K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-07-2013, 18:17   #351
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
tror alle som ligger til en pension, vil en arbejdsprøvning forværrer borgerens lidelser
det skal være dokumenteret at en arbejdsprøvning vil give en varig skade.
ikke kun i den periode hvor en arbejdsprøvning finder sted.

alle som ikke har fået pension inden den 1.1.2013, skal i et ressourceforløb
i sådan et forløb går kommunen alså også ind og laver en vurdering af ens arbejdsevne.
da dem som faktisk ligger til en pension før 2013, nu skal i gennem et ressourceforløb

det bliver nok udelukkende borge som er multihandicappet, der slipper for en vurdering af ens arbejdsevne fremover.

hele loven er netop lavet sådan, at det udelukkende er kommunen som kan vurdere ens arbejdsevne.
da en kommune netop skal bruge arbejdsevnemetoden, til at vurdere

det vil betyde at hvis en dommer, giver ret i kommunen helt generelt ikke må sende en borger ud i noget, der forværrer borgerens lidelser.
så kan ingen jo blive sendt i et ressourceforløb


en dommer kan ikke tilkende pension og hvis ens sag ikke er overgået til reglerne om pension inden den 1.1.2013. så er man under de nye regler.
det bliver en dommer nødt til og tage med i en dom.



Jeg tror nu at min sag går efter de gamle regler, efter som at jeg fik afslag og ankede sidste år, men BAN har været længe om det og nu har min advokat så stævnet BAN og så må vi se hvad der kommer ud af det, advokaten mener det er en god sag, selvom det skal hun sige, men hun ville ikke tage sagen hvis hun ikke mente at der er hold i den og det er der rent lovmæssigt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Lyder som om der er ved at komme ordentlig styr på paragrafferne

Håber sådan du vinder den sag, Rene


Det er lige før jeg kan det hele i søvne, det er til tider ret krævende, men sådan er det jo, ser frem til at der kun er et års tid tilbage som man kan sige det men så længe sagen køre, kan kommunen ikke gøre mig ret meget.

Min sagsbehandler har jo rent ud sagt at hun ikke ved hvad hun skal stille op med mig.

Så en FTP må da være på rette sted.


Men tak for det Helene
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2013, 20:37   #352
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Ja efter "de gamle" 2012 regler bør din sag stå godt, syntes også at det er en god forklaring din advokat kommer med på hvad din sag kommer til at gå på.

Hvornår skal den for? Og hvornår får du så en afgørelse?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2013, 22:09   #353
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af renehdal Se meddelelser
Hej Allesammen,

Her er lidt nyt, b.la en mail fra min advokat, den får i lige først.:

"I forhold til bemærkningerne fra din veninde, kan jeg oplyse, at jeg ikke er enig i disse. Dommeren skal ikke konkret tage stilling til, om en borger må sendes ud i noget, som kan forværre borgerens lidelser. Dommeren skal tage stilling til, om du opfyldte betingelserne for tilkendelse af førtidspension på tidspunktet for kommunens afslag – altså om du opfyldte betingelserne i pensionslovens § 16.

Da dommeren kommer til at tage stilling til, om det foreliggende materiale er tilstrækkeligt til tilkendelse af førtidspension, kan man dog sige, at dommeren indirekte tager stilling til, om du skal i yderligere afklaring. Taber du sagen, vil dette naturligvis være konsekvensen.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at dommeren er enig i, at kommunen helt generelt ikke må sende en borger ud i noget, der forværrer borgerens lidelser. Dette er imidlertid ikke ensbetydende med, at man opfylder betingelserne for tilkendelse af førtidspension efter pensionslovens § 16. Kan det ikke udelukkes, at man kan sende borgeren ud i en arbejdsprøvning på et senere tidspunkt (fx efter et par år), uden at der sker en forværring, eller er det ikke lægeligt dokumenteret, at erhvervsevnen er nedsat til det ubetydelige (i mangel af en arbejdsprøvning), opfylder man ikke betingelserne for tilkendelse af førtidspension.

Beskæftigelsesankenævnet er da også enigt i, at du på nuværende tidspunkt ikke er i stand til at gennemgå en"



Der er i dag sendt brev til civilstyrelsen om fri proces, nu håber jeg så at den går igennem!!!

Ellers skulle alt være på plads, det ender med at hvis jeg får min FTP så bliver det med mange måneders tilbagevirkning... Men jeg ville nu hellere have sagen overstået, en ende på det her lange forløb må snart være slut.
Jeg bøjer mig selvfølgelig for advokatens holdning/påstand, hun må jo, i sagens natur, vide mere om dette end jeg gør.

Men af det, jeg har markeret med rødt, fremgår det jo sådan set, at vi er enige.
Jeg turde bare ikke gå ud fra, at dommeren er enig i disse ting.

Og som advokaten også skriver, så er man ikke berettiget til pension hvis der er udsigt til, at man kan tåle en arb.prøvning om X antal år.
I så fald er situationen jo ikke stationær.

Så jeg er helt enig med din advokat.
Som om, at det har nogen betydning.

Jeg synes det er positivt, at advokaten ser det som en selvfølge, at "dommeren er enig i, at kommunen helt generelt ikke må sende en borger ud i noget, der forværrer borgerens lidelser".
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 00:34   #354
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Hej René

I stævningen du har vedlagt tidligere står i en statusattest fra psykiater Steffen Høy
Pedersen til kommunen:

”Pt. har for nylig fået en markant forværring i sin psykiske tilstand i forbindelse med jobpraktik… Pt.s funktionsniveau er nedsat i relation til de psykiske lidelser. Behandling vil ikke kunne normalisere hans funktionsniveau. I relation hertil er tilstanden stationær. Der vil være behov for varige skånehensyn på arbejdsmarkedet. Skånehensynene bør være reduceret arbejdstid
i et roligt arbejdsmiljø, uden for stort ansvar.
Pt. vil ikke for nuværende kunne indgå i beskæftigelsesfremmende tilbud,
grundet den aktuelle forværring af hans psykiske tilstand.”

Med den statusrapport åbner Psykiater Steffen Høy op for at fleks kan være en mulighed for dig.

Har din advokat kalkuleret med at BAN kan hæfte sig ved det som deres modsvar, til hvorfor du ikke blev tilkendt fp. Fordi fleks ikke er udelukket.?

Jeg er blevet tilkendt fleks. (Har tidligere fået afslag på pension). Der blev peget på en hjemmearbejdsplads som skånebehov. Jeg er blevet arbejdsprøvet hjemme.
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 14:15   #355
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af simsons Se meddelelser
Hej René

I stævningen du har vedlagt tidligere står i en statusattest fra psykiater Steffen Høy
Pedersen til kommunen:

”Pt. har for nylig fået en markant forværring i sin psykiske tilstand i forbindelse med jobpraktik… Pt.s funktionsniveau er nedsat i relation til de psykiske lidelser. Behandling vil ikke kunne normalisere hans funktionsniveau. I relation hertil er tilstanden stationær. Der vil være behov for varige skånehensyn på arbejdsmarkedet. Skånehensynene bør være reduceret arbejdstid
i et roligt arbejdsmiljø, uden for stort ansvar.
Pt. vil ikke for nuværende kunne indgå i beskæftigelsesfremmende tilbud,
grundet den aktuelle forværring af hans psykiske tilstand.”

Med den statusrapport åbner Psykiater Steffen Høy op for at fleks kan være en mulighed for dig.

Har din advokat kalkuleret med at BAN kan hæfte sig ved det som deres modsvar, til hvorfor du ikke blev tilkendt fp. Fordi fleks ikke er udelukket.?

Jeg er blevet tilkendt fleks. (Har tidligere fået afslag på pension). Der blev peget på en hjemmearbejdsplads som skånebehov. Jeg er blevet arbejdsprøvet hjemme.

Det du læser er min ALLER første status, siden hen er de blevet "værre" hvis man kan sige det sådan.

Citeret fra den sidste:

Pt. har jævnfør ovenstående en svær psykopatologi. Alle former for krav og forventninger forværrer
pt.s psykiske lidelser. Pt. har efter min vurdering ingen resterhvervsevne.



Så jeg ved ikke rigtig hvad det er de hænger sig i??? det står meget klart, selv kommunens lægekonsulent skriver:

Herfra vurderes det ikke, at RH vil kunne deltage i erhvervsafklarende tiltag – ej heller på længere sigt. Der skønnes at være meget stor risiko for, at der igen opstår en svær forværring af hans psykiske lidelser, og det vurderes ikke, at han som følge af den samlede beskrevne psykiske og begavelsesmæssige tilstand vil være i stand til at kunne udføre løngivne arbejdsopgaver – ej heller i mindre omfang uanset tilgodesete skånebetingelser.

Der kan ikke peges på behandling eller andre tiltag, der vurderes at ville kunne ændre på dette.

Funktionsevnen vurderes varigt at være nedsat til det ubetydelige i forhold til at kunne udføre løngivne arbejdsfunktioner og til at kunne indgå i et arbejdsrelateret ansættelsesforhold.



Det kan ikke være mere tydeligt.....
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 14:22   #356
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af renehdal Se meddelelser
Det kan ikke være mere tydeligt.....
Nej, der er jo netop ingen af os, der fatter, at den ikke strøg lige igennem.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 15:02   #357
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Ja efter "de gamle" 2012 regler bør din sag stå godt, syntes også at det er en god forklaring din advokat kommer med på hvad din sag kommer til at gå på.

Hvornår skal den for? Og hvornår får du så en afgørelse?


Jeg ved ikke rigtig noget, for der er først nu sendt ansøgning ind om fri proces, det tager 3-6 måneder og derefter er det mellem 6 og 12 måneder før der ligger afgørelse.
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 15:22   #358
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du har alså ikke fået en afgørelse fra BAN endnu omkring din ansøgning om penison
fordi så har du ret i, at din sag stadig er under de gamle regler

meget underligt du ikke har fået det endnu, men hvis de giver afslag
så ryger du alså under de nye regler efter 2013

det jeg bare hæfter mig ved, er at advokaten vil have en dom på kommunen
ikke må sende folk ud i noget som kan forværre ens heldbred.

hvis dommer giver ret i det, kan det få den betydning ingen kan sendes ud i noget som helst. så vil en kommune ikke kunne afklare folk til fleks eller pension længere.
da kommunen helt generelt ikke må sende en borger ud i noget, der forværrer borgerens lidelser.
min påstand er at alle på k10 som har har været i en arbejdsprøvning
netop har den konsekvens at man får det langt værre.
men at man kommer tilbage igen på et normalt niveau igen, efter et stykke tid
tog nok et par måneder for mig, i forhold til de 5 uger jeg var i en arbejdsprøvning
men igen uden, havde jeg ikke siddet med en pension i dag.

hvis du havde fuld dokumentation på at en arbejdsprøvning vil give dig en varig skade
alså at din funktionsevne vil blive yderligere nedsat og det ikke kan rettes op igen
så vil jeg mene du havde en langt stærkere sag.

men det bliver da spændende og se hvad der kommer ud af det.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 15:53   #359
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
du har alså ikke fået en afgørelse fra BAN endnu omkring din ansøgning om penison
fordi så har du ret i, at din sag stadig er under de gamle regler

meget underligt du ikke har fået det endnu, men hvis de giver afslag
så ryger du alså under de nye regler efter 2013

det jeg bare hæfter mig ved, er at advokaten vil have en dom på kommunen
ikke må sende folk ud i noget som kan forværre ens heldbred.

hvis dommer giver ret i det, kan det få den betydning ingen kan sendes ud i noget som helst. så vil en kommune ikke kunne afklare folk til fleks eller pension længere.
da kommunen helt generelt ikke må sende en borger ud i noget, der forværrer borgerens lidelser.
min påstand er at alle på k10 som har har været i en arbejdsprøvning
netop har den konsekvens at man får det langt værre.
men at man kommer tilbage igen på et normalt niveau igen, efter et stykke tid
tog nok et par måneder for mig, i forhold til de 5 uger jeg var i en arbejdsprøvning
men igen uden, havde jeg ikke siddet med en pension i dag.

hvis du havde fuld dokumentation på at en arbejdsprøvning vil give dig en varig skade
alså at din funktionsevne vil blive yderligere nedsat og det ikke kan rettes op igen
så vil jeg mene du havde en langt stærkere sag.

men det bliver da spændende og se hvad der kommer ud af det.

Du har misforstået det hele

Det er sådan at BAN stadfæstede kommunens afgørelse, nu ligger den og skal for en domstol.
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 16:01   #360
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
så er din sag desværre endnu værre, fordi så er du alså under de nye regler efter 1.1.2013
uanset hvad dommen bliver
fordi en dommer kan ikke tilkende nogen pension og så skal du i et ressourceforløb på 1 til 5 år før der kan tilkendes en pension

resten som jeg skriver, holder jeg fast i. det skal være fuldt dokumenteret at man ikke må sendes ud i noget, da det kan varig skade.

forskellen er meget klar på disse
1 forværrer borgerens lidelser
2 en varig skade

før 2013 brugte man som regel denne sætning, hvis en arbejdsprøvning var umulig
arbejdsprøvning kontraindiceret af helbredsmæssige grunde
men efter 1.1.2013 hedder det ressourceforløb på 1 til 5 år før der kan tilkendes en pension
med mindre man er multihandicappet eller har kort leve tid
må indrømme jeg ikke er særlig enig med din advokat at du har en rigtig god sag
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
ankesag muren65 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 25-01-2012 08:50
svar fra statsforvaltningen ang ankesag,ftp. Leduce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 03-01-2011 19:25
Midt i en ankesag Carmen Spørgsmål ang fleksjob 17 20-09-2010 14:11
Ankesag - Advokat? Eller? Element Spørgsmål ang fleksjob 3 16-11-2009 11:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension