt andre boller på suppen til næste år med de nye regler der træder ikraft, men hvis i flytter sidst her i december, ja så får i da en del mere udbetalt fremover pr. måned.

Mvh.
Globetrotteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2012, 17:17   #5
flexjober
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2012
Indlæg: 106
Styrke: 12
flexjober er ny på vejen
Efter som hun har arbejdet ca 21 år så må hendes førtidspension og folkepension da hedde 21/40???




Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Hun er jo så på førtidspension efter 2003 reglerne...

Hun skulle nok have flyttet lidt tidligere men kan måske nå det endnu hvis hun skynder sig... der er frist til nytår for at få hele pensionen med til et ikke eu land...

Efter nytår kommer der nye regler så det der svarer til pensionstillægget for gamle førtidspensionister og folkepensionister bliver fratrukket ved flytning til et ikke euland...

Ang folkepension så er den sikret ved tildeling af førtidspension med den samme brøk som førtidspensionen... så får hun fuld førtidspension 40/40 får hun også fuld folkepension 40/40 ...

Men hun skal skynde sig for det er ret mange penge hun mister pr. måned hvis hun venter til efter nytår... et skift at folkeregisteradresse til en midlertidig bolig i udlandet burde være nok...

Held og lykke med det



.....
flexjober er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2012, 17:28   #6
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af flexjober Se meddelelser
Efter som hun har arbejdet ca 21 år så må hendes førtidspension og folkepension da hedde 21/40???
Det kan jeg jo ikke vide noget om... det må hver især jo checke på sine egne papirer med tildeling af førtidspension...
jeg prøvede bare at forklare hvordan reglerne var

At hvis man er på fuld førtidspension så får man automatisk også fuld folkepension...
Hvis man er på brøk førtidspension så er det samme brøk der følger med til folkepension...
Og det er ligegyldigt om man stadig bor i DK i flere år eller rejser til udlandet og bor...


...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2012, 17:41   #7
flexjober
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2012
Indlæg: 106
Styrke: 12
flexjober er ny på vejen
Så må det være 21/40 hun får, reglen komme jo fra at man fra man var 15 år skal have været her i mindst 40 år for at få fuld pension.

-

Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Det kan jeg jo ikke vide noget om... det må hver især jo checke på sine egne papirer med tildeling af førtidspension...
jeg prøvede bare at forklare hvordan reglerne var

At hvis man er på fuld førtidspension så får man automatisk også fuld folkepension...
Hvis man er på brøk førtidspension så er det samme brøk der følger med til folkepension...
Og det er ligegyldigt om man stadig bor i DK i flere år eller rejser til udlandet og bor...


...
flexjober er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2012, 18:08   #8
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af flexjober Se meddelelser
Så må det være 21/40 hun får, reglen komme jo fra at man fra man var 15 år skal have været her i mindst 40 år for at få fuld pension.

-
Hør nu her... det kan du ikke vide med bestemthed ud fra de oplysninger der er givet...

Prøv og læs det her og du vil forstå at det ikke bare er de 40 år du kan gå ud fra ved tildeling af førtidspensionen...

Citat:
Optjeningsprincippet for førtidspension er udformet således, at der er ret til fuld pension for personer under 65 år, hvis den faktiske bopælstid ved pensionstilkendelse udgør mindst 4/5 af perioden fra det fyldte 15. år og til det tidspunkt, hvorfra der ydes pension (teoretisk mulig bopælstid). For "nye" førtidspensionister, der ikke modtager fuld pension, men brøkpension, kan der ydes supplerende hjælp efter aktivloven. Den samlede hjælp, dvs. brøkpension + hjælp efter aktivloven kan højst udgøre det beløb, der ville kunne udbetales, hvis pensionisten havde været berettiget til fuld pension.

http://www.aeldresagen.dk/faa-raad-o...r/Default.aspx


....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udenfor landet §ABC Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 16-02-2012 01:07
Fleksjobbere - står man udenfor fællesskabet.. Ninja Dit og Dat 10 01-09-2008 09:38
I fleksjob: Hver femte føler sig udenfor Stella Politik og Samfund 3 13-03-2008 17:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension