K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-03-2008, 14:08   #1
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
§1oo

Hej med jer

Håber at der er en der kan hjælpe mig, det drejer som om §100, som jeg fik godkendt sidste år, har så igen søgt forlængelse, og har lige ringet og rykket da jeg ikke havde hørt fra dem, nu siger hun at man ikke medregner fys udgifter, det fik jeg sidste år, så er det sådan at jeg mener at kunne huske at have læst her på siden, eller måske et andet sted, at hvis man engang har fået det bevillget så kan de ikke tage det fra en igen, er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg har læst det og hvilken § det står i.

Håber at i kan hjælpe mig Tak

Mai-Britt
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2008, 14:18   #2
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 48
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
Jeg har fundet en side hvor du kan læse hvad der gives tilskud til ifølge §100.

Jeg ved ikke lige noget om det der med at man ikke kan tage noget fra én når man først har fået det bevilget, men måske en af de andre ved det ?

http://borger.dk/forside/handicapped...r-voksne#Klage
amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2008, 14:29   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Måske du kan læse mere her:

http://www.statsforvaltning.dk/Evere...Praksisund.pdf

MEN... der er ved at ske en ændring i forhold til fysioterapi, hvor nogle kan få gratis fysioterapi, mens andre fortsat ikke kan.

Prøv at bruge søgefunktionen her og skriv: "Fysioterapi".

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2008, 15:47   #4
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Mai-britt.

Gå på google og skriv...Uddrag af Socialministeriets Vejledning Nr. 96 af 5. december 2006 og find den om Merudgiftsydelser til voksne, der står alt hvad man kan ønske at vide om merudgiftsydelser.

Kommunen skal en gang om året lave en opfølgning, det sker at folks situation eller behov ændrer sig hen af vejen, eller at der er kommet nye lovgivninger.....f.eks at fysioterapi kan dækkes af anden lovgivning, en § 100 er altid sidste udvej, så hvis der er andre muligheder for hjælp i andre lovgivninger, SKAL kommunen se på det først.

Hvis kommunen ændrer din bevilling, så skal du have det skriftligt samt en vejledning i hvordan du kan klage over den afgørelse.

Det lyder som et skuffecirkulære din sagsbehandler på området arbejder efter, så bed om at få afslaget på skrift, sådan at du kan anke....kommunen skal have en meget god grund til at fratage dig en bevilget ydelse.....trods alt er det stadigvæk din funktionsevne der ligger til grund for merudgiftsydelse, så har fys. betydning for din funktionsevne, så er der en god chance for at vinde en ankesag.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2008, 18:23   #5
Louise
Hvor skulle jeg ellers være
 
Louises avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Lokation: København
Alder: 48
Indlæg: 127
Styrke: 18
Louise er ny på vejen
I mit blad fra gigtforeningen, står der at hvis man først har fået bevilliget en §100, kan den ikke tages fra en igen, det skal så være fordi at der er sket en væsenlig forbedring,så det ville jeg stille mig uforstående overfor. Så jeg ville også anke den, hvis jeg var dig.
Og der kan jo stort set blive dækket alle merudgifter, som man har pga sin sygedom, det gælder da også fys, ellers skal hun da henvise til hvor du så kan få den dækket.
Jeg har f.eks fået dækket taxakørsel til mine børn om morgen,alle ugens 5 dage, den løber så i 3 måneder af gangen, indtil man finder en bedre løsning, og jeg har også fået dækket det min husleje koster ekstra efter jeg er flyttet i handicapbolig. Så det din sagsbehandler siger, lyder helt forkert, det skal du kæmpe for.
Louise
Louise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2008, 20:40   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
dertil er merudgiften en økonomisk kompentation, der muliggør større selvstændighed, til selv at varetage div omkostninger.
Ydelserne under den sociale lovgivning er ofte med flydende overgange, hvorfor det IKKE altid er sikkeret at andre ydelser/lovgivning kommer først. der ligger nemlig større ansvar på kommunen, at den anvidste ydelse så også matcher helt.
dertil SKAL kommunen have en rigtig god for at fratage dig noget der først er bivilligt dig.
merudgiften er en løbene ydelse der skal revuderes 1 gang årlig, men kun ændres i ved ændring i funktionsevnen.Ikke fordi man beslutter at ydelsen skal gives på anden vis.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2008, 20:40   #7
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Svar vedr.§100

hej alle


Tak for alle jeres svar, og Louise så er det i gigtforeninges blad jeg har læst det jeg er nemmelige også medlem i gigtforeningen. Men kunne ikke huske hvor jeg havde læst det.

Og jeg tror at det er fordi at kommune har ansat 2 nye og sammentidige lavet et område som de kalder handicap område, som skal tage sig alle de ansøgninger der er omkring dette, så måske prøver de det lige det af, for at se hvor meget de kan spare. Men den hopper jeg ikke på.

Tak alle, kommune skal få kamp til stregen.

God aften til alle Mai-Britt
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2008, 20:54   #8
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Louise Se meddelelser
I mit blad fra gigtforeningen, står der at hvis man først har fået bevilliget en §100, kan den ikke tages fra en igen, det skal så være fordi at der er sket en væsenlig forbedring,så det ville jeg stille mig uforstående overfor. Så jeg ville også anke den, hvis jeg var dig.
Og der kan jo stort set blive dækket alle merudgifter, som man har pga sin sygedom, det gælder da også fys, ellers skal hun da henvise til hvor du så kan få den dækket.
Jeg har f.eks fået dækket taxakørsel til mine børn om morgen,alle ugens 5 dage, den løber så i 3 måneder af gangen, indtil man finder en bedre løsning, og jeg har også fået dækket det min husleje koster ekstra efter jeg er flyttet i handicapbolig. Så det din sagsbehandler siger, lyder helt forkert, det skal du kæmpe for.
Louise
hej Louise jeg kan desværre ikke finde bladet men kan du se hvad nummer det er i for så vil jeg ringe til gigtforeningen og få et nyt tilsendt. venligst Mai-Britt
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2008, 21:03   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er i det seneste nummer... hvor de endda skriver noget om en rettelse af en fejl i det forrige nummer.

Men... i den helt nye satspuljeaftale var der nogle justeringer vedr. fysioterapi, så måske du kan finde ud af mere ved at besøge gigtforeningens hjemmeside:

Her er noget:

Citat:
Nyheder
17-01-2008
Nyt om merudgifter efter servicelovens § 100
Velfærdsminister Karen Jespersen svarer på spørgsmål om tilkendelse/ frakendelse af merudgifter
I et svar til Folketingets socialudvalg 16. januar 2008 svarer velfærdsminister Karen Jespersen på et spørgsmål om tilkendelse/frakendelse af merudgifter - se spørgsmål nr. 73 (SOU Alm. del)

Karen Jespersen understreger i den sammenhæng, at personer, der tidligere har fået tilkendt merudgifter, ikke kan frakendes disse merudgifter, med mindre der er sket ændringer – for eksempel helbredsmæssige forbedringer.

Vi har gennem de seneste år set en stor stramning på kommunernes behandling af merudgiftssager. Senest har Ankestyrelsens principafgørelse nr. SM C-27-07 om en person med gigt (Ehlers Danlos) aug. 2007 formået at ændre praksis. Den pågældende havde ikke en tilstrækkelig indgribende funktionsnedsættelse til at være omfattet af personkredsen, selv om hun både havde handicapbil, kørestol og fleksjob. Denne afgørelse har ført til en voldsom stramning af § 100, og mange mennesker med gigt har siden da mistet den merudgiftsydelse, som de havde i forvejen.

På baggrund af ministerens udtalelse til Socialudvalget opfordrer Gigtforeningen derfor mennesker med gigt til at kontakte deres kommune, hvis de tidligere har modtaget merudgifter og nu ikke længere kan få dem, såfremt deres helbredsmæssige tilstand er den samme eller forværret. Når du kontakter kommunen, skal du henvise til ovennævnte svar fra ministeren.

Vi skal selvfølgelig gøre opmærksom på, at Ankestyrelsens principafgørelse fortsat er gældende, men at vi forventer, at praksis ændres på baggrund af ministerens udtalelse.

Du er meget velkommen til at kontakte Gigtforeningens telefonrådgivning 39 77 80 80, hvis du har spørgsmål eller brug for rådgivning.
Læs mere om merudgifter her http://www.gigtforeningen.dk/DB4F473...8B2A0B5E.W5Doc



http://www.gigtforeningen.dk/B06E712...9-E6B46ED8AE9E
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2008, 21:11   #10
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Hej zuza

Tusind tak for dit svar, jeg kontakter Gigtforeningen i morgen og så laver jeg lige en kopi af dette du har skrevet.

Tak for det

Mai-Britt
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension