K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-03-2014, 20:33   #1
Østergaard
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2013
Indlæg: 60
Styrke: 11
Østergaard er ny på vejen
Feriepenge på helligdage

Nu er det jo sådan at når man er på sygedagpenge, så får man ikke noget de dage hvor en alm arbejdsdag falder som en helligdag. Og dem er der jo 3 af i forbindelse med påsken..

Nu har jeg nogle feriepenge stående, da jeg ikke har afholdt noget ferie siden jeg blev sygmeldt for over et år siden. Jeg vil gerne have afholdt 5 dage inden maj, for så vil jeg nemlig automatisk få de resterende penge udbetalt uden at skulle afholde dem.

Men kan man godt få feriepenge for helligdage???
Østergaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2014, 09:53   #2
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Man kan ikke holde ferie under sygdom uden at raskmelde sig først..men hvis du er forhindret i at holde ferie pga. sygdom, kan du få udbetalt dine feriepenge uanset hvor mange der er tilbage..men vist først efter 1.maj?
Prøv at gå ind på Feriekonto og tjek..hvis det er et feriekort derfra..så står der hvordan du gør, mener jeg

Desuden kan man ikke holde ferie på helligdage..eller det kunne man i hvertfald ikke forrige år, hvor jeg forsøgte..ved ikke om det er ændret nu, hvor reglerne om sygedagpenge på helligdage også er ændret?

Og så lige en personlig erfaring: det der med at raskmelde sig for at holde ferie..det prøvede jeg også forrige år med min jobkonsulents velsignelse..lige indtil ferien var overstået og jeg meldte mig syg igen..efter aftale med hende..det gav en masse palaver, som jeg godt kunne have undværet, da jeg dukkede op som sygemeldt i systemet..og jeg følte mig efterfølgende noget presset..så jeg vil ikke anbefale det, selv om andre herinde har haft ok oplevelser med det ;-)

Sidst redigeret af sannemus; 25-03-2014 kl. 09:59. Årsag: Tilføjelse
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2014, 10:01   #3
Østergaard
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2013
Indlæg: 60
Styrke: 11
Østergaard er ny på vejen
Jeg har desværre fået afslag på at få alle mine feriepenge udbetalt. sagsbehandler mener at jeg vil have godt af at holde ferie.. det er selvfølgelig rigtigt nok, men synes bare det er lidt øv, når det er mine optjente penge fra et ansættelsesforhold..
Østergaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2014, 10:10   #4
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Østergaard Se meddelelser
Jeg har desværre fået afslag på at få alle mine feriepenge udbetalt. sagsbehandler mener at jeg vil have godt af at holde ferie.. det er selvfølgelig rigtigt nok, men synes bare det er lidt øv, når det er mine optjente penge fra et ansættelsesforhold..
Hej Østergaard
Hvis du er sygemeldt kan Kommunen ikke forlange du holder ferie og du er berettiget til at få udbetalt dine feriepenge
UDEN fratræk i sygedagpenge pga teknisk feriehindring (sygdom)
(giv et svar hvis det er det du ønsker og så må vi finde rettigheder frem herefter)

Det er op til dig, om du og evt. familie behøver ferie eller om du er sygemeldt og i behandling og kan ikke gøre brug af ferien og derfor ønskes udbetalt pga sygdom

Du kan først få restferie udbetalt efter 30.4.14 Hovedferiens 3 uger kan allerede forlanges udbetalt
Hilsen lgkh62

Sidst redigeret af lgkh62; 25-03-2014 kl. 10:12.
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2014, 10:19   #5
Østergaard
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2013
Indlæg: 60
Styrke: 11
Østergaard er ny på vejen
Lige nu går jeg bare og venter på at jeg skal til møde i rehabiliteringsteamet, og at der kommer en afgørelses derfra.. så jeg vil inden for den næste 2-3 uger have en afklaring.

Min familie holder ferie i påsken, men vi skal bare være hjemme, så om jeg officel holder ferie eller om jeg "bare går hjemme og venter" kommer i min verden ud på et..

Jeg har i det sidste års tid være i forskellige arbejdsprøvninger som viser jeg har en arbejdsevne under 16 timer, og når der har været ferieperioder har jeg forberedt undervisningsmateriale og sat min ind i disse vejledninger

Jeg vil jo gerne have mine feriepengepenge udbetalt uden at skulle trækkes i sygedagpenge..

Nedestående er svar fra sagsbehandler, og hun mener at hvis jeg holder ferie vil der være et rekreativt udbytte, og derfor skal jeg trækkes i sygedagpenge hvis jeg holder ferie..
Som aftalt, kan jeg henvise til vejledning om sygedagpenge vejledning nr. 9300 af 25. juni 2008.

Her står der:

”Hvis uarbejdsdygtigheden indtræder før ferien, er der efter ferielovens bestemmelser mulighed for at udsætte ferien. Hvis ferien ikke udsættes, er der heller ikke i denne situation ret til sygedagpenge under ferien, da der ikke foreligger uarbejdsdygtighed, når der kan afholdes ferie med rekreativt udbytte.”
Østergaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2014, 12:49   #6
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Østergaard Se meddelelser
Lige nu går jeg bare og venter på at jeg skal til møde i rehabiliteringsteamet, og at der kommer en afgørelses derfra.. så jeg vil inden for den næste 2-3 uger have en afklaring.

Min familie holder ferie i påsken, men vi skal bare være hjemme, så om jeg officel holder ferie eller om jeg "bare går hjemme og venter" kommer i min verden ud på et..

Jeg har i det sidste års tid være i forskellige arbejdsprøvninger som viser jeg har en arbejdsevne under 16 timer, og når der har været ferieperioder har jeg forberedt undervisningsmateriale og sat min ind i disse vejledninger

Jeg vil jo gerne have mine feriepengepenge udbetalt uden at skulle trækkes i sygedagpenge..

Nedestående er svar fra sagsbehandler, og hun mener at hvis jeg holder ferie vil der være et rekreativt udbytte, og derfor skal jeg trækkes i sygedagpenge hvis jeg holder ferie..
Som aftalt, kan jeg henvise til vejledning om sygedagpenge vejledning nr. 9300 af 25. juni 2008.

Her står der:

”Hvis uarbejdsdygtigheden indtræder før ferien, er der efter ferielovens bestemmelser mulighed for at udsætte ferien. Hvis ferien ikke udsættes, er der heller ikke i denne situation ret til sygedagpenge under ferien, da der ikke foreligger uarbejdsdygtighed, når der kan afholdes ferie med rekreativt udbytte.”
Dette svar fra din sagsbehandler handler om noget helt andet: Det er hvis du allerede har planlagt ferie, men så bliver syg inden ferien starter. Der kan ferien udsættes, men hvis du vælger alligevel at holde ferien (og få feriepenge) kan du seføli ikke få sygedagpenge under ferien..altså viser dette bare, at man ikke kan få sygedagpenge under ferien, men IKKE om du har fået afslag på at få udbetalt din restferie pga. ferieforhindring (sygdom).

Er du sikker på at du har fået afslag på at få restferien udbetalt? Det søger man normalt først om, når ferieåret er ovre..og der er så ingen vej udenom for kommunen..for du har været syg og kan ikke holde ferie.

Pas på med hvis hun vil have dig til at raskmelde dig for at holde ferie..som tidligere skrevet har jeg dårlig erfaring med dette

Håber du finder en løsning

PS. Jeg fandt lige dette inde under Borger.dk vedr. ferieforhindring

"Få feriepengene udbetalt eller udskyd ferien
Hvis du på grund af en feriehindring ikke kan holde ferien inden hovedferiens udløb den 30. september eller inden ferieårets udløb den 30. april udbetales feriepengene til dig.

Du kan i stedet aftale med din arbejdsgiver at ferien overføres til næste ferieår, hvis du er omfattet af en kollektiv overenskomst, der giver ret til overførsel af ferie på grund af en feriehindring. Det er en betingelse, at du er forhindret i at holde ferien inden hovedferiens udløb den 30. september eller inden ferieårets udløb den 30. april. Desuden skal der være tale om en feriehindring efter ferieloven.

Hvis du har ret til erstatningsferie for sygdom opstået under ferien, og du på grund af sygdom er forhindret i at holde ferien inden ferieårets udløb den 30. april, har du altid ret til at overføre ferien til det efterfølgende ferieår.

Følgende er feriehindringer i ferielovens forstand:

Du er syg

Du holder barsel- og adoptionsorlov

Du opholder dig i udlandet og arbejder i et ansættelsesforhold, som ikke er omfattet af ferieloven

Du er blevet selvstændig erhvervsdrivende

Du er blevet hjemmegående

Du er valgt til borgmester, udnævnt til minister eller lignende tillidshverv

Du er indsat i fængsel eller anden tvangsanbringelse

Du deltager i en arbejdskonflikt, der varsles og afsluttes lovligt

Du aftjener værnepligt el.lign.

Du mangler penge til at holde ferie for på grund af en uoverensstemmelse mellem dig og din arbejdsgiver om et krav på feriepenge, forudsat at du har rejst kravet i ferieåret

Du passer en nærtstående syg eller døende og holder derfor orlov eller er i en tidsbegrænset periode tilkendt tabt arbejdsfortjeneste, løn eller vederlag efter serviceloven"

Sidst redigeret af sannemus; 25-03-2014 kl. 12:54. Årsag: tilføjelse
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2014, 13:12   #7
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
[QUOTE=Østergaard;302565]
Jeg vil jo gerne have mine feriepengepenge udbetalt uden at skulle trækkes i sygedagpenge..

Nedestående er svar fra sagsbehandler, og hun mener at hvis jeg holder ferie vil der være et rekreativt udbytte, og derfor skal jeg trækkes i sygedagpenge hvis jeg holder ferie..


Hej Østergaard
Dette er også det korrekte svar, hvis DU ønsker og beder om at holde ferie, godkendt af jobcenter, med rekreativt formål.

Jeg fik lov at rejse 2 uger til udlandet på rekreativt formål, da jeg først skulle møde ind på sygehus efterfølgende.
Sygedagpengene stoppede i disse 2 uger og jeg fik udbetalt optjente feriepenge - alternativt for egen regning.

Året efter var jeg hindret pga sygemelding/sygdom og fik 3 uger udbetalt inden 30.09.2013 (hovedferien) og skal have resten udbetalt her 30.04.2014 (optjenings år 2012)

Hvis du er sygemeldt og ikke afholder din optjente ferie har du RET til at få dem udbetalt efter 30.04.2014 uden fratræk i sygedagpenge.
Så du kan lade være ved at melde ferie og fortsætte på sygedagpenge, hvis det er det du ønsker men

hvis du så fortsætter sygemelding og ønsker sommerferie er det ikke sikkert sagsbehandleren nu vil give ferie med rekreativt formål.
Det afhænger af den enkelte sagsbehandlers vurdering og samarbejdsvilje.
Hilsen lgkh62

Sidst redigeret af lgkh62; 25-03-2014 kl. 13:20.
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension