K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-08-2009, 12:32   #21
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
CHNEVIDE det skal du ikke tænke på jeg har mødt sagsbehandlere og jobkonsulenter der sidder og arbejder med flekser hver dag som hver evig eneste gang kalder ledighedsydelse for fleksydelse ..

Det er bare halv farligt hvis du sidder over for en der bruger og tænker på dem som de står i loven ledighedsydelse = dagpenge fleksydelse =efterløn sådan ca .. for satserne er jo meget mindre men sådan skal det åbenbart være at være syg .. smerter alene kan ikke gøre det man skal også stå økonomisk dårligere ..

hvad er ledighedsydelse http://www.adir.dk/sw17127.asp

hvad er fleksydelse http://computersmerter.dk/sw35352.asp
  Besvar med citat
Gammel 04-09-2009, 11:07   #22
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så kom der svar fra 3F ang sygedagpenge/a-kasse ...
læs det de blev spurgt om her http://www.k10.dk/showpost.php?p=71404&postcount=17

Og her er så svaret ...

Citat:
Hej Heidi



Den periode på 3 år, inden for hvilken beskæftigelseskravet skal være opfyldt, (optjeningsperioden), kan forlænges med sammenlagt op til 2 år, hvis der er sygdom eller uarbejdsdygtighed af mere end 4 ugers varighed. (For at forlænge med op til 2 år, skal der således være 2 års sygdom).

Det er altid en konkret vurdering ved længerevarende sygdom, om et medlem skal fortsætte sit medlemskab eller melde sig ud af a-kassen. Det beror i høj grad på de muligheder medlemmet har for at vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, når/hvis sygdommen ophører. Det er derfor noget, som det er meget vanskeligt for a-kassen at rådgive det enkelte medlem om.

Reglerne om ledighedsydelse fremgår af lov om aktiv socialpolitik. Det er en forudsætning for at kunne modtage ledighedsydelse, at personen er berettiget til fleksjob. Personen skal endvidere opfylde betingelserne i lov om aktiv socialpolitik, § 74 a på tidspunktet for visitationen til fleksjob. Der er altså ingen betingelse for at få ledighedsydelse, at man har været medlem af en a-kasse.



Venlig hilsen

Mikkel Karst
Sådan som jeg læser det så kan man forlænges hvis man søger om det, men det forudsætter at der er en rimlig chance for at man kommer tilbage til ordinært arbejde ..

Og at man IKKE kan få ledighedsydelse blot fordi man har stået i a-kasse det kræver simpelthen at kommunen får fingeren ud og får behandlet de sager korrekt inden stop af sygedagpenge ...

Støder man ind i nogen som er ny sygemeldte så fortæl dem for guds skyld at selv om de nyder roen pt , så ved de ikke hvad fremtiden bringer og de skal sparke til kommunen for at få kommunen til at lave de lovbefalet opfølgninger , det er nemmelig der det går galt ..

Da jeg i sin tid blev sygemeldt havde jeg ikke drømt om at jeg ikke kom tilbage til arbejdet (var i arbejde ) da jeg blev fyret under sygdom havde jeg ikke drømt om at det var noget der varede ved, man tror altid det rammer naboen ..

Jeg kendte INTET til hverken sygemelding , fleks revalidering eller noget , og det første år jeg var sygemeldt hørte jeg absoulut INTET fra kommunen af ikke så meget som et brev mine penge gik bare ind, da jeg hørte fra dem første gang var det bare med besked om at jeg skulle på en smerte klinik med det samme for ikke at miste mine sygedagpenge for de havde ikke opfulgt mig for minskyld de vidste hvad jeg gennemgik (kommunen var indeover i forbindelse med en sag mod mit boligselskab om skimmelsvamp, og det var dem der havde skaffet den skurvogn som mine unger og jeg boede i ) da jeg så endelig fandt noget at bo i uden skimmelsvamp i , tilbød kommunen selv at jeg bare kunne låne penge af dem, under den socialelovgivning da man kunne dække det ind under socialeforhold pga skimmelsvamp , he he jeg var glad og taknemmelig det var da en flink kommune...

I samme sekundet jeg flyttede til ny kommune stoppede de mine sygedagpenge satte mig på kontanthjælp og fortsatte med at udrede mig og 9 mdr sener blev jeg visiteret til fleks .. på intet tidspunkt fik jeg andet hjælp af min fagforening end at jeg fik at vide at jeg ikke kunne få dagpenge og jeg meldte mig ud ...

Sådan tror jeg det går rigtig mange for man er naiv og tror at kommunen handler til ens bedste , men men ... vi er blevet klogere ...

Så fortæl alle i kender der kommer på sygedagpenge at de skal forberede sig mange vil jo komme tilbage i job og så er det ikke noget problem men nogen der tror at de vil komme tilbage i job kommer det altså ikke fordi det viser sig at være værre end først antaget ...

Og som vi kan se af ovenstående fra 3F så hjælper det os ikke væk fra kontanthjælp som flekser hvis først sygedagpengene er stoppet så igen er det kommunen vi er afhængige af
  Besvar med citat
Gammel 06-09-2009, 23:12   #23
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Hejsa
Nu har jeg lige fulgt lidt med i de tråde der handler om flexydelse og ledighedsydelse.

Jeg blev automatisk tilmeldt flexordningen af kommunen da jeg blev visiteret til flexjob, da jeg så fik besked fra, dem som forvalter ordningen, omkring reglerne, blev jeg ærlig talt lidt muggen, fordi man skal have optjent ret til at gå på efterløn (35 år),fordi jeg havde været på kontant hjælp og ikke i A kassen, kommunen kunne da have spurgt før de gjorde det, så nu skulle jeg så selv have besværet med at afmelde mig, ikke så simpelt, for man skulle bare lade være med at betale de ca.1500,- hver 3 md.
så ville jeg få en rygger som jeg skulle se bort fra.
Så alt ialt er flesydelsen for dem som kan/ beretiget til Efterløn, for os andre hedder det ledighedsydelse som kommunen udbetaler, hvis du har været i min. 9 md. arbejde.

http://www.clh.dk/?id=1474#c3997
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2009, 23:28   #24
CHNEVIDE
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2009
Indlæg: 211
Styrke: 15
CHNEVIDE er ny på vejen
Hejsa.
Altså jeg forstår det ikke helt endnu, sorry....
Dvs. at hvis man er syg i mere end 2 år så ryger dapengene eller ???
Som jeg har læst mig til så ryger dagpengene ikke helt efter to år men så begynder man at trække fra for hver time man er syg.

Udfra det jeg læser og det jeg selv har modtaget fra HK så råder de ikke en til at være i A-kasse men siger istedet både ja og nej. Dette tolker jeg som om de ikke kan argumentere for hvad vi reelt får for vore penge når vi ikke længere er dagpenge berettigede.
Og noget andet er at man efter længrevarende sygdom tages til "overvejelse" altså de bestemmer om man er "rask" og om de vil have en tilbage i systemet......hmm noget underligt noget.

Nå men måske andre er klogere end mig.

Men min pointe er at vi som A-kasse medlemmer betaler til en forsikring vi reelt ikke har...........
CHNEVIDE er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2009, 23:30   #25
CHNEVIDE
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2009
Indlæg: 211
Styrke: 15
CHNEVIDE er ny på vejen
Hov jeg glemte helt og spørge om nogle ved om man kan betale til efterlønnen uden at være medlem af A-kassen+++

MVH Chnevide.
CHNEVIDE er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2009, 23:37   #26
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
https://www.borger.dk/Emner/Pension/...Efterloen.aspx

Skrevet af Arbejdsdirektoratet
Efterløn er en frivillig tilbagetrækningsordning for medlemmer af en a-kasse. Efterløn giver dig mulighed for at trække dig helt eller delvist tilbage fra arbejdsmarkedet.


Som jeg læser dette så skal man være medlem af Akassen.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2009, 13:42   #27
CHNEVIDE
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2009
Indlæg: 211
Styrke: 15
CHNEVIDE er ny på vejen
SVAR FRA HK.

For at være dagpenge berettiget er det rigtigt at man skal have haft 1924 timer indenfor 3 år, men denne 3 års periode kan forlænges i op til 2 år p.g.a sygdom.

Hvis man er kommet i fleksjob er det kommunen man betaler til og ikke A-kassen, det man har indbetalt til efterløn bliver overført til kommunen og ved senere overgang til (efterløn) er det fleksydelse man modtager fra kommunen - man har i dette tilfælle ikke brug for at være medlem af A-kassen og vi udmelder personen når man overgår til fleksjob.
CHNEVIDE er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
A-kasse??? Tanjuda Spørgsmål ang fleksjob 9 09-08-2012 16:40
A-kasse Dancer Alt det andet 29 18-06-2012 16:38
A-kasse - blive eller opsige? Priks Alt det andet 26 13-12-2011 01:01
A-kasse Storm67 Spørgsmål ang fleksjob 6 07-11-2011 14:35
A-kasse Bassemanden Alt det andet 12 13-08-2010 11:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension