K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-11-2023, 12:54   #221
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kodning af funktionelle lidelser - Vejledning til sundhedspersonale

https://www.sst.dk/da/Udgivelser/202...X01XHQFi2sGzzo


DEN NYE VEJLEDNING FOR FUNKTIONELLE LIDELSER ER EN GANG ROD, OG SUNDHEDSSTYRELSEN OMGÅR IGEN FOLKETINGETS BESLUTNING OM ME

Man kunne lige så godt have beholdt de originale WHO-navne og -koder på sygdommene både for patienternes og for lægernes skyld:
Her kan ALLE sygdomme indlemmes, idet sygdommen blot "skal medføre moderat til svære påvirkninger af funktionsniveauet eller velbefindende", have varet mindst 3 mdr. og "relevante differentialdiagnoser skal have været OVERVEJET" men ikke UNDERSØGT..! (mine fremhævninger)

"Tabel 1: Liste over nye diagnosekoder for Funktionelle lidelser
SKS Kode Diagnose
DR688A9 Funktionel lidelse IKA
DR688A9A Funktionel lidelse, multiorgan
DR688A9B Funktionel lidelse, enkelt organ
DR688A9B1 Funktionel lidelse, almen/træthed
DR688A9B2 Funktionel lidelse, gastrointestinal
DR688A9B3 Funktionel lidelse, muskuloskeletal
DR688A9B4 Funktionel lidelse, kardiopulmonal
DR688A9B5 Funktionel lidelse, neurologisk
DR688A9B6 Funktionel lidelse, urogenital
DR688A9B9 Anden funktionel lidelse, enkelt organ
DR688A9C Funktionel lidelse, enkelt symptom
Funktionel lidelse – Multiorgan; Denne kode kan anvendes for patienten"
***
Omgåelse af Folketinget besluttede diagnosekode G93.3:

"Vedr. den specifikke kode ’DG933A Benign myalgisk encephalomyelitis’, så bemærkes det, at det følger af Folketingets vedtagelse V82 af 12. marts 2019, at nærværende kodevejledning skal adskille denne kode fra samlebetegnelsen funktionelle lidelser. Dette er efterkommet ved at oprette et nyt kodesæt i det neutrale afsnit DR68, samtidig med at der nedenfor gives vejledning til fortsat anvendelse af DG933A, som er placeret i et andet afsnit, idet det dog samtidig bemærkes, at koder fra enten det ene eller begge afsnit ud fra konkrete kliniske vurderinger kan anvendes til beskrivelse af et symptombillede hos en patient"
***

Her skelner man mellem træthedssyndrom og ME, men igen har ME ikke den af Folketinget besluttede kode G933.3:

"SKS kode Diagnose
DF452 Helbredsangst
DG933 Postviralt træthedssyndrom
DG933A Benign myalgisk encephalomyelitis
DK58 Irritabel tyktarm
DM747 Fibromyalgi
DR522E Komplekse langvarige eller kroniske ikke-maligne smerter
DN301 Smertefuld blæresyndrom/kronisk interstitiel cystitis
DR568G Non-epileptisk anfald"
***
Her skelner SST mellem træthedssyndrom og ME, men der skal være en inflammation i hjernen til forskel, og SST benytter IGEN ikke den af Folketinget besluttede diagnose:

"Case om kronisk træthedssyndrom og ME
Hvis en patient har kronisk træthed, som, efter en grundig klinisk vurdering, kan sandsynliggøres som forårsaget af en tidligere viral infektion, kan koden DG933 Postviralt træthedssyndrom være relevant. Hvis udredning og den kliniske vurdering derudover sandsynliggør, at der er er en inflammatorisk tilstand i hjernen, kan underkoden DG933A Benign myalgisk encephalomyelitis overvejes. Begge koder er placeret under området DG93 Andre hjernesygdomme.
Hvis ovenstående ikke kan understøttes klinisk, og kriterier som anført i afsnit 3.1 i øvrigt er opfyldt, så er den nye kode for Funktionel lidelse, almen/træthed, DR688A9B1 relevant"
***

Fibromyalgi er her en funktionel lidelser, men der skelnes alligevel på sælsom vis... gad vide, om lægerne kan finde ud af det? :
"En sygehusafdeling, hvor den kliniske vurdering er, at årsagen til en patientkontakt helt eller delvist er fx fibromyalgi ELLER EN ANDEN funktionel lidelse, skal således indberette en af ovenstående diagnosekoder jf. diagnoselisterne, afhængigt af patientens tilstand. Koderne indberettes enten som aktionsdiagnose eller bidiagnose, alt efter om fibromyalgi eller den funktionelle lidelse er den væsentligste årsag (aktionsdiagnose) eller medvirkende årsag (bidiagnose) til kontakten"


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-12-2023, 14:14   #222
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Fysioterapien anno 2023

Fra Facebook

""Har været til fysioterapeut med atrose som jeg har i begge fødder, samt rygsøjlen og knæ, muligvis i hofteled.

Han siger der forsket og alt det skanning ikke er noget værd.

Det tager langt tid at få svar på skanningen, så er folk blevet raske.

Det har ingen betydning at brusken er slidt væk.

Og det er ens hjerne der spille en et puds ( nu mig) så min bliver snydt til at tro man har ondt.

Ærligt talt kan jeg flere dage ugeligt ikke gå ret godt, og koble ud i min bil, særlig venter storetå er ramt, men det er i alle tæer.

Det kom geren når man var ked af det, havde stress eller andre problemer med noget.

Så siger han at de begyndt en ny behanling han brækker læs i mine fødder i leden og drejer ankelen i mærkelige retninger men jeg skal holde imod.

Jeg får ondt i næsten en uge,ja det havde jeg i forvejen jo. Mine indlægsåler behøver jeg ikke de hjælp ikke.

Jeg har for 30 år siden fået førtidspension grundet Me/cfs og Fibromyalgi, og fik den tilbagevirkende 7 år.

Altså jeg tænkte Per Fink, da jeg hørte den historie. Kan man nu ikke gå til fysioterapeut mere?""

Jeg har og så for lav stofskifte, efter det blev behandlet fim jeg for højt kolestreol og en lymfekræft i de blodceller der udgør immunforsvar. WM kalder man den, den er behandlet så den er i ro.

Men kan det virkeligt være rigtig, at det sådan de tænker nu?


Hilsen Peter

Bilag

https://www.k10.dk/showpost.php?p=36...uNlFgxVLz--hMA

""Mennesker med Funktionelle Lidelser har ofte symptomer fra flere forskellige organsystemer. Mange oplever smerter i bevægeapparatet, og fysioterapeuten vil derfor ofte være en af de fagpersoner, som vil blive kontaktet tidligt i forløbet.

Diagnosticering

For fysioterapeuten er det en forudsætning for et godt forløb, at mistanken om en funktionel lidelse bliver vakt. Til dette er en grundlæggende viden om funktionelle lidelser nødvendig. Meget af den nødvendige information vil kunne findes på denne hjemmeside og i den anbefalede litteratur.

Fysioterapeuten bør ved undersøgelse og behandling spørge ind til symptomer, som ligger ud over bevægeapparatet. Nogen vil opfylde kriterierne for svær funktionel lidelse, i forskningssammenhænge kaldet Bodily Distress Syndrom, eller forkortet: BDS.
""

Fysioterapien protesterede ikke da de blev opfordret til at scannes deres patienter for "Funktionel Lidelse" UDEN PATIENTERNES VIDEN OG ACCEPT.

Derfor søgt aktindsigt fordi fysioterapeuter er pligtige til at fører journal.

Hvis kommunen fik indblik i dette, ville det være mana for at trække tiden ud.

https://www.fysio.dk/fysioterapeuten...5FAzzHTIC-zWJY
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 17-01-2024, 21:35   #223
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bertines læge henviste hende til psykiatrien

Bertines læge henviste hende til psykiatrien – så blev hun undersøgt i Spanien: 'Jeg kan blive lam eller dø uden operation'

https://www.bt.dk/samfund/bertines-l...9vFLngpETeR3zQ

Da 27-årige Bertine Engkvist besøgte det danske sundhedsvæsen med voldsomme smerter i nakken, ufrivillige spasmer i kroppen og dybe bekymringsrynker, fik hun at vide, at hun ikke fejlede noget fysisk.

Derimod blev hun henvist til Center for Funktionelle Lidelser eller alternativt Psykiatrien. Det fremgår af hendes journal, B.T. er i besiddelse af.

»Jeg blev sur, og er sur. I mange år er jeg kommet til min læge og sagt, at der var noget galt med min nakke. Jeg blev ikke lyttet til, men jeg vidste bare, at der var noget helt galt,« siger Bertine Engkvist.

Og det havde hun ifølge udenlandske neurologer helt ret i.

Faktisk var det langt mere alvorligt, og livstruende, end hun havde frygtet, lød vurderingen.

»Jeg begyndte selv at undersøge mine nakkeproblemer, hvor jeg fandt frem til en anden patient med de samme symptomer som mig,« siger hun.

Patienten var Cecilie Hildebrandt, hvis sygdomsforløb B.T. har dækket siden sidste år. Hun har sygdommen CCI (Craniocervical Instabilitet, red.), som er en sjælden nakkesygdom, der giver skader på hjernestammen på grund af instabilitet mellem hovedet og nakken.

Efter flere afvisninger i det danske sundhedsvæsen rejste Cecilie Hildebrandt til Spanien, hvor hun fik den samme gruopvækkende besked, Bertine Engkvist for nylig har modtaget.

Beskeden lød, at hun kunne risikere at blive lam eller i værste tilfælde dø ved at 'blive halshugget indefra,' hvis hun ikke fik en operation i nakken. I sommeren 2023 fik Cecilie Hildebrandt operationen, og i dag er hun i en overvældende forbedring.

»Jeg besluttede mig for at tage ned til samme klinik som hende. Her fandt de ud af, at mine nakkehvirvler flytter sig 9,5 millimeter, når jeg drejer mit hoved til venstre og 10, når jeg drejer det til højre. De må helst ikke flytte sig mere end 1, så det er meget alvorligt,« fortæller Bertine Engkvist og fortsætter.

»Lægens vurdering er, at jeg kan blive lam eller dø, hvis jeg ikke får en operation. Hvis jeg for eksempel falder uden halskrave, kan mine hvirvler gå helt af led. Det er meget skræmmende at tænke på.«

Forlader næsten aldrig sengen
Når trykket i hovedet bliver for stort, eller Bertine Engkvist bliver overvældet af migræner, tager hun halskrave på. Hvis hun en sjælden gang imellem rejser sig fra sengen for at 'gå' en tur med sin hund, bærer hun den som en halskæde.

En ujævn vej eller en sten under hendes elektriske kørestol kan nemlig få livstruende konsekvenser for den 27-årige kvinde uden den ekstra støtte i nakken.

Inden hun blev invalideret af sine problemer i nakken, levede Bertine Engkvist et aktivt liv. Hun hoppede altid med til en koncert eller en tur på stranden, hvis hendes veninder ringede.

I dag er hun sengeliggende 20-22 timer i døgnet. Hun får besøg af hjemmeplejen tre til fire gange om dagen, og så venter hun ellers bare. Venter på, at hun kan få samlet penge nok ind til at få den livreddende operation i Spanien, fortæller hun.

»Jeg har opgivet at få hjælpen herhjemme, og det danske sundhedsvæsen har ikke gjort det godt nok. De fik mig kun til at tvivle på mig selv. Jeg håber på at kunne få samlet ind til operationen inden sommerferien, men det er nok urealistisk. Jeg ved bare, at det skal være hurtigst muligt,« lyder det fra Bertine Engkvist.

B.T. har forelagt Bertine Engkvists kritik med en fuldmagt over hendes journal over for Hospitalsenhed Midt.

I et skriftligt svar til B.T. oplyser man, at man ikke ønsker at udtale sig om en konkret patientsag i medierne.

»Hvis patienten oplever, at der er sket fejl i hendes forløb hos os, vil vi opfordre hende til at benytte muligheden for at klage, så vi kan få forløbet undersøgt til bunds,« lyder det.

Lang vej endnu
Grunden til, at Bertine Engkvist ifølge den spanske neurolog skal opereres hurtigst muligt, er først og fremmest risikoen for varige mén. Dernæst risikoen for at blive lam. I værste tilfælde døden.

Derfor har Bertine Engkvist med sin mor og tre søstre startet indsamlingen 'Bertines kamp', hvor beløbet for operationen, rejseomkostningerne og opfølgninger kommer til at koste 550.000 kroner.

Indsamlingen startede 5. januar, og har i dag rundet 47.000 kroner.

»Der er lang vej endnu, men jeg håber, at jeg kan få operationen. Jeg forsøger at være positiv og tænke, at min nuværende tilstand ikke er for altid,« siger Bertine Engkvist.

Imens den 27-årige kvinde venter, drømmer hun om, hvad en operation kan ændre på.

Måske bremse udviklingen af sygdommen. Give en bedre førlighed. Mindske migrænen. Komme ud at synge med sine veninder igen. Leve livet uden at være konstant bekymret for at lave et forkert ryk i nakken.

Og så har hun ikke mindst »en skør drøm,« om at besøge Disneyland.

»Det har jeg talt om i 10 år. Så det må blive det første, jeg skal,« fortæller Bertine Engkvist.

INDSAMLING til den unge kvinde:
https://www.facebook.com/groups/1018...are_group_link

Flere patienter med samme oplevelse
B.T. har siden sidste år været i kontakt med flere patienter med CCI, der deler en skæbne af samme klang som Bertine Engkvist. Flere har i dag fået operationen. Dem kan du læse mere om her:

1. Cecilie må selv finde 500.000 kroner til sin operation: 'Jeg kan blive halshugget indefra'

2. 28-årige Cecilie kan 'blive halshugget indefra' – sender nu desperat opråb til sundhedsministeren

3. Cecilie kunne blive halshugget indefra - men nu har hun fået livsvigtig operation

4. Mor og søn lider af samme sjældne sygdom – kan ikke få livreddende operation i Danmark

5. 18-årige Asger kan dø uden behandling: 'Vi kan ikke få hjælp i Danmark'


Faktaboks: CCI
CCI er forkortelsen for Craniocervical Instabilitet.
Det betyder, at der er instabilitet mellem hovedet og nakken og mellem første og anden nakkehvirvel.
Symptomerne på CCI er sorten for øjnene, stærke smerter, svimmelhed, pludselige spasmer og andre neurologiske symptomer.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-01-2024, 10:01   #224
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
ME diagnose, fortsat.

ME-foreningen svarer: Dette illustrerer, hvad vi er oppe imod

https://www.berlingske.dk/kommentare...i-er-oppe-imod

Kronikøren er instruktør i en adfærdsterapi kaldet Lightning Process. Terapien er en slags »tænk-dig-rask« forløb, hvor man påstår, at patienter med varierende grad af ME kan blive raske ved at tage ansvar for egen helbredelse. Der er talrige eksempler på, at ME-patienter har taget skade af denne teknik.

Som kronikøren skriver, skyldes dette, at ME betragtes som en funktionel lidelse under det danske begreb Bodily Distress Syndrom (BDS), som WHO gang på gang har nægtet eksistensen af. Behandlingen for funktionel lidelse/BDS i Danmark er gradueret genoptræning og kognitiv adfærdsterapi. Disse terapier frarådes til behandling af ME af de nævnte institutioner CDC og NICE.

Det er på høje tid, at Danmark følger den internationale forståelse af ME, så den utilstrækkelige udredning og de forkerte behandlinger kan ophøre og erstattes af en ny ME-indsats. Derfor hilser vi sundhedsministerens nye initiativ meget velkommen. Det har vi, og flere tusinde danske ME-patienter, ventet meget længe på.

Line Vind er formand for ME-foreningen og ergoterapeut, Bendt Nielsen er ME-patient og cand.med., dr.med. og speciallæge i hæmatologi, og Vibeke Vind er ME-patient og videnskabelig konsulent for ME-foreningen og biokemiker


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension